Piaggo Scooter verlichting

Kishore

New Member
Hallo,

Ik heb een nieuwe Piaggo Zip 4 scooter gekocht. Een paar dagen oud nu. Het gaat om de verlichting bij stand grootlicht.
De schakelaar heeft een stand voor normale verlichting (dimlicht). Deze gaat dus aan op het moment dat de motor wordt aangezet. Standaard dus. En een stand voor grootlicht. Als ik de schakelaar in de stand grootlicht zet, dan levert dit qua verlichting geen verschil op t.o.v. het dimlicht. In de cockpit brand wel het indicatielampje van grootlicht. Ben hiermee naar de dealer geweest en die zegt dat het zo hoort. Bij deze scooter werkt grootlicht in combinatie met de huidige ledlamp niet (zie foto). Ledlicht geeft al veel licht bij de stand in dimlicht en grootlicht is om technische en veiligheidsreden niet mogelijk. Wel zegt de dealer dat dit mogelijk anders is bij lampen die geellicht geven. Maar dit weten ze ook niet zeker en verwachten een grote kans op storing. Ze hebben dit vaker gehad.

Graag zou ik willen weten of dit klopt, ik kan nu geen kant op met de dealer. Het is een nieuwe scooter met bijna nul kilometer op de teller. Soms is het wenselijk om grootlicht te gebruiken.

Dank alvast

Met vriendelijke groet,
Kishore
 

Attachments

  • lamp.pdf
    149.2 KB · Views: 20
Advertisement - register to remove this

Heb je niet gewoon een led-lamp nodig die grootlicht en dim licht kan geven? Het kan zijn dat je huidige lamp maar een stand heeft waardoor je de grootlicht functie niet hebt.

maar de scooter is gloednieuw? 0 km en zo uit de fabriek? Want dan vind ik het vreemd dat er geen werkend groot licht is.
 
Ik heb zulk soort ledjes op aliexpress gezien. Die hebben (bijna) altijd maar 1 stand. Het ligt dus waarschijnlijk dus alleen aan de lamp zelf, niet de bedrading. Is alleen maar op te lossen door een nieuwe lamp te plaatsen
 
@Kishore ,

ik begrijp het verhaal niet helemaal.
Zat die LED-lamp er al in af fabriek of heb jij die zelf gemonteerd?

Een BA20d lamp is een duplo lamp, dat wil zeggen dat er 2 gloeispiraaltjes in zitten, ééntje voor grootlicht en ééntje voor dimlicht.
Het gloeispiraaltje voor dimlicht zit een klein kommetje uit metaal voor om het licht maar in 1 richting te "gooien".
Het gloeispiraaltje voor grootlicht zit geen klein metalen kommetje voor en het licht wordt dus naar alle kanten "gegooid"

De ledlamp waarvan je de pdf hebt bijgevoegd heeft zo te zien maar op 1 kant de leds gemonteerd en kan dus nooit hetzelfde effect hebben groot/dimlicht als eentje met gloeidraden!
 
Last edited:
Ik heb een AirForce Lamp 12V - 35/35 BA20D | LED 800LM, deze lijkt er erg op. Toen ik hem had geïnstalleerd werkte mijn grootlicht ook niet op mijn zip, ik kwam er toen achter dat een pin geen goed contact maakte. Na dit gefixt te hebben deed hij het wel. Op dit filmpje legt iemand het duidelijk voor je uit: filmpje
 
Hier krijgen we dus nooit meer reactie op.
TS heeft zich aangemeld als lid van het forum op 24 nov 2020, z'n vraag gesteld op 24 nov 2020 en heeft het forum op 24 nov 2020 voor het laatst bezocht.

Dit begrijp ik dus niet!
 
Back
Top