Scooter rijdt 35 ipv 54

Baba_Yaga07

New Member
Beste forum leden wie o wie kan mij helpen? Ongeveer 3 a 4 weken geleden is mijn scooter met een koude motor ter water geraakt. Deze heb ik pas na 45-55 minuten uit het water kunnen halen. Ik heb scooter gelijk met een droogkachel in de garage gezet. Ik heb alle stekkertjes met WD-40 en vochtverdrijver ingespoten. Carb eraf gehaald, schoon gemaakt en laten drogen. Ik heb de luchtfilter vervangen, olie ververst en benzine ververst. Bougie ook vervangen. Nu heb ik de scooter eindelijk weer aan de praat gekregen. De scooter reedt hiervoor als een zonnetje. Alleen nu als ik de scooter start dan rijdt hij echt heel lang 15 km per uur en na een tijdje pas maximaal 30. De scooter een Piaggio Zip 4 Takt Brom had een topsnelheid van 54KM. Wat kan ik nog doen? Bij helling af gaat hij wel ineens sneller.
 
Advertisement - register to remove this

Als je ALLE stekkers hebt ingespoten dan zou ik ze nog eens los halen en bekijken. En eventueel nog een keer spuiten. Gewoon met contactcleaner.

Verder is het wel handig om te weten of dit cdi of ecu scooter is.


En termen als: 'heel lang, na een tijdje, ineens sneller' zijn relatief en zeggen mij niks.
 
Als je ALLE stekkers hebt ingespoten dan zou ik ze nog eens los halen en bekijken. En eventueel nog een keer spuiten. Gewoon met contactcleaner.
Top ik zal dit nog een keer doen en proberen! Voor de rest doet alles het gewoon goed zoals lichten, claxon en elektrische start. Ik dacht zelf misschien de spanningsregelaar?
Verder is het wel handig om te weten of dit cdi of ecu scooter is.
Het gaat om een CDI scooter zit een originele brom cdi op.
En termen als: 'heel lang, na een tijdje, ineens sneller' zijn relatief en zeggen mij niks.
Nou kijk als ik hem in de avond niet meer gebruik en dan de volgende ochtend start. Dan maakt hij wel toeren maar gaat niet vooruit. Dan zet ik hem op de standaard en speel ik met het gas, daarna valt hij niet uit en kan ik rijden. De eerste 3-5 minuten rijdt hij heel erg langzaam, maar na een tijdje rijd ik 35 km per uur. Als ik een brug op ga neemt die in snelheid af, dit deed mijn scooter voorheen niet, als ik van de brug af ga dan rijdt mijn scooter wel sneller.
 
Heb je de uitlaat ook leeggemaakt, niet dat daar nog water in staat?
Ja heb er zelfs een nieuwe uitlaat op gezet, helaas nog steeds niks. Vanochtend weer bij gas geven valt hij uit. Op standaard zetten spelen met gas en daarna kan ik pas doorrijden. Kom wel veel rook uit de uitlaat als die op standaard staat daarna als ik rij niet meer
Post automatically merged:

niets aan de vario of koppeling of remmen gedaan dus? zou daar ook eens naar kijken of daar geen vuil in zit of corrosie.
Nee heb niet naar de vario of koppeling gekeken. Rem heb ik wel schoongemaakt.
 
niets aan de vario of koppeling of remmen gedaan dus? zou daar ook eens naar kijken of daar geen vuil in zit of corrosie.
Ik ga morgen even toch carterkap eraf halen en kijken. Zou het nog ook aan de ontsteking/vliegwiel kunnen liggen?
Post automatically merged:

Zat/zit je sls systeem nog vol met water wat nu langzaam je uitlaat wordt ingezogen?
Ja dat zou best nog kunnen. Heb hem wel 3 weken lang droog binnen gezet, waarvan zelfs meerdere dagen met een droogkachel. Heb wel olie vervangen en benzine daar zat water in. Ook transmissie olie vervangen
 
