Rollen; lichter of zwaarder

Cipher

Well-Known Member
Nee, niet nog een "welke rollen moet ik nemen"-vraag.. al lijkt het er wel een beetje op.

Tot gister reed ik met 5,5gr rollen in mn F50 AC (std onbegrensd), ik vond hem alleen niet zo optrekken.

Uit stilstand grijpt mn koppeling prima aan, daar zit het probleem niet. Maar het duurd zo lang tot ik op de 40 zit. Aangezien ik 5,5 al niet zo zwaar vond voor een std scootje, gokte ik erop dat mn blokje te weinig toeren maakte om ze naar buiten te drukken, en daarom mn snaar zo sloom omhoog kwam.

Nu heb ik er gister 6,8gr ingegooid, maar ik merk eigenlijk weinig verschil. Nog steeds trekt hij niet erg vlot door. Nu vraag ik me dus af of ik dan toch lichter als 5,5 moet gaan.
Mn dealer had alleen nog 4,2 liggen.. is dat niet veel te licht voor mijn 'setup'?
 
Advertisement - register to remove this

Originally posted by AlbertJ
Ik zag dat je een oliefilterklem gebruikt voor de koppeling.
Ik weet niet of de koppeling van een sr2000 morini hetzelfde is als de f50 morini koppeling. Als dit zo is kun je de peugeot koppelingssleutel gebruiken, die past. ;)

En mijn Minarelli paste op peugeot..
 
Met die oliefilterklem gaat het perfect. Das t probleem niet
Hij trekt gewoon kut op

Vanuit stilstand is hij lekker fel, dus mn koppeling pakt wel lekker op. Maar van 10 naar 50 duurd het knap lang.

Ik vermoed dus dat mn drukveer te sterk is voor die paar toeren die ik draai. Rolletjes zijn nu 5,5, vario is afgestreept geweest, en streep was volledig weg. Ze komen dus wel bovenin, het duurd alleen wat lang lijkt wel.

Ik ga vanavond kijken of er nog een prop in mn bocht zit, en of ik die eruit kan krijgen. Dat zal zowieso ook wel een beetje helpen denk.
 
ik zou idd een minder strakke drukveer halen.
qua rollen zou je nu goed moeten zitten :)

mja, het is soms heel vaag, ik reed met een rode drukveer @ std cil, 17,5mm en SPL :X
 
maar n groter carbje maakt ook wel wat verschil wat koppel betreft.

De gele veer die erin zat is overigens ongeveer even sterk als de blauwe polini veer die ik heb gekocht, dus 15%. De witte veer die er nu inzit is 7%, maar heeft geen verschil gemaakt in optrekken.
Vanmiddag even bij dealer vragen of hij ook een std. drukveer heeft, of in ieder geval een veer die wel in mijn scoot past.
Op de verpakking van deze veer staat wel: Piaggio-aprillia-atala-benelli-beta-gilera-italjet-ktm-malaguti-mbk-motron-yamaha... maar dan zal wel de dragster worden bedoeld? :?
Als hij geen kleinere veer heeft douw ik die gele er wel weer in.
 
Heb weer een nieuwe gehaald.. een donker blauwe polini veer. Volgens hem de strakste die hij heeft.
Nog gevraagd of dat niet een beetje overdreven is voor mijn "setup", maar dat zou prima moeten werken.

Als ik hem in 1x opentrek heb ik ietwat overtoeren totdat mn snaar begint te klimmen, misschien dat ik nu dus iets zwaarder in rollen moet. Het verdere optrekken is nog steeds zo goed als hetzelfde als voorheen met de gele veer.

Vrijdag ga ik de prop uit mn uitlaat halen en mn carb opnieuw afstellen (hij zuigt nu ergens valse lucht, ik denk door mn vacuumslang, die heb ik n beetje mishandeld). Rijdt nu met een 64 sproeier dat is net iets te arm, voor als mn prop eruit is heb ik vast een 72 sproeier gehaald. Ik denk dat ie daarna zowieso wel wat beter trekt, en dat ik even wat met rolletjes moet gaan spelen.
Mocht het dan nog steeds kut zijn, dan proberen we het eens met een 17,5mm carbje. Weer bedankt voor t meedenken allemaal :)
 
The Saga Continues.


Het idee om even de prop uit mn pijp te halen is niet gelukt; er zat geen prop meer in. Ook een poging tot schoonbranden mocht niet helpen.

voorheen was mn bougiekleur ietwat wittig met mijn 64 sproeier. Met de 72 sproeier die ik nu heb lijkt hij echter alleen maar witter. Kan dit komen omdat ik nu meer toeren draai? Of trek ik nu ergens valse lucht?

Ik heb zojuist een zilveren polini drukveer gehaald, die ga ik er vanavond indrukken. Hopelijk dat ie dan wat beter doet.
Mn koppeling pakt gewoon overheerlijk, daar niets te klagen, maar daarna valt ie gewoon in zo een ontiegelijk dip, vreselijk.

