Roest op uitlaat

dylanc_89

FoxXxie
Hallo,
Ik heb een mooie Gianelli NRX uitlaat alleen er zit veel roest op.
Hebben jullie goede manieren om de roest eraf te krijgen?
En hoe krijg ik weer een mooi zilverkleutertje op de uitlaat..
 
Advertisement - register to remove this

search :) ... mjah om ff snel antwoord te geven : ik gebruik zelf altijd cillet bang (schoonmaak middel), dan stroomt de roest en lak er zo af, beetje met staal wol erover heen, en je uitlaat ziet er weer als nieuw uit!!
 
Beta-Wijchen said:
search :) ... mjah om ff snel antwoord te geven : ik gebruik zelf altijd cillet bang (schoonmaak middel), dan stroomt de roest en lak er zo af, beetje met staal wol erover heen, en je uitlaat ziet er weer als nieuw uit!!


das zeer goed voor je pijp :|:|
als je eens de gebruiksaanwijzing leest waar je het niet op mag gebruiken omdat het niet zuurbestendig is.. kom je er ook achter dat je uitlaat vna pisbakkenstaal daar niet goed tegen kan ... ;)
 
dylanc_89 said:
Wat voor lak/verf kun je dus het beste aanbrengen nadat je gepolijst hebt?
Mijn uitlaat heeft nu weer helemaal een zilverkleurtje.
Of een hittebestendige blanke lak of aluminium/zilver lak?


uiteraard hittebestendig zwart of blank , andere lak heeft geen nut want dat breekt gewoon af namate je de uitlaat gebruikt en hitte afgeeft.
 
Ik heb dit ooit ergens gelezen.
Ik weet echter niet of dit waar is.
met staalborstel grootste stukken roest verwijderen.
Daarna netjes opschuuren met fijne korrel zodat er geen hele dikke krassen in komen.
Dan met een gas brandertje die voor 5 euro bij de praxis/gamma liggen de las naden langs gaan dit wel op een hoge stand.
Daarna netjes insmeren met olie daarna het brandertje op laag zetten en de olie erin branden.
Dit stuk of 10 keer herhalen zodat er een mooie glans op komt.
Daarna moet je ff een blokje gaan rijden.
Weer klein beetje olie erop en dan nog even een blokje gaan rijden.
Daarna liefste elke 1 a`2 weken beetje olie erop en blokje gaan rijden dan zou het weer helemaal netjes zijn.
Ik ga dit in iedergeval proberen van het weekeinde met mijn eigen uitlaat.
 
dylanc_89 said:
Hoezo zou je olie erin branden?
Je hebt toch lak voor een beschermlaag?


:|

olie zorgt ervoor dat je pijp beschermt is tegen opspattend vuil zoals zand , etc. en stof...
en als je een regenbui hebt gehad blijft je uitlaat netjes, o,dat de olie beschermt ( krijg je soort van druppeltjes op je pijp..)
als je dan na een week je uitlaat weer droog maakt ( olie eraf) neme je al het fuil mee wat op je pijp zat en je smeert m weer opnieuw in , en de uitlaat krijgt ene bruine kleur en die beschermt m ook meteen...
dat is een voordeel dat pijp beschermt is en hij blijft mooi ;)
 
Ik wil dus mijn uitlaat ook opnieuw 'blanke lakken', maar de dealer zei dat ik eerst de uitlaat gloeiend heet moest maken (dmv rijden) en daarna de blanke lak er op moest doen. Hij zei dat ik de uitlaat licht moest schuren...maar welke korrel zou hij daarmee bedoelen?? En hoe moet ik in godsnaam die uitlaat goed spuiten wanneer hij nog op de scooter zit. Een hoe zit dat precies met die olie er op smeren...ik heb daar al veel over gehoord, maar mijn pa zegt dat dat onzin is...dat het ook gwoon met siliconenspray kan.
 
Back
Top