Scooter rijdt normaal, maar heeft heel veel moeite met koude starten

Hoi allen,

Een kilometer of 1000 terug is mijn GY6 Chineesje gereviseerd. Ik heb, nadat het hele blok vervangen moest worden, een 72cc (soms ook 80cc genoemd vgm) cilinder in mijn scooter gezet, maar had destijds de zuiger verkeerd om gedaan (dom) en daardoor moest hij nog gerepareerd worden.

Dat is uiteindelijk allemaal prima gegaan, maar sindsdien start hij heel moeilijk in de kou. Om te beginnen, dit is hetgeen wat ik vervangen heb en wat ik heb laten zitten vanaf het 50cc-blok en wat ik heb vervangen:

VERVANGEN: Ik heb de cilinderkop, de cilinder, de zuiger en de nokkenas 'opgeschroefd'. De cilinder- en zuigerrevisie is van 50cc OEM naar 72cc Mezoly gegaan. Nokkenas kan je niet per se opschroeven noemen, maar ik heb de 'racing'-nokkenas erop gezet ipv de 'touring'. Dit zou een iets scherpere trekkracht moeten geven, las ik. Tevens heb ik de sproeier twee stappen (vier maten) vergroot, van 82 naar 86; dit na onderzoek op internet wat veelal aangeraden werd als beginpunt. Als laatste heb ik een van de vier CDI-modules aangesloten die ik nog had liggen.

LATEN ZITTEN: Carter en alle andere aandrijving 'onder de zuiger' is gelijk gebleven. Het lijkt mij dat het niet heel veel uitmaakt wat er zich onder de zuiger bevindt, zolang het de krachten maar aankan. Eventueel kan ik de trekveren wel vervangen, maar dat is nu het probleem niet. Wat mijns inziens wel uit kan maken, is dat ik de 'oude' 18mm carburateur heb laten zitten.

Zoals verwacht trekt de scooter, eenmaal gestart, een stuk sneller op dan de 50cc-trekkracht. Hogere top is ook mooi meegenomen. Het probleem zit hem echter in het starten. Tijdens de koude winterdagen verwacht ik echt niet dat het in één klap lopen is met de elektrische start, maar het is nu wel heel overdreven. Ik krijg hem wel aan via de kickstart, maar mijn vriendin heeft wat minder kracht in de benen en krijgt hem vrijwel nooit aan zonder elektrische start. Als hij eenmaal een minuutje gelopen heeft na een koude start doet hij het direct al, zelfs als de motor nog niet volledig opgewarmd is.

Hij loopt koud sowieso wat vreemd. Als je optrekt met te veel 'gas' (of nouja, lucht), trekt hij prima op zonder stotteren, maar knalt hij na in de uitlaat. Dit kan je voorkomen door met minder 'gas' op te trekken, dan is er niks aan de hand. Dit doet hij ongeveer tot +/- 5 min na het starten, maar alleen wanneer je 'plots' een dot gas geeft. Hij trekt hem wel direct door, dus ik verwacht dat de motor te weinig brandstof krijgt. Deze theorie wordt ondersteund door het feit dat hij bij een koude start flink wat benzine moet hebben voordat 'ie elektrisch start. Loopt hij dan gewoon veel te arm? En moet ik dan mijn stationairsproeier gaan vervangen, of moet die altijd gelijk blijven? Die heb ik namelijk nog nooit veranderd. Ik heb wel een setje met 'gewone' sproeiers tot maatje 100 vgm. Ik heb al eens een grotere maat geprobeerd, maar dit was voordat ik erachter kwam dat de zuiger verkeerd om zat. Bij een grotere sproeier verzoop het blok en kon ik vrijwel geen gas geven of hij viel direct uit. Bij een kleinere sproeier ben ik bang dat hij te warm wordt (dit was ook het probleem bij de eerste reparatie, er zat gewoon een gat in de zuiger vanwege een te hoge ontbrandingstemperatuur bij de bougie).

