Probleem met aerox, bougie's

Japs.

Well-Known Member
Hey, ik ben ff bezig met scooter van vriend van me, aerox dus... en we komen er egt niet uit...maar dan ook echt neit.
Als we een nieuwe bougie erin doen, dan doettie het ff goed... goed genoeg om de carb af te stellen. 68 in 21mm en hij is redelijk koffiebruin. Maar de bougie's gaan na een tijdje telkens verrot. Dan start die moeilijk en gaattie stotteren, alsof de sproeier te groot is. Dan rijdt die amper. Na een tijdje ook veel knallen uit de uitlaat en dan komtie niet meer vooruit. Bij de knallen uit de uitlaat komt ook rook achter de ontsteking vandaan (ja ik zei achter de ontsteking.).

Gister nieuwe CDI op gedaan en nog steeds hetzelfde probleem. Rijdt top tot na ongeveer 15 km. Dan is de bougie weer verrot 11.gif

Iemand een idee waar het aan kan liggen? met 12mm carb duurt het trouwens wel 2 keer zolang voordat de bougie kapot gaat...maar ik denk niet dat het aan de afstelling ligt...heb wel vaker met te grote/kleine sproeier gereden.

In ieder geval, het gaat om aerox met DR70RPM, shot, 21mm en p1 vario.
Massa draad heb ik al een keer getrokken, geen verschil.

Zelf willen we bobine ontsteking nog wel proberen, maar moet sowieso nog 3 dagen wachten. Wat vinden jullie er van? ohmy.gif
 
Advertisement - register to remove this

Teveel olie in de benzine bijgemengt, of een te hoge warmtegraad bougie waardoor de olie niet volledig verbrandt.

Meng je zelf bij, en zo ja, hoeveel?
Welke bougies gebruik je?
Zou met een 7 rijden, heeeel misschien een 8.
 
waarom rijdt hij dan eerst goed? dan is de bougie ook koffie bruin. En na een tijdje komt het stotteren en de knallen.
Bougie is NGK9, 8 ook geprobeerd maar dit gaf geen verschil.
We rijden niet op mengsmering, maar gewoon olie in het tankje.

De reden waarom die net niet starte was omdat de cdi die we net gekocht hadden kapot is, hij vonkt daar heeeel zwak mee en met de oude cdi start die wel gewoon. Maar nu zitten we nog steeds met het probleem van de kapotte bougie. Net een rondje wezen rijden en er kwam al weer een knal uit de uitlaat.
Ook is die weer aan het stotteren...

edit: moet erbij zeggen dat met de 12mm carb we op sproeier 76 zaten, en dit was gewoon perfect. Reed super en mooi koffiebruin. Dus 68 in 21mm is toch niet echt veeel te klein ? :D
 
meestal is grotere carb grotere sproeier en wat voor 21 mm is het want ik had eerst een arriesch en daar die het met sproeier 130 pas goed en reed erna met een dellorto 21 en was sproeier 98 al goed dus als je effe laat weten wat voor carb je begruikt .
 
een carburateur heeft een bepaalde maat sproeier nodig , dit heeft verder weinig te maken met de grootte van de carburateur. zo heb ik bijv. verschillende setups klaargemaakt met een 17,5 of 12mm met 90/92 sproeier , terwijl je met een 19 of 21mm op 82 kan zitten , heb hier nu bijv. een scooter met dr70 en 19mm met 78 sproeier , is wel erg klein maar het kan..

verder zijn er meerdere dingen die bepalen wat voor sproeier je moet gebruiken,bijv. de gasnaald , er zijn heel veel verschillende types die heel ander reageren en dus andere sproeiermaat nodig zijn. zo kan de gasnaald ervoor zorgen dat je wel 20 maten verschil hebt bij dezelfde carburateur..

verder is het luchtfilter ook bepalend voor de maatvoering..

maar 68 is hoe dan ook te klein..
 
NGK9 lijkt me te koud voor een DR?
Ging het wet de 8 net zo snel mis als met de 9, of pas later? Laat je hem wel goed warm worden voor je hem opentrekt?

Niet toevallig heel veel olie gebruikt bij montage, of is dat alweer een poosje geleden? Na enige tijd stotteren en rook, wat verholpen wordtmet nieuwe bougie, zegt mij iig dat je bougie vet slaat
 
Hmm...
De montage is idd al tijdje terug geweest :) En we hebben de bougie ook een tijdje in de benzine gezet enzo, helemaal schoongemaakt.... geen resultaat.

Verder zat er een rare gasnaald in toen we de carb kochten, 2ehands...
maar er zit nu een w7 of w9 in... is redelijk gebruikelijk toch?

maar ik bedoel... als we een nieuwe bougie erin hebben, en hij kleurt mooi koffiebruin.... wat kan er dan mis zijn ?

en wat betreft de luchtfilter, is de std luchtfilter, ontgrensd en dat buisje naar de carb is in een groter maatje gekocht.

Hoe valt bijvoorbeeld de ontsteking te controleren? en de CDI en Bobine?
En dat verhaal dat de rook achter de ontsteking vandaan komt bij een knal ? :S
 
ok... maar trouwens, vergeten te melden :X

we hebben laatste de 12mm carb erop gezet... daar heeft hij vroeger maanden mee rond gereden, op precies dezelfde setup. sproeier 76 toendertijd. Precies hetzelfde weer erop gezet. Reed ook weer prima. Alleen de bougie ging weer kapot, na 4 dagen.
Het opschuren van de bougie hielp wel even, maar daarna reedtie ook niet perfect...wel wat beter.


maar ff to the point: jullie denken dus dat ik het bij de carb moet zoeken, en niet bij het hele ontsteking traject?
 
Last edited:
ik rijd zelf ook met sproeier 70 op 70cc, wel malossi sport maargoed...
is toch echt de goeie maat...rijdt verder prima, maar daar gaat het niet om.
Kan de bougie uberhaupt kapot gaan door een te kleine sproeier?
en dan bedoel ik niet dat de bougie helemaal wit kleurt en gloeiend heet wordt... want hij is redelijk bruin...
 
maar is dat de rede waardoor de bougies kapot gaan? of moet ik het anders bekijken...
kan het zijn dat de onsteking/cdi/bobine altijd al zwak/kapot is geweest en daarom met een kleine sproeiermaat 'goed' rijdt?

edit: Als die met een nieuwe bougie met sproeier 80 ofzo stottert als een gek, en met 68 redelijk rijdt...
dan is er toch iets anders aan de hand waardoor die bougie's kapot gaan? of zie ik iets over het hoofd.
 
Last edited:
Dat zijn bougies met een weerstand (of ontstoorde bougies, 't is maar wat je leuker vind klinken). De ontsteking van bepaalde yamaha types hebben bougies met een weerstand nodig.

Bij mij gingen gewone bougies ook om de haverklap stuk, ontstoorde bougies gaan mee zoals ze moeten.
 
Back
Top