Piaggio zip Iget met powercommander komt niet op toeren als ik gas loslaat

Nvbalmelo

New Member
Goedenavond,

Ik heb een piaggio zip iget 4t3v.
Nou heb ik hier vorige week de power commander begrenzer op gemonteerd in combinatie met de malossi multivar en 6.5 grams rollen. (Rollen van 6.5 gram op aanraden vd zaak waar de begrenzer wegkomt)

Echter loop ik nu tegen een probleempje aan met deze set up.
De scooter trekt opzich best goed door richting de 45/50 km per uur, En de laatste paar km naar zn top van +/- 55 gaat iets trager.
Maar wat mij opvalt is dat als ik boven de 40/45 km per uur rijd en ik laat t gas los( om voor een bocht of drempels te remmen bijvoorbeeld) dat de scooter niet weer goed wil oppakken en eigenlijk niet harder wil als 39/40. Als ik dan vervolgens het gas weer verder los laat en hem laat terug zakken naar 30 km per uur of iets lager dan pakt ie vanaf die lagere snelheid wel weer goed op en trekt ie m wel weer door naar zn top.
Nou zit me dit niet echt lekker en wil ik hem eigenlijk wel weer zo hebben afgesteld dat dit gewoon goed oppakt vanaf welke snelheid dan ook zonder dat ik hem weer eerst moet laten terug zakken in snelheid voor die weer op snelheid wil komen.

Is er iemand die tips heeft en/of suggesties hoe ik dit beter kan krijgen?

De scooter is verder gewoon een standaard piaggio zip IGET 4t3v snorscooter waar ik dus de malossi multivar met 6.5 gr malossi rollen en de witte malossi drukveer op heb gezet in combinatie met power commander begrenzer speciaal voor de IGET modellen van piaggio en vespa.
 
Advertisement - register to remove this

Een drukveer van piaggio moet je never nooit vervangen voor een ander merk piaggio levert de sterkste drukveren al standaard op alle piaggio scooters ik rijd al sinds 1996 op piaggio en heb er veel te veel in en uit elkaar gebouwd
 
Las even mee, en ik kan dit bevestigen. Dit werd mij laatst ook pas duidelijk nav mijn vraag aan de brommerboer. Die vertelde min of meer hetzelfde dat de drukveren bij piaggio al goed genoeg zijn, helemaal bij 4takt ivm (weinig) vermogen.

Ik zou dan weer terug gaan naar originele vario en koppeling. Wat je wel kan doen is 6.1grams rollen of 5.7 grams gaan. Tevens adviseer ik je ook om weer je originele Piaggio V snaar te monteren.

(Ps Multivar heeft sowieso weinig zin bij Piaggio/Vespa 4t'tjes.)
 
Last edited:
Bedankt voor jullie snelle reactie !
Hier zat ik dus zelf ook al aan te denken om toch de standaard drukveer weer te gaan monteren en te kijken of dit het probleem verhelpt.
Verder zag ik dat joey schaar(van het YouTube kanaal vol gas met joey ) hem met multivar en witte drukveer en 7.5 gr rollen monteerde) . En daar liep de scooter op t filmpje wel goed.
Dus zat daarom ook een beetje in dubio wat moest doen. Toch de standaard drukveer er weer in zetten of de rollen een gram omhoog gooien en hopen dat t dan beter is.( heb helaas ook nog niet genoeg verstand van t afstellen om hier zelf een keus in te maken).vandaar dat ik t via dit forum even vraag!

Maar als ik de standaard drukveer terug zou monteren ,Kan ik dan de variateur van malossi wel gewoon laten zitten of is t beter de standaard variateur dan ook weer terug monteren?
De standaard variateur heeft toch al wat beschadigingen /slijtage sporen ,ondanks dat ie slechts 700 km oud is. Dus ik zou in dien mogelijk toch t liefste de variateur van malossi laten zitten en dan alleen de drukveer omruilen naar de oude.
 
Beste is om gewoon weer terug te gaan naar je standaard variateur en lichtere variorollen monteren. Dit omdat de malossi variateur zelf anders is en vrijwel lichter is, vandaar ook de hogere grammage in rollen. 700km op je standaard variateur is vrijwel niks. En je variateur is dan ook goed ingereden/ingesleten. Als je dit gedaan hebt, geloof ik bijna wel zeker dat je scooter gewoon weer lekker loopt en je vrijwel niets zal inleveren op snelheid. Die kits zijn allemaal leuk en aardig, maar Piaggio heeft dit zelf al uitgezocht voor zijn motoren én getest in de regel. Normaal blijft het dan ook vrijwel vaak bij A: ontgrenzen, B: iets lichtere variorollen en C: iets grotere sproeier.
 
Last edited:
hoe zit het dan met 80cc kitjes? kan ik dan ook gewoon me orginele drukveer laten zitten? zit bij mij een multivar op en een torquedriver, loop constant te kutten met rolletjes tussen de 7,2 en 10 gram, en witte en groene drukveer, bij 10 gram trekt die mooi op maar eenmaal op tempratuur kom ik vanuit stilstand niet vooruit, betreft bij mij een 2v blok
 
In mijn ogen bij 80cc 2v; iets sterkere trekveren, drukveer lekker standaard houden en rond 7.8gram variorollen. En natuurlijk sproeier 86 of 88. En waarom je vanuit stilstand bijna niet vooruit komt omdat je trekveren te slap of te strak zijn.
 
Last edited:
Beste is om gewoon weer terug te gaan naar je standