Scooter Gekocht met problemen als complete noob

Dean Scooter

New Member
Beste mensen, Ik ben nieuw met scooters en op dit forum. Ik hoop overigens ook dat ik dit in het juiste topic heb geplaatst.

Maargoed mijn vraag luidt als volgt:
Ik heb nu ongeveer 2 weken geleden een Sym Fiddle III Gekocht (XA05W) 50 CC
zonder een idee te hebben van waar ik op moest letten bij de aankoop. Nu heb ik al een iets beter idee maar weet nog steeds bijna niks van motoren of scooters. Dus alvast excuses als ik bepaalde termen of benamingen niet snap.
Ik gebruik de scooter om maaltijden te bezorgen (mijn werk) en het is dus wel belangrijk dat alles gewoon werkt naar behoren en dat is momenteel niet het geval.
Toen ik hem kocht had e scooter de volgende problemen:

  • Start slecht met elektrische start
  • Start af en toe ook slecht met kickstart
  • loopt niet stationair
  • bij optrekken of bij het rijden op maximale snelheid (45KM/H) Schokken
  • heel veel herrie (Waarschijnlijk uit de uitlaat)

Nu heb ik het stationair lopen al weten op te lossen door de stationairschroef af te stellen. Daarna ben ik verder gaan zoeken naar de andere problemen maar kan geen echte match vinden met mijn probleem en een oplossing. De elektrische start werkt 9/10X bij een warme motor en 4/10X bij een koude motor als ik een schatting moet geven. Kickstart werkt altijd bij een warme motor maar bij een koude motor heb ik al een paar keer meer dan 5 keer moeten trappen terwijl ik ook gas bij geef. Het is lastig want het is niet zo dat hij het nooit doet, het is wat het voor mij lijkt geheel willekeurig.

Ik ben toen op onderzoek uitgegaan en kwam toen uiteindelijk uit op de bougie omdat ik had gelezen dat een slechte bougie kan leiden tot slecht elektrisch starten en schokken tijdens het optrekken, of dit zo is weet ik niet. Maar in het Periodiek onderhoudsschema staat dat de bougie iedere 12000 KM vervangen moet worden en hij zat er al 23000KM in (dit heb ik nagevraagd bij de vorige eigenaar). Dus ik dacht ik ga de bougie vervangen. Nog nooit gedaan, Zelfs nog nooit van gehoord tot 2 weken geleden. Maar ik had een filmpje opgezocht en het leek wel te doen. Uiteindelijk ook gelukt en ook maar gelijk de motorolie aangevuld. maar helaas heeft dit beide problemen niet verholpen. nou had ik nog iets gelezen over een elektrische choke dat dat het misschien kon zijn maar ik wil eerst graag uitsluiten of het niet wat anders is. dus bij deze hoop ik hier wat wijzer te worden ik hoor graag suggesties

alvast bedankt,

Dean
 
Advertisement - register to remove this

"Een 2e hands scooter is 2e hands ellende".
Zoals hierboven al vermeld wordt; een volledige onderhoudsbeurt uit laten voeren.
Veel mensen kijken nergens naar, starten en plankgas wegrijden en benzine erin doen.
En wie weet hoeveel eigenaren zo'n scooter al heeft gehad, kan je nakijken op RDW OVI.

Gebruik jij je privé scooter voor het uitvoeren van werkzaamheden voor een werkgever ?
Kijk dan ook je verzekering even na.
Post automatically merged:

ook maar gelijk de motorolie aangevuld.
Hoeveel heb je erbij moeten doen om hem weer op peil te krijgen ?
 
Last edited:
Beste Dean:
Ik ben toen op onderzoek uitgegaan en kwam toen uiteindelijk uit op de bougie omdat ik had gelezen dat een slechte bougie kan leiden tot slecht elektrisch starten en schokken tijdens het optrekken,
Starten misschien wel, maar v.w.b. slecht optrekken zou je vario wel wat aandacht kunnen gebruiken.
ook maar gelijk de motorolie aangevuld. maar helaas heeft dit beide problemen niet verholpen.
Als ie te weinig olie heeft gehad, hoe weet je dan of de vorige eigenaar er niet te lang mee doorgereden heeft?