Een tweede mogelijkheid die ik kan bedenken, ligt elektronisch. Het volgende: het knipperlicht knippert niet (werkt wel, maar is één amber lamp). De koplamp wordt ook feller zodra ik de rem indruk en het achterremlicht geactiveerd wordt. Ook de benzinetank geeft een verkeerde waarde aan (hij geeft aan dat 'ie sneller leeg is dan dat hij daadwerkelijk leeg is). Mijn vermoeden is dat de massa niet goed is. De massa is op dit moment vanaf de massakabel op het blok aangesloten (zo heb ik hem gezien voor mijn reparatie van mijn 50cc blok, maar de scooterzaak heeft de massakabel ook niet verlegd), maar ik weet niet of dat juist is. Ik heb hem ook al eens op het frame aangesloten (eerst een stukje lak wegschuren, dan de massakabel op het kale stuk frame), maar toen werkte de scooter al helemaal bagger en kreeg 'ie de elektrische start niet eens op gang (te weinig power, leek het wel).

Elektrisch en afstellingtechnisch kan ik mij best voorstellen dat er iets niet helemaal tiptop zit. Wellicht heeft een van jullie een idee? Het verbaast mij vooral dat de scooter wel 'gewoon' rijdt. Geen haperingen, geen inhouden; dan zou het toch qua afstelling niet zo fout zijn?

TL;DR: mijn chinese GY6-scooter start na volledige cilinderrevisie niet goed. Bij een volledig koude start werkt starten met de kickstart eigenlijk als enige. Ongeveer twee á drie keer kicken is meestal genoeg. Bij een half-koude start (1 tot 2 minuten opnieuw starten na koude start, dus geen warme motor) werkt de elektrische start direct. Afsteltechnisch is er wellicht nog wat te verbeteren, maar ik heb ook het vermoeden dat de massa niet helemaal goed werkt. Hoe los ik dit op?
Post automatically merged:

Geen idee of het handig is om te vermelden, maar omdat de top van de scooter zo hoog ligt (voor mijn doen is 70 met dit weer echt te hard op een scooter), rijd ik vaak met 60-70% gas, zodat ik 55 á 60 op de teller rijd. Zodra ik de luchtinlaat beperk, merk ik dat de scooter veel soepeler rijdt dan wanneer ik de volledige rit vol gas rijd. Als ik hele lange stukken vol gas rijd, merk ik dat hij bij afremmen en opnieuw optrekken vaak even kort inhoudt. (daarna trekt ie wel weer normaal op)

Overigens ben ik echt goed klaar met het kloten met mijn scooter en wil ik dat gewoon door iemand anders laten doen die betrouwbaar is. Bij Jos Dijkman heb ik mijn reparaties laten doen (dicht bij waar mijn ouders wonen), maar ik woon zelf in Meppel. Ik ga mede vanwege de afstand niet meer daarheen, maar ik heb ook een verschrikkelijke ervaring bij die toko. Was tijdens een reparatie geen olie bijgevuld en ze gaven mij de schuld daarvan (had ik maar moeten controleren: navragen bij het ophalen lijkt me genoeg?). Dat is allemaal opgelost, maar weet iemand hier in de buurt iemand die daar, indien nodig, naar kan kijken? Als ik thuis de ruimte had om mijn scooter te repareren, had ik het wel gewild maar midden in de stad ga ik niet nog eens alles loshalen.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Heb je de motor goed op tijd staan en de klepspeling juist gesteld?

Dit massaprobleem moet je zowieso goed oplossen want dit kan voor hele gekke problemen zorgen.
Het blok ligt normatiter via de minkabel van de starmotor direct aan de minpool van de accu.

Dus kijk je accupolen en klemmen na en de kabelschoen bij je startmotor.

Het niet starten met de E-start kan ook eraan liggen dat je een lage compressie hebt, heb je die al eens gemeten?
 
1: versta je onder starten eigenlijk "aanslaan" of het officiële starten=snel genoeg rondgaan òm aan te slaan?*1
2: heb je op je carburateur een mengselschroef ongeveer links onder het asje van je vlinderklep/de gaskleppositiesensor (weet niet hoe oud je scooter is/Emissieklasse? en zo ja, daar al eens aan gedraaid/weet je hoe die staat?
3: heb je een automatische choke en hoe is het daarmee?
4: ik heb er alleen van gehoord, bleek het zelf niet te hebben, maar zit er carburateurverwarming op?
*1 mijn vzviw standaard Kymco tot voor kort ook startproblemen: hij ging elektrisch amper rond als ie koud was, dus sloeg niet aan, maar sloeg aan op 2 trapjes op de kickstarter.
de stekker die de plus aan mijn startmotor moest leveren was kats verroest, nadat ik die (plus de aansluiting op de startmotor) heb schoongemaakt start en slaat het ding aan als ik maar naar de startknop kìjk. dit punt lijkt mij voor een grotere cilinderinhoud nog belangrijker dan op een standaard cilinder, nèt als de massa, die Sparky al noemt. (doet gelijk eigen massa bij startmotor even goed nakijken/schoonmaken en invetten)
 
Heb je de motor goed op tijd staan en de klepspeling juist gesteld?

