S.P.K. (Scooter Periodieke Keuring) Ja/Nee...?

S.P.K. Ja of Nee ?


  • Total voters
    16
  • Poll closed .
klopt. Maar als ze de max toegestane snelheid 5kmph omhoog gooien kan je met de correcties erbij bijna aan de 60kmph komen, hard zat voor een brommer en de mensen achter je zitten wat minder te duwen
 
Ik voeg toe dat ik het onveilig vind dat ik hier in de buurt op veel 60 wegen niet op het fietspad mag rijden, en dan zou ik legaal maar met 45 tussen de rest van het verkeer door moeten tuffen.

Autobestuurders worden vaak zat gewoon agressief naar je, de weg is niet breed genoeg om in te halen als er tegemoetkomend verkeer is, maar veel autobestuurders doen het toch maar gewoon. Duwen je gewoon aan de kant.

Ook binnen de bebouwde kom, zolang de snelheid van autobestuurders niet beter gehandhaafd wordt vind ik het legale limiet van 45kmh niet veilig, de meeste autobestuurders rijden immers 55/60 waar je 50 mag.



Ik vind 't ook hypocriet dat veel autobestuurders het als hun recht zien om te hard te rijden (het snelheidslimiet is langzaam/ik verveel me/ik heb haast!) maar zodra iemand op een brommer met 55 voorbij komt OOH NEE BROMMER OPGEVOERD WAT EEN VERSCHRIKKELIJKE WEGPIRAAT!!




APK mag er opzich wel komen maar ik ben er redelijk neutraal over. De meeste motorrijders zullen er wel voor zorgen dat hun motor in een veilige conditie blijft, veel brom- en snorfietseigenaren geven geen cent uit aan onderhoud en rijden op gladde banden en slecht functionerende remmen.

Het is alleen geen geheim dat ik het leuk vind om te sleutelen en 'm sneller te laten gaan, dus zo'n APK zal me wel een beetje nakken elk jaar. Dan koop ik wel een tweede motorblok dat ik er voor de APK even onder kan sleutelen :p.
 
De snelheid omhoog gooien kun je rustig vergeten, tenzij er iets vanuit de Europese Commissie komt en/of verandert.
Is best een ingewikkelde kwestie waar men al jaren over tobt maar tot op heden blijft het erg stil helaas.

Ik ben ook een voorstander om de max wat omhoog te gooien maar dit geldt dan alleen voor de (50 km) rijbaan.
En juist hier wringt de schoen een beetje....

De maximumsnelheid van de brommer hangt namelijk af van de weg.
  • Op de rijbaan is de maximumsnelheid 45 kilometer per uur. (50/52 km is de grens dacht ik?).
  • Op het fiets/bromfietspad buiten de bebouwde kom is de maximumsnelheid 40 kilometer per uur. (correctie 3/5 km?)
  • Op het fiets/bromfietspad binnen de bebouwde kom is de maximumsnelheid 30 kilometer per uur. (correctie 3/5 km?)
Ik zet er vraagtekens bij omdat ik het niet zeker weet :rolleyes: .
De wetgeving laat niet toe dat dit alleen voor de brom op de rijbaan van toepassing is..., zie dat er maar is door te krijgen in boerenkooldorp!

En mijn Yamaha Rox gaat makkelijk 80 echte km's zonder een 70cc cilinder en trekt best snel op.
Maar zelfs dan zit men bijna bovenop m'n spatbord geplakt op de 50 km wegen waar je als bromfietser op moet rijden binnen de bebouwde kom.
Zeker in de ochtend uren, moet er wel bij zeggen dat ik midden in de randstad zit wat dat betreft en het (langzame) verkeer enorm toeneemt.
Scooter en elektrische fietsenbranche vaart er echter wel bij, bevriende dealer heeft 15% meer omzet als in dezelfde periode van 2019.

Vooral snorfietsen/scooters vinden gretig aftrek. (gezien de aankomende helmplicht zal dit wel weer snel afnemen)
Ik rijdt al weer ruim 3 maanden op de motorscooter rond en laat m'n 50cctje voorlopig staan voor de wat langere afstanden.
Reden is dat de infrastructuur flink aangepast is v.w.b. woon-werk verkeer en het verkeer op de bromfietspaden enorm is toegenomen.
Gebruik de Rox nog wel voor korte ritjes maar de charme is er wel een beetje af vind ik. (waarschijnlijk nostalgie)
 
Snelheid zal idd nooit omhoog gaan, ik denk dat de snelheid van autobestuurders handhaven belangrijker is.

Ik erger me al langer op hoe hard ze hier door het dorp rijden. Knallen ze met 70/80 over de markt waar overal fietsers en voetgangers zijn. Kan je lange discussies over voeren, de meeste mensen voelen zich echt enorm op hun tenen getrapt als je er wat van zegt.
 
Ik denk dat een SPK wel goed zou kunnen zijn, mits dit om de 2 jaar gebeurt, 1 jaar is wel een beetje overdreven. Daarnaast zouden ze dan wel meer in-depth naar je scooter mogen kijken.

Over het wegslijpen van chassis- en framenummers, dat kan je totaal niet tegen gaan. Ik heb gehoord van mensen die een beetje shady werk doen op dat gebied dat het heel makkelijk is een scooter over te bouwen op een niet gestolen frame op kenteken, zodat je weer een legale scooter hebt.

Het enige wat je terugdringt is dat de gestolen frames worden doorverkocht en dat kan criminelen hun reet roesten.

Dit is ook immers de reden waarom ik nooit in mijn leven een post2014 Vespa of Zip post-2000 ga rijden. Voor je het weet is je scooter gestript of nog erger, gewoon weg.
 
Back
Top