Rox start niet zonder accu

UndercoverNL

Active Member
Een goedemiddag, ben ik weer, en inmiddels heb ik de aerox uit 2009 weer lopend met een nieuwe spanningsregelaar en zekering, alleen nu liep ik er tegen aan dat ik even wilde testen of de temp meter het deed zonder accu aangesloten te hebben, maar toen kwam ik er achter dat de hele scooter niet starte zonder accu, wat wel heel appart is. Want als ik de accu weer aansluit start en loopt hij gewoon weer.

Ik ga er nu dus ook vanuit dat als, voor wat voor reden dan ook de accu leeg gaat ik stil kom te staan. Wat niet helemaal een fijn gevoel is om mee te gaan toeren haha.

Iemand n idee hoe dit kan?
 
Advertisement - register to remove this

Je komt, zeker weten, stil te staan als de accu leeg is.
Die spanningsregelaar is kapot en kan dus de gelijkspanning niet leveren aan je cdi.

Toen die eerste zekering doorgesmolten is, is ook de spanningsregelaar naar de eeuwige jachtvelden gejaagd.

Hierin is iets doorgebrand wat eerst sluiting maakte.
Je zult zien als je de accu weer aansluit en je start de scooter dat de accu niet geladen wordt.

Weet je zeker dat die spanningsregelaar voor jouw scooter geschikt was want ondanks dat de connector hetzelfde is, kan de pinout van de connector toch anders zijn.

Of de vorige eigenaar heeft er een niet originele spanningsregelaar in gezet en toen hij merkte dat het niet werkte de pinout van de kabelboom connector aangepast door de pinnetjes in de kabelboomconnector van positie te wisselen.
 
Last edited:
Je komt, zeker weten, stil te staan als de accu leeg is.
Die spanningsregelaar is kapot en kan dus de gelijkspanning niet leveren aan je cdi.

Toen die eerste zekering doorgesmolten is, is ook de spanningsregelaar naar de eeuwige jachtvelden gejaagd.

Hierin is iets doorgebrand wat eerst sluiting maakte.
Je zult zien als je de accu weer aansluit en je start de scooter dat de accu niet geladen wordt.

Weet je zeker dat die spanningsregelaar voor jouw scooter geschikt was want ondanks dat de connector hetzelfde is, kan de pinout van de connector toch anders zijn.

Of de vorige eigenaar heeft er een niet originele spanningsregelaar in gezet en toen hij merkte dat het niet werkte de pinout van de kabelboom connector aangepast door de pinnetjes in de kabelboomconnector van positie te wisselen.
aa, dat verklaard. Ik dacht dat als hij liep en alle elektra het doet dat de spanningsregelaar in principe in orde is. Maar dat is dus niet zo.

De spanningsregelaar die er in zat lijkt uit de fabriek te komen, er staat nog een nummer op en hij zat er al aardig lang in aan de kleur te zien.

De gene die ik heb gekocht bij massink zou voor minarelli zijn met 4 pin boven elkaar. Wat de precieze aansluiting van een aerox is. Ik kan nog even bij hun aankloppen. Maar bij de mezoly spanningsregelaar op k-parts staat ook:
Vergelijk de foto met de huidige spanningsregelaar voor het jusite type spanningsregelaar.
Wat ik ook heb gedaan met mijn oude en nieuwe, kapotte spanningsregelaar.
Post automatically merged:

heb even de oude spanningsregelaar er in gedaan en ook daarmee start hij niet zonder accu.
 
Last edited:
nou na vele uren onderzoek later, ben ik alleen maar meer verward, ik heb dus na de 2 spanningsregelaren geprobeerd te hebben maar een andere onsteking geprobeerd, maar ook met een andere ontsteking starte hij niet zonder accu,
En inmiddels vonkt de hele boel bij mn accu en is de zekering gesmolten... dus ik ga morgen maar opzoek naar een kortsluiting ergens.

Iemand vertelde me dat een extra massakabel van de bobine naar het blok het probleem ook nog wel eens zou kunnen oplossen. Kan dit kloppen?
 
