Scooter langzamer door andere spanningsregelaar

vespasprint2022

New Member
Hallo,
Mijn accu van mijn Vespa E5 laadde niet op door een te lage spanning vanwege het opvoeren met een polini ECU. Nu heb ik een turbo spanningsregelaar geïnstalleerd en is het laadprobleem opgelost. Alleen de snelheid van de scooter is nu van +-60 naar +-54 gegaan. Hoe kan dit?
 
Advertisement - register to remove this

Dat kan zijn , omdat je nu weer laad , je vermogen nodig hebt , om te laden . Misschien als je accu vol raakt , en je niet meer voluit hoeft te laden , dat de snelheid ook toeneemt. Een dynamo vraagt nu eenmaal kracht van je motor.
 
Dat kan zijn , omdat je nu weer laad , je vermogen nodig hebt , om te laden . Misschien als je accu vol raakt , en je niet meer voluit hoeft te laden , dat de snelheid ook toeneemt. Een dynamo vraagt nu eenmaal kracht van je
Oké dus omdat deze spanningsregelaar ene gemiddeld hogere spanning wil, trekt hij meer voltage van de dynamo waardoor de motor meer kracht kwijt is aan de dynamo? Dan zou heel de polini ecu niet meer van nut zijn als dit zo is. Vreemd ook waarom bij anderen bij een nieuwe ecu geen andere spanningsregelaar nodig is en bij mijne wel.
 
Heb en/of had je ook problemen met de verlichting?
Normaliter is het zo dat als de verlichting niet meer (goed) werkt en/of de accu laad niet meer op van de scooter wellicht de spanningsregelaar de eerste verdachte is bij de opgevoerde exemplaren.

En waarom geen originele aangeschaft?
Is dit omdat de ori regelaar fluctueert bij verschillende toerentallen?
(het systeem is zo ingericht dat er eigenlijk continu een gelijkspanning van 14/15 volt aanwezig behoort te zijn ongeacht het toerental)

Het is (inmiddels) overigens wel een bekend gegeven dat veel mederijders problemen ondervinden, zoals het slecht opladen van de accu, maar ook tegenvallende prestaties zoals jij ook aangeeft. Dat laatste is vooral als er veel van de scooter wordt gevraagd, bijvoorbeeld omdat deze is opgevoerd.

Het ligt dus niet (direct) aan de dynamo/stator met spoelen o.i.d.
Wat ik heb begrepen is dat de originele spanningsregelaar het laat afweten als de spanning niet continu is.

En wat bij de een werkt (waarschijnlijk Euro 4) gaat op de nieuwere Euro 5 types juist weer mis!
Om kosten te besparen gooien ze er oude onderdelen in waarvan uitgegaan wordt dat dit zondermeer gaat werken!
Inmiddels is het klachtenlijstje van div. klanten in de Benelux en Europa flink aan het groeien heb ik begrepen.
 
Last edited:
Heb en/of had je ook problemen met de verlichting?
Normaliter is het zo dat als de verlichting niet meer (goed) werkt en/of de accu laad niet meer op van de scooter wellicht de spanningsregelaar de eerste verdachte is bij de opgevoerde exemplaren.

En waarom geen originele aangeschaft?
Is dit omdat de ori regelaar fluctueert bij verschillende toerentallen?
(het systeem is zo ingericht dat er eigenlijk continu een gelijkspanning van 14/15 volt aanwezig behoort te zijn ongeacht het toerental)

Het is (inmiddels) overigens wel een bekend gegeven dat veel mederijders problemen ondervinden, zoals het slecht opladen van de accu, maar ook tegenvallende prestaties zoals jij ook aangeeft. Dat laatste is vooral als er veel van de scooter wordt gevraagd, bijvoorbeeld omdat deze is opgevoerd.

Het ligt dus niet aan de dynamo/stator met spoelen o.i.d.
Wat ik heb begrepen is dat de originele spanningsregelaar het laat afweten als de spanning niet continu is.

