De snelheid omhoog gooien kun je rustig vergeten, tenzij er iets vanuit de Europese Commissie komt en/of verandert.
Is best een ingewikkelde kwestie waar men al jaren over tobt maar tot op heden blijft het erg stil helaas.
Ik ben ook een voorstander om de max wat omhoog te gooien maar dit geldt dan alleen voor de (50 km) rijbaan.
En juist hier wringt de schoen een beetje....
De maximumsnelheid van de brommer hangt namelijk af van de weg.
- Op de rijbaan is de maximumsnelheid 45 kilometer per uur. (50/52 km is de grens dacht ik?).
- Op het fiets/bromfietspad buiten de bebouwde kom is de maximumsnelheid 40 kilometer per uur. (correctie 3/5 km?)
- Op het fiets/bromfietspad binnen de bebouwde kom is de maximumsnelheid 30 kilometer per uur. (correctie 3/5 km?)
Ik zet er vraagtekens bij omdat ik het niet zeker weet
.
De wetgeving laat niet toe dat dit alleen voor de brom op de rijbaan van toepassing is..., zie dat er maar is door te krijgen in boerenkooldorp!
En mijn Yamaha Rox gaat makkelijk 80 echte km's zonder een 70cc cilinder en trekt best snel op.
Maar zelfs dan zit men bijna bovenop m'n spatbord geplakt op de 50 km wegen waar je als bromfietser op moet rijden binnen de bebouwde kom.
Zeker in de ochtend uren, moet er wel bij zeggen dat ik midden in de randstad zit wat dat betreft en het (langzame) verkeer enorm toeneemt.
Scooter en elektrische fietsenbranche vaart er echter wel bij, bevriende dealer heeft 15% meer omzet als in dezelfde periode van 2019.
Vooral snorfietsen/scooters vinden gretig aftrek. (gezien de aankomende helmplicht zal dit wel weer snel afnemen)
Ik rijdt al weer ruim 3 maanden op de motorscooter rond en laat m'n 50cctje voorlopig staan voor de wat langere afstanden.
Reden is dat de infrastructuur flink aangepast is v.w.b. woon-werk verkeer en het verkeer op de bromfietspaden enorm is toegenomen.
Gebruik de Rox nog wel voor korte ritjes maar de charme is er wel een beetje af vind ik. (waarschijnlijk nostalgie)