Nee jouw scooter heeft een dc cdi en moet gelijkspanning krijgen van de accu en als die er niet is dan van de spanningsregelaar.
Als de accu er niet is, is de cdi dus afhan kelijk van de spanning van de regelaar en omdat deze niet werkt, kan de cdi de bobine niet aansturen om een " vonk" te sturen naar je bougie.

Als er iets met de massa aan de hand zou zijn, zou je ook geen vonk hebben als de accu wel aangesloten zit.
 
Nee jouw scooter heeft een dc cdi en moet gelijkspanning krijgen van de accu en als die er niet is dan van de spanningsregelaar.
Als de accu er niet is, is de cdi dus afhan kelijk van de spanning van de regelaar en omdat deze niet werkt, kan de cdi de bobine niet aansturen om een " vonk" te sturen naar je bougie.

Als er iets met de massa aan de hand zou zijn, zou je ook geen vonk hebben als de accu wel aangesloten zit.
aa oke, nou ik heb inmiddels de oude spanningsregelaar er weer in zitten en weer een nieuwe zekering en nu loopt hij ook zonder accu. Maar toch blijf ik het apart vinden dan, want eigenlijk alles werkt met deze spanningsregelaar, alleen blijft het achterlicht steeds door branden en is inmiddels de temperatuur sensor er ook mee op gehouden.

Daardoor ging ik er vanuit dat de spanningsregelaar kapot zou zijn. En na die even gevoeld te hebben werd die inderdaad warm als de scooter liep.

Is er een manier om te checken of hij inderdaad kapot is?
 
Dat een spanningsregelaar warm wordt is normaal.
Inderdaad vreemd verhaal.
Meet gewoon de spanning over het achterlicht bij lopende motor en wat gas, je ziet dan hoe hoog de spanning oploopt.

Welke lampjes gebruik je, een merklampje of iets onbekends?
 
Het achterlicht en de temp sensor werken via wisselspanning welke vanaf de spoelen van de stator afkomstig zijn.
De spanningsregelaar krijgt wisselspanning en zet deze over (om het maar even zo te zeggen) naar gelijkspanning om de accu bij te laden.
Rest van de spanning wordt begrenst en gaat naar de dagrij verlichting, dim en grootlicht!
Remlicht, RAW gaat via 12 volt gelijkspanning vanaf de accu.

Ook de DC-CDI trekt spanning vanaf de accu en niet van de regelaar.

Het is dus onmogelijk dat de scooter kan starten, tenzij er een andere stator en CDI geplaatst is.
Elke Rox vanaf het bouwjaar 2004/2005 is voorzien van het nieuwe systeem i.c.m. een 12 spoels stator i.p.v. 6 of 7.

In tegenstelling tot eerdere Yamaha Aerox bromfietsen en de meeste andere bromfietsen, worden de latere Aerox CDI's aangedreven door een gelijkspanning van de accu. De meeste bromfiets CDI's worden gevoed door een wisselspanning die wordt opgewekt door een aparte speciale spoel op de stator, maar dit is niet het geval voor de latere Aerox. Op de latere Aerox is de stator zelf dus niet betrokken bij het ontsteking (vonk) systeem afgezien van de pick-up unit zoals te zien is op onderstaande afbeelding.

aerox-stator.jpg

Vertaling uit het Engels...
Voor het hele verhaal, zie ook:

 
Dat een spanningsregelaar warm wordt is normaal.
Inderdaad vreemd verhaal.
Meet gewoon de spanning over het achterlicht bij lopende motor en wat gas, je ziet dan hoe hoog de spanning oploopt.

Welke lampjes gebruik je, een merklampje of iets onbekends?
o mij werd verteld dat als de spanningsregelaar warm word hij kapot is, vandaar de conclusie.

Ik zal de spanning morgen wel even meten.

De lampjes zijn gewoon auto lampjes die ooit is bij een kit zaten ergens bij een aldi volgensmij, in iedergeval geen merk spul. Kan zijn dat ze uit oudheid doorbranden bedenk ik me nu ja.
 
Het achterlicht en de temp sensor werken via wisselspanning welke vanaf de spoelen van de stator afkomstig zijn.
De spanningsregelaar krijgt wisselspanning en zet deze over (om het maar even zo te zeggen) naar gelijkspanning om de accu bij te laden.
Rest van de spanning wordt begrenst en gaat naar de dagrij verlichting, dim en grootlicht!
Remlicht, RAW gaat via 12 volt gelijkspanning vanaf de accu.

