Roest uitlaat

Thijnbab

Member
Mijn uitlaat is erg roestig (helemaal bruin) en vroeg me af if ik die mog kan schoonmaken en hoe of dat ik beter een nieuwe uitlaat kan halen
 
Advertisement - register to remove this

Ligt eraan of het alleen roest betreft. En of er misschien ook metaal flakes er van af komen.
Ander ding om mee te nemen is of je uitlaat niet verstopt zit.

Doe je uitlaat het verder goed en zijn de prestaties en geluid nog oke en het is alleen maar roest, kan je hem laten stralen.

Zitten er allemaal flakes aan, zou ik er zelf geen moeite meer voor doen, aangezien het metaal dan al aardig dunnere geworden kan zijn.
 
Bij de Action €3,79, bij Bol €13,49

image
 
Dat Spectrum is een prima merk. Ik heb dat hier al eens eerder genoemd van iemand die in die fabriek werkt en dat er Spectrum etiket op een bepaald merk geplakt wordt.
 
Niet eens. De hittebestendige vind ik wel oke moet ik zeggen, gebruik ik ook wel eens. De rest van de lakken vind ik echt complete rommel.

Geen mooie finish, en het vliegt er al af als je er naar kijkt. Het is echt niet vergelijkbaar met spul wat goede merken verkopen.
Ik heb het ook gewoon wel eens getest. Spectrum vs een eigen merk van de verfkampioen, (dus ook niet eens een "echt" merk) kan even niet op de naam komen.
Verfkampioen was iets van 1 euro duurder per bus, maar zag er echt heel mooi uit. Minder oneffenheden, en veel betere glans. Ik heb er ook overheen gekrast. Duurdere spul was hard, en lastig te krassen, Action vloog er meteen vanaf.

En dat was hetzelfde onderdeel, met dezelfde voorbereiding, etc. 1 kant action, 1 kant verfkampioen. Wereld van verschil.
Volgens mij heb ik het zelfs nog liggen, zal straks wel eens kijken of ik wat foto's kan maken.

Goedkope lak van de Gamma en Praxis zitten in mijn ervaring op hetzelfde niveau als het Action spul.
Maar koop een keer een spuitbus van Motip, en je ziet meteen het verschil. Spuit ook gewoon veel beter, zit meer druk op de bussen.
Heb ook wel eens Montana gebruikt, graffiti lak. Dat is ook super spul.
 
Last edited:
Niet eens. De hittebestendige vind ik wel oke moet ik zeggen, gebruik ik ook wel eens. De rest van de lakken vind ik echt complete rommel.

Geen mooie finish, en het vliegt er al af als je er naar kijkt. Het is echt niet vergelijkbaar met spul wat goede merken verkopen.
Ik heb het ook gewoon wel eens getest. Spectrum vs een eigen merk van de verfkampioen, (dus ook niet eens een "echt" merk) kan even niet op de naam komen.
Verfkampioen was iets van 1 euro duurder per bus, (dus ook nog steeds heel goedkoop!) maar zag er echt heel mooi uit. Minder oneffenheden, en veel betere glans. Ik heb er ook overheen gekrast. Duurdere spul was hard, en lastig te krassen, Action vloog er meteen vanaf.

En dat was hetzelfde onderdeel, met dezelfde voorbereiding, etc. 1 kant action, 1 kant verfkampioen. Wereld van verschil.
Volgens mij heb ik het zelfs nog liggen, zal straks wel eens kijken of ik wat foto's kan maken.

Goedkope lak van de Gamma en Praxis zitten in mijn ervaring op hetzelfde niveau als het Action spul.
Maar koop een keer een spuitbus van Motip, en je ziet meteen het verschil. Spuit ook gewoon veel beter, zit meer druk op de bussen.
Heb ook wel eens Montana gebruikt, graffiti lak. Dat is ook super spul.
Lekker kort ook.
Post automatically merged:

Rust-Oleum ...
Dat is Idd hele goede verf.
 
Bij de voorbocht ziet die er nog wel oke eruit.

Heb zelf al 2 keer een sito plus op die bocht door gerot gehad.

Zou het zelf niet spuiten.. Verf werkt naar mijn ervaring maar tijdelijk.

Je kan beter roestomvormer gebruiken zoals novorox..

Je smeert het erop en dan kleurt het naar een tijdje vanzelf helemaal zwart.
 
Mijn Voca pijp zag er slechter uit, maar ik haal volgende keer wel gewoon een nieuwe.

Dat roestvrij maken, gaat stiekem enorm veel tijd inzitten, pijnlijke klauwen en je hoest stof ervan de komende weken nog op.... Wilde geen chemische zooi gebruiken om de roest te verwijderen, dus koper/staal borstels op accu tool en gaan, daarna netje met de hand schuren. Kleren klus, ik begin er niet meer aan!

Ik heb Motip gebruikt en dat ziet er na 3000km in weer en wind, nog steeds uit alsof ik het net gespoten heb. Ben niet ontevreden!
 
