Rollen; lichter of zwaarder

Cipher

Well-Known Member
Nee, niet nog een "welke rollen moet ik nemen"-vraag.. al lijkt het er wel een beetje op.

Tot gister reed ik met 5,5gr rollen in mn F50 AC (std onbegrensd), ik vond hem alleen niet zo optrekken.

Uit stilstand grijpt mn koppeling prima aan, daar zit het probleem niet. Maar het duurd zo lang tot ik op de 40 zit. Aangezien ik 5,5 al niet zo zwaar vond voor een std scootje, gokte ik erop dat mn blokje te weinig toeren maakte om ze naar buiten te drukken, en daarom mn snaar zo sloom omhoog kwam.

Nu heb ik er gister 6,8gr ingegooid, maar ik merk eigenlijk weinig verschil. Nog steeds trekt hij niet erg vlot door. Nu vraag ik me dus af of ik dan toch lichter als 5,5 moet gaan.
Mn dealer had alleen nog 4,2 liggen.. is dat niet veel te licht voor mijn 'setup'?
 
Advertisement - register to remove this

Originally posted by Mayx
een rode std drukveer????
Dat dacht ik dus.. maar dr zit een gele in. Oftie std is weet ik dus niet.
Als een witte veer slapper is dan geel, dan lijkt me dat inderdaad een goed plan. Zal hem vanmiddag even halen, heb alleen helaas pas volgende week tijd om hem er in te krijgen
 
T schijnt dat mijn dealer Polini-fan is.. hij had alleen veren van Polini liggen. Ik heb een witte en een blauwe meegenomen, wat zijn de verschillen?

Een kwartiertje.. tja.. met het juiste gereedschap.
Ik heb geen sleutel om mn koppeling vast te houden als ik die moer wil losmaken, en ik heb nog nooit een koppeling uit elkaar gehad. Het is dus allemaal een beetje nieuw voor me ;) Ik ben ook benieuwd of ik die veer erin ga krijgen....
 
Mwah goed zo moeilijk is het echt niet, en je had toch een buzetti sleutel alleen niet voor morini? dan passen die 2 rondjes toch nog wel in het koppelingshuis om te blokkeren.. enigste wat dan niet past is die moer van de koppeling zelf, maar dat kan je met een bankschroef of grote bahco doen

en had nooit gedacht dat jij nog nooit een koppeling lost heb gehad :)
 
Heb inmiddels elk onderdeeltje in mn handen gehad. Enige wak nog nie heb gedaan is blok splitsen en koppeling eraf :P

Die buzetti sleutel pastte dus niet omdat die 2 pennen te dicht bij elkaar zaten, en dus niet eens in de buurt van de gaten van mn koppelingshuis kwamen. Die moer heb ik wel een dop voor liggen, das t probleem niet.

Maar welke veer is beter geschikt in mijn geval, Polini wit of Polini blauw?
 
Originally posted by Cipher
Dat dacht ik dus.. maar dr zit een gele in. Oftie std is weet ik dus niet.
Als een witte veer slapper is dan geel, dan lijkt me dat inderdaad een goed plan. Zal hem vanmiddag even halen, heb alleen helaas pas volgende week tijd om hem er in te krijgen

een standaart drukveer is bij mijn weten nooit geel

correct me if i'm wrong
 
Ik heb inmiddels een oliefilterklem gevonden in mn pa's rommelhok. Daar schijnt het ook mee te moeten kunnen.
Dat is een leren riem aan een handvat, waarbij de riem wordt geblokeerd wanneer je er druk op uitoevent. Die riem doe je om je koppelingshuis, en zo hou je hem vast. Zo even proberen of het lukt.

Nu alleen de vraag... witte polini veer, of blauwe polini veer??
 
Bij m'n vriendin zat er standaard wel een rode drukveer in, met gele trekveren.
Over die drukveren, ik zou ze gewoon allebei ff proberen, denk niet dat veel mensen op dit forum ervaring hebben met polini drukveren op morini.

Koppelingsmoer kun je gewoon met luchtsleutel eraf halen.
 
n00b @ work

Zoals al heel veel vaker gezegd, er zit nu een gele in. Ik was in de war.

Volgens de verpakking is de blauwe veer 15%, en de witte 7. De witte lijkt me voldoende voor mijn standaard setupje.

Ik heb de koppelingsmoer los gekregen met een dop en de oliefiilterklem.. handig dingetje. Ik heb nu mn koppeling hier liggen, en geen id hoe ik nu verder moet.
Ik zie 1 behoorlijk grote moer >30mm waar ik geen dop voor heb, maar welke volgens mij wel los moet om bij mn veer te komen. Ik ben alleen bang dat dat ding uit elkaar knalt als ik die moer losmaak. Iemand tips hoe je dit doet? Kan geen duidelijke howto met fotos vinden :(
 
Heb wat duidelijke info gevonden op scootertuning.net en heb de witte poliniveer erin gedaan.

Tis geen morini veer, de diameter is nl. iets te groot. Moet woensdag dus even terug voor een kleiner maatje. Maar... het resultaat is niet echt wat ik hoopte.

Er is eigenlijk weinig veranderd aan het trek-gedrag van mn scoot. Voor de duidelijkheid, momenteel zitten er dus 5,5gr rollen in, met een witte polini drukveer (ast goed is 7%). Maar nog steeds trekt hij niet erg vlot door. Pas rond de 40 voel ik dat ie m iets sneller naar de 60 trekt, maar ook dat is niet echt spectaculair.

Nu vermoed ik dat er gewoon nog n prop in mn pijp zit, waardoor ik n hoop koppel misloop. Kan het zijn dat ik daarom gewoon niet zo geweldig trek? Maar waarom voel ik m bij 40 dan wel iets beter pakken?
Is een 7% drukveer niet te zwaar voor een std scootje?

Keb mn vario met de nieuwe veer afgestreept en ben n stukje gaan rijden. Ik haalde net de 60.. maar de streep op mn vario is wel volledig weg.
 
haal je uitlaat er dan gewoon ff af, dat zijn 4 boutjes, dus echt geen werk. Dan weet je het meteen, en zo ja. Dan haal je de begrenser er meteen uit @ beunhazen slyle. Dus met een schroevendraaier en een hamer 8P:P
 
I know.. moet hem er woensdag ook onderuit halen.
Ik doe het liever op een iets nettere manier; Dremel en slijptol ;)

Mn scoot trilt nog steeds als ik rij door die veer die niet netjes in het midden zit. Ik rijd nu heel rustig, nu maar hopen dat ik mn as niet verkracht. Morgenmiddag naar dealer. (is dinsdags dicht, en ken geen andere in de buurt (Amsterdam Noord))
 
Mijn koppeling is nog prima, hij doet dit nl niet met de gele veer die eruit komt. Tis puur die veer die niet netjes int midden zit, en daardoor gaat wiebelen -> trillen.

Maar dan nog.. moet ik wel met een zwaardere drukveer rijden, of is een std veer beter voor mij en mn setupje? Ik heb nl. geen verschil gemerkt in optrekken met deze witte polini, en de vorige gele veer.
 
Ik zag dat je een oliefilterklem gebruikt voor de koppeling.
Ik weet niet of de koppeling van een sr2000 morini hetzelfde is als de f50 morini koppeling. Als dit zo is kun je de peugeot koppelingssleutel gebruiken, die past. ;)
 
Back
Top