Misschien heb je hier wat aan.
Kabelboom oude ZIP
Het
contact slot heeft twee dunne en twee dikke draden:
Zwart en groen die uit de bobine stekker komen. Wanneer het contact aan staat is er geen verbinding tussen groen en zwart. Zwart is een aarde, die ook met de gelijkrichter verbonden is. Door groen te aarden, doet de bobine het niet meer. Groen heeft verbinding met de bobine stekker.
Verder is er een dikke rode kabel die naar de accu gaat, en de dikke witte, die de gelijkgerichte stroom aan de accu levert.
Wanneer contact aan staat, is er een verbinding tussen de witte en rode. Dat is logisch. Wanneer de motor niet draait is de witte draad een geschakelde plus bij contact aan, en geeft de accu over deze witte draad stroom.
Is de motor aan, dan zal de witte draad de accu van stroom voorzien, opladen.
Uit de ontsteking achter het vliegwiel en uit de pickup komen twee draden:
Een bruine vanaf de pickup, en een zwarte vanaf de stator die een wisselstroom doorgeeft voor de werking van de bobine, het licht en via de gelijkrichter voor het opladen van de accu. De bruine draad geeft steeds een ‘seintje’, een puls aan de cdi die dan de bougie laat vonken.
Via een stekker vlak bij het vliegwiel gaat de bruine draad verder als bruin, naar de CDI. De zwarte draad van de stator gaat verder als grijs/blauw. Hij splitst zich in 2-en gaat met de bruine draad naar de CDI. Maar ook gaat ie verder , onder de treeplank door en dan omhoog naar de gelijkrichter op het balhoofd.
Stekker in CDI
Met het clipje van de stekker boven, de stekker inkijkend en van links naar rechts:
- zwart loopt naar contactslot
- bruin komt van pickup: is het signaal voor ontsteking
- groen loopt naar contactslot
- grijsblauw is wisselstroom uit de stator van de ontsteking
Bij motor uitzetten, wordt in contactslot verbinding tussen zwart en groen gemaakt.
Uit de
gelijkrichter/spanningsregelaar komt:
- dun blauw/zwart: die levert de stroom voor de knipperlichten, ook al loopt de motor niet. De clignoteur blijkt in de gelijkrichter verwerkt te zitten! Deze draad levert een aan uit signaal welke wordt verbonden met links of rechts via de schakelaar aan het stuur.
- En een iets dikkere zwarte: staat in verbinding met dunnere zwarte van contactslot. Aarde
- Een dikke witte, die loopt naar het contactslot. Een geschakelde plus die stroom levert ook al draait de motor niet. Alleen bij geladen accu.
- Een dikke grijs/blauwe die de wisselstroom uit de ontsteking aanlevert om gelijkgericht te worden. Deze draad gaat eerder ook naar de bobine die dan werkt, ook al is de accu leeg.
- Een geel zwarte: levert alleen stroom wanneer de motor draait. Voor de koplamp (groot en dimlicht), lichtjes achter de wijzerplaat van de snelheidsmeter, het verklikkerlicht voor grootlicht, het achterlicht, en de choke.
Startknop: groen/zwart loopt naar start relais, en krijgt voeding van zwart/wit, in de start schakelaar. Dezelfde zwart wit als in de remschakelaars.
In startrelais maakt zwart aarde