Dit massaprobleem moet je zowieso goed oplossen want dit kan voor hele gekke problemen zorgen.
Het blok ligt normatiter via de minkabel van de starmotor direct aan de minpool van de accu.

Dus kijk je accupolen en klemmen na en de kabelschoen bij je startmotor.

Het niet starten met de E-start kan ook eraan liggen dat je een lage compressie hebt, heb je die al eens gemeten?
Timing en/of klepspeling staat volgens mij goed. Sinds die reparatie bij de scootershop niet meer gecheckt, ging er vanuit dat het wel goed zou zijn, dan. Kabelschoen bij startmotor nooit gecheckt tbh. Heb er met een warm gedraaide motor helemaal geen last van, dus dat lijkt me sowieso sterk dat het daar aan ligt.

Compressie lijkt mij echt voldoende. Kicken geeft voldoende terug en deze zuiger-/cilindercombo heeft nu net 1000 kilometer gedraaid. Daar ligt het niet aan denk ik

Ik denk dat het inderdaad bij de minkabel naar de startmotor ligt en daar een connector niet helemaal lekker ligt. Ik dacht dat alles los van elkaar aangesloten was dus ik verwachtte dat slechts één ding zou disfunctioneren, maar dat verklaart een boel.
1: versta je onder starten eigenlijk "aanslaan" of het officiële starten=snel genoeg rondgaan òm aan te slaan?*1
2: heb je op je carburateur een mengselschroef ongeveer links onder het asje van je vlinderklep/de gaskleppositiesensor (weet niet hoe oud je scooter is/Emissieklasse? en zo ja, daar al eens aan gedraaid/weet je hoe die staat?
3: heb je een automatische choke en hoe is het daarmee?
4: ik heb er alleen van gehoord, bleek het zelf niet te hebben, maar zit er carburateurverwarming op?
*1 mijn vzviw standaard Kymco tot voor kort ook startproblemen: hij ging elektrisch amper rond als ie koud was, dus sloeg niet aan, maar sloeg aan op 2 trapjes op de kickstarter.
de stekker die de plus aan mijn startmotor moest leveren was kats verroest, nadat ik die (plus de aansluiting op de startmotor) heb schoongemaakt start en slaat het ding aan als ik maar naar de startknop kìjk. dit punt lijkt mij voor een grotere cilinderinhoud nog belangrijker dan op een standaard cilinder, nèt als de massa, die Sparky al noemt. (doet gelijk eigen massa bij startmotor even goed nakijken/schoonmaken en invetten)
1: officiële starten. 'aanslaan' zonder starten doet hij met elektrisch ook wel; het bekende koude start geluid dat je ook bij koude auto's hebt. Veel startmotor, maar (te) weinig plofjes
2: Volgens mij een euro 4 blok. Ik heb die al eens veranderd, maar dat was niet meer na de laatste reparatie. Hij staat afgesteld zoals ik op internet gevonden heb. Eerst helemaal terugdraaien, dan een kwartslag draaien ongeveer, tot het blok de hoogste toeren draait.
3: Automatische choke. Goed punt, nog niet aan gedacht. Naar mijn idee zit 'ie gewoon goed en werkt ie, maar ik kan die zeker even gaan checken.
4: Nee, ik heb geen carburateurverwarming. Niet dat ik weet. Alleen de choke is elektrisch op de carburateur, dus dat lijkt me niet.

Beide reacties gaan uiteindelijk ook indd uit van de massakabel. Roest heb ik al van het punt afgehaald dat naar het blok loopt, maar de startmotorzijde heb ik nog niet gehad. Die ga ik als eerste nakijken zodra mijn vriendin weer thuis is.
 