Ook de DC-CDI trekt spanning vanaf de accu en niet van de regelaar.

Het is dus onmogelijk dat de scooter kan starten, tenzij er een andere stator en CDI geplaatst is.
Elke Rox vanaf het bouwjaar 2004/2005 is voorzien van het nieuwe systeem i.c.m. een 12 spoels stator i.p.v. 6 of 7.

In tegenstelling tot eerdere Yamaha Aerox bromfietsen en de meeste andere bromfietsen, worden de latere Aerox CDI's aangedreven door een gelijkspanning van de accu. De meeste bromfiets CDI's worden gevoed door een wisselspanning die wordt opgewekt door een aparte speciale spoel op de stator, maar dit is niet het geval voor de latere Aerox. Op de latere Aerox is de stator zelf dus niet betrokken bij het ontsteking (vonk) systeem afgezien van de pick-up unit zoals te zien is op onderstaande afbeelding.

View attachment 66747

Vertaling uit het Engels...
Voor het hele verhaal, zie ook:

dat concludeert inderdaad dat de nieuwe spanningsregelaar dus niet geschikt was of kapot was. Daar kwam ik inderdaad ook achter toen hij wel liep met mijn oude spanningsregelaar zonder accu, maar niet met de nieuwe. Het artikel over de aerox stator heb ik al is doorgelezen, erg interessant inderdaad!
 
@Sparky

ik kreeg de spanning van de voor / achter lichten niet gemeten want deze geeft telkens maar 0.10 aan of iets dergelijks, wanneer ik meet op 20v.

Hoe dan ook heb ik wel de spanning op het punt waar de temp meter op de kabelboom aangesloten zit (gelijk onder het contact slot) gemeten en deze geeft 15v, dit zou dus de reden zijn dat hij niet wil werken.

Maar nu vraag ik mij af of dit komt doordat ik hem onder het contact slot heb zitten, en dus niet "achter" de spanningsregelaar / verder op de kabelboom, of doordat de spanningsregelaar dan toch kapot is.
 
Nou even een update, tot nu toe heb ik altijd gewoon lekker doorgereden, weliswaar zonder voorlichten, achterlicht en temp sensor, maar wel rijdend, en goed ook.

Maar ik heb afgelopen week een nieuwe spanningsregelaar van K-parts gehaald, welke deze keer wel goed starte en het deed zo als hij dat zou horen te doen, maar er was geen verschil in de metingen.

Oude spanningsregelaar: op contact 12.5v, lopend 14.5v.
Nieuwe spanningsregelaar: op contact 12.8v, lopend 15v.

Deze meting is van de bruine kabel VOOR de connector van het contactslot, dus de kabel vanaf het contactslot naar de kabelboom.

Uit deze constatering neem ik dus aan dat dit normale voltages zijn voor een aerox en mijn oude spanningsregelaar dus toch niet kapot is. Wat ik eerst wel dacht door de 14.5v.

Dit verklaart wel waarom mijn temperatuur sensor er mee op is gehouden, hij kreeg te veel volt. Maar is het dan normaal dat je altijd een 12v limiet stukje tussen alles van je scooter moet zetten? Gezien alles voor 12v bedoeld is niet waar?
 
@Sparky

ik kreeg de spanning van de voor / achter lichten niet gemeten want deze geeft telkens maar 0.10 aan of iets dergelijks, wanneer ik meet op 20v.
Je moet de meter ook op wisselspanning zetten.
Dus even opnieuw meten met wat gas erop, meet je een te hoge spanning, controleer dan de geel/rode draad tussen de stator en de spanningsregelaar.
Als hier namelijk een slecht contact of een breuk in zit, is de spanningsregelaar niet meer in staat om de wisselspanning te begrenzen en loopt de spanning over je koplamp, je achterlicht, je dashboardverlichting en je elektrische choke te hoog op.
 