Dit is de originele uitlaat op een VivaShity. Dan moet je je afvragen of een nieuwe niet gewoon verstandiger is.

Totdat je nieuwe ook weer gaat roesten.. Roest hou je toch niet tegen door een nieuwe uitlaat te kopen.
Post automatically merged:

Mijn Voca pijp zag er slechter uit, maar ik haal volgende keer wel gewoon een nieuwe.

Dat roestvrij maken, gaat stiekem enorm veel tijd inzitten, pijnlijke klauwen en je hoest stof ervan de komende weken nog op.... Wilde geen chemische zooi gebruiken om de roest te verwijderen, dus koper/staal borstels op accu tool en gaan, daarna netje met de hand schuren. Kleren klus, ik begin er niet meer aan!

Ik heb Motip gebruikt en dat ziet er na 3000km in weer en wind, nog steeds uit alsof ik het net gespoten heb. Ben niet ontevreden!


Dan doe je het gewoon fout.. Als je een beetje pro slijptol hebt, (die regelbaar is) kan je daar prima een kom borstel voor krijgen.

Dat al werkt al makkelijker dan met een boormachine doen.

Anders kan je ook een lamellen schijf er voor krijgen. Ga je daar lichtjes erover heen en dan met de komborstel de rest.

En voor novorox hoef je niet alles eraf te halen.. Alleen het grove wat verwijderen..
 
Totdat je nieuwe ook weer gaat roesten.. Roest hou je toch niet tegen door een nieuwe uitlaat te kopen.
Post automatically merged:
Wat vind je zelf van je opmerking?

Als je een nieuwe uitlaat neemt heb je weer een goede basis. Houdt hem schoon en spuit hem bij wanneer nodig.

Aan de slag gaan met een gare oude standaard uitlaat is zonde van de tijd. Je krijgt hem toch niet mooi egaal en glad. Roest kruipt weer in de oneffenheden en je bent binnen korte tijd weer terug bij af.
 
Wat vind je zelf van je opmerking?

Als je een nieuwe uitlaat neemt heb je weer een goede basis. Houdt hem schoon en spuit hem bij wanneer nodig.

Aan de slag gaan met een gare oude standaard uitlaat is zonde van de tijd. Je krijgt hem toch niet mooi egaal en glad. Roest kruipt weer in de oneffenheden en je bent binnen korte tijd weer terug bij af.


Wat is dat nou een rare reply van jou, dat je vraagt aan mij, wat ik van mijn eigen reactie vind.

Misschien ben jij een jochie van 17 jaar en ik een oude lul van bijna 41..
Snap dat we mijlen ver kwa gedachten van elkaar af liggen.

Maar kan je wel zeggen dat ik al een hoop hebt mee gemaakt en ervaren hebt.

Metaal / Staal roest altijd al.. Ook al ligt dat staal bij de fabrikant.

Of wil je mij beweren dat het allemaal schoon staal is wat er bij de fabrikant ligt.

Het is nou eenmaal zo, dat als het eenmaal ligt opgeslagen, of opgeslagen voor verwerking, dat er altijd wel wat vliegroest of roest eraan zit.

Dus je kan wel een hele nieuwe schone uitlaat verwachten, maar als kaal metaal in de buitenlucht ligt, is de kans op corrosie gewoon normale zaak.

Zolang die uitlaat niet verstopt zit of er een gat in zit of een lek, is er niks mis met die uitlaat.

Durf met jou de wedden dat zelfs de ergste uitlaat die onder de roest zit en geen flakes heeft, prima te herstellen is als je het juiste gereedschap en middelen gebruikt en een klein beetje van je tijd in neemt.


Aan de slag gaan met een gare oude standaard uitlaat is zonde van de tijd.

Dus omdat die volgens jou roestig is is het een gare uitlaat..? Jij bent er eentje van de wegwerp maatschappij.
Als je zo met al je spullen om gaat, heb je een erg duur leventje.


Je krijgt hem toch niet mooi egaal en glad. Roest kruipt weer in de oneffenheden en je bent binnen korte tijd weer terug bij af.

Moet hij dan mooi egaal en glad hebben? Als dat je noodzaak is, koop je een filler en smeer je zo alle onevenheden weer eruit.
Nee hoor, dat novorox wat ik al aanrade gaat juist in die porien van het metaal zitten.
Een roest omvormer is een goedje dat gevecht aan gaat met roest, en omvorm zich in een andere harde substansie en daardoor komt er geen nieuwe roest meer.

Je kan novorox zelfs overspuiten met 2K primer en lak als je het nog netter wilt hebben.


Die originele uitlaat is beter dan een sito plus hoor kwa roest vorming. Die Sito rot zo onder je motorblok weg.


Een scooter frame is bij productie overigens ook roestig als die in elkaar is gezet.

Als het goed gedaan word, zal dat frame eerst door een straal proces gaan om alle zooi eraf te blazen, waarna het frame daarna word gedompeld in een verf / coating bad, om daarna als nieuw eruit te zien.
 
Last edited:
Back
Top