aa, dat verklaard. Ik dacht dat als hij liep en alle elektra het doet dat de spanningsregelaar in principe in orde is. Maar dat is dus niet zo.Je komt, zeker weten, stil te staan als de accu leeg is.
Die spanningsregelaar is kapot en kan dus de gelijkspanning niet leveren aan je cdi.
Toen die eerste zekering doorgesmolten is, is ook de spanningsregelaar naar de eeuwige jachtvelden gejaagd.
Hierin is iets doorgebrand wat eerst sluiting maakte.
Je zult zien als je de accu weer aansluit en je start de scooter dat de accu niet geladen wordt.
Weet je zeker dat die spanningsregelaar voor jouw scooter geschikt was want ondanks dat de connector hetzelfde is, kan de pinout van de connector toch anders zijn.
Of de vorige eigenaar heeft er een niet originele spanningsregelaar in gezet en toen hij merkte dat het niet werkte de pinout van de kabelboom connector aangepast door de pinnetjes in de kabelboomconnector van positie te wisselen.
aa oke, nou ik heb inmiddels de oude spanningsregelaar er weer in zitten en weer een nieuwe zekering en nu loopt hij ook zonder accu. Maar toch blijf ik het apart vinden dan, want eigenlijk alles werkt met deze spanningsregelaar, alleen blijft het achterlicht steeds door branden en is inmiddels de temperatuur sensor er ook mee op gehouden.Nee jouw scooter heeft een dc cdi en moet gelijkspanning krijgen van de accu en als die er niet is dan van de spanningsregelaar.
Als de accu er niet is, is de cdi dus afhan kelijk van de spanning van de regelaar en omdat deze niet werkt, kan de cdi de bobine niet aansturen om een " vonk" te sturen naar je bougie.
Als er iets met de massa aan de hand zou zijn, zou je ook geen vonk hebben als de accu wel aangesloten zit.
o mij werd verteld dat als de spanningsregelaar warm word hij kapot is, vandaar de conclusie.Dat een spanningsregelaar warm wordt is normaal.
Inderdaad vreemd verhaal.
Meet gewoon de spanning over het achterlicht bij lopende motor en wat gas, je ziet dan hoe hoog de spanning oploopt.
Welke lampjes gebruik je, een merklampje of iets onbekends?
dat concludeert inderdaad dat de nieuwe spanningsregelaar dus niet geschikt was of kapot was. Daar kwam ik inderdaad ook achter toen hij wel liep met mijn oude spanningsregelaar zonder accu, maar niet met de nieuwe. Het artikel over de aerox stator heb ik al is doorgelezen, erg interessant inderdaad!Het achterlicht en de temp sensor werken via wisselspanning welke vanaf de spoelen van de stator afkomstig zijn.
De spanningsregelaar krijgt wisselspanning en zet deze over (om het maar even zo te zeggen) naar gelijkspanning om de accu bij te laden.
Rest van de spanning wordt begrenst en gaat naar de dagrij verlichting, dim en grootlicht!
Remlicht, RAW gaat via 12 volt gelijkspanning vanaf de accu.
Ook de DC-CDI trekt spanning vanaf de accu en niet van de regelaar.
Het is dus onmogelijk dat de scooter kan starten, tenzij er een andere stator en CDI geplaatst is.
Elke Rox vanaf het bouwjaar 2004/2005 is voorzien van het nieuwe systeem i.c.m. een 12 spoels stator i.p.v. 6 of 7.
In tegenstelling tot eerdere Yamaha Aerox bromfietsen en de meeste andere bromfietsen, worden de latere Aerox CDI's aangedreven door een gelijkspanning van de accu. De meeste bromfiets CDI's worden gevoed door een wisselspanning die wordt opgewekt door een aparte speciale spoel op de stator, maar dit is niet het geval voor de latere Aerox. Op de latere Aerox is de stator zelf dus niet betrokken bij het ontsteking (vonk) systeem afgezien van de pick-up unit zoals te zien is op onderstaande afbeelding.
View attachment 66747
Vertaling uit het Engels...
Voor het hele verhaal, zie ook:
Yamaha Aerox CDI fault finding | Blog | Pedparts UK
Yamaha Aerox Ignition Testing (no spark). How to check an Aerox CDI and Coil.www.pedparts.co.uk
Je moet de meter ook op wisselspanning zetten.@Sparky
ik kreeg de spanning van de voor / achter lichten niet gemeten want deze geeft telkens maar 0.10 aan of iets dergelijks, wanneer ik meet op 20v.
als ik hem op wisselspanning 200 zet komt er 30.1 uit wanneer hij op de choke loopt en 27.4 op contact. Neem aan dat ik daar dan iets verkeerd doe met de multimeter. Heb een foto van de stand als bijlagen geupload.Je moet de meter ook op wisselspanning zetten.
Dus even opnieuw meten met wat gas erop, meet je een te hoge spanning, controleer dan de geel/rode draad tussen de stator en de spanningsregelaar.
Als hier namelijk een slecht contact of een breuk in zit, is de spanningsregelaar niet meer in staat om de wisselspanning te begrenzen en loopt de spanning over je koplamp, je achterlicht, je dashboardverlichting en je elektrische choke te hoog op.
heb de rood gele draad nog even doorgemeten en hij heeft contact, en als de scooter loopt dan heeft die 20.4vDie meter staat goed ingesteld.
Dit is precies de reden waarom je 12 Volt lampjes defect raken, er staat 30 Volt op.
Maw, de spanningsregelaar begrensd de spanning niet.
Zo te zien is aan de gelijkspanningzijde van de spanningsregelaar alles in orde. (accuspanning/laadspanning) dus ik ga er voor het gemak vanuit dat de spanningsregelaar ook in orde is.
Dus zoals ik al eerder zei, meet de rood/gele draad tussen stator en spanningsregelaar en meet ook eens de spanning op de rood/gele draad bij de spanningsregelaar.
Heb je de spanning wel gemeten met de spanningsregelaar en de connector van de stator wel aangesloten anders kan de spanningsregelaar de spanning niet begrenzen natuurlijk.heb de rood gele draad nog even doorgemeten en hij heeft contact, en als de scooter loopt dan heeft die 20.4v
Waar heb je dit gemeten?ik heb hem ook even laten lopen zonder accu en dan worden de waardes al 14.5 / 15v, zijn dit wel normale waardes? ondanks dat het nog geen 12v is.
De connector van de stator was aangesloten, de spanningsregelaar niet, want hoe moet ik anders de spanning van de geelrode draad meter, als er nergens een punt is waar ik dat kan doen.Heb je de spanning wel gemeten met de spanningsregelaar en de connector van de stator wel aangesloten anders kan de spanningsregelaar de spanning niet begrenzen natuurlijk.
Waar heb je dit gemeten?
Als dit aan de accukabels is gemeten zijn de waardes goed.
Tja als de spanningsregelaar niet verbonden is kan deze ook niet die 20V~ spanning terugbrengen naar tussen de 12 en 15 Volt voor je verlichting..De connector van de stator was aangesloten, de spanningsregelaar niet, want hoe moet ik anders de spanning van de geelrode draad meter, als er nergens een punt is waar ik dat kan doen.
Oké dat is weer de gelijkspanning die gemaakt wordt aan de secundaire kant van de spanningsregelaa, dus ook de spanning die ook je accu laadt, dus deze spanning is in orde en dat deel van je spanningsregelaar is in orde.De + waarde is gemeten onder het contact slot