Remmen verbeteren.

5erveD

Active Member
Sneller optrekken en harder rijden is natuurlijk gaaf maar daarmee wil je ook beter/sneller kunnen remmen.

Nu vraag ik mij af wat voor upgrades kun je hier bij toepassen.

Het gaat om een Peugeot Speedfight 1.
Er zit nu een standaard AJP klauw en een geboorde standaard maat schijf op.
Schijf is recentelijk vernieuwd.

Kun je groter in diameter en/of dikte ?
Kan ik een andere klauw monteren met meer zuigers, grotere diameter zuigers ?

Achter zit nu nog een trommel. Dit gaat een schijf worden. Naaf en dergelijke heb ik al liggen. Wacht op de velg.
Ik weet dat de remschoenen achter ook eventueel nog een betere voering kunnen krijgen maar dit zal niet opwegen tegen de remschijf.

Ik hoor graag wat jullie bevindingen zijn.
 
Advertisement - register to remove this

Voor zover ik weet is er voor speedfight weinig aan te passen qua remmerij. Vergis je overigens niet in een trommelrem qua werking. Rij zelf ook met een trommelrem achter op mn zipje en met een paar goede remblokken en wat onderhoud op zn tijd sta ik toch zo stil ondanks de 23pk. Scheelt wel dat ik voor een gigantisch goed remsetje heb maar toch ook met alleen de achterrem kun je goed remmen. Wat je nog zou kunnen proberen is je remklauw uitfrezen zodat er grotere remblokken inpassen. Heb hier nog een uitgefreesde zip sp klauw liggen waar Aerox blokken in gaan. Ook dat is al een flink verschil in je remkracht
 
Bedankt voor je bericht.

Ik weet dat een paar schoenen met goede voering veel kunnen doen. Vroeger vulkaniseerde ik groene remvoering op de remschoenen van de GSI. Scheelt nog best omdat een schijfrem conversie veel meer werk was met een andere achteras enz.

Maar een goede schijfrem voor is wel een must. Er is vast wel iets op te boren naar een groter formaat.
Van de remklauw frezen naar grotere blokken ga ik ook eens bekijken..
 
Ik zou ook nog een stalen remleidingen nemen (staalomvlochten). Geeft ook een wat directer gevoel. De rest heb je zelf al voorgesteld.

Uit interesse, je wil een conversie doen naar schijf achter, maar zit er op een trommel blok wel montagepunten voor een klauw? Ik zou denken dat het wezenlijk anders is bij de achternaaf?
 
Ik zou ook nog een stalen remleidingen nemen (staalomvlochten). Geeft ook een wat directer gevoel. De rest heb je zelf al voorgesteld.

Uit interesse, je wil een conversie doen naar schijf achter, maar zit er op een trommel blok wel montagepunten voor een klauw? Ik zou denken dat het wezenlijk anders is bij de achternaaf?

De Speedfight is geleverd met trommel en schijf achter. Ik heb er een van de eerste lichting uit '97. Deze heeft een trommel maar op andere modellen zit de bevestiging op de carter. Tijdens het opbouwen van dit blok heb ik een andere carter genomen waar deze bevestiging wel op zit. Ook omdat een deel van de ophanging van de uitlaat was afgebroken.

Het is nu alleen wachten op de velg die je ook voor gebruikt. Dus met drie gaten en een asgat. Daar komt dan de naaf met schijf op.
Remklauw wordt op de carter bevestigd.

Zal er later even een foto van maken.

Edit:
Goede tip van de leidingen. Was ik even vergeten. Zal eens ff buurten bij de plaatselijke remmen boer.
 
Trommel rem vind ik persoonlijk een onding op peugeot vertikaal blokken. Er zitten normaal van die zwarte rubbers dopjes in die de remsegmenten op de plaats moeten houden.. Mijn ervaring is dat deze na verloop van tijd (als die nieuw zijn geweest) gaan krimpen en niet meer zo goed in die gaatjes in het carter blijven hangen.. Je hebt dan de kans dat deze tijdens het rijden los komen en dan tussen je rem voering gaat zitten en daardoor de rem gaat aanlopen op het trommel van het achter wiel.

Ook vind ik de originele rem segmenten maar waardeloze ondingen.. De voering loopt te veel door en daardoor kan die ook vast komen te zitten.
Ik gebruikte zelf altijd gewoon de remsegmenten van new fren.. Nooit problemen mee gehad.

Op een speedfight of speedfight 2 kan je helaas niet veel veranderen. Er is namelijk geen ruimte voor grotere remschijven, en dikkere remschijven (als die al zou bestaan) voegt niks toe aan de rem kracht.

Het beste wat je kan doen is om geen wave remschijven te gebruiken, die hebben minder contact oppervlak en remmen daardoor ook minder / slechter. Wat wel kan helpen zijn remschijven met meer gaatjes erin.. Die gaatjes zorgen wel voor meer wrijving en daardoor sta je sneller stil.
Al kost je dit wel meer van je remblokjes.

Grotere remschijven kan ik overigens ook niet aanraden, die zorgen er voor dat je wielen sneller blokkeren.. Dat is niet echt wat je wilt. Je wilt juist dat je wiel snellere vertraging heeft. Bij een grotere schijf hapt die dus sneller wat er voor zorgt dat je veiligheid slechter maakt dan beter.

