tiemenscholten
Tiemen
Hoi allen,
Een kilometer of 1000 terug is mijn GY6 Chineesje gereviseerd. Ik heb, nadat het hele blok vervangen moest worden, een 72cc (soms ook 80cc genoemd vgm) cilinder in mijn scooter gezet, maar had destijds de zuiger verkeerd om gedaan (dom) en daardoor moest hij nog gerepareerd worden.
Dat is uiteindelijk allemaal prima gegaan, maar sindsdien start hij heel moeilijk in de kou. Om te beginnen, dit is hetgeen wat ik vervangen heb en wat ik heb laten zitten vanaf het 50cc-blok en wat ik heb vervangen:
VERVANGEN: Ik heb de cilinderkop, de cilinder, de zuiger en de nokkenas 'opgeschroefd'. De cilinder- en zuigerrevisie is van 50cc OEM naar 72cc Mezoly gegaan. Nokkenas kan je niet per se opschroeven noemen, maar ik heb de 'racing'-nokkenas erop gezet ipv de 'touring'. Dit zou een iets scherpere trekkracht moeten geven, las ik. Tevens heb ik de sproeier twee stappen (vier maten) vergroot, van 82 naar 86; dit na onderzoek op internet wat veelal aangeraden werd als beginpunt. Als laatste heb ik een van de vier CDI-modules aangesloten die ik nog had liggen.
LATEN ZITTEN: Carter en alle andere aandrijving 'onder de zuiger' is gelijk gebleven. Het lijkt mij dat het niet heel veel uitmaakt wat er zich onder de zuiger bevindt, zolang het de krachten maar aankan. Eventueel kan ik de trekveren wel vervangen, maar dat is nu het probleem niet. Wat mijns inziens wel uit kan maken, is dat ik de 'oude' 18mm carburateur heb laten zitten.
Zoals verwacht trekt de scooter, eenmaal gestart, een stuk sneller op dan de 50cc-trekkracht. Hogere top is ook mooi meegenomen. Het probleem zit hem echter in het starten. Tijdens de koude winterdagen verwacht ik echt niet dat het in één klap lopen is met de elektrische start, maar het is nu wel heel overdreven. Ik krijg hem wel aan via de kickstart, maar mijn vriendin heeft wat minder kracht in de benen en krijgt hem vrijwel nooit aan zonder elektrische start. Als hij eenmaal een minuutje gelopen heeft na een koude start doet hij het direct al, zelfs als de motor nog niet volledig opgewarmd is.
Hij loopt koud sowieso wat vreemd. Als je optrekt met te veel 'gas' (of nouja, lucht), trekt hij prima op zonder stotteren, maar knalt hij na in de uitlaat. Dit kan je voorkomen door met minder 'gas' op te trekken, dan is er niks aan de hand. Dit doet hij ongeveer tot +/- 5 min na het starten, maar alleen wanneer je 'plots' een dot gas geeft. Hij trekt hem wel direct door, dus ik verwacht dat de motor te weinig brandstof krijgt. Deze theorie wordt ondersteund door het feit dat hij bij een koude start flink wat benzine moet hebben voordat 'ie elektrisch start. Loopt hij dan gewoon veel te arm? En moet ik dan mijn stationairsproeier gaan vervangen, of moet die altijd gelijk blijven? Die heb ik namelijk nog nooit veranderd. Ik heb wel een setje met 'gewone' sproeiers tot maatje 100 vgm. Ik heb al eens een grotere maat geprobeerd, maar dit was voordat ik erachter kwam dat de zuiger verkeerd om zat. Bij een grotere sproeier verzoop het blok en kon ik vrijwel geen gas geven of hij viel direct uit. Bij een kleinere sproeier ben ik bang dat hij te warm wordt (dit was ook het probleem bij de eerste reparatie, er zat gewoon een gat in de zuiger vanwege een te hoge ontbrandingstemperatuur bij de bougie).
Een tweede mogelijkheid die ik kan bedenken, ligt elektronisch. Het volgende: het knipperlicht knippert niet (werkt wel, maar is één amber lamp). De koplamp wordt ook feller zodra ik de rem indruk en het achterremlicht geactiveerd wordt. Ook de benzinetank geeft een verkeerde waarde aan (hij geeft aan dat 'ie sneller leeg is dan dat hij daadwerkelijk leeg is). Mijn vermoeden is dat de massa niet goed is. De massa is op dit moment vanaf de massakabel op het blok aangesloten (zo heb ik hem gezien voor mijn reparatie van mijn 50cc blok, maar de scooterzaak heeft de massakabel ook niet verlegd), maar ik weet niet of dat juist is. Ik heb hem ook al eens op het frame aangesloten (eerst een stukje lak wegschuren, dan de massakabel op het kale stuk frame), maar toen werkte de scooter al helemaal bagger en kreeg 'ie de elektrische start niet eens op gang (te weinig power, leek het wel).
