Ehm, powerbox is volgens mij vooral voor de druk in je spruitstuk ed.
Hoek maakt niet zoveel uit.
Het geeft weinig extra (tuners beweren 1,5pk?!) maar volgens mij word je machine er vooral liever van.
Pakt beter op enzo.
Als je plotseling gas geeft moet de luchtsnelheid opgang gebracht worden door je spruitstuk/carb/filter een variabele powerbox kan op dat moment wat inveren en wat sneller, extra lucht geven.
Bij gewoon rijden zal het idd de druk verschillen bij aanzuigen/rust vlakker moeten maken.
Want het blijft bij je membraan toch elke keer rennen en stilstaan voor het mengsel.
Het ziet er ook gewoon lollig uit..
Een vaste is waarschijnlijk echt nutteloos op een machine, en dat komt omdat deze precies moet zijn berekenend op je setup..
Niemand die dat kan, tenzijn de Honda en Yamaha fabriek race team etc (concept is origineel van Yamaha)
Een vaste zou de inhoud en vorm moeten hebben om de aanzuigpulsen die ermee afgevangen worden te reflecteren (dus voor een bepaalt toerental) om een extra ztje te geven bij de aanzuigslag.
Een soort optimaliseren van bewegings energie zoals een exspansie uitlaat dat kan, alleen is het effect veeel minder.
Theoretisch werk het dus beter bij een machine die een filter heeft met veel weerstand, zoals mijn nsr want daar zit nog steeds een standaard filter in..
Plaatjes vind je op
www.50cc.nl wel ergens.
Een variabele kost tusse de 80 en 100,- en heb ik alleen nog maar gezien van malossi, ik heb ook nog een vaste van polini..
Tip: monteer hem met een doorzichtig slangetje (wat tegen benzine kan uiteraard).
Hij moet op een hoger niveau dan de carb trouwens..
Wat voor effect de lengte van het slangetje is weet ik niet, bij een variabele zal het niet veel wezen..
En wat beftreft dat verbruik: als je een powerfilter hebt en je haalt hem eraf is deze soms een beetje nat van de benzine, dit slaat terug door de carb je filter in.
Met een powerbox minder?
Snappevous? iemand nog theorien? want echt duidelijkheid is er niet over..