This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Scooter gaat niet harder dan 30 km/h

• Chineze scooter santini capri
  • 9000km gelopen
  • v snaar = 18 x 669 x 70
  • rollen = 6,5 gram (had eerst 5,7 gram rollen gebruikt, maar dacht dat de scooter daarom niet zijn top snelheid behaalde)
  • Gladde vario bus
  • Onbegrensde cdi

Hallo ik zit met een probleem, zoals je op de foto ziet komt de v - snaar niet helemaal bovenaan. Ik denk dat het niet aan de cvt ligt, want ik heb bijna alles vervangen (koppeling , v snaar , rollen , poulie etc.) Zou het te maken hebben met de klepspeling, want ik hoor getik tijdens het rijden. Of misschien iets met de cabarateur. Het is een brommer dus hij hoort 45 te rijden. Als ik de scooter opbok en gas geef, zie ik de wielen erg hard draaien en hoor hem ook naar hoge toeren gaan. Ik denk dat de scooter weinig kracht heeft, maar weet niet wat de oorzaak is. Daarnaast gaat de scooter rond de 29/ 30 soms 31 als ik op een horizontale weg rijd, maar 'berg'afwaarts haalt hij de 40.
MVG

Welke drukveer?
Compressie al eens gemeten?
Geen warmloper gehad of met te weinig olie gereden?
Wat is de klepspeling dan?

Welke drukveer?
Er zit gewoon een zwarte drukveer in, ik had een hele koppelingset gekocht van supertec (zie bijlage).
Ik heb de apparaat daar niet voor.

Ik heb altijd met genoeg olie gereden, wel ben ik ooit van Utrecht naar Amsterdam gereden met de scooter en daar begon het getik.

Ik heb die nog niet gemeten, ga dat morgen doen. Ik vroeg me wel af op wat ik de speling moet afstellen? Zie veel 0.10 in en uitlaat staan, of moet dit iets anders zijn?

Daarnaast wilde ik vermelden, dat mijn uitlaat een uitlaatpakking mist, verder geen vreemd geluid (zie wel dat er wat lucht uit de cilinder ontsnapt). Kan dit invloed hebben, alhoewel het een 4takt is.

Welke drukveer?
Ik heb de klepspeling gecheckt ze waren beide 0,10 mm dus daar ligt het niet aan. Daarnaast denk ik dat het daar niet aan licht want de scooter start altijd in 1 keer.

Het is een brommer dus hij hoort 45 te rijden
...
Post automatically merged:

Andere thread is verwijderd, dubbelop (mijn excuses).

Er zit een onbegrensde cdi in voor 10 inch banden. Daarnaast heb ik de overbrenging compleet vernieuwd: Nieuwe v snaar (18 - 669 -30), rollen (6,5 gram), compleet nieuwe koppeling + huis met nok, toerenteller is aangesloten (die bij de carter ligt), nieuwe starterkrans en variator set ( inclusief ramplaat en geleiders). Maar zonder succes, hij blijft 30 rijden. Daarna wilde ik de de kleppen gaan stellen, maar die stonden al op 0,10 en heb de pakking vervangen. Ook zonder succes. Toen was ik de bougie gaan checken die ik nu 4 weken in de scooter heb (zie foto), zwart aan de bovenkant (een klein beetje wit ook aan de bovenkant van de elektrode??) en aan het schroefdaad zat er een beetje benzine / olie. Toen ik dit zag ben ik gaan klote met de luchtschroef en de stationaire schroef. Ik had de scooter ingesteld op 2 slagen vanaf het moment dat de schroef de throttle cam aanraakte. De luchtschroef heb ik ingedraaid en toen 1,5 linksom gedraaid. Toen startte ik de scooter. De scooter startte zoals normaal, maar de wielen draaiden enorm hard. Toen draaide ik de stationaire schroef helemaal terug, maar daar reageerde het wiel niet op. Toen draaide ik de luchtschroef weer helemaal terug en het wiel bleef maar draaien? Daarna had ik het membraan gecheckt en die zag er netjes uit, er zat alleen geen schroef bovenop het deksel, hoor dit? Ik heb de hoop verloren en hoop dat iemand me kan helpen, zou het misschien liggen aan de choke, dat ik zonder uitlaatpakking rijd, cilinderkop met koolstof ( zie foto) of toch misschien een andere carburateur/ sproeier?

PS : Bij het kleppen checken zat er een slang naast het kleppendeksel, wat ik geopend had en zag daarin veel koolstof, maar het leek dicht aan het einde (metaal). Ik kon er niet doorheen prikken. Waar dient dit voor? Bedankt.

Attachments

• PS.jpeg
    197.9 KB · Views: 4
  • d (2).jpeg
    112.2 KB · Views: 7
  • cilinderkop.jpeg
    124.4 KB · Views: 4
  • c (2).jpeg
    129.3 KB · Views: 4
  • b (3).jpeg
    143.2 KB · Views: 2
  • a (3).jpeg
    252.6 KB · Views: 2
Last edited:
Bougie Lijkt mij erg zwart Veel te rijk of je klepseals zijn kapot waardoor je olie verbrand
Is je oliepijl nog wel op niveau of moet je veel olie bijvullen.

Als ik alles zo zie en lees denk ik dat je olie verbrand waardoor je een lekkende klep (meestal uitlaatklep) krijgt en dus compressie verlies.
In dat geval ben je ook je vermogen kwijt en dat verklaard dan weer dat hij belast niet harder wil dan 30 km/u.
Trek je kop er eens vanaf en bekijk je kleppen of deze nog wel goed sluiten en op kool afzetting.
Suc6

Mijn oliepeil is gek genoeg op niveau. De laatste keer dat ik olie moest bijvullen (iets van 50 ml) , was circa 700 km geleden. Ik zal binnenkort kijken hoe de kleppen eruit zien. En als het door teveel benzine komt? Wat zou ik kunnen doen om dat te verhelpen?

Is dit geen ijzeren pijpje dan ? In plaats van een slang , dit is van het sls systeem . Zijn bij sommige afgekoppeld , d.m.v. een plaatje , lees dit stuk erover maar eens : https://scooterforum.net/threads/sls-systeem.215349/
Ik vond dat ook vreemd. Op de technische tekeningen in zandri zag ik ook een ijzeren pijp, maar bij mij was het echt een metalen / hard rubbere slang die naar achteren gaat. Ik stuur morgen een foto ervan. Bedankt.