Als een plof bijna een uur onder water ligt, moeten er meer onderdelen uit elkaar en geopend worden wil je de boel droog krijgen. 3 of 4 weken kan zijn inwerking doen op oppervlakten mbt corrosie en smeermiddelen hun werking verminderen. Dus ook een variobus, centrifugaalkoppeling, openende poulies, etc.
Op lange termijn andere zaken, al is het maar de gangbaarheid van een binnenkabel door buiten. Zit er niets de buizen van het frame?
Ik denk dat je de gevolgen van een uur onder water onderschat.
Groet,
 
Als een plof bijna een uur onder water ligt, moeten er meer onderdelen uit elkaar en geopend worden wil je de boel droog krijgen. 3 of 4 weken kan zijn inwerking doen op oppervlakten mbt corrosie en smeermiddelen hun werking verminderen. Dus ook een variobus, centrifugaalkoppeling, openende poulies, etc.
Op lange termijn andere zaken, al is het maar de gangbaarheid van een binnenkabel door buiten. Zit er niets de buizen van het frame?
Ik denk dat je de gevolgen van een uur onder water onderschat.
Groet,
Beste Harrr, nee ik onderschat absoluut de gevolgen niet. Ik heb gelijk alle kappen eraf gehaald en carb enzovoort gelijk kacheltje eronder gezet en cdi en bougie eruit ook olie en benzine. Alle kabeltjes gelijk los gehaald en ingespoten met vochtverdrijver.
 
maar niet je vario..
ik weet niet hoe schoon/vuil het water was waar ie in lag, maar als er een béétje prut bij zat denk ik niet dat je vario nog lekker over z'n bus schuift, of de rollen nog lekker in en uit rollen.. (en corrosie kan het misschien wel helemáál vastzetten)
 
vergeet naast de bovengenoemde vario ook je frame niet.
met een kachel krijg je binnengesijpeld vocht er niet zomaar uit, en roest vreet als een gezwel van binnenuit naar buiten...
wat ik me ook afvraag: hoeveel water zat er bij de olie?
 
maar niet je vario..
ik weet niet hoe schoon/vuil het water was waar ie in lag, maar als er een béétje prut bij zat denk ik niet dat je vario nog lekker over z'n bus schuift, of de rollen nog lekker in en uit rollen.. (en corrosie kan het misschien wel helemáál vastzetten)
Aah top bedankt voor je antwoord ik ga het gelijk checken om te kijken of er vuil daar zit
Post automatically merged:

vergeet naast de bovengenoemde vario ook je frame niet.
met een kachel krijg je binnengesijpeld vocht er niet zomaar uit, en roest vreet als een gezwel van binnenuit naar buiten...
wat ik me ook afvraag: hoeveel water zat er bij de olie?
Ja wel behoorlijk veel wel, dus heb nu even olie erin gedaan die ga ik van het weekend weer eruit halen en nieuwe doen
 
Heb je de benzine tank tot de laatste druppel leeggemaakt ? Vacuum / kraan eruit gehaald etc ?
Benzine filter water erin. ? Carburateur vlotterbak goed schoongemaakt. Of nog een x afgetapt ? Vacuüm schuif carb nog goed ?

Als je de vacuüm kraan er namelijk niet uit haalt. Kan er zo maar nog een bodempje water in je tank zitten. En door het rijden en schudden. Pakt die misschien iedere keer wat water bij de benzine waardoor die niet goed loopt.
 
