POWERBOX; Heeft iemand hier ervaring mee?

Originally posted by Bart
En ik heb een schroef waarmee ik mijn membraam en spruitstuk bevestigt vervangen door een tapeind. Je moet toch je powerbox verticaal bevestigen? Alleen minder dat de slang een knik maakte. Ik heb het T-stuk aan 1 kant dichtgebrand en daarmee het probleem van de knik ook opgelost. Alleen balen dat er een scherpe hoek in zit.

Ik heb geen idee wat het doet, ik heb teveel onderdelen tegelijk vervangen. Ik hoop dat het een wat bredere powerband geeft op mijn brommer(50cc).

Weet iemand trouwens waarvoor je dat T-stuk moet gebruiken.?Wat voor invloed heeft de lengte van de slang op de werking/prestaties?


Ik heb dat ook gedaan (schroef vervangen door een tapeind en daarop powerbox). Alleen wat je dan krijgt is dat idd een knik of scherpe hoek in zit. Ik heb dus de onderkant van me buddyseat uitgezaagd, en daar zit nu me powerbox. Maak ooit wel een foto ervan, ziet er best vet uit.

T-stuk moet je gebruiken als je geen vacuum op je carb. heb....
 
Ehm, powerbox is volgens mij vooral voor de druk in je spruitstuk ed.
Hoek maakt niet zoveel uit.
Het geeft weinig extra (tuners beweren 1,5pk?!) maar volgens mij word je machine er vooral liever van.
Pakt beter op enzo.
Als je plotseling gas geeft moet de luchtsnelheid opgang gebracht worden door je spruitstuk/carb/filter een variabele powerbox kan op dat moment wat inveren en wat sneller, extra lucht geven.
Bij gewoon rijden zal het idd de druk verschillen bij aanzuigen/rust vlakker moeten maken.

Want het blijft bij je membraan toch elke keer rennen en stilstaan voor het mengsel.

Het ziet er ook gewoon lollig uit..

Een vaste is waarschijnlijk echt nutteloos op een machine, en dat komt omdat deze precies moet zijn berekenend op je setup..
Niemand die dat kan, tenzijn de Honda en Yamaha fabriek race team etc (concept is origineel van Yamaha)
Een vaste zou de inhoud en vorm moeten hebben om de aanzuigpulsen die ermee afgevangen worden te reflecteren (dus voor een bepaalt toerental) om een extra ztje te geven bij de aanzuigslag.

Een soort optimaliseren van bewegings energie zoals een exspansie uitlaat dat kan, alleen is het effect veeel minder.

Theoretisch werk het dus beter bij een machine die een filter heeft met veel weerstand, zoals mijn nsr want daar zit nog steeds een standaard filter in..
Plaatjes vind je op www.50cc.nl wel ergens.

Een variabele kost tusse de 80 en 100,- en heb ik alleen nog maar gezien van malossi, ik heb ook nog een vaste van polini..

Tip: monteer hem met een doorzichtig slangetje (wat tegen benzine kan uiteraard).
Hij moet op een hoger niveau dan de carb trouwens..
Wat voor effect de lengte van het slangetje is weet ik niet, bij een variabele zal het niet veel wezen..

En wat beftreft dat verbruik: als je een powerfilter hebt en je haalt hem eraf is deze soms een beetje nat van de benzine, dit slaat terug door de carb je filter in.
Met een powerbox minder?

Snappevous? iemand nog theorien? want echt duidelijkheid is er niet over..
 
Powerbox, dat ding heeft in mijn mening alleen zin bij een 2 takt met zuigergestuurde inlaat, omdat bij een zuigergestuurde inlaat de gassen terug (na TDC) gedrukt worden het spruitstuk in en daarna weer langs de carb gaan en 2 keer benzine trekken uit de carb. wat een extreem rijk mengsel geeft

wij scooterrijders hebben een membraan, en hebben daardoor een veel kleinere terugslag, immers het mengsel kan maar 1 kant uit, en kan niet terug zoals bij zuigergestuurde (ook roterende?) luchtinlaat.

dus bij membraaninlaat denk ik dat het alleen nadelig kan zijn, omdat het de vacuum in het spruitstuk alleen maar kan verlagen, wat een slechtere aanzuiging geeft

konklusie: leuk voor je MT'tje , maar op je scooter heb je er geen hol aan
 
heb het er een tijdje op gehad , had het gekregen om te proberen , in theorie werkt het maar in praktijk betekent het niets minder dan dat hij hoger stationair loopt ..... en als je in de bocht gas terug geeft en dan weer vol accelereert pakt hij wel directer ...... kortom geen reet aan dus , ziet er wel stoer uit touwens als je gas geeft vouwt het zich in enzo .
 
Om dat bevestigingsding in je spruitstuk te krijgen moet je toch wel schroefraad kunnen tappen. Dus hou er ff rekening mee voordat je hem koopt. Ik heb mijn spruistuk afgewerkt met 2 komponenten alluminium, om er zeker van te zijn dat er geen valse lucht aangezogen kan worden. En ik heb een schroef waarmee ik mijn membraam en spruitstuk bevestigt vervangen door een tapeind. Je moet toch je powerbox verticaal bevestigen? Alleen minder dat de slang een knik maakte. Ik heb het T-stuk aan 1 kant dichtgebrand en daarmee het probleem van de knik ook opgelost. Alleen balen dat er een scherpe hoek in zit.

Heeft iemand toevallig wat pics van hoe je je powerbox hebt gemonteerd?
 
Op honda's zitten ook membraantje hoor..
mt/b/x nsr..
En heeft echt weinig met je mengsel te maken hoor..
En als ie hoger stationair gaat lopen moet je hem dus opnieuw afstellen (stond in de handleiding).

Zet er maar eens 1 op je machine en zorg dat je het effect weg kan halen (door even het slangetje te dichten op 1 of andere manier..)
En met een testbank testen natuurlijk..
 
Back
Top