This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Rollen; lichter of zwaarder

Cipher

Well-Known Member
Nee, niet nog een "welke rollen moet ik nemen"-vraag.. al lijkt het er wel een beetje op.

Tot gister reed ik met 5,5gr rollen in mn F50 AC (std onbegrensd), ik vond hem alleen niet zo optrekken.

Uit stilstand grijpt mn koppeling prima aan, daar zit het probleem niet. Maar het duurd zo lang tot ik op de 40 zit. Aangezien ik 5,5 al niet zo zwaar vond voor een std scootje, gokte ik erop dat mn blokje te weinig toeren maakte om ze naar buiten te drukken, en daarom mn snaar zo sloom omhoog kwam.

Nu heb ik er gister 6,8gr ingegooid, maar ik merk eigenlijk weinig verschil. Nog steeds trekt hij niet erg vlot door. Nu vraag ik me dus af of ik dan toch lichter als 5,5 moet gaan.
Mn dealer had alleen nog 4,2 liggen.. is dat niet veel te licht voor mijn 'setup'?
 
Jah..
Ik had inderdaad ook al het idee dat mn drukveer misschien te sterk is. Volgens mij ist nog de std veer (n rooie ).

Liever niet dat ik die moet vervangen, ik kan nergens een koppelingssleutel vinden voor mn morini..


Toen ik gister mn scoot even liet lopen zonder carterkap zag ik mn snaar overigens wel een erg vibreren... als ik een slappere veer zou nemen zou dat waarschijnlijk nog erger worden, lijkt me ook niet goed.
 
die snaar gaat altijd zo wild heen en weer , je kunt ook niks zien aan de aandrijving als ie loopt.......

ik denk wel dat je drukveer een beetje slap wordt , hoeveel heeft ie gelopen?
 
Malossi rood ??? eddit : ik bedoel dus... heb je die er misschien per ongeluk in zitten nu?

Slappere drukveer houd je snaar ook wel genoeg op spanning hoor.

Je vario trekt als je stil staat niet aan je snaar. Dus je torq trekt m wel omhoog... en als ie aan staat trekt je vario de snaar wel strak en helemaal als je gaat rijden.

Ga maar slapper in drukveer.
 
Er staat 3100 op mn teller... maar die is een poosje stuk geweest.
Maar meer als 5000 zal het niet zijn.

Drukveer lijkt me nog orgineel, aangezien zelfs de varioring er nog inzat toen ik voort 1st het carter open schroefde.

Als mn scoot op standaard staat en k geef gas, zie ii mn snaar overigens wel vrij vlot omhoog rennen. Bij half gas zit hij al bovenin. Dan wordt het toch dus lichter toch?


[verhaal]
Ik weet niet wat er allemaal met dit ding is gebeurd.
Toen ik hem 2de hands kocht in '99 was hij opgevoerd, maar heeft de scooterzaak (Beumer de Jong, Amsterdam) hem op verzoek van mn pa 'standaard' gemaakt. Ze hebben de Leo er onder vandaan gehaald en er een std onder gehangen, en voor de rest weet ik het niet. Vermoedelijk ook die varioring er weer ingedaan. Kan zijn dat er een strakkere drukveer inzat, en dat ze die hebben laten zitten. Hij trok iig belabberd, en had absoluut geen top. Week later is hij gejat, en toen heeft hij 5 jaar lang bij de politie in een schuur gestaan. Oktober 2003 kreeg ik hem terug. Ik weet dus niet wat de 1ste eigenaar ermee heeft gedaan, wat Beumer de Jong ermee heeft gedaan, en wat de dieven er int half jaar dat hij spoorloos was mee hebben gedaan.
Ik weet dat het vernauwde spruitstuk er nog inzat, die heb ik vervangen met een normale. Ik weet dat de varioring er nog inzat, die heb ik eruit. De rollen waren er slecht aan toe, en de vario leek nog nooit los gemaakt te zijn. Ik vermoed daarom dat ook de drukveer nog std is.
[/verhaal]
 
als het std is en niet meer dan 5000 heeft gelopen is dat allemaal wel goed , mischien even je snaar nakijken , anders gewoon eens lichter in gewichten gaan

5 jaar op het politiebureau is wel lang zeg , waren ze zo lang bezig om te ontdekken dat het een scooter was dan?
 
lol

Ik heb werkelijk geen id wat er aan de hand is geweest.
Hij is in januari '99 gejat, en in septemer '99 door de politie in beslag genomen.
Hij was in een winkel in Beverwijk ter reparatie aangeboden (geen vonk) en daar zagen ze dat er een plaat over het framenummer zat gelast. Zij hebben de politie ingeschakeld.
In Oktober '03 kreeg ik een brief dat ze mn scooter hadden in het depot voor inbeslag genomen voertuigen (haarlem), en dat ik hem kon komen ophalen. Hij heeft daat dus van september '99 tot oktober '03 stof staan happen, zonder dat ik het wist.

Ik heb geen idee hoe ze weten dat hij van mij was. De plaat over het framenummer hebben ze weilliswaar weggehaald, maar het framenummer was volledig weggevijlt. Bij mn aangifte heb ik wel een paar fotos gedaan, en hij was nog steeds dezelfde kleur geel, maar toch. Enige mogelijkheid is via het bloknummer het framenummer achterhaalt, en zo mij gevonden aan de hand van het framenummer in mijn aangifte. Maar scooters zonder framenummer worden altijd vernietigd, heb dus geen idee waarom ze mij wel hebben opgezocht.. maar ben wel blij Wie verwacht op zn 20ste nog zn scooter te kunnen komen ophalen

Maar goed.. to the point.
Mn dealer had alleen nog 4,2 liggen... is dat niet wat licht voor mijn std scoot?
 