Beste forum leden wie o wie kan mij helpen? Ongeveer 3 a 4 weken geleden is mijn scooter met een koude motor ter water geraakt. Deze heb ik pas na 45-55 minuten uit het water kunnen halen. Ik heb scooter gelijk met een droogkachel in de garage gezet. Ik heb alle stekkertjes met WD-40 en vochtverdrijver ingespoten. Carb eraf gehaald, schoon gemaakt en laten drogen. Ik heb de luchtfilter vervangen, olie ververst en benzine ververst. Bougie ook vervangen. Nu heb ik de scooter eindelijk weer aan de praat gekregen. De scooter reedt hiervoor als een zonnetje. Alleen nu als ik de scooter start dan rijdt hij echt heel lang 15 km per uur en na een tijdje pas maximaal 30. De scooter een Piaggio Zip 4 Takt Brom had een topsnelheid van 54KM. Wat kan ik nog doen? Bij helling af gaat hij wel ineens sneller.
Ik heb olie ververst en carburateur er in gedaan en heb nu letterlijk hetzelfde probleem
 
Enigste remedi die nog werkt is het hele ding strippen en alles na lopen. en drogen en smeren.

Als het ding in het water heeft gelegen en er komt zuurstof bij, is hij namelijk al op de kweek gezet van roest ontwikkeling.
Overigens is water bij je balhoofdstel ook niet zo fijn voor de smering.

Beste is toch kaal maken en per onderdeel controleren..

Als het frame kaal is kan je hem ook tijdje op ze kop zetten zodat alle water eruit kan lopen.

Daarna zou ik binnenkant buizen frame inspuiten met roest omvormer.

Kabelboom stekkers los maken en met contact spray inspuiten.


Verder denk ik dat je blok wel een soort als verloren kan beschouwen en een revisie nodig heeft.

Benzine en olie tank geheel lozen en laten uitdrogen. Brandstof en olie leidingen geheel leeg maken en nieuwe olie doorheen laten lopen.

Zover dat er alleen nog mooie olie eruit komt lopen.
 
Heb je de benzine tank tot de laatste druppel leeggemaakt ? Vacuum / kraan eruit gehaald etc ?
Benzine filter water erin. ? Carburateur vlotterbak goed schoongemaakt. Of nog een x afgetapt ? Vacuüm schuif carb nog goed ?

Als je de vacuüm kraan er namelijk niet uit haalt. Kan er zo maar nog een bodempje water in je tank zitten. En door het rijden en schudden. Pakt die misschien iedere keer wat water bij de benzine waardoor die niet goed loopt.
Als er water in de benzine zit gaat hij haperen.
 
water zakt naar beneden, dat zou allerberoerdst starten. (tenzij er E10 is getankt, de ethanol neemt dan nog wàt water op en dan loopt het wel, maar kwalitatief uitermate teleurstellend.. zoals hier het geval is.)
 
Heb je de benzine tank tot de laatste druppel leeggemaakt ? Vacuum / kraan eruit gehaald etc ?
Benzine filter water erin. ? Carburateur vlotterbak goed schoongemaakt. Of nog een x afgetapt ? Vacuüm schuif carb nog goed ?
Ik heb de benzine er tot de laatste druppel uit proberen te halen. Er zat water in de tank, vervolgens heb ik een spul erin gedaan wat er voor zorgt dat vocht wordt verdreven. Voor de rest alles los gehaald en met een luchtpomp doorgespoten.
Als je de vacuüm kraan er namelijk niet uit haalt. Kan er zo maar nog een bodempje water in je tank zitten. En door het rijden en schudden. Pakt die misschien iedere keer wat water bij de benzine waardoor die niet goed loopt.
Ja ik ben van plan om de tank nog een keer te laten leeglopen. Maar persoonlijk denk ik dat daar geen water meer in zou moeten zitten.
Post automatically merged:

water zakt naar beneden, dat zou allerberoerdst starten. (tenzij er E10 is getankt, de ethanol neemt dan nog wàt water op en dan loopt het wel, maar kwalitatief uitermate teleurstellend.. zoals hier het geval is.)
Ik tank altijd E5 euro 98. Hij start wel gewoon in 1x en perfect, loopt ook mooi stationair. Probleem doet zich voor zodra ik gaf wil geven dan valt hij uit, ik start hem daarna opnieuw, ga ik rustig aan met het gas spelen en daarna kan ik wel rijden.
 
Back
Top