Zoals je t beschrijft heb je een scooter met (misschien) veel achterstallig onderhoud gekocht.
I.g.v de lage oliepijl is de kans op schade aan je cilinder en zuiger zeer reëel.
 
Het is natuurlijk mosterd na de maaltijd maar een scooter kopen met mankementen terwijl je zelf geen tot weinig verstand hebt van scooters, is vragen om problemen.
Verder 23000 kilometer is nou niet bepaald een lage kilometerstand vooral als de vorige eigenaar er weinig liefde aan geschonken heeft, wat blijkt uit het feit dat hij de bougie, een onderdeeltje van een paar Euro, zelfs na 23000 km, niet eens vervangen heeft.

Ik zou inderdaad de klepspeling eens laten controleren/afstellen en als de scootermonteur toch daar bezig is ook de compressie laten meten.

Trouwens tijdens het starten hoor je geen gas te hoeven geven, moet dit wel, klopt er iets niet met de afstelling van de carburateur of is deze vervuild.
 
Als het voor je werk is, dan is tijd geld.. Dus lekker niet zelf gaan proberen te maken als het je meer moeite en tijd kost, maar ondertussen geld verliest omdat je niet kan bezorgen.

Breng hem lekker weg en laten hem goed maken zodat die het weer doet.
Post automatically merged:

Mijn zoon beredeneerde dat als je steeds olie bij moet vullen je nooit hoeft te verversen.

Dat is niet waar, en ligt er ook maar net aan hoeveel je dan moet bijvullen.
 
Hoi allemaal, Bedankt voor al jullie reacties.

Even ter verduidelijking:
Ik Bezorg normaal gezien op een E-Bike Maar op een gegeven moment werd de accu zo slecht dat ik amper nog 2 uurtjes kon bezorgen. de levertijd van een nieuwe accu is 90 dagen (inmiddels nog 79 te gaan) de scooter is een tussenoplossing. Hij kostte ook maar €300,00 dus al valt de scooter na 79 dagen uit elkaar maakt het mij niet heel veel uit. Ik heb de aankoop er dan al vele malen uit. Het gaat er mij meer om dat de scooter start als ik met iemands warm eten in mijn rugtas zit en dat ik niet met een kickstart hoef te gaan kloten. Ik heb Inmiddels gevonden waarom dat elektrische starten slecht ging, er was een draadje bijna los aan de achterzijde van de elektrische startknop. dit is dus inmiddels verholpen. de olie stond inderdaad enorm laag nog onder het minimum. ik heb zoals in het vorige bericht ook vermeld was de olie vervangen. nu kwam ik vanavond thuis en zag ik toen ik hem in de schuur wilde zetten dat er allemaal oliespetters op de uitlaat zaten.
Het oliepeil lijkt ook wel wat minder te zijn dan gister als ik mij het goed herinner. Ik heb nu een foto gemaakt van het oliepeil stokje om te kijken of het morgen na het bezorgen weer lager staat. Misschien een lek ergens??? Nu leek het stotteren op maximum snelheid wel wat verergerd te zijn in vergelijking tot gisteren. Ik moet toegeven dat het niet heel prettig is, nu rijd ik niet veel op maximumsnelheid en dan is er niks aan de hand.
maar voor +/- 80 dagen kan ik er wel mee leven. De vraag is dus kan ik hier zelf wat aan doen? en zo niet is het gevaarlijk als ik er mee door blijf rijden voor de komende 80 dagen? of moet ik toch om een onderhoudsbeurt die waarschijnlijk duurder gaat zijn dan de aankoopprijs?

alvast bedankt,

Dean
 
Je zal sws:

- Kleppen stellen
- Afstelling carburateur nakijken
- Controleren op lekkage olie.

Eventueel

- Overbrenging demonteren en versleten delen vervangen.
- Carburateur reinigen

Gevaarlijk zal het allemaal niet 123 worden


Echter lastig op afstand te bepalen of de scooter die 80 dagen gaat volhouden.

Ik begrijp nu dat hij fatsoenlijk start.
En dat hij stottert.

Duidt vaak op teveel benzine of te weinig lucht.

Wellicht even het Luchtfilterelement controleren en / of reinigen / vervangen.

Van een beetje stotteren gaat hij iig niet stuk en zou ik zeggen lekker verder rijden.
 
Back
Top