piaggo zip heeft meer 1 sec onsteking

jens123.bon

New Member
Hallo allemaal misschien kan iemand me helpen van jullie ik heb een piago 50cc 4t staan maar die heeft maar 1 sec onsteking en dan niks meer als ik opnieuw hem laat rond gaan weer een sec elke keer maar blijft niet ik heb nu momenteel al een nieuwe bobine erop maar ben ook niet helemaal zeker van de volgorde van de kabbels die moeten aangesloten worden op de cdi/bobine meschen kan iemand van jullie me hier verder helpen hier bij de foto van de kabels nu momenteel 20240925_200810.jpg
 
Advertisement - register to remove this

Misschien heb je hier wat aan.

Kabelboom oude ZIP



Het contact slot heeft twee dunne en twee dikke draden:

Zwart en groen die uit de bobine stekker komen. Wanneer het contact aan staat is er geen verbinding tussen groen en zwart. Zwart is een aarde, die ook met de gelijkrichter verbonden is. Door groen te aarden, doet de bobine het niet meer. Groen heeft verbinding met de bobine stekker.

Verder is er een dikke rode kabel die naar de accu gaat, en de dikke witte, die de gelijkgerichte stroom aan de accu levert.

Wanneer contact aan staat, is er een verbinding tussen de witte en rode. Dat is logisch. Wanneer de motor niet draait is de witte draad een geschakelde plus bij contact aan, en geeft de accu over deze witte draad stroom.

Is de motor aan, dan zal de witte draad de accu van stroom voorzien, opladen.

Uit de ontsteking achter het vliegwiel en uit de pickup komen twee draden:

Een bruine vanaf de pickup, en een zwarte vanaf de stator die een wisselstroom doorgeeft voor de werking van de bobine, het licht en via de gelijkrichter voor het opladen van de accu. De bruine draad geeft steeds een ‘seintje’, een puls aan de cdi die dan de bougie laat vonken.

Via een stekker vlak bij het vliegwiel gaat de bruine draad verder als bruin, naar de CDI. De zwarte draad van de stator gaat verder als grijs/blauw. Hij splitst zich in 2-en gaat met de bruine draad naar de CDI. Maar ook gaat ie verder , onder de treeplank door en dan omhoog naar de gelijkrichter op het balhoofd.

Stekker in CDI

Met het clipje van de stekker boven, de stekker inkijkend en van links naar rechts:

- zwart loopt naar contactslot
- bruin komt van pickup: is het signaal voor ontsteking
- groen loopt naar contactslot
- grijsblauw is wisselstroom uit de stator van de ontsteking

Bij motor uitzetten, wordt in contactslot verbinding tussen zwart en groen gemaakt.


Uit de gelijkrichter/spanningsregelaar komt:

  • dun blauw/zwart: die levert de stroom voor de knipperlichten, ook al loopt de motor niet. De clignoteur blijkt in de gelijkrichter verwerkt te zitten! Deze draad levert een aan uit signaal welke wordt verbonden met links of rechts via de schakelaar aan het stuur.
  • En een iets dikkere zwarte: staat in verbinding met dunnere zwarte van contactslot. Aarde
  • Een dikke witte, die loopt naar het contactslot. Een geschakelde plus die stroom levert ook al draait de motor niet. Alleen bij geladen accu.
  • Een dikke grijs/blauwe die de wisselstroom uit de ontsteking aanlevert om gelijkgericht te worden. Deze draad gaat eerder ook naar de bobine die dan werkt, ook al is de accu leeg.
  • Een geel zwarte: levert alleen stroom wanneer de motor draait. Voor de koplamp (groot en dimlicht), lichtjes achter de wijzerplaat van de snelheidsmeter, het verklikkerlicht voor grootlicht, het achterlicht, en de choke.

Startknop: groen/zwart loopt naar start relais, en krijgt voeding van zwart/wit, in de start schakelaar. Dezelfde zwart wit als in de remschakelaars.
In startrelais maakt zwart aarde
 
Ja soms vind je het niet op google maar het probleem is nu opgelost was de vilgorde van de kabbels die niet juist was maar nu heb ik geen lichten enkel knipper licht dus ik zou dan zeggen dat mijn spannings regelaar het niet doet maar de rest doet hij wel kan het zijn dat hij de lanpen niet regelt maar wel de knipper lichten heb geen kabbel breuk ergens eengiste wat het doet is men knipper lichten en remlicht
 
Ik begrijp de kleuurstelling niet helemaal , bij Piaggio staat het op de CDI aangegeven , of .. hebben ze aan de bedrading lopen klooien .
Nero = Zwarte
Bianco =wit
Rosso is rood
Verde = groen
 
Nou, bijna opgelost.
Een Zip heeft geen daglichten.
Wanneer het grootlicht en achterlicht het doen dan is de stroomopbrengst van de stator in orde, en zou de lamp in de koplamp niet goed zijn, want je moet ook dimlicht kunnen schakelen/aanzetten. Het is een beetje lastig van hoe je het noemt, maar de lamp in de koplamp heeft twee standen. Die lamp gaat vrij makkelijk kapot, en dan blijft er maar een stand over. Kijk maar eens of je m eruit kunt halen en check dan de twee mogelijkheden.
Er zou ook een kapotte lichtschakelaar kunnen zijn, of een verbroken stroomkabel
 
Ik heb geen achterlicht ook enkel remlicht en knipperlicht stroom kabbels al doorgemeten enkel nog niet de waardes dus geen kabbelbreuk dan kan ik allen nog denk aan de stator of spannings meter tenzij is gewoon gedoe waardes krijg dan zou ik het niet weten
Post automatically merged:

Ik begrijp de kleuurstelling niet helemaal , bij Piaggio staat het op de CDI aangegeven , of .. hebben ze aan de bedrading lopen klooien .
Nero = Zwarte
Bianco =wit
Rosso is rood
Verde = groen
Ja ik het gewoon via het shema gevonden
 

Attachments

  • Screenshot_20240926_212611_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20240926_212611_Samsung Internet.jpg
    63.2 KB · Views: 3
Back
Top