Je moet de meter ook op wisselspanning zetten.
Dus even opnieuw meten met wat gas erop, meet je een te hoge spanning, controleer dan de geel/rode draad tussen de stator en de spanningsregelaar.
Als hier namelijk een slecht contact of een breuk in zit, is de spanningsregelaar niet meer in staat om de wisselspanning te begrenzen en loopt de spanning over je koplamp, je achterlicht, je dashboardverlichting en je elektrische choke te hoog op.
als ik hem op wisselspanning 200 zet komt er 30.1 uit wanneer hij op de choke loopt en 27.4 op contact. Neem aan dat ik daar dan iets verkeerd doe met de multimeter. Heb een foto van de stand als bijlagen geupload.
 

Attachments

  • 20220927_184707.jpg
    20220927_184707.jpg
    173.7 KB · Views: 8
Die meter staat goed ingesteld.
Dit is precies de reden waarom je 12 Volt lampjes defect raken, er staat 30 Volt op.
Maw, de spanningsregelaar begrensd de spanning niet.
Zo te zien is aan de gelijkspanningzijde van de spanningsregelaar alles in orde. (accuspanning/laadspanning) dus ik ga er voor het gemak vanuit dat de spanningsregelaar ook in orde is.
Dus zoals ik al eerder zei, meet de rood/gele draad tussen stator en spanningsregelaar en meet ook eens de spanning op de rood/gele draad bij de spanningsregelaar.
 
Die meter staat goed ingesteld.
Dit is precies de reden waarom je 12 Volt lampjes defect raken, er staat 30 Volt op.
Maw, de spanningsregelaar begrensd de spanning niet.
Zo te zien is aan de gelijkspanningzijde van de spanningsregelaar alles in orde. (accuspanning/laadspanning) dus ik ga er voor het gemak vanuit dat de spanningsregelaar ook in orde is.
Dus zoals ik al eerder zei, meet de rood/gele draad tussen stator en spanningsregelaar en meet ook eens de spanning op de rood/gele draad bij de spanningsregelaar.
heb de rood gele draad nog even doorgemeten en hij heeft contact, en als de scooter loopt dan heeft die 20.4v
Post automatically merged:

ik heb hem ook even laten lopen zonder accu en dan worden de waardes al 14.5 / 15v, zijn dit wel normale waardes? ondanks dat het nog geen 12v is.
 
heb de rood gele draad nog even doorgemeten en hij heeft contact, en als de scooter loopt dan heeft die 20.4v
Heb je de spanning wel gemeten met de spanningsregelaar en de connector van de stator wel aangesloten anders kan de spanningsregelaar de spanning niet begrenzen natuurlijk.

ik heb hem ook even laten lopen zonder accu en dan worden de waardes al 14.5 / 15v, zijn dit wel normale waardes? ondanks dat het nog geen 12v is.
Waar heb je dit gemeten?
Als dit aan de accukabels is gemeten zijn de waardes goed.
 
Heb je de spanning wel gemeten met de spanningsregelaar en de connector van de stator wel aangesloten anders kan de spanningsregelaar de spanning niet begrenzen natuurlijk.
De connector van de stator was aangesloten, de spanningsregelaar niet, want hoe moet ik anders de spanning van de geelrode draad meter, als er nergens een punt is waar ik dat kan doen.

Waar heb je dit gemeten?
Als dit aan de accukabels is gemeten zijn de waardes goed.

De + waarde is gemeten onder het contact slot waar ik al de gehele tijd de metingen doe, hier zit normaal mijn temperatuur sensor op aangesloten. De - waarde is gemeten aan de niet aangesloten zwarte accu kabel.
 
Last edited:
De connector van de stator was aangesloten, de spanningsregelaar niet, want hoe moet ik anders de spanning van de geelrode draad meter, als er nergens een punt is waar ik dat kan doen.
Tja als de spanningsregelaar niet verbonden is kan deze ook niet die 20V~ spanning terugbrengen naar tussen de 12 en 15 Volt voor je verlichting..
Meten kun je toch achter op de connector zoals in de afbeelding hier beneden, dit noemt men back probing.
back probing.png

De + waarde is gemeten onder het contact slot
Oké dat is weer de gelijkspanning die gemaakt wordt aan de secundaire kant van de spanningsregelaa, dus ook de spanning die ook je accu laadt, dus deze spanning is in orde en dat deel van je spanningsregelaar is in orde.
 
Back
Top