1a: aanslaan zonder starten kan niet.. mijn scooter kon na aantrappen en 1 minuut draaien (met verhoogd toerental, zoals de automatische choke geeft) uit en direct wel weer elektrisch starten en aanslaan. die eerste start was te zwaar voor de startmotor, door koude olie, vermoed ik.
2a: ehm, mìjn mengselschroef staat op 3,25.. (vond hem op 3, dat was niet genoeg (sloeg ook niet aan) en ik ben niet de eerste of enige (enigste?) die die instelling nodig bleek te hebben)
als ie goed rond gaat maar niet aanslaat, kan dat juist een teken van te weinig compressie zijn.. al klopt dat niet met een kickstarter die genoeg tegendruk geeft.. maar wel rondgaan met slechte massa kan op dat moment juist weer vonkspanning kosten (dat ondervang ik door korte startpogingen: als het maximum starttoerental bereikt is, startknop los, slaat ie dàn aan, was het zoiets.)
 
Last edited:
Als je al het voorgaande hebt geprobeerd , haal de elekrische choke dan eens los en test deze op een accu , of de naald naar beneden gaat na een paar minuten. Hoor je wel verschil in toerental , als je hem koud start en hij draait een minuut of 2 . Hij zou dan langzamer moeten lopen.
 
Ik heb ook een soort gelijk probleem met mijn kisbee, hij start wel maar hij loopt heel erg raar as hij koud is en met is gestart. Wanneer de choke aanslaat gaat hij onregelmatig stationair lopen en begint hij soort van te haperen. Ook heb ik last van hetzelfde fenomeen waarbij mijn koplamp feller gaat branden zodra ik mijn rem in knijp.
 
Ik heb ook een soort gelijk probleem met mijn kisbee, hij start wel maar hij loopt heel erg raar as hij koud is en met is gestart. Wanneer de choke aanslaat gaat hij onregelmatig stationair lopen en begint hij soort van te haperen. Ook heb ik last van hetzelfde fenomeen waarbij mijn koplamp feller gaat branden zodra ik mijn rem in knijp.
of je probeert eerst wat je met de hier gegeven tips kan?
 
Timing en/of klepspeling staat volgens mij goed. Sinds die reparatie bij de scootershop niet meer gecheckt, ging er vanuit dat het wel goed zou zijn, dan. Kabelschoen bij startmotor nooit gecheckt tbh. Heb er met een warm gedraaide motor helemaal geen last van, dus dat lijkt me sowieso sterk dat het daar aan ligt.

Compressie lijkt mij echt voldoende. Kicken geeft voldoende terug en deze zuiger-/cilindercombo heeft nu net 1000 kilometer gedraaid. Daar ligt het niet aan denk ik

Ik denk dat het inderdaad bij de minkabel naar de startmotor ligt en daar een connector niet helemaal lekker ligt. Ik dacht dat alles los van elkaar aangesloten was dus ik verwachtte dat slechts één ding zou disfunctioneren, maar dat verklaart een boel.
dat zijn een hoop aannames, lijken en gedachten en daar heb ik een broertje dood aan: ik vertelde je dat mijn 50 cc (in theorie toch een stuk makkelijker te starten) koud elektrisch slecht startte, laat staan aansloeg, maar na een kickstart meteen aansloeg en na 1 minuut warmdraaien ook elektrisch beter startte en aansloeg.
na verwijdering van de corrosie van de plus aansluiting hoef ik maar naar de startknop te wijzen en hij slaat aan, ook koud.
ik ben benieuwd of je al meer hebt uitgesloten en of er al een teken van leven is?
 
Last edited:
dat zijn een hoop aannames, lijken en gedachten en daar heb ik een broertje dood aan: ik vertelde je dat mijn 50 cc (in theorie toch een stuk makkelijker te starten) koud elektrisch slecht startte, laat staan aansloeg, maar na een kickstart meteen aansloeg en na 1 minuut warmdraaien ook elektrisch beter startte en aansloeg.
na verwijdering van de corrosie van de plus aansluiting hoef ik maar naar de startknop te wijzen en hij slaat aan, ook koud.
ik ben benieuwd of je al meer hebt uitgesloten en of er al een teken van leven is?
Het een en het ander ondertussen gecontroleerd. Voor de duidelijkheid (dit had ik vooraf niet goed afgebakend): de scooter start goed, maar heeft moeite met aanslaan (bij een koude start met de elektrische start).