En wat bij de een werkt (waarschijnlijk Euro 4) gaat op de nieuwere Euro 5 types juist weer mis!
Om kosten te besparen gooien ze er oude onderdelen in waarvan uitgegaan wordt dat dit zondermeer gaat werken!
Inmiddels is het klachtenlijstje van div. klanten in de Benelux en Europa flink aan het groeien heb ik begrepen.
Dank voor het uitgebreide antwoord, ik heb nooit problemen met verlichting gehad. Dit is wel wat er is gebeurd: De scooter is opgevoerd bij Roger trading en een paar week erna startte hij dus niet meer. Ik heb toen de accu getest en die was bijna leeg en bijna stuk. (Vreemd dat een accu zo snel stuk gaat, misschien kwam dat dan wel door een verkeerde spanning) Nieuwe accu erin geplaatst en was na twee week weer leeg. Toen contact op gezocht met een scootermonteur en die had gevonden dat soms een turbo spanningsregelaar nodig is bij een opgevoerde scooter omdat deze te weinig spanning kan leveren aan en de ecu en de accu. Ik heb de scooter bij de accu door gemeten en accu voltage was prima rond de 13.0-13.5, maar bij gas geven was het voltage soms even 14.5 volt en soms even 12.7 volt, oftewel normale accu voltage. Dus heb toen het advies van de scootermonteur overgenomen en de turbo spanningsregelaar besteld, toen was de voltage inderdaad +-14.5 volt constant. Maar toen viel het vermogen dus tegen.
Raadt u aan dat ik test met een nieuwe OEM spanningsregelaar van Vespa? Dat misschien de oude spanningsregelaar stuk was en de turbo variant niet nodig was? Of moet ik zoals u zei een ouder variant monteren.
 
Een nieuwe OEM part bestellen lijkt me niet noodzakelijk...
Deze is (vooralsnog een aanname) namelijk niet stuk/kapot maar voldoet gewoonweg niet!
De (jouw) metingen heb je immers gedaan met de OEM regelaar toch?
Daaruit blijkt wel dat het dus flink fluctueert met 12.7 volt als laagste wat in principe voldoende moet zijn om de motor te kunnen starten.
En juist daar zit de kneep!

De meeste E5 injectie exemplaren in het scooterpark hebben voldoende aan minimaal 8.5 Volt.
Onderverdeeld in div. relais om het geheel aan te kunnen sturen zoals bijvoorbeeld de brandstofpomp e.d..
Ook de ECU krijgt DC spanning welke ten allen tijde juist moet zijn!

Bovenstaande betreft de standaard (OEM) ECU waar dus ook problemen kunnen ontstaan qua juiste spanning met betrekking tot de verlichting.
Zo ook de ECU van Polini die ook continu een stabiele spanning nodig heeft om goed te kunnen functioneren en het geheel in de gaten houdt qua actuatoren en de div. sensoren binnen het systeem.
Ik heb echter met beide geen ervaringen maar verlichting die gaat branden zodra het contact op aan gedraaid wordt en men de startmotor in werking stelt, trekt al enorm veel weg... niet zozeer het voltage maar wel de ampère.
Met dit gegeven ben je echter niet geholpen, net zoals vele anderen die hier tegen aanlopen!

En ik weet het ook niet helaas...
De bal ligt momenteel bij de fabrikant en het is even afwachten of er tijdig een oplossing komt!
Wellicht komt er in de nabije toekomt nog een zgn. update/modificatie en/of terugroep actie voor deze types?

Even een wedervraag, gebruik je de scooter dagelijks voor bijvoorbeeld woon/werk verkeer of is dit beestje maar sporadisch in beweging?
 
Erg vreemd verhaal dat een "turbo spanningsregelaar", wat dit dan ook maar mag zijn, nodig is om een ontgrensde ecu te voeden.
Alsof een ontgrensde ecu ineens veel meer stroom gaat trekken tov een originele????
 
Erg vreemd verhaal dat een "turbo spanningsregelaar", wat dit dan ook maar mag zijn, nodig is om een ontgrensde ecu te voeden.
Alsof een ontgrensde ecu ineens veel meer stroom gaat trekken tov een originele????
Turbo is gewoon het merk/fabrikant, niet te verwarren met Thurbo, Baotian scooters!
Het feit is dat deze types/modellen met het echte Euro 5 motorblok een continue spanning nodig heeft om goed te kunnen functioneren.
En dit is tussen de 14/15 volt DC ongeacht het toerental!

Hier is het wellicht nog niet aan de orde geweest, maar dat gaat snel veranderen ben ik bang aangezien er steeds meer klachten binnen komen.
 
Een nieuwe OEM part bestellen lijkt me niet noodzakelijk...
Deze is (vooralsnog een aanname) namelijk niet stuk/kapot maar voldoet gewoonweg niet!
De (jouw) metingen heb je immers gedaan met de OEM regelaar toch?
Daaruit blijkt wel dat het dus flink fluctueert met 12.7 volt als laagste wat in principe voldoende moet zijn om de motor te kunnen starten.
En juist daar zit de kneep!

