Gewoon er heen gaan, beginnen met het voorzichtig voelen aan motorblok/knalpijp of deze warm/heet zijn.
Zo ja heeft de eigenaar de scooter voor je komst laten draaien en kan erop duiden dat de scooter problemen heeft met starten als de motor koud is.
Verder zoals al door mijn voorgangers aangegeven papieren en nummers controleren.
Checken op roest want met deze km-stand moet de scooter in showroom-conditie verkeren.
Let ook op de boutjes en moertjes van bijvoorbeeld carterkap, de kickstarthevel, bevestiging van uitlaat en tuperware, zijn deze beschadigd kan dit duiden op problemen/veelvuldig sleutelwerk.
Verder en dit is, denk ik, het belangrijkst van alles, spreek met de verkoper van te voren af dat je een uitgebreide proefrit wilt maken en niet een rondje rond de kerk.
Want ik heb al veel gelezen op de fora dat mensen een scooter kopen en dat ze tijdens hun rit naar huis stilvallen of dat de scooter bij aankomst thuis na een afkoelperiode de scooter niet meer gestart krijgen.
Dussss, was het motorblok warm bij je aankomst bij de verkoper, geef de scooter de kans om af te koelen, controleer in de tussentijd alles wat hierboven reeds is beschreven en maak een praatje met de verkoper.
Probeer zoveel mogelijk te weten te komen over het verleden van de scooter en eventueel waarom de voorgangers hem hebben weggedaan en waarom hij/zij hem verkoopt.
Is de scooter koud dan pas starten en een testrit maken!