Timing en klepspeling nog niet gecontroleerd, nog geen zin om de halve scooter los te halen om naar de klepstand te kijken. Compressie kan ik niet controleren, buiten de kickstart om. Heb geen compressiemeter en ik zag op internet dat ze vrij kostbaar zijn en voor een hobbyist als ik laat ik het dan wel over aan een eventuele werkplaats om dat te controleren.

Dan de aansluitingen:
Zojuist heb ik de aansluitingen gecontroleerd. Foto's hieronder. Op de startmotor zit géén aarde-aansluiting, voor zover ik kan zien. Ik zie eigenlijk nu pas dat je de corrosie op de plus-aansluiting bedoelde, dus dat pak ik over een uurtje na de lunch op. Die is namelijk wel lichtelijk gecorrodeerd.

Verder heb ik foto's van de aansluiting op de startrelais en de kabels daaromheen (lijkt me niet heel relevant, maar wie weet) en foto's van de aardekabel op het blok. Er is mij door iemand verteld dat een aardekabel op het blok voldoende moet zijn om een aarde aan te leggen. Ik kon niet goed zien waar die aardekabel naartoe loopt, daarvoor moet ik eerst de bodemplaat loshalen.

Verder heb ik een video gemaakt van hoe hij loopt en wat ik precies bedoel met het 'plop'/'knal' geluid uit de uitlaat. Dit geluid heb je dus echt pas wanneer je extra gas/lucht geeft. Dit is de link: video

IMG_3462.JPEGIMG_3463.JPEGIMG_3464.JPEGIMG_3465.JPEG
 
Update: geen corrosie op de pluspool van de startmotor. Kleinere sproeier geprobeerd, zag dat ook al een aantal keren voorbij komen. Heb het idee dat ie al minder plopt, maar moeite met aarde blijft bestaan. Dat leek me al niet te wijten aan de sproeier, maar wellicht zijn er meerdere problemen en is het ploppen zsm opgelost nu.

Wat me wel opvalt, is dat de stationairschroef praktisch weinig doet. Niet met de 86 sproeier die erin zat, niet met de 82 sproeier die er nu in zit. Zelfs als ie helemaal dicht is blijft de scooter lopen. Loopt de scooter dan minder goed doordat de bougie niet goed vonkt oid (door slechte aarde??)

Morgen maar naar werk kijken hoe het gaat met de 82 sproeier, anders weer terug naar 86. Klepspeling wil ik ergens volgende week checken als het nodig is, ik ga eerst maar eens elektro in de gaten houden.
Post automatically merged:

Ideetje: zou het zo kunnen zijn dat de startmotor te zwak is voor de 72cc compressie? Als de motor meer vermogen vraagt dan hij kan leveren kan 'ie natuurlijk ook als weerstand fungeren op het blok, of zie ik dat verkeerd?
Post automatically merged:

Ideetje nummer 2: Is de omvormer niet kapot? Dit kan toch problemen geven zoals een verkeerde tankaflezing en een gedimde koplamp?
 
Last edited:
Ik zie op je tweede foto , je start relais , deze is gebarsten en zit met een tie-wrap aan elkaar , deze kan ook een bron van ellende zijn zo , vocht en vuil kunnen zo binnen dringen en je contacten vervuilen . Als je nu eens met een schroevendraaier b.v de twee dikke draden door verbind , gaat de startmotor dan sneller rond ? Ik zou zowie zo het relais vervangen
Post automatically merged:

Of je regelaar werkt kun je meten , als je de motor versneld stationair laat draaien , en de spanning over de accu polen meet , deze moet in de buurt van de 14v wezen.
 
Oké, nu het volgende:
Op werk probeerde ik te starten met elektrisch. Had de sproeier gewijzigd, dus dacht misschien loopt 'ie nu in een keer! Toen viel mee iets op. Rook bij de accu weg. Het is wat koud buiten, dus ik dacht dat het condens van mijn adem was, maar ik haalde de accuklep los en ik zag dat er een kabeltje (half) doorgebrand is. Dit lijkt mij de aardekabel, maar wellicht weten jullie beter. Op de foto heb ik de staat van de kabel en waar die aangesloten zit.

Ik heb nog wel normaal met de scooter kunnen rijden naar huis (kwartiertje, lange stukken) en thuis heb ik het nodige - met lopende motor - getest. Knipperlicht links en rechts, remlicht met linker- en rechterrem, koplamp, grootlicht, lichtschakelaar. Geen van allen gaf een verandering in het elektrische circuit.

