Scooter kopen?

DGPK

New Member
Hallo,

Ik wil vandaag deze scooter gaan aanschaffen via marktplaats: http://link.marktplaats.nl/m1271442...tm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios

Echter, is de scooter wel zo ‘nieuw’ als beweerd wordt? Scooter is uit 2012 en ik word de 4e eigenaar. Laatste tenaamstelling 2015. Is de kilomerstand logisch? Zijn er andere dingen waar ik op moet letten? Is de prijs/kwaliteitverhouding goed?

Ik heb er niet zoveel verstand van namelijk.

Alvast bedankt
 
Advertisement - register to remove this

Dat is niet met zekerheid te zeggen natuurlijk.
Maar als je er geen verstand van hebt zou ik me 2 keer achter mn oren krabben voor ik er een van marktplaats zou kopen.
Misschien ben je dan beter af met een scoot van de dealer.
Of je moet een vriend meenemen die er wel wat van weet natuurlijk.
 
Helemaal geen verstand is een groot woord, maar op welke dingen zou ik zoal moeten letten. Ik neem aan dat het niet de bedoeling is om de scooter te gaan strippen daarzo
 
Let in ieder geval goed op of je ergens schade ziet en ook even goed naar boutkopjes kijken of er niet aan gerommeld is, verder kijken of alles werkt en of scooter lekker rijd.
En belangrijkste is het VIN nummer op het frame vergelijken met de papieren !
 
Ik zou het niet doen, waarom zou de scooter al 4 eigenaren gezien hebben en maar 3304 km op de klok hebben.

Als 2de eigenaar zou kunnen, maar waarom zou je hem naar 50km hebben gereden hem al weer verkopen..

Ik denk dat het een opgeknapte schade scooter is of zo.. Een kilometer teller kan je zo vervangen met eentje die nieuwere eruit ziet en lagere km stand heeft..

Het aantal eigenaren word geregisteerd bij de rdw.. Dus dat kan je niet aanpassen of de boel ermee bezeiken..

En belangrijkste is het VIN nummer op het frame vergelijken met de papieren !

En wat als het frame wel eerlijk is en de scooter toch een opknapper is geweest en daar is een hoop aan geprutst? Dan kan je nog steeds opgelicht worden met troep.
 
Klopt daarom gaf ik ook duidelijk aan dat je alles moet controleren je trekt het uit zn verband.
Maar door vin nummer te checken kun je bij een rechter in ieder geval aantonen dat jij alles hebt gedaan wat in jou mogelijkheid lag om geen geheelde waar te kopen en zal je nooit veroordeeld worden voor heling.
Betekend niet dat scooter goed is omdat vin nummer klopt dat snapt iedereen wel denk ik.
 
Gewoon er heen gaan, beginnen met het voorzichtig voelen aan motorblok/knalpijp of deze warm/heet zijn.
Zo ja heeft de eigenaar de scooter voor je komst laten draaien en kan erop duiden dat de scooter problemen heeft met starten als de motor koud is.
Verder zoals al door mijn voorgangers aangegeven papieren en nummers controleren.
Checken op roest want met deze km-stand moet de scooter in showroom-conditie verkeren.
Let ook op de boutjes en moertjes van bijvoorbeeld carterkap, de kickstarthevel, bevestiging van uitlaat en tuperware, zijn deze beschadigd kan dit duiden op problemen/veelvuldig sleutelwerk.

Verder en dit is, denk ik, het belangrijkst van alles, spreek met de verkoper van te voren af dat je een uitgebreide proefrit wilt maken en niet een rondje rond de kerk.

Want ik heb al veel gelezen op de fora dat mensen een scooter kopen en dat ze tijdens hun rit naar huis stilvallen of dat de scooter bij aankomst thuis na een afkoelperiode de scooter niet meer gestart krijgen.

Dussss, was het motorblok warm bij je aankomst bij de verkoper, geef de scooter de kans om af te koelen, controleer in de tussentijd alles wat hierboven reeds is beschreven en maak een praatje met de verkoper.

Probeer zoveel mogelijk te weten te komen over het verleden van de scooter en eventueel waarom de voorgangers hem hebben weggedaan en waarom hij/zij hem verkoopt.

Is de scooter koud dan pas starten en een testrit maken!
 
Back
Top