remhendel/remnokas kapot?

jayvanveen

Member
Mijn remschoentjes zetten zich neet uit als je de “remkabel” strak zou zetten, daarmee bedoel ik als ik de hendel wat op het tandwiel zit (zie bijlage) naar voren trek dat er geen beweging in de remschoentjes komt terwijl die zich zouden moeten uitzetten.
weet iemand hoe ik dit moet oplossen? moet er dan een geheel nieuw “remnokas” in of zit dit echt vast in het carter?
hierbij de bijlage
 

Attachments

  • 5108CC96-6E4B-48FE-ACB2-4804A7395C8B.jpeg
    5108CC96-6E4B-48FE-ACB2-4804A7395C8B.jpeg
    115.9 KB · Views: 19
Advertisement - register to remove this

spuit de boel eens in met goede Kruipolie ( Nee ... geen WD 40 ) , ff laten intrekken , en beetje heen en weet proberen te wiebelen , anders warm stoken tot er weer beweging in komt .
 
Als je de remhevel inknijpt zie je dan wel het heveltje bij je remtrommel bewegen?
Draait het asje waarop het heveltje zit dan ook mee?
Het asje waarop het remtrommelheveltje geklemd zit heeft aan de remtrommelzijde twee platte kanten waar de remschoenen op steunen als je de remhevel niet inknijpt en heeft twee ronde kanten waar de remschoenen op steunen als de remhevel wel inknijpt.
Zit dit ook zo of zit het asje verdraait.
Maak anders eens een duidelijke foto vanaf de zijde van de remsegmenten.
 
Als je de remhevel inknijpt zie je dan wel het heveltje bij je remtrommel bewegen?
Draait het asje waarop het heveltje zit dan ook mee?
Het asje waarop het remtrommelheveltje geklemd zit heeft aan de remtrommelzijde twee platte kanten waar de remschoenen op steunen als je de remhevel niet inknijpt en heeft twee ronde kanten waar de remschoenen op steunen als de remhevel wel inknijpt.
Zit dit ook zo of zit het asje verdraait.
Maak anders eens een duidelijke foto vanaf de zijde van de remsegmenten.
ja het gebeurd niet constant als je snapt wat ik bedoel het gebeurde 1x lichtelijk maar sinds draait de remhevel gw los erop.
het as heb ik niet goed zien bewegen, ik zou zeggen van niet omdat het stukje waar de remschoenen opzitten niet bewoog.
ik zie niet meteen wat u bedoeld met het asje die verdraait zit, miss omdat ik het niet precies snap.
zal eens een foto regelen.
Post automatically merged:

Geen idee ,,, ik gebruik altijd IMAL , oa tekoop bij Gamma .
Ik zou zeggen probeer eens die Castrol .. WD 40 is iig GEEN kruipolie , maar een smeer en vocht verdrijvings middel.
zal ns uitproberen kost 9 euro, is geen wd 40 nee gewoon echt kruipolie.
 
ja het gebeurd niet constant als je snapt wat ik bedoel het
Tja, een wazig antwoord waar ik, in iedergeval, niks mee kan.

Als het heveltje wat over het getande/geribbelde uiteinde van het asje niet goed vast zit en zich kan verdraaien over het asje, kan het asje dat ervoor zorgt dat de remschoenen uit elkaar worden gedrukt nooit verdraaien en dus werkt je rem niet.
 
Tja, een wazig antwoord waar ik, in iedergeval, niks mee kan.

Als het heveltje wat over het getande/geribbelde uiteinde van het asje niet goed vast zit en zich kan verdraaien over het asje, kan het asje dat ervoor zorgt dat de remschoenen uit elkaar worden gedrukt nooit verdraaien en dus werkt je rem niet.
ja om het gewoon simpelweg te pakken, verdraait het heveltje zich over het getande uiteinde van het asje, dus de remschoenen kunnen zich nooit uitdrukken. is dit dan op te lossen met kruipolie of hoe dan?
 
Als je pech hebt is van èèn van de twee , of allebei , de tanden versleten of rond gedraaid . Het beste als dat zo is kun je beide vervangen .
In het gunstige geval kun je het boutje van de hevel aandraaien en klemt de boel weer goed , maar wel even naar de vertanding kijken.
 
Als je pech hebt is van èèn van de twee , of allebei , de tanden versleten of rond gedraaid . Het beste als dat zo is kun je beide vervangen .
In het gunstige geval kun je het boutje van de hevel aandraaien en klemt de boel weer goed , maar wel even naar de vertanding kijken.
ja dan was mijn vraag eig, hoe doe ik dit. want het lijk gewoon een onderdeel van het carter te zijn, is er ergens een uitleg van?
 
Op de foto is dat deel wat je vasthoudt de remhevel , als ik het goed zie zit daar aan de bovenkant een boutje , deze kun je losdraaien , dan kan de as waar de schoenen door uitgezet worden eruit halen , ik vermoed naar de remschoen kant toe . Met monteren er welop letten dat de platte kant van dat asje verticaal staat en de hevel zo zit, dat je de stelbout van de remkabel ingedraaid hebt , en de binnenkabel lang genoeg is om aan de hevel te kunnen. Zodat je deze nog kunt stellen na monteren.
 
Op de foto is dat deel wat je vasthoudt de remhevel , als ik het goed zie zit daar aan de bovenkant een boutje , deze kun je losdraaien , dan kan de as waar de schoenen door uitgezet worden eruit halen , ik vermoed naar de remschoen kant toe . Met monteren er welop letten dat de platte kant van dat asje verticaal staat en de hevel zo zit, dat je de stelbout van de remkabel ingedraaid hebt , en de binnenkabel lang genoeg is om aan de hevel te kunnen. Zodat je deze nog kunt stellen na monteren.
dus die as moet ik eruit halen en dan wat? kan ik daar een nieuwe as voor bestellen
 
Als je dat boutje er helemaal uitdraait , kun je dan niet dat asje eruit trekken?
nee helaas niet
Post automatically merged:

Als je dat boutje er helemaal uitdraait , kun je dan niet dat asje eruit trekken?
ik denk dat ik het probleem al heb gevonden, die as kan er wel uit alleen moet ie er op een precies punt uit die ik niet zie t vinden, nu kan het best zijn dat het tandwiel prima is maar er zitten 2 tandwielen op en de buitenste zit tussen de remhevel in waardoor die het niet doet
 
Last edited:
Ik snap niet wat je met tandwielen bedoeld , het is toch alleen een hevel die op die remas zit . Misschien klemt deze op de as , of zit er een slijtageplek op het punt waar hij door de ankerplaat loopt. Maak anders eens een foto van die tandwielen
 
Ik snap niet wat je met tandwielen bedoeld , het is toch alleen een hevel die op die remas zit . Misschien klemt deze op de as , of zit er een slijtageplek op het punt waar hij door de ankerplaat loopt. Maak anders eens een foto van die tandwielen
zal vnv even een foto maken, weet niet echt hoe ik t anders moet noemen dan tandwielen, gewoon het gedeelte van de remhevel as waar de remhevel op zit
 
Ik neem aan dat je het volgende bedoel :
Op het asje zit 2 x tandjes , en in de heven zit ook 2 x tandjes .
Beste is beide vervangen ( asje en Hevel ) , indien deze slijtage vertonen.
 
Back
Top