Tot ik de startmotorknop indrukte (met rem ingeknepen, zo moet dat bij de mijne). Motor hield in toeren in, viel bijna uit. Dus ik checkte of ik het goed gezien had en deed het knipperlicht aan. Startmotorknop indrukken en jahoor, knipperlicht valt heel zwak weg, bijna uit.

Nu weet ik dus ongeveer waar het vandaan komt, maar kan ik het nog niet helemaal voor mezelf concretiseren. Is het een kwestie van een kabeltje verleggen? Is het een kwestie van startmotor vervangen? (Startmotor draait nog wel en heeft eigenlijk altijd nog 'gewoon' gedraaid) Kwestie van andere dingen checken? Ligt het dan bijvoorbeeld aan de startschakelaar op het stuur, of de brandstofmeter, die ook al geruime tijd kapot is? Of zoals ook al benoemd wordt, is het de relais die problemen geeft?

Morgen ga ik in ieder geval zelf op zoek en alle kappen loshalen, maar eens kijken waar al die kutkabels naartoe lopen en of er iets niet goed of verkeerd aangesloten zit.

(Bedankt voor de tip @trabiarie, ik ga morgen doormeten. Geen zin in regen op mn bakkes vanavond. Relais werkt wel, gezien hij altijd klikt als de knop ingedrukt wordt)

IMG_3487.jpeg
 
Kijk eens naar de min-kabel van je startmotor.
Ik heb het vermoeden dat deze los hangt.
De stroom van de startmotor kan dan niet via de normale manier terugvloeien naar de accu en zoekt zich waarschijnlijk een andere weg.
Door die groene draad op de mi-pool van de accu heeft duidelik een veel te grote stroom gelopen, deze is dus heet geworden en de isolatie deels gesmolten.

Edit: Op de derde foto van je post#13 zie ik een zwart kabeltje met een blauw kabelschoentje achter een boutje.
Dit is iets wat niet origineel is en waar ik van denk dat dit de massa van het blok is, maakt deze wel goed contact en waar loopt dit zwarte kabeltje naar toe?
 
Last edited:
Kijk eens naar de min-kabel van je startmotor.
Minkabel zit er niet op. Volgens mij maakt ie contact via het blok.
IMG_3462.JPEG
De stroom van de startmotor kan dan niet via de normale manier terugvloeien naar de accu en zoekt zich waarschijnlijk een andere weg.
Door die groene draad op de mi-pool van de accu heeft duidelik een veel te grote stroom gelopen, deze is dus heet geworden en de isolatie deels gesmolten.

Edit: Op de derde foto van je post#13 zie ik een zwart kabeltje met een blauw kabelschoentje achter een boutje.
Dit is iets wat niet origineel is en waar ik van denk dat dit de massa van het blok is, maakt deze wel goed contact en waar loopt dit zwarte kabeltje naar toe?
Waar dat kabeltje heen loopt heb ik geprobeerd te onderzoeken, maar de scooterzaak in kwestie heeft hem daar geplaatst. Ben al niet altijd even tevreden geweest over Jos Dijkman, dus dit kan prima verkeerd aangelegd zijn. Contact tussen kabelschoen en bout en blok is meer dan prima, al bedenk ik me nu dat hij slecht contact kan maken vanwege de kleppakking...

Dingen zat om morgen even te checken. thanks
 
Edit: Op de derde foto van je post#13 zie ik een zwart kabeltje met
Bij mijn grande retro zit daar ook een massa kabeltje , onder een boutje van de kleppendeksel , ik denk om de kop goed massa te geven , voor de bougie . Alleen zit hier bij mij een origineele kabelschoen aan , verder zit bij mij die groene massa op het frame , en die dikkere massa draad zit onder een ophang bout van de startmotor.
 
Bij mijn grande retro zit daar ook een massa kabeltje , onder een boutje van de kleppendeksel , ik denk om de kop goed massa te geven , voor de bougie . Alleen zit hier bij mij een origineele kabelschoen aan , verder zit bij mij die groene massa op het frame , en die dikkere massa draad zit onder een ophang bout van de startmotor.
Oh super kijk. Ik heb inderdaad wel gezien dat ze het schoentje bij de reparatie destijds vernieuwd hebben. De rest van de punten ga ik morgen gelijk checken. Wellicht zit er iets niet helemaal lekker
 
Back
Top