Elektrisch en afstellingtechnisch kan ik mij best voorstellen dat er iets niet helemaal tiptop zit. Wellicht heeft een van jullie een idee? Het verbaast mij vooral dat de scooter wel 'gewoon' rijdt. Geen haperingen, geen inhouden; dan zou het toch qua afstelling niet zo fout zijn?
TL;DR: mijn chinese GY6-scooter start na volledige cilinderrevisie niet goed. Bij een volledig koude start werkt starten met de kickstart eigenlijk als enige. Ongeveer twee á drie keer kicken is meestal genoeg. Bij een half-koude start (1 tot 2 minuten opnieuw starten na koude start, dus geen warme motor) werkt de elektrische start direct. Afsteltechnisch is er wellicht nog wat te verbeteren, maar ik heb ook het vermoeden dat de massa niet helemaal goed werkt. Hoe los ik dit op?
Geen idee of het handig is om te vermelden, maar omdat de top van de scooter zo hoog ligt (voor mijn doen is 70 met dit weer echt te hard op een scooter), rijd ik vaak met 60-70% gas, zodat ik 55 á 60 op de teller rijd. Zodra ik de luchtinlaat beperk, merk ik dat de scooter veel soepeler rijdt dan wanneer ik de volledige rit vol gas rijd. Als ik hele lange stukken vol gas rijd, merk ik dat hij bij afremmen en opnieuw optrekken vaak even kort inhoudt. (daarna trekt ie wel weer normaal op)
Overigens ben ik echt goed klaar met het kloten met mijn scooter en wil ik dat gewoon door iemand anders laten doen die betrouwbaar is. Bij Jos Dijkman heb ik mijn reparaties laten doen (dicht bij waar mijn ouders wonen), maar ik woon zelf in Meppel. Ik ga mede vanwege de afstand niet meer daarheen, maar ik heb ook een verschrikkelijke ervaring bij die toko. Was tijdens een reparatie geen olie bijgevuld en ze gaven mij de schuld daarvan (had ik maar moeten controleren: navragen bij het ophalen lijkt me genoeg?). Dat is allemaal opgelost, maar weet iemand hier in de buurt iemand die daar, indien nodig, naar kan kijken? Als ik thuis de ruimte had om mijn scooter te repareren, had ik het wel gewild maar midden in de stad ga ik niet nog eens alles loshalen.
Een kilometer of 1000 terug is mijn GY6 Chineesje gereviseerd. Ik heb, nadat het hele blok vervangen moest worden, een 72cc (soms ook 80cc genoemd vgm) cilinder in mijn scooter gezet, maar had destijds de zuiger verkeerd om gedaan (dom) en daardoor moest hij nog gerepareerd worden.
Dat is uiteindelijk allemaal prima gegaan, maar sindsdien start hij heel moeilijk in de kou. Om te beginnen, dit is hetgeen wat ik vervangen heb en wat ik heb laten zitten vanaf het 50cc-blok en wat ik heb vervangen:
VERVANGEN: Ik heb de cilinderkop, de cilinder, de zuiger en de nokkenas 'opgeschroefd'. De cilinder- en zuigerrevisie is van 50cc OEM naar 72cc Mezoly gegaan. Nokkenas kan je niet per se opschroeven noemen, maar ik heb de 'racing'-nokkenas erop gezet ipv de 'touring'. Dit zou een iets scherpere trekkracht moeten geven, las ik. Tevens heb ik de sproeier twee stappen (vier maten) vergroot, van 82 naar 86; dit na onderzoek op internet wat veelal aangeraden werd als beginpunt. Als laatste heb ik een van de vier CDI-modules aangesloten die ik nog had liggen.
LATEN ZITTEN: Carter en alle andere aandrijving 'onder de zuiger' is gelijk gebleven. Het lijkt mij dat het niet heel veel uitmaakt wat er zich onder de zuiger bevindt, zolang het de krachten maar aankan. Eventueel kan ik de trekveren wel vervangen, maar dat is nu het probleem niet. Wat mijns inziens wel uit kan maken, is dat ik de 'oude' 18mm carburateur heb laten zitten.
Zoals verwacht trekt de scooter, eenmaal gestart, een stuk sneller op dan de 50cc-trekkracht. Hogere top is ook mooi meegenomen. Het probleem zit hem echter in het starten. Tijdens de koude winterdagen verwacht ik echt niet dat het in één klap lopen is met de elektrische start, maar het is nu wel heel overdreven. Ik krijg hem wel aan via de kickstart, maar mijn vriendin heeft wat minder kracht in de benen en krijgt hem vrijwel nooit aan zonder elektrische start. Als hij eenmaal een minuutje gelopen heeft na een koude start doet hij het direct al, zelfs als de motor nog niet volledig opgewarmd is.