Mochten mensen nog tips hebben hoe dit zou kunnen komen, feel free to tell me. Ik zal morgen laten weten of die zilveren veer (ik meen 7%) veel verschil maakt met mn huidige blauwe EVO-veer (30% :P)

= EDIT=
Zilveren veer zit er in. Had voor de zekerheid ook mn 5,5gr met mn 6,8 vervangen, om wat sneller op te trekken. Dat had ik echter beter niet kunnen doen, ik draai nu een beetje "onder-toeren". Maar hij rijdt nu wel fijner als met die blauwe veer. Voelt veel soepeler...
Vrijdag doe ik er weer even 4,2 in.. als dat te licht is toch mn 5,5.
 
Last edited:
probeer anders 6 gram rollen. die rollen komen gewoon tot een tiende gram aan, anders hou je die dip gewoon, of verplaats je 'm naar een andere snelheid ipv de dip bij 30 dan naar 40 ofzo. En probeer eens sproeier 80, dat moet ongeveer goed zijn voor een volledig ontgrensde scoot
 
Ik heb een inbusje in 1 v/d gaten van mn luchtfilter gedraait, moet vrijdag even nakijken wat dit met mn bougiekleur doet.
80 vind ik vrij groot aangezien er std. een 60 inzit, en ik alles std onbegrenst heb.
Verder ben ik niet zo dol op het vervangen van mn sproeier, is nogal een kutwerk op een F50. Zadel moet eruit en de achterkap moet eraf, anders kom ik niet bij de schroef van de klem waar mn carb in vastzit...
Ik heb ook het idee dat mn gasnaald een standje hoger moet, maar kreeg dit met geen mogelijkheid voor elkaar. Er was geen clipje te vinden. Lukt me ook niet om mn gasschuif van mn kabel te halen enzo. raar ding.


Tussen 5,5 en 6,8 zit idd wel een groot gat van 1,3gr, maar ik heb die 5,5 nog niet geprobeerd met deze veer. Doe ik vrijdag dus ook even, toch de hele dag vrij.
 
Ik rij nu al n poosje met die 5,5 en een zilvere Polini veer.. maar tis nog steeds niet lekker.

als ik vanuit stilstand wegrijdt komt ie redelijk op gang, en maakt ie bijna overtoeren. Tegen de 25/30km zakken de toeren, en trekt ie rustig door naar de 60.
als ik echter tijdens afrem, en dan weer gas geef, heeft ie het er maar moeilijk mee. Ik denk dat mn snaar niet (ver genoeg) zakt, waardoor hij moeite heeft weer op snelheid te komen.
Dat duid erop dat mijn drukveer te slap is toch?
 
Originally posted by Cipher
als ik echter tijdens afrem, en dan weer gas geef, heeft ie het er maar moeilijk mee. Ik denk dat mn snaar niet (ver genoeg) zakt, waardoor hij moeite heeft weer op snelheid te komen.
Dat duid erop dat mijn drukveer te slap is toch?
Dit hebik ook met m'n nieuwe scooter, nu al 6 keer onder de garantie door m'n dealer laten afstellen mar nog kut... Ik denk dat je kwa rollen/drukveer nou alles wel geprobeer hebt. Luchtschroef mischien... Hoe is je Vario eraan toe?
 
Cipher,

Ik heb precies dezelfde scooter als jij hebt, maar mijn drukveer is nog altijd GRIJS. Ik heb ook nog een 2e blok liggen dat helemaal ori. is en ook daar is mijn drukveer grijs. Misschien dat het aan het bouwjaar ligt dat jouw drukveer rood is, maar dat lijkt me heeeeeeeeeeel sterk.
Ik denk dus dat het toch niet de ori. drukveer is die er in jouw scooter zit, maar ik kan natuurlijk fout zitten. (Jij zegt ook dat je scooter opgevoerd was toen je 'm kocht en de dealer hem toen "standaard" heeft gemaakt. Misschien hebben ze de drukveer overgeslagen en die dus niet veranderd).
Ik zou dus toch een andere drukveer proberen als ik jou was, maarja, wie ben ik :).

MZZLS Nick.
 
Je hebt idd het een en ander overgeslagen, onder andere dat hij geel was en niet rood :P

Maar de symptomen die ik noem.. duiden die op een te slappe drukveer? Ja toch?
 
Voor zover mijn kennis reikt duidt het wel op een te slappe drukveer, maar zeker weten doe ik het niet.
Ik heb mijn F50 ook weer aan de praat, of iig hij rijdt weer goed :), sinds gisteren en heb ook het probleem dat de koppeling moeilijk aangrijpt. Als hij eenmaal op toeren is, dan is er niets aan de hand, maar van stilstand naar rijden................. is niet zo best. Ik denk dat mijn drukveer ook wat te slap zal zijn. (Heb overigens geen brute setup ofzo hoor, NRX-je en verder onbegrensd), dus moet ook even kijken, maar zodra mijn probleem ermee opgelost is, dan laat ik wel wat horen.

PS. kan het ook niet aan de trekveertjes liggen?

MZZLS, Nick.
 
Back
Top