Probleem | Dip bij Yamaha Aerox 2t

elianyeh

Minarelli Horizontaal
Hoi.

Ik heb een Yamaha Aerox 50cc 2t.
Afgelopen week heb ik mijn aerox van rooie drukveer naar witte malossi drukveer veranderd. Rolletjes is 6x 4,5g en trekveer is malossi wit.

Toen ik de rooie drukveer er nog in had, had ik eigenlijk geen grote problemen. Nadat de witte drukveer werd gemonteerd kreeg ik temaken met een optrek dip.

Vervolgens heb ik een nieuwe vsnaar van malossi ingedaan (zat eerst een versleten vsnaar in). En de koppeling segmenten opgeschuurd met fijn schuurpapier (is nu glad).

En nu heb ik een nog ergere dip...

- Dip vanaf 30kmh
- Rustig naar 60-70kmh en dan volgas = hele erge dip.

Top snelheid- 70kmh, eerst 86kmh

Bijna geen power als ik volgas ga nadat ik de 60kmh heb aangetikt. Toeren gaat echt omlaag wanneer ik de dip aantik...


Ik heb zwaardere rollen geprobeerd, werkt niet.
Morgen ga ik 6x 4g rollen proberen. Lichtere dus.


Setup
Malossi koppeling
Malossi vario
Tecnigas triopis uitlaat.
witte drukveer
witte trekveer
50cc std en standaard carb.


Hebben jullie misschien enig idee wat het probleem kan zijn? Misschien dat de rolletjes helemaal niet het probleem kan zijn... Ik heb geen één ander aanpassing gedaan met de scooter behalve de genoemde in deze thread. Niet aan de carb geprutst ofzo...

Hij liep eerst wel prima, kleine dip op begin maar kon daarna de topsnelheid goed en snel aantikken. Eigenlijk is het probleem gestart NADAT ik de nieuwe vsnaar heb gemonteerd. Shim ring eruit en erin gedaan (beide geprobeerd) maar geen verschil.
Post automatically merged:

TOEVOEGING: Is wel een beetje zwart (is wegveegbaar) op mijn variateur. Waarschijnlijk nog van dat ik had gereden zonder shimring? (niet zeker). Dat zwarte is rondom de hele variateur. Ook kan ik de variateur een heel klein beetje heen en weer bewegen (lichte speling ).
 

Attachments

  • Screenshot_20240723_201553.jpg
    Screenshot_20240723_201553.jpg
    448.7 KB · Views: 8
  • IMG-20240723-WA0023.jpeg
    IMG-20240723-WA0023.jpeg
    87.7 KB · Views: 8
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Er hoort geen speling in de variateur te zitten, dit moet strak vast zitten .
Als er speling in zit dan zit er ergens iets niet goed gemonteerd.
Zit de ring achter de vario plaat ( tussen het carter en ramplaat ) er wel in?
Dit is een 2 mm dikke ring die bij de verpakking van de Malossi vario zit.

Plaatje ter illustratie :
ring.png
 
Last edited:
Er hoort geen speling in de variateur te zitten, dit moet strak vast zitten .
Als er speling in zit dan zit er ergens iets niet goed gemonteerd.
Zit de ring achter de vario plaat ( tussen het carter en ramplaat ) er wel in?
Dit is een 2 mm dikke ring die bij de verpakking van de Malossi vario zit.

Plaatje ter illustratie :
View attachment 76959
Jep duidelijk...
Ik keek even in het bakje met carterboutjes en ja... idd ringetje lag er nog in .

Heb het direct gemonteerd. Geen speling meer, maar de beide dips zijn er nog wel...

Lichtere rolletjes dat is sowieso. Misschien iets anders ?
 
Jep duidelijk...
Ik keek even in het bakje met carterboutjes en ja... idd ringetje lag er nog in .

Heb het direct gemonteerd. Geen speling meer, maar de beide dips zijn er nog wel...

Lichtere rolletjes dat is sowieso. Misschien iets anders ?
Dan kan het haast niet anders dan dat die Tecnigas Triopis te zwaar is voor deze setup,
op Kparts word vermeld dat deze uitlaat voor middeltoerige cilinders is waar de cilinder op je scooter een laagtoerige cilinder is.
Een yasuni R zal beter af te stellen zijn op deze setup, met de huidige uitlaat zal dat helaas niet optimaal lukken.
 
Dan kan het haast niet anders dan dat die Tecnigas Triopis te zwaar is voor deze setup,
op Kparts word vermeld dat deze uitlaat voor middeltoerige cilinders is waar de cilinder op je scooter een laagtoerige cilinder is.
Een yasuni R zal beter af te stellen zijn op deze setup, met de huidige uitlaat zal dat helaas niet optimaal lukken.
Dip is weggehaald. Had nog een shim ring nodig.

Heb nu een lichte dip bij het optrekken (0-30kmh iets lagere toeren en dan schiet hij omhoog in de toeren). Waarschijnlijk te weinig brandstof of teveel brandstof. Trekveren kan het ook nog zijn. Heb nu witte malossi trekveren. Die zijn prima toch? Denk dan dat het toch wel de sproeier is.

Mijn scooter is geen beun scooter of een opvoer scooter, dus alles is netjes weggewerkt wat het dus moeilijk word om bij de carburateur te komen. Ik dacht ik ga eerst even hier vragen voordat ik al mijn kappen los haal en buddy...

Dus zal ik trekveertjes eerst proberen of gewoon direct sproeier?
Post automatically merged:

Dan kan het haast niet anders dan dat die Tecnigas Triopis te zwaar is voor deze setup,
op Kparts word vermeld dat deze uitlaat voor middeltoerige cilinders is waar de cilinder op je scooter een laagtoerige cilinder is.
Een yasuni R zal beter af te stellen zijn op deze setup, met de huidige uitlaat zal dat helaas niet optimaal lukken.
Had eerst nooit een dip met de tecnigas triopis... Nadat ik de vsnaar, drukveer en rolletjes had vervangen kwam de dip. Uitlaat zit er inmiddels al 4-5 jaar op...
Post automatically merged:

Er hoort geen speling in de variateur te zitten, dit moet strak vast zitten .
Als er speling in zit dan zit er ergens iets niet goed gemonteerd.
Zit de ring achter de vario plaat ( tussen het carter en ramplaat ) er wel in?
Dit is een 2 mm dikke ring die bij de verpakking van de Malossi vario zit.

Plaatje ter illustratie :
View attachment 76959
Waar kan je deze technische tekeningen vinden? Op easyparts kan ik deze niet vinden...
 
Last edited:
Waar kan je deze technische tekeningen vinden? Op easyparts kan ik deze niet vinden...
U vraagt wij leveren


Zo kun je alle jaren wel beetje vinden.
 
Back
Top