Dat wordt dan mengen met de 5,5 die ik nog heb.
Haal ze vanmiddag dan wel even voor die 5euro. Hopelijk vanavond an tijd om ze er meteen in te proppen, anders wordt het zaterdag. Laat het wel ff weten, tnx voor t meedenken
 
Werkt toch niet. Een standaard scooter zeg je... dan ga je niet veel verschil merken als je gaat mengen.
Powerband is heel erg breed van een std scoot dus het verschil tussen 5.5 en het mengsel dat je wil gaan maken met 4.2 en 5.5 zal niet boeiend zijn.
Je probleem van het langzaam optrekken zit echt ergens anders.

Ennuh... je hebt dat ding tweedehands...
Wie weet wat er allemaal mee gebeurt is....
Std rode drukveer zeg je... volgens mij zijn std drukveer goud en of zwart/bruin achtig.
Ik heb nog nooit in wat voor scoot dan ook een std rode drukveer gezien. ( kan zijn dat het bestaat maar heb t nog nooit gezien )
 
Originally posted by A-Bizar
Ik heb nog nooit in wat voor scoot dan ook een std rode drukveer gezien. ( kan zijn dat het bestaat maar heb t nog nooit gezien )

Ik ook niet.

Oh en beter dat je toch even gaat zoeken voor die sleutel en ff een andere drukveer erin doet om te kijken of het daar aan ligt.
 

Er is een mogelijkheid dat er nog een prop in de uitlaat zit. Moet nog kijken of ik wat in de bocht kan zien zitten.

De reden van mengen was dat 4,2 waarschijnlijk te licht is, en (4,2 + 5,5) / 2 = 4,8gr misschien net wel goed genoeg is. Prop 1st wel gewoon alleen die 4,2 erin om te kijken of het uberhaupt verschil maakt

De 1ste eigeneer was een jongen van een jaartje of 23 die er een Leo onder had en er alleen dagelijks mee naar zn werk ging. Zal dus niets extreems mee gebeurd zijn, maar kan idd best dat er toen andere drukveer in is gezet.
Ik zal vanavond nog eens goed naar de kleur van mn drukveer kijken, en een foto maken als het lukt.
 
Nu ik een beetje zit te relativeren P) kan het volgens mij zo zijn dat mn snaar te vroeg omhoog komt, en mn cilinder dan nog te weinig toeren draait (onder zn powerband) waardoor ik sloom op gang kom. Als ik namelijk boven de 50 zit draait ie lekker door.. ook bij hernemingen.

Een prop in een std uitlaat, moet je die kunnen zien zitten als je erin kijkt vanaf de plek waar hij op je cilinder gaat, of zit deze pas bij het expansiegedeelte? En hoeveel invloed heeft zo een prop op het doortrekken? Vrij veel lijkt me, gezien het vermogensverlies wat je erdoor hebt. Maar vraag t toch ff =)
 
met een prop heb je vooral veel trekkrachtverlies, tenminste, dit is zo op snelle uitlaten. Met je standaard uitlaat, zal die vooral aan koppel winnen. Ook denk ik niet dat je lichter moet gaan in rollen, aangezien een standaard uitlaat niet zo veel toeren nodig heeft om veel koppel te hebben.
Ik denk dat bij jou het probleem ligt bij je drukveer. Een rode drukveer is zonder twijfel veels te zwaar voor jou setup. Beter haal je een witte of iets dergelijks, en aan de hand daarvan je rollen afstellen.

en er zullen gerust wel koppelingssleutels voor morini zijn hoor
 
Jawel de kopp. sleutel van een mina past niet helemaal op die van morini maar hij zet zichzelf wel gewoon goed klem, iig op een sr2000 heb ik het al tientallen keren meegemaakt

Miss dat je er wat aan hebt
 
Niet lang geleden 2 verschillende Buzetti sleutels geprobeerd, maar beide veel te klein. Mn dealer heeft ze niet, zou hem eventueel kunnen bestellen maar is vrij duur. Hij raade me aan anders eens te kijken naar een oliefiltertrekker van een auto. Die heb ik jammer genoeg niet liggen, en is nog veel duurder. Kan wel eens kijken of ik zelf iets bruikbaars kan maken.. gaat tenslote maar om een handvet met 2 pennen die in het koppelingshuis vallen.

Als ik strax naar huis rijdt zal ik nog eens opletten oftie veel of weinig toeren maakt, en hoe het toerenverloop precies is. Maar zal ik die 4.2gram straks even kopen of heb ik er toch niets aan?
 
Je kan het natuurlijk proberen. Tis maar 5 euro je zei het zelf al.
Altijd handig vind ik.

Maareh ik heb het ook een x gedaan met een grote bahco op school (motorvoertuigen) was wel een hele grote, als je um zelf niet heb liggen ff langs een garage gaan ofzo die hebben em vast wel.
 
Okeej.. die 4,4 (twas 4,4. niet 4,2 ) was dus geen goed plan. Dikke overtoeren, en nog steeds hetzelfde efffect.

Met de kleur van mn drukveer was ik denk ik een beetje in de war met de kleur van mn schokdemper, die is nl. rood :W Mn drukveer is geel. Geen idee oftie std is, of niet.

Keb nou mn 5,5 er weer in gedaan, en afgestreept. De streep op mn vario zelf is volledig weg, behalve op de uiterste rand, waar hij zegmaar een beetje bol afloopt. Dr is nog iets van 2 á 3 milimeter over.

$aint raad me aan een andere drukveer te proberen, een witte malossi. Stel die gele die er nu inzit is een gele malossi. Is die witte dan strakker of juist niet? Het lijkt mij nl. dat ik een slappere veer moet hebben