De meeste E5 injectie exemplaren in het scooterpark hebben voldoende aan minimaal 8.5 Volt.
Onderverdeeld in div. relais om het geheel aan te kunnen sturen zoals bijvoorbeeld de brandstofpomp e.d..
Ook de ECU krijgt DC spanning welke ten allen tijde juist moet zijn!

Bovenstaande betreft de standaard (OEM) ECU waar dus ook problemen kunnen ontstaan qua juiste spanning met betrekking tot de verlichting.
Zo ook de ECU van Polini die ook continu een stabiele spanning nodig heeft om goed te kunnen functioneren en het geheel in de gaten houdt qua actuatoren en de div. sensoren binnen het systeem.
Ik heb echter met beide geen ervaringen maar verlichting die gaat branden zodra het contact op aan gedraaid wordt en men de startmotor in werking stelt, trekt al enorm veel weg... niet zozeer het voltage maar wel de ampère.
Met dit gegeven ben je echter niet geholpen, net zoals vele anderen die hier tegen aanlopen!

En ik weet het ook niet helaas...
De bal ligt momenteel bij de fabrikant en het is even afwachten of er tijdig een oplossing komt!
Wellicht komt er in de nabije toekomt nog een zgn. update/modificatie en/of terugroep actie voor deze types?

Even een wedervraag, gebruik je de scooter dagelijks voor bijvoorbeeld woon/werk verkeer of is dit beestje maar sporadisch in beweging?
Ik gebruik de scooter dagelijk, ongeveer 30/40km per dag.
Post automatically merged:

Erg vreemd verhaal dat een "turbo spanningsregelaar", wat dit dan ook maar mag zijn, nodig is om een ontgrensde ecu te voeden.
Alsof een ontgrensde ecu ineens veel meer stroom gaat trekken tov een originele????
Ik vind het zelf ook vreemd, aangezien ik niemand anders heb gehoord die er last van heeft. Begrijp ook niet waarom de scooter minder snel zou gaan door een andere spanningsregelaar, alsof hier een begrenzer in zou zitten, of deze juist te weinig spanning afgeeft aan de ECU. Ik weet het niet, ik heb er niet genoeg verstand van.
 
Het treft momenteel alleen de rijders die het beestje opgevoerd hebben!
En dan gaat het vooral over een ander type ECU/ECM dan de OEM variant.

Nogmaals, het ligt dus niet (direct) aan de dynamo/stator met spoelen o.i.d...
Deze (met 12 spoelen ingerichte grondplaat) levert immers genoeg wisselspanning om het circuit draaiende te kunnen houden.
Met de standaard OEM regelaar/gelijkrichter is ook niks mis wat dat betreft.

Zoals ik het vooralsnog zie, is dat de (onbegrensde) nieuwe ECU/ECM meer nodig heeft als dat er van origine opgewekt wordt!
Normaliter loopt het voltage op naar gelang het toerental van de motor...
Van ongeveer 13,2 Volt bij een stationair toerental t/m 14,7/15 Volt bij meer dan 3.000 Rpm en/of vol vermogen.
Dit is normaliter voldoende om het systeem goed te laten functioneren...
Genoeg gelijkspanning dus voor alle aanwezige delen die daar afhankelijk van zijn!
(mits de accu in goede conditie verkeerd uiteraard)

De nieuwere (onbegrensde) ECU's/ECM's blijken dus een afwijking te hebben v.w.b. de gelijkspanning waar deze mee functioneert.
I.p.v. de normale 8,5 Volt hebben deze dus een continue spanning nodig van 14/15 Volt!

En zit er toevallig ook een 80cc geplaatst in combo met de ECU/ECM van Polini?
Zo ja, in welke stand staat dan de ECM?
Stand 1, 2, 3, of 4?

Die van Malossi schijnt overigens beter te werken op de opgevoerde exemplaren heb ik begrepen.
Daar behoeft alleen de TPS sensor gereset te worden en is men klaar, nadeel is echter dat deze niet goed werkt i.c.m. een 50cc cilinder.
Moet er wel bij zeggen dat ik hier persoonlijk geen ervaring mee hebt en dit in m'n oor is gefluisterd door een monteur uit mijn omgeving.
 
Het treft momenteel alleen de rijders die het beestje opgevoerd hebben!
En dan gaat het vooral over een ander type ECU/ECM dan de OEM variant.