Hij loopt koud sowieso wat vreemd. Als je optrekt met te veel 'gas' (of nouja, lucht), trekt hij prima op zonder stotteren, maar knalt hij na in de uitlaat. Dit kan je voorkomen door met minder 'gas' op te trekken, dan is er niks aan de hand. Dit doet hij ongeveer tot +/- 5 min na het starten, maar alleen wanneer je 'plots' een dot gas geeft. Hij trekt hem wel direct door, dus ik verwacht dat de motor te weinig brandstof krijgt. Deze theorie wordt ondersteund door het feit dat hij bij een koude start flink wat benzine moet hebben voordat 'ie elektrisch start. Loopt hij dan gewoon veel te arm? En moet ik dan mijn stationairsproeier gaan vervangen, of moet die altijd gelijk blijven? Die heb ik namelijk nog nooit veranderd. Ik heb wel een setje met 'gewone' sproeiers tot maatje 100 vgm. Ik heb al eens een grotere maat geprobeerd, maar dit was voordat ik erachter kwam dat de zuiger verkeerd om zat. Bij een grotere sproeier verzoop het blok en kon ik vrijwel geen gas geven of hij viel direct uit. Bij een kleinere sproeier ben ik bang dat hij te warm wordt (dit was ook het probleem bij de eerste reparatie, er zat gewoon een gat in de zuiger vanwege een te hoge ontbrandingstemperatuur bij de bougie).
Een tweede mogelijkheid die ik kan bedenken, ligt elektronisch. Het volgende: het knipperlicht knippert niet (werkt wel, maar is één amber lamp). De koplamp wordt ook feller zodra ik de rem indruk en het achterremlicht geactiveerd wordt. Ook de benzinetank geeft een verkeerde waarde aan (hij geeft aan dat 'ie sneller leeg is dan dat hij daadwerkelijk leeg is). Mijn vermoeden is dat de massa niet goed is. De massa is op dit moment vanaf de massakabel op het blok aangesloten (zo heb ik hem gezien voor mijn reparatie van mijn 50cc blok, maar de scooterzaak heeft de massakabel ook niet verlegd), maar ik weet niet of dat juist is. Ik heb hem ook al eens op het frame aangesloten (eerst een stukje lak wegschuren, dan de massakabel op het kale stuk frame), maar toen werkte de scooter al helemaal bagger en kreeg 'ie de elektrische start niet eens op gang (te weinig power, leek het wel).
Elektrisch en afstellingtechnisch kan ik mij best voorstellen dat er iets niet helemaal tiptop zit. Wellicht heeft een van jullie een idee? Het verbaast mij vooral dat de scooter wel 'gewoon' rijdt. Geen haperingen, geen inhouden; dan zou het toch qua afstelling niet zo fout zijn?
TL;DR: mijn chinese GY6-scooter start na volledige cilinderrevisie niet goed. Bij een volledig koude start werkt starten met de kickstart eigenlijk als enige. Ongeveer twee á drie keer kicken is meestal genoeg. Bij een half-koude start (1 tot 2 minuten opnieuw starten na koude start, dus geen warme motor) werkt de elektrische start direct. Afsteltechnisch is er wellicht nog wat te verbeteren, maar ik heb ook het vermoeden dat de massa niet helemaal goed werkt. Hoe los ik dit op?
Post automatically merged:
Geen idee of het handig is om te vermelden, maar omdat de top van de scooter zo hoog ligt (voor mijn doen is 70 met dit weer echt te hard op een scooter), rijd ik vaak met 60-70% gas, zodat ik 55 á 60 op de teller rijd. Zodra ik de luchtinlaat beperk, merk ik dat de scooter veel soepeler rijdt dan wanneer ik de volledige rit vol gas rijd. Als ik hele lange stukken vol gas rijd, merk ik dat hij bij afremmen en opnieuw optrekken vaak even kort inhoudt. (daarna trekt ie wel weer normaal op)
Overigens ben ik echt goed klaar met het kloten met mijn scooter en wil ik dat gewoon door iemand anders laten doen die betrouwbaar is. Bij Jos Dijkman heb ik mijn reparaties laten doen (dicht bij waar mijn ouders wonen), maar ik woon zelf in Meppel. Ik ga mede vanwege de afstand niet meer daarheen, maar ik heb ook een verschrikkelijke ervaring bij die toko. Was tijdens een reparatie geen olie bijgevuld en ze gaven mij de schuld daarvan (had ik maar moeten controleren: navragen bij het ophalen lijkt me genoeg?). Dat is allemaal opgelost, maar weet iemand hier in de buurt iemand die daar, indien nodig, naar kan kijken? Als ik thuis de ruimte had om mijn scooter te repareren, had ik het wel gewild maar midden in de stad ga ik niet nog eens alles loshalen.
Last edited: