Polini 50 snel

RMC

Well-Known Member
Een vriend van mij heeft een polini gietijzer 50 snel onder zijn scooter. Verder is alles origineel. Welke onderdeel kan hij nu het beste vervangen om duidelijk vermogen te winnen want ik meen mij te herinneren dat het bij minarelli heel veel scheelt wat voor een vario je hebt, maar alle oude posts zijn weg.

En als hij nu een andere uitlaat kopen wil voor deze 50 snel welke is het meest geschikt met het oog op de eventuele aanschaf van een 70cc...
 
Advertisement - register to remove this

Na de uitlaat, is de vario inderdaad het volgende onderdeel dat vervangen dient te worden (op de sproeier, rolletjes en trekveertjes na dan
wink.gif
)...

Als uitlaat zou ik een Nardo/Shot of een For Race nemen...

Als vario een Malossi Multivar met vaste poelie (Malossi Ventilvar)...

Greetz.
 
Originally posted by RMC:
Een vriend van mij heeft een polini gietijzer 50 snel onder zijn scooter. Verder is alles origineel. Welke onderdeel kan hij nu het beste vervangen om duidelijk vermogen te winnen want ik meen mij te herinneren dat het bij minarelli heel veel scheelt wat voor een vario je hebt, maar alle oude posts zijn weg.

En als hij nu een andere uitlaat kopen wil voor deze 50 snel welke is het meest geschikt met het oog op de eventuele aanschaf van een 70cc...

Een 50cc Polini "Gietijzer" noem je geen 50 snel, 50cc Alu Race = 50 snel.

Na de uitlaat idd eerst een andere vario monteren, het liefst meteen een Malossi overrange set. Daarna een achterkopp., denk aan Hebo of Delta Clutch.

Koop geen NARDO/ SHOT bla. Liever een Yasuni Z/ of R.
For Race is ook wel leuk, alleen vindt ik em veelste duur!
 
Een Polini 50 giet is op zich best wel een grappig cilindertje. Hij maakt veel toeren. Maarjah het is een giet en het is een 50...

Verder is natuurlijk een uitlaat het best om vermogen te winnen en een vario daarna (wat nix met vermogen winnen te maken heeft). Denk ook aan een ander carburateurtje, vanwege meer koeling en betere voeding. Koop liever eerst een andere cabru en dan pas een andere vario. Als je nog een 70 wil kopen neem dan een 19mm
Als uitlaat de genoemden, neem dan de Yasuni R.
Of Nardo...

SvR
 
Waarom neemt het vermogen niet toe bij een Minarelli als je de vario vervangt (door een Multivar ofzo)...

Je hebt alleen gelijk als je trekkracht in zou leveren voor topsnelheid, maar dat is niet zo...

Zowel de topsnelheid als de trekkracht (niet heel veel, maar toch) gaan omhoog, waarna je de (logische) conclusie kunt trekken dat je vermogen is toegenomen...

De Yasuni R zou voor 70cc zijn ontwikkeld, terwijl de Z voor 50cc zou zijn... De R lijkt qua prestaties een beetje op een For Race (geen eigen ervaring), en is ook goed te gebruiken op een 50cc, wel is de powerband (toerenbereik waarbij het vermogen ongeveer op z'n hoogst is) wel smal...

Greetz.
 
Originally posted by Bart Nrg Mc2:
Waarom neemt het vermogen niet toe bij een Minarelli als je de vario vervangt (door een Multivar ofzo)...

Je hebt alleen gelijk als je trekkracht in zou leveren voor topsnelheid, maar dat is niet zo...

Zowel de topsnelheid als de trekkracht (niet heel veel, maar toch) gaan omhoog, waarna je de (logische) conclusie kunt trekken dat je vermogen is toegenomen...

Uuh Bart, je vario is een odnerdeel van je transmissie en je krijgt er dus neit meer vermogen door, maar je benut het beter...

Zelfd als dat je in een auto een 6 versnelling maakt... De auto behoudt zijn vermogen alleen verwerkt het beter...

SvR
 
Erm, dus als ik iets aan m'n overbrenging verander, neemt m'n vermogen niet toe? Hmmm, waarom bestaat er dan zoiets als varioring? Daar is het eigenlijk ook zo, dat je overbrenging "kort gegeared" wordt... Als je op een Mina een andere vario monteert neemt de theoretische mogelijkheid om een hogere topsnelheid te halen toe, dus heb je meer vermogen tot je beschikking...

Greetz.
 
Volgens mij is het gewoon zo dat als je je overbrenging gebeuren veranderd dat je vermogen AAN HET ACHTERWIEL toeneemt. Je had het vermogen dus al aan de krukas maar omdat de overbrenging verfijnd is gaat er minder vermogen verloren.

Dus je absolute vermogen neemt niks toe, alleen wel wat je aan de grond brengt.
 
Originally posted by Bart Nrg Mc2:
Erm, dus als ik iets aan m'n overbrenging verander, neemt m'n vermogen niet toe? Hmmm, waarom bestaat er dan zoiets als varioring? Daar is het eigenlijk ook zo, dat je overbrenging "kort gegeared" wordt... Als je op een Mina een andere vario monteert neemt de theoretische mogelijkheid om een hogere topsnelheid te halen toe, dus heb je meer vermogen tot je beschikking...

Greetz.

Met verandering in je transmissie creeer je echt neit meer vermogen hoor Bart.

Die vario ring houdt zoals je weet gewoon de vario tegen zodat ie neit in de "5e versnellling" kan komen.

Heeft nix met vermogen te maken hoor.

(net als bij een auto: die heeft toch oo keen bep. aantal pk's, daar zeggen ze toch ook niet: bij de 4e versnelling 100 pk, 2 versenlling 20 pk en bij de 6e versnelling 180 pk...
smile.gif
?)

SvR



[This message has been edited by Sjoerdyo (edited 02 April 2001).]
 
Jah, met dat krukas-pk's gedeelte ben ik het (natuurlijk) eens, dat staat los van het overbrenging-deel, krukas-pk's zijn niet afhankelijk van een overbrenging...

Die vergl. met een auto is een beetje krom... Het is niet zo dat een auto bij een bepaalde snelheid een bepaald vermogen heeft, maar bij een bepaald aantal rpm's (goh, net als een scooter)...

Nou ja, ik zal me er eens in verdiepen...

Greetz.
 
Volgens mij hebben jullie allebij een beetje gelijk. Omdat een andere vario voor een beter toerenverloop zorgt ofzoiets zal je vermogen wel toenemen en je kunt je vermogen er ook beter door kwijt
 
Geen van ons beide kan een beetje gelijk hebben...

Bewering Sjoerd; het vermogen aan je achterwiel is onafhankelijk van veranderingen aan je overbrenging...

Bewering van mij; precies andersom...

Moet alleen nog ff bedenken waarom ik gelijk heb, ff wachten op een helder moment
smile.gif
...

Greetz.
 
Originally posted by Bart Nrg Mc2:
Geen van ons beide kan een beetje gelijk hebben...Bewering Sjoerd; het vermogen aan je achterwiel is onafhankelijk van veranderingen aan je overbrenging...
Bewering van mij; precies andersom...
Moet alleen nog ff bedenken waarom ik gelijk heb, ff wachten op een helder moment
smile.gif
...
Greetz.

effectievere overbrenging(minder slip/frictie o.i.d.)= meer vermogen aan het achterwiel toch?
 
uuuuhm, ten eerste moet een goed afgestelde vario zorgen dat je scooter na het stoppen van het slippen van de koppeling (bij ong. 10km/u) het toerental precies gelijk blijft op het toerental waar je cilinder+uitlaat het meeste vermogen heeft tot aan dat je zo hard gaat dat je vario niet verder kan, waarna het toerental verder omhoog gaat en het vermogen afneemt.
Met een langere overbrenging gaat bij evenveel omwentelingen van de achterpoelies het achterwiel vaker rond, dus neem je een langere overbrenging dat is de vario pas bij hogere snelheid uitgewerkt en heb je dus tot hogere snelheid maximaal vermogen. Echter is de snelheid waar je koppeling niet meer slipt ook iets hoger geworden en slipt je koppeling vanuit stilstand iets meer waardoor je iets minder snel weg bent. Heb je zo weinig vermogen dat je niet eens tot het eind van de vario komt dan heeft een langere overbrenging alleen het effect dat je langzamer weg bent.
 
Je gaat dus alleen harder met bijv een multivar omdat hij groter is en daardoor kun je een langere overbrenging maken, maar dan zul je dus een langere snaar moeten nemen duuhh maar nou snap ik 1 ding niet, als je dan stilstaat dan zit die snaar bij de multivar helemaal onderaan, omdat de snaar langer is vliegt hij er dan toch bij de achterpoelies uit?? dit zie ik vast verkeerd maar kan iemand het me misschien even uitleggen dan??
 
Back
Top