This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

runner 180 tegen speed setup

Shizzle Snizzle said:
twins heeft ook ergens een filmpje staan met hun zip tegen een 180 runner, die runner was nergens te bekennen ^^
Dat was dan wel een 50 cc zip.........is al wel lang geleden.

Eeen 180 maakt geen schijn van kans tegen een goede 70, we hebben zelfs eens een wedstrijdje gehouden met een DR 70 op een runner. Dat hield de 180 al niet.

The Ant
 

jij zegt dat ik geen verstand heb van wat er in een scooterblok gebeurt:|
geloof mij dat een runner 180 malossi meer dan 160km/u kan hele mits hij goed is afgesteld...en ja dat weet ik uit ervaring dus :X
met sprinten heeft de runner geen kans hoe goed hij ook is afgesteld....
 
Razma said:
uit ervaring weet ik dat een runner 180 leuk koppel heeft, maar niet te vergelijken met een 70 speed.

@ Joël... zo onbetwist is dat niet

Probleem is dat mensen niet snappen wat koppel is.
No offence, maar ik heb het hier gewoon voor je uitgerekend. Met een 70 heeft tot nu toe nog niemand hier het gepresteerd om boven de 12 NM te komen, en ik weet zeker dat jouw Runner180 rond de 15 NM zit.
P = 2Pi * f * T (P vermogen, f frequentie, T koppel)

Acceleratie krijg je door vermogen................................ niet koppel.
 
Zoals Joël al zegt is acceleratie geen koppel!

De acceleratie verkrijg je uit het vermogen (mits goed afgesteld) in combinatie met het gewicht en de gereden snelheid (ivm drive ratio en luchtweerstand). Dus als een scooter harder accelereerd is het eigenlijk redelijk zinloos om te zeggen dat deze meer koppel heeft...
Dat deze scooter op dat moment (nadat de luchtweerstand over wonnen is) meer pk's per kg tot zijn beschikking heeft is wel correct..

Verder durf ik te wedden dat als je een goed geprepareerd 180 blok op een LICHTE scooter zet dat je die 70's er wel uit accelereerd.... Wat denk je dat een motor Runner weegt? Toch wel iets meer dan de gemiddelde project scooter...
 
Er was ergens een Japense Site waar iemand een runner 180 prepared...de gene die daar mee bezig is, is erg goed bezig...

Ik heb zo 123 niet de link...stond in een ander topic geloof ik.

Om nog even ontopic te blijven, wat is koppel dan wel?
 
ff offtopic..

als ik het dan geod begrijp.. koppel is de kracht waarmee iets rondraait?? dus ik bedoel..

scooterband nr 1 draait en kan ik d.m.v. een hand stil houden

scooterband nr 2 draait en moet ik met 2 handen steving stil houden


beide banden draaien zonder stil te houden even snel rond...

is dat "koppel"? dus meer kracht van iets dat rond draait (bijv tracktor die 40km rijd en scoot die 40 km rijd)

en acceleratie dat de snelheid van een (bijv) 8ter-band heel snel omhoog komt..

(srry voor de wazige uitleg)
 
Het koppel van een 180 moet hoger zijn als een 70 cc. Echter hebben we ook met gewicht te maken en met de vermogensopbouw van een 180 blok. Ik kan je snel verklappen dat een 70 cc aan het achterwiel zijn vermogen er iets sneller op heeft staan. Verder opmerking van 180 die sneller gaan als 160 km/h neem ik niet echt serieus. Mensen die de teller voor lief nemen kan ik het niet kwalijk nemen.
 



Mja, ik heb zelfs wel eens de 165 gehaald maar als dat 140 echte km's zijn mag je denk ik al heel blij zijn....

edit/ opmerking was al geplaatst... :X edit/
 
runner180

Als jij zo veel van socoters afwist..zou je veel genuanceerder reagerne in dit topic.....NIET met "polini70 trekt 180 eruit??? noway..??""
dat is voor NOOBS.
jij zou eerder specs van beide scooters vragen
verder beweer je 160+ te hebben gereden, waar je geen bewijs van hebt.
geen digitellerstand ofzo..of Vmax op je teller...geen uitdraai.
en die runner "met polini" (zonder NX) heeft bij mike gestaan en uitdraai staat hier op forum.
verder is de top ook op de digitellerstand te zien.
heb jij zulk bewijs????
zoniet...stil blijven aub..scooterexpert.



 
acceleratie

joel..kun je toelichten waarom vermogen acceleratie brengt en niet het koppel....