Voor de rest kan ook duurdere remblokjes helpen met andere toevoegingen.

Belangrijkste is dat je remschijven geen aanloop rem sporen hebben en dus goed vlak zijn.
 
Trommels, Trommels, Trommels :)
Het blijven bewerkelijke dingen maar op zich niet slecht.

Dus een Wave schijf heeft minder oppervlakte. Joh, wist ik niet.
Maar is dit dan echt niets ? image-21-07-2021_11-51-01-75.jpg

Geboord en gegroefd is beter maar slijt ook sneller. Er zit nu ook een geboorde schijf onder.

Betere voering is dan op zich een vrij gemakkelijke upgrade met staal omvlochten leiding.

Blokkeren van het wiel is een goed punt.
ABS inbouwen ;-)
Doseren is natuurlijk ook een ding alsmede de afstelling.

Hier nog een foto van de carter vwb de bevestiging @Bas

IMG_20210721_202916.jpg
 
Top, het zou vervelend zijn als je een montage punt mist.

En nog even wat feitjes over remschijven, waveschijven zijn bedoeld voor het crossen, het vuil kan er makkelijker van af. Het kan optisch natuurlijk wel mooi zijn :)

De gaten in een remschijf zijn voor koeling, dat de schijf beter afkoelt. De voornaamste reden voor gaatjes is koeling, niet om extra wrijving te creëren. In theorie wil je voor maximale wrijving maximale oppervlakte (gaatjes = minder oppervlakte). Je blokken slijten wel inderdaad iets meer bij het remmen, maar vaak neem je sowieso al zachtere blokken als je dit gaat doen.

Koeling is belangrijk, want als je remmen overhitten remmen een stuk slechter of helemaal niet meer.

Maar je wil gewoon een goede schijf en goede blokken hebben. Een TNT wave schijf met een dubbele zuiger remklauw is sowieso beter dan origineel, alleen bij de achterrem zou ik gewoon de meest lichte (in gewicht) oplossing kiezen. Meeste remkracht haal je uit de voorrem.
 
Aan die bevestiging heb je niks aan.. Moet je een stuk uit je carter halen en ook dat spul van de remtrommel weg slijpen.

Met die remklauw van tnt zat ik ook al mee in me hoofd.. Alleen waar ga je de nieuwe remblokjes voor vinden, waarschijnlijk ook een appart type.

Dat een wave remschijf slechter remt heb ik van mijn peugeot kisbee. Daar zit ook zo`n wave op, maar met remmen moet je echt keihard knijpen in de hevels om iets te doen. Die dingen zitten er meer voor de sportieve sier erop dan dat het goed remt.. De oudere 1gen remschijven voor de oudere kisbee waren veel beter, alleen zien er wat minder fraai uit.

Staal omvlochten remleiding ga je niks aan hebben. De originele leidingen zijn al van staal, alleen met een plastic buiten mantel erom heen. Op dat gebied zal je amper iets op winnen.
 
@eurokit naar mijn weten zit er geen stalen remleiding op een speedfight 1 voor (22 jaar geleden dat ik aan z'n kreng zelf heb gesleuteld, nog steeds trauma's van die bar slechte Peugeot troep), en een staal omvlochten remleiding afraden vind ik enorm kort door de bocht. Ze reageren zoveel directer en fijner dan een gewone rubberen remleiding. Maar de echte voordelen merk je als je gewoon wat harder rijd en meer op de limiet (circuit gebruik).
 
Wat bedoel je precies met aan die bevestiging heb je niets ?

Ik heb de klauw van eenzelfde carter afgehaald. Ik heb de naaf en de schijf inclusief remhevel en kabel liggen.
Alleen de velg heb ik nodig waar ik dan de naaf en schijf aan vast bout en de klauw op de carter dan is het net zoals een speedfight welke standaard is geleverd met rear disc. Al die onderdelen komen namelijk van een double disc af. Blok ligt hier ook nog in de schuur.

Of Peugeot stalen remleidingen aanleverde op deze scooters weet ik ook niet.
Had er ook nog niet eens naar gekeken. Maar weet wel dat het in de automotive geen zekerheid is en er vaak plastic/rubber/koper wordt gebruikt.
Ze hebben wel degelijk nut. Bij vaker en intensief gebruikt ben je wel blij met staal omvlochten leidingen. Niet dat spons gevoel ;-)

Vwb het hardere knijpen in de hevel ? Is dat niet een afstellings verhaal.
Ik weet wel dat die AJP klauwen een hel zijn om te ontluchten als je ze niet op de goede manier doet.
Reservoir leegzuigen en vullen met nieuwe en dan aan de onderkant doorzuigen en goed opletten dat je het reservoir niet leeg trekt.

Ja, gaten en groeven zijn voor koeling.

An sich is Peugeot Motorsport niet zo slecht hoor.
De auto's zou ik laten staan. Tenzij het een 205 GTI is. Die waren vreselijk snel maar vind nog maar eens een knappe.
Er is veel te zeggen van bepaalde ontwerp keuzes en dergelijke maar de carters zijn bijna onverwoestbaar door dat ontwerp.

Wat ik wel lastig vind, is de keuze voor bv dop 14 en dat soort hoerenmaten.
Waarom ?!
 
Back
Top