Remlicht doet het niet

Timobrommer

New Member
Remlicht doet het niet.

Hoi allemaal ik heb een Peugeot ludix trend uit 2017. In mijn achterlicht zitten drie lampjes. Twee kleine en één iets grotere in het midden. Volgensmij is het de bedoeling dat de 2 zijlampjes altijd branden en de middelste alleen als ik rem, alleen branden ze alle drie en er veranderd niks als ik de rem inknijp. Ik het mijn remschakelaartjes vervangen. Ik heb een nieuwe achterkant gekocht en geprobeerd om te kijken of het daar aan lag (misschien andere lampjes) maar dat was het niet. Als ik de twee kabels aan de rechter schakelaar los haal en in de linker rem knijp gaan de twee zij lampjes uit en de middelste blijft branden. Andersom is het ook zo. En dit lijkt mij best vreemd. Als iemand een idee heeft HULP IS WELKOM!

Advertisement - register to remove this

en zijn die lampjes links en rechts , van de knipperlichten ??
In mijn Peugeot heeft de middelste lamp 2 polen , 1 voor normaal licht , andere pool voor Remlicht. zoals

rene8128 al aangaf.​

lampie

Last edited:
Kijk een goed naar de massa van het achterlicht . Ook waar het op het frame zit en dat het schoon is . Dan even meten op welke draad spanning stat als je het licht aan doet , en op welke als je remt.

Ik heb hier een oud elektrisch schema liggen van een Ludix Trend welliswaar is dit een 2-takt maar het achterlicht functioneert zoals Timo beschreven heeft.

Het zijn volgens mijn schema 3 lampjes van elk 5 Watt, het middelste lampje is het remlicht, beide lampjes links en recht zijn het achterlicht.

Als ik de twee kabels aan de rechter schakelaar los haal en in de linker rem knijp gaan de twee zij lampjes uit en de middelste blijft branden.
De quote hierboven kan ik echter niet beredeneren.
De rem schaklaars zitten gewoon parallel aan elkaar met een zwarte draad voor de geschakelde accuspanning vanaf het contactslot en een geel/groene draad naar het middelste lampje in het achterlicht.

Het lijkt wel of er iets niet klopt met de remschakelaars dat de ene een maak-contact heeft en de andere een verbreek-contact als de remmen ingetrokken worden.
En bovendien functioneren de beide zijlampjes als remlicht en het middelte lampje als achterlicht dus dit is waarschijnlijk een wisseling van draden in de achterlicht connector.

@Timobrommer,

• Hoe lang heb je de brommer al in bezit en was het probleem er al toen je de brommer kocht?
  • Is er iets verandert of is er gewerkt aan de bedrading van je achterlicht?
  • Wat gebeurt er met beide zijlampjes als je alleen de rechter remschakelaar aansluit en de linker remschakelaar los laat liggen en je knijpt de rechter remhendel in?

• het probleem was er al voordat ik hem kocht

• Ik heb zelf niks gedaan het het achterlicht of de bedrading

• als ik de rechter aansluit en de linker niet en is knijp de rechter in gaan de twee zijlampjes uit en als ik hem weer loslaat, gaan ze weer aan
Post automatically merged:

Ik heb hier een oud elektrisch schema liggen van een Ludix Trend welliswaar is dit een 2-takt maar het achterlicht functioneert zoals Timo beschreven heeft.

Het zijn volgens mijn schema 3 lampjes van elk 5 Watt, het middelste lampje is het remlicht, beide lampjes links en recht zijn het achterlicht.

De quote hierboven kan ik echter niet beredeneren.
De rem schaklaars zitten gewoon parallel aan elkaar met een zwarte draad voor de geschakelde accuspanning vanaf het contactslot en een geel/groene draad naar het middelste lampje in het achterlicht.

Het lijkt wel of er iets niet klopt met de remschakelaars dat de ene een maak-contact heeft en de andere een verbreek-contact als de remmen ingetrokken worden.
En bovendien functioneren de beide zijlampjes als remlicht en het middelte lampje als achterlicht dus dit is waarschijnlijk een wisseling van draden in de achterlicht connector.

@Timobrommer,

• Hoe lang heb je de brommer al in bezit en was het probleem er al toen je de brommer kocht?
  • Is er iets verandert of is er gewerkt aan de bedrading van je achterlicht?
  • Wat gebeurt er met beide zijlampjes als je alleen de rechter remschakelaar aansluit en de linker remschakelaar los laat liggen en je knijpt de rechter remhendel in?
het probleem was er al voordat ik hem kocht

• Ik heb zelf niks gedaan het het achterlicht of de bedrading

• als ik de rechter aansluit en de linker niet en is knijp de rechter in gaan de twee zijlampjes uit en als ik hem weer loslaat, gaan ze weer aan
Post automatically merged:

Kijk een goed naar de massa van het achterlicht . Ook waar het op het frame zit en dat het schoon is . Dan even meten op welke draad spanning stat als je het licht aan doet , en op welke als je remt.
Oké goede tip

Back