raar geluid bij mij puch maxi

koentjjuu

Well-Known Member
hmm..

ik heb een probleempje met mijn puch maxi.
als ik op volle snelheid rij dan hoor ik een raar tikje constant.
en ehm.. owja.. er komt ook een raar ruisend geluid waardoor mijn puchje dan afremt .. dat doet ie dan maar heel soms maar toch.. erg vaag..

weet iemand hoe ik dit kan oplossen of uberhaupt al wat het is??
 
Advertisement - register to remove this

versleten , als het een gietijzeren is rateld ie sowieso wel , hoe groot de zuigerveren zijn speelt mee , hoe de poorten van de cilinder zijn , er komt veel bij kijken.

ook kunnen de krukaslagers versleten zijn dan krijg je ook rare geluiden.
 
okee.. ja hij ratelt altijd al wel een beetje maar nu als ik op zn top rij bijzonder veel en hard maar dan ga ik ff checken wat je opnoemde.. en dan als de prognose gesteld is ff fixen ;)

dankjewel
 
wat je zo zelf even kunt doen is de cilinder eraf halen en de zuiger , daarna de zuigerveren stuk voor stuk los in de cilinder zetten en met de zuiger naar boven drukken , dus naar de bovenkant van de cilinder ,ongeveer 15mm vanaf boven.

dan kun je zien hoeveel ruimte er tussen de opening zit , eigenlijk moet je dit met een voelermaat meten , en dan de gemeten waarde bekijken , boven een bepaalde waarde zijn de veren versleten , ECHTER zijn versleten veren vaak een teken dat de zuiger en cilinder ook al een eind heen zijn , om exact de slijtage aan de cilinder te kunnen weten zal dit moeten worden opgemeten , met een micrometer (binnen en buitnemeter) , zo bepaal je wat de zuiger/cilinderspeling is.

bij een vrij hoge slijtage heeft het overigens geen nut om de veren alleen te vervangen , 9 van de 10 keer is de cilinder ovaal en zullen de veren zo weer slijten ,en bovendien direct al niet goed afdichten. een te ver versleten cilinder kan zelfs leiden tot kapot lopen!
 
aha.. ja dit blokje heeft er al 26000 km op zitten dus grote kans dat ik het hele boeltje dan moet vervangen? ik ga vanmiddag eventjes kijken dan hoe dat het gesteld is met met de zuiger en de zuigerveren.
 
o.k. , verstandig is ook om dit te laten meten , dus met een micrometer set..

op het oog zie je namelijk niet de slijtage van de cilinder..


en houdt nog 1 ding in je achterhoofd , een Puch cilinder kost maar zo'n 45 euro NIEUW met pakkingen ,zuiger enz.!!
 
Back
Top