Piaggio zip uitlaat knalt

Beste lezer,

Onlangs heb ik een piaggio zip4t2v 80cc op marktplaats gekocht. Rijd prima en niks op aan te merken behalve dan dat de uitlaat knalt/ploft als ik gas los laat na een stuk gas gegeven te hebben.

Ik heb vernomen dat dit komt door een verkeerde klepstelling. Nu heb ik mijn kleppen opnieuw gesteld zoals dat moet volgens de waarde van piaggio: inlaatklep op 0.10 mm en de uitlaatklep op 0.15 mm. Echter is hiermee het probleem niet opgelost.

Verder las ik op internet dat voor een 80cc ook een uitlaatklep waarde van 0.10 mm hoort.

Heeft iemand een idee of dit klopt en zo nee, wat kan ik dan tegen het knallen uit mijn uitlaat doen?
 
Advertisement - register to remove this

Zit er gewoon een originele uitlaat op?

Misschien een te grote sproeier?
Ja er zit een gewone uitlaat op. Ik heb een sproeier 82 in zitten, dat lijkt me genoeg maar ik kan even naar de bougie kijken.
Post automatically merged:

ik zie niet wat het probleem is?
Ik vind het knallen behoorlijk irritant en het lijkt me niet heel erg goed voor het blok.
 
Sproeier 82 is eerder te klein dan te groot
Dat lijkt mij ook. Ik lees verschillende verhalen over hoe dat knallen nou kan. De ene zegt te rijk mengsel en de andere te arm. Als het door een te arm mengels komt moet ik gewoon even wat grotere sproeiers proberen. Als het door een te rijk mengels komt sproeier kleiner maar weet niet of mijn scooter dan weer te weinig brandstof krijgt.

Daarnaast weet ik niet welk van de twee beweringen waar is.
 
Ik zou even naar de bougie kijken.

Lijkt me eerder dat het door een to grote sproeier komt. Want de knal is de overige uitlaatgassen die in de uitlaat worden verbrand, toch?
Volgens mij ook maar sommige verhalen lees ik dus weer te arm. En scooterwinkels zeggen dat het door het stellen van kleppen verholpen kan worden. Daarom was mijn hoofdvraag of iemand de waarde weet voor 80cc.

Ik zal iig even naar mijn bougie kijken.
 
Het kan goed zijn dat de scooter te arm loopt.
Een arm mengsel komt sneller tot ontbranding en de uitlaatgassen zijn ook veel heter.
Dit alles in combinatie met eventueel een lekkende uitlaatpakking kan dit euvel ook veroorzaken.

Een te vroege ontsteking lijkt me niet zo voor de hand liggend daar je het tijdstip (bijna) niet kunt verstellen, hetzij dan zoals hierboven geschreven het mengsel te arm is en het mengsel vroeger tot ontsteking komt.

Een andere reden kan zijn dat de vonk niet constant is maar soms even wegvalt.

En uiteraard even naar je kleppen kijken, niet alleen of ze de juiste speling hebben maar ook of ze goed sluiten want als de uitlaatklep niet goed sluit lekt er ook, gedurende de compressieslag, brandstofmengsel weg de uitlaat in.
 
Het kan goed zijn dat de scooter te arm loopt.
Een arm mengsel komt sneller tot ontbranding en de uitlaatgassen zijn ook veel heter.
Dit alles in combinatie met eventueel een lekkende uitlaatpakking kan dit euvel ook veroorzaken.

Een te vroege ontsteking lijkt me niet zo voor de hand liggend daar je het tijdstip (bijna) niet kunt verstellen, hetzij dan zoals hierboven geschreven het mengsel te arm is en het mengsel vroeger tot ontsteking komt.

Een andere reden kan zijn dat de vonk niet constant is maar soms even wegvalt.

En uiteraard even naar je kleppen kijken, niet alleen of ze de juiste speling hebben maar ook of ze goed sluiten want als de uitlaatklep niet goed sluit lekt er ook, gedurende de compressieslag, brandstofmengsel weg de uitlaat in.
Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik ga even naar de bougie kijken en daarop de sproeier bepalen.

Verder geef je aan kijken of de klep goed sluit. Hoe kan ik dit nakijken?
 
Ik heb even mijn bougie gecheckt en die was aardig zwart. Hij krijgt dus te weinig lucht. Ik heb nog een sproeier maat 80 liggen maar het lijkt me stug dat dat goed is voor een 80cc. Lijkt me eerder dat ik hem meer lucht moet geven.

Is een sproeier 80 monteren handig of moet ik het probleem zoeken bij de lucht toevoer? En moet ik nog een keer naar de kleppen kijken en die strakker/losser zetten?
 
Ik heb even mijn bougie gecheckt en die was aardig zwart. Hij krijgt dus te weinig lucht. Ik heb nog een sproeier maat 80 liggen maar het lijkt me stug dat dat goed is voor een 80cc. Lijkt me eerder dat ik hem meer lucht moet geven.

Is een sproeier 80 monteren handig of moet ik het probleem zoeken bij de lucht toevoer? En moet ik nog een keer naar de kleppen kijken en die strakker/losser zetten?

Ik zou beginnen met het luchtfilter checken en de klepspeling checken. Kan me niet voorstellen dat die sproeier the groot is
 
Back
Top