Nogmaals, het ligt dus niet (direct) aan de dynamo/stator met spoelen o.i.d...
Deze (met 12 spoelen ingerichte grondplaat) levert immers genoeg wisselspanning om het circuit draaiende te kunnen houden.
Met de standaard OEM regelaar/gelijkrichter is ook niks mis wat dat betreft.

Zoals ik het vooralsnog zie, is dat de (onbegrensde) nieuwe ECU/ECM meer nodig heeft als dat er van origine opgewekt wordt!
Normaliter loopt het voltage op naar gelang het toerental van de motor...
Van ongeveer 13,2 Volt bij een stationair toerental t/m 14,7/15 Volt bij meer dan 3.000 Rpm en/of vol vermogen.
Dit is normaliter voldoende om het systeem goed te laten functioneren...
Genoeg gelijkspanning dus voor alle aanwezige delen die daar afhankelijk van zijn!
(mits de accu in goede conditie verkeerd uiteraard)

De nieuwere (onbegrensde) ECU's/ECM's blijken dus een afwijking te hebben v.w.b. de gelijkspanning waar deze mee functioneert.
I.p.v. de normale 8,5 Volt hebben deze dus een continue spanning nodig van 14/15 Volt!

En zit er toevallig ook een 80cc geplaatst in combo met de ECU/ECM van Polini?
Zo ja, in welke stand staat dan de ECM?
Stand 1, 2, 3, of 4?

Die van Malossi schijnt overigens beter te werken op de opgevoerde exemplaren heb ik begrepen.
Daar behoeft alleen de TPS sensor gereset te worden en is men klaar, nadeel is echter dat deze niet goed werkt i.c.m. een 50cc cilinder.
Moet er wel bij zeggen dat ik hier persoonlijk geen ervaring mee hebt en dit in m'n oor is gefluisterd door een monteur uit mijn omgeving.
De Vespa heeft nog de standaard 50cc cilinder en de ECU staat in stand 2. Oftewel opgevoerd naar 10000 toeren.
Ik zat zelf inderdaad ook al te twijfelen om deze ECU te verkopen en een malossi Ecu hiervoor in de plaats te kopen, deze hebben echter geen verschillende standen en moet je een ander kopen als ik de scooter later nog naar 80cc wil opvoeren, dat vind ik vrij onhandig, voornamelijk voor de portemonnee.
 
Ik heb er geen ervaring mee maar het minder snel lopen van de scooter lijkt me niet te liggen aan de spanning aan sich.

Onderstaand is dan ook maar een brainstorm.

Als het al aan de spanning ligt, lijkt me het meer een probleem van de kwaliteit van de "turbo" spanningsregelaar.
Chineesjes laten nogal eens wat componentjes weg om hun productieproces goedkoper te maken.
Daarom lijkt me het meer plausibel, dat de spanningsregelaar wel een goeie spanning aflevert en daardoor de accu wel laadt, maar dat tevens ook een hoop stoorproducten op de gelijkspanning worden gesuperponeerd waar de ECU last van heeft.
Het is niet voor niks dat bij sommige injectiescooters een extra condensator-unit wordt opgenomen in de voeding van de ECU en z'n sensoren en actuatoren.
 
Ik heb er geen ervaring mee maar het minder snel lopen van de scooter lijkt me niet te liggen aan de spanning aan sich.

Onderstaand is dan ook maar een brainstorm.

Als het al aan de spanning ligt, lijkt me het meer een probleem van de kwaliteit van de "turbo" spanningsregelaar.
Chineesjes laten nogal eens wat componentjes weg om hun productieproces goedkoper te maken.
Daarom lijkt me het meer plausibel, dat de spanningsregelaar wel een goeie spanning aflevert en daardoor de accu wel laadt, maar dat tevens ook een hoop stoorproducten op de gelijkspanning worden gesuperponeerd waar de ECU last van heeft.
Het is niet voor niks dat bij sommige injectiescooters een extra condensator-unit wordt opgenomen in de voeding van de ECU en z'n sensoren en actuatoren.
Zou het inderdaad goed kunnen zijn. Zelf ook nog nooit echt van het merk gehoord. Heb er helaas ook geen garantie op.
 
