This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Problemen met Mallossi Vario

Yomgiebeer

Member
Hallo allemaal,

Ik heb recent een Malossi vario set geïnstalleerd op mijn Yamaha Neos uit 2007, maar ik loop tegen een probleem aan. Wanneer ik de Malossi vario gebruik, maakt de scooter extreem veel toeren, maar hij gaat nauwelijks vooruit. Ik heb verschillende rollen geprobeerd (3,7 gr, 4,3 gr, 5 gr, 5,5 gr, 6 gr en 7 gr), maar dit maakt helemaal geen verschil, ongeacht welke ik gebruik.

Met de originele vario en de Malossi Ventilvar in combinatie met 3,7 gram rolletjes werkt alles perfect en heb ik dit probleem niet.

Setup:

- Malossi Sport 50cc AC
- Yasuni R uitlaat
- 12,5mm carburateur met 72 sproeier
- Malossi gele trekveren
- Malossi witte drukveer
- Originele koppeling & koppelingshuis
- Originele vario en Malossi Ventilvar (met 3,7 gram Malossi rolletjes)

Ik ben niet zeker wat er misgaat. Heeft iemand een idee of ervaring met dit probleem? Alle suggesties zijn welkom!
 
Solution
Bij die vario dien je het complete start mechaniek te verwijderen. Hierachter bevindt zich een dikke bus. Tegen de dikke bus plaats je de zwarte ring van 2mm. Vervolgens kan de vario erop.

En uiteraard niet de rode veer inbouwen. Wit is voldoende.
Bij die vario dien je het complete start mechaniek te verwijderen. Hierachter bevindt zich een dikke bus. Tegen de dikke bus plaats je de zwarte ring van 2mm. Vervolgens kan de vario erop.

En uiteraard niet de rode veer inbouwen. Wit is voldoende.
 
Solution
Bij die vario dien je het complete start mechaniek te verwijderen. Hierachter bevindt zich een dikke bus. Tegen de dikke bus plaats je de zwarte ring van 2mm. Vervolgens kan de vario erop.

En uiteraard niet de rode veer inbouwen. Wit is voldoende.
Oh, dat is dus het probleem!

Ik dacht dat deze varioteur dezelfde was als de normale Mallossi vario, maar dan met een Ventilar. Bedankt voor de heldere uitleg! Ik ga het meteen proberen.
 
Mocht je het willen is er een manier om je elektrische start te behouden met de MHR 2008 vario. Je zou van die uitstekende gradenplaat geleider nokjes achter op de vario 1,8mm af moeten halen/schuren. Dat heb ik bij die van mij ook gedaan, werkt perfect en heeft nog lengte genoeg om niet er uit te schieten op top snelheid.

Heb je wel een achter poulie met rechte spiebanen? die vario is niet berekend op originele poulies met een knik in de spiebanen.



 
Aha, dat is een slimme.

Ik heb nog de originele poelies. Maakt het veel verschil als ik met een knik in de spiebaan rijd? Zou ik voorlopig niet gewoon doorrijden met mijn originele vario? En welke achterpoelie zou jij me dan aanraden?
 
Ik zal eerlijk met je zijn. Heb twee jaar met elektrische start gereden en deze vario. Goed dan ligt de snaar niet op de bus en is de optrek iets minder.

De handleiding van Malossi is dusdanig waardeloos dat ik er kort geleden pas achter kwam dat de startkoppeling eruit moet. Daarnaast zeggen Kparts en Josdijkman bij dit product dat er geen modificatie nodig is. Mijn redenatie was dan dat de E-start kan blijven.

Met een andere achterpoelie en rechte spiebaan is de optrek aanzienlijk beter. Met de originele poelies draait die een bak toeren onderin en lijkt het of de koppeling slipt. Komt simpelweg doordat de spiebaan te stijl is.

Mocht je het leuk vinden, ik heb nog een setje China achterpoelies met rechte spiebaan.
 
Ja ik dacht precies het zelfde in het boekje wat er bij zit staat der ook nergens wat over.
Maar als ik bij mij met de mallossi vario rijdt maakte ie veel en veel te veel overtoeren als ik electrische start erop laat omdat er te weinig ruimte is en daarom de rolletjes niet kunnen bewegen.

Oke ik ga ff kijken hoe het rijdt met de orignele spiebaan en als het niks is dan haal ik wss een torque driver van mallossi of eentje van motoforce ofzo.
 
Op zich is er niet te weinig ruimte voor de rollen. Zodra je op snelheid bent werkt je vario zoals het moet. Alleen bij stilstand komt de snaar niet onderin doordat de starter wat ruimte in neemt.
 
Oke heb hem net de starterkrans ect eruit gehaald en ringetje op het buisje geplaatst daarna de mallossi vario en dan een shim ringetje (Anders kon de bout niet vastdraaien op de krukas) met 4,7 gram rolletje nog steeds enorm veel overtoeren na de 20kmph. Moeten er zwaarder rolletjes in? Heb in me normale vario 3,7 gram rolletjes.
 
4.7 heb ik er in

Heb zelf nog wel 5.5 tot en met 7 gram liggen om te proberen maar dat gaat wel erg zwaar.
Post automatically merged:

Zal zo ff uit elkaar halen en ff een foto sturen. welke volgorde ik hem er in heb zitten
 
Oke na alles weer uitelkaar gehaald te hebben en nu een shim ringetje van 1mm achter me vario te doen (dus bij het andere ringetje van 2mm van mallossi) werkt het eindelijk ookal vindt ik dat ie op vol gas nog steeds te veel toeren draait met 4,7 gram rolletjes.
 
Nee. Je plaatst de zwarte 2mm ring tegen de bus op de krukas. Dan gaat de vario erop. Vervolgens leg je originele ring in de ventilvar zodat die vlak is. Dan monteer je die en klaar.

Ik rijd met 4.7 gram en een Sito Plus. Als jij denkt dat het nog te licht is plaats dan 5 gram. Zwaarder is echt teveel.
 
Nee. Je plaatst de zwarte 2mm ring tegen de bus op de krukas. Dan gaat de vario erop. Vervolgens leg je originele ring in de ventilvar zodat die vlak is. Dan monteer je die en klaar.
Dan draait ie heel veel overtoeren alsof de vsnaar niet omhoog komt in de vario als ik de shim tussen de vario bus en ventilar zet. Erg vreemd