P=W=J/s=Nm/s
(kracht* afstand)/tijd= vermogen
a= dV/T=Ms^-1/s
jij beweert dat P=a
dus dat Nm=dV> koppel veroorzaakt versnelling/
of bedoel je ivm vario ed dat vermogen bij scoot belangrijker is.....
 

er zit gewoon een koppelomvormer aka versnellingsbak tussen!
 

Als je spreekt over acceleratie, dan beschouw je een snelheidsverschil over een tijd. Zie je HAVO formule a=dV/t (kleine t !!)

Een koppel zegt niets over de tijd. Het is zuiver een kracht met een bijbehorende arm. Om dit te vertalen naar een relatie met acceleratie moet je er een tijd aan toevoegen.

Dat is in feite vermogen.
Vermogen vertelt iets over een bepaald koppel en een bepaald toerental. Met een toerental leg je namelijk vast hoeveel iets in een tijdsbestek rond gaat. Omdat een koppel een kracht x arm is kun je vermogen ook vertalen naar kracht * snelheid. Of een hoeveelheid energie in een (1) sec.

Een koppelwaarde zegt puur hoe het vermogen tot stand is gekomen, het zegt werkelijk niets over je acceleratie.

Ik kan je bijvoorbeeld vertellen dat jij op je fiets ongeveer het koppel levert van twee 180cc en twee 70cc scooters bij elkaar. Echter omdat het toerental zo laag is (+/- 60 rpm ofzo) is het vermogen laag en ben je nergens.

Hopelijk is het hiermee duidelijk.
 
Als je over koppel praat zoals we hier doen, begrijp dan goed dat we over koppel aan de krukas praten ( EN NIET AAN HET ACHTERWIEL )
Wat je er vervolgens mee gaat doen door bijv er een vario of versnellingbak aan te koppelen is een latere zorg.

Ik kan me voorstellen dat je als leek je niet aan het bovenstaande houdt je er niet uitkomt.


Wat moet er eerst zijn ? Koppel of vermogen

Ik ben benieuwd naar de reacties op mijn vraag.

The Ant
 
zenith98 said:
theoretisch gezien met een scooter met een 180cc cilinder harder kunnen gaan als 70cc het klinkt zo simpel

Je moet niet vergeten dat we ook nog een term hebben die we specifiek vermogen noemen, of ook wel gemiddlede effectieve werkdruk.

Bij de 180 is die druk veel lager als bij de 70 en dit kan je kort vertalen naar " tuningsniveau "
 
deze discussie/stelling kan beter nu beeindigd worden nu niemand er veel aan hecht.
anders wordt het net zon discussie als bij vele andere topics waar iedereen enkel zijn gelijk wil krijgen en niet de andere forummers helpt...iets waar een forum als dit voor dient.

er zijn nl. twee visies die Twin al aanhaalt die allebei een andere voorstelling van gebeurtenissen inhouden...
 
Twin said:
Je moet niet vergeten dat we ook nog een term hebben die we specifiek vermogen noemen, of ook wel gemiddlede effectieve werkdruk.

Bij de 180 is die druk veel lager als bij de 70 en dit kan je kort vertalen naar " tuningsniveau "

Dat is niet correct. De gemiddelde effectieve druk of BMEP (Break Mean Effective Pressure) is juist gerelateerd aan het koppel, niet aan het vermogen.

Het geeft puur aan welke gemiddelde druk er boven de zuiger heerst, en dat staat in direct verband met het koppel aan de krukas.

Pas met een toerental kun je over vermogen spreken.

Ik vind trouwens niet dat dit topic beeindigd moet worden, misschien is het zelfs mooi om hier een sticky van te maken, zodat er meer duidelijkheid komt in de begrippen koppel en vermogen.