Heb nog even gezocht en kwam inderdaad het e.e.a. tegen omtrent dit gegeven..
Zie ook bijvoorbeeld:


En zo staan er nog veel meer op het www.
Het komt dus blijkbaar niet zomaar uit de lucht vallen...
Dit even ter info! (ook even het ECM manual bijgevoegd)
 

Attachments

  • Manual Polini ECM Piaggio-Vespa Euro 5_171.0012.pdf
    394.5 KB · Views: 4
Last edited:
Floris,

het kan natuurlijk zijn dat het met het ontwerp van de OEM spanningsregelaar, en vooral in combinatie met een snelle ECU, niet helemaal lekker zit, daar zal wel een kern van waarheid in zitten.
Echter wat ik heb begrepen uit de initiele post van @vespasprint2022 is, dat de scooter met de OEM spanningsregelaar wel goed liep ook al varieert deze, zoals op te maken is uit het verkoopspraatje van Roger Trading, in spanning, echter loopt de scooter nu na het installeren van de zo aangeprezen "turbo" spanningsregelaar, 6 kmpu minder snel.
 
Floris,

het kan natuurlijk zijn dat het met het ontwerp van de OEM spanningsregelaar, en vooral in combinatie met een snelle ECU, niet helemaal lekker zit, daar zal wel een kern van waarheid in zitten.
Echter wat ik heb begrepen uit de initiele post van @vespasprint2022 is, dat de scooter met de OEM spanningsregelaar wel goed liep ook al varieert deze, zoals op te maken is uit het verkoopspraatje van Roger Trading, in spanning, echter loopt de scooter nu na het installeren van de zo aangeprezen "turbo" spanningsregelaar, 6 kmpu minder snel.
Dat is inderdaad juist. Ik ben nu ook met Roger Trading zelf in contant maar die weten er ook niet een goed antwoord op te krijgen, het blijft vreemd
 
Ja, dat klopt Sparky!
Mij zit het ook niet echt lekker en moet er zeker wel bij fronsen als ik die mooie propaganda weer eens lees zo links en rechts...
Die Turbo mannen van Roger Trading geven aan dat de prestaties dan ook niet meer tegenvallen na het plaatsen van deze geweldige regelaar.
En ook het volgende is zeer zeker van belang:
Gelukkig is er nu deze spanningsregelaar on steroïds, deze geeft altijd het juiste voltage (14 ~ 14,5 V) ongeacht het toerental, de weersverwachting of de stand van de maan. :rolleyes:
Maar goed, aangezien er meerdere zijn die ook een ander type aanbieden en hetzelfde beweren, doet toch wel vermoeden dat er een kern van waarheid inzit... En ja, ik weet er ook niet het fijne van helaas!

Vind het ook nogal vreemd dat we hier nog niet eerder van gehoord en/of gelezen hebben op het forum.
Dit gezien het feit dat het ook van toepassing is en/of blijkt te zijn op de Euro 4 injectie varianten met het 3 kleppen motorblok?
 
Last edited:
Ja, dat klopt Sparky!
Mij zit het ook niet echt lekker en moet er zeker wel bij fronsen als ik die mooie propaganda weer eens lees zo links en rechts...
Die Turbo mannen van Roger Trading geven aan dat de prestaties dan ook niet meer tegenvallen na het plaatsen van deze geweldige regelaar.
En ook het volgende is zeer zeker van belang:

Maar goed, aangezien er meerdere zijn die ook een ander type aanbieden en hetzelfde beweren, doet toch wel vermoeden dat er een kern van waarheid inzit... En ja, ik weet er ook niet het fijne van helaas!

Vind het ook nogal vreemd dat we hier nog niet eerder van gehoord en/of gelezen hebben op het forum.
Dit gezien het feit dat het ook van toepassing is en/of blijkt te zijn op de Euro 4 injectie varianten met het 3 kleppen motorblok?
Als kers op de taart loopt hij nu ook een stuk onzuiniger…
 
Het is misschien een open deur intrappen, maar heb je het ook geprobeerd op stand 1 van de ECM?
En heeft het conclaaf met Roger Trading nog wat zinnigs opgeleverd?
Ja dat kan ik inderdaad nog proberen, zou ik zo doen. Voor stand 2 moeten ook de meegeleverde klepveren zijn gemonteerd (zie link), kan zijn dat ze dit niet hebben gedaan en de scooter nu gewoon te rijk loopt waardoor hij krijgt verliest.
Roger Trading begon over de aandrijving waar het niks mee te maken had en nu reageren ze niet meer, dus daar heb ik niet veel aan.
https://www.easyparts.nl/ECU-POLINI-ECM-Piaggio-Vespa-50-IGET-4T-3V-E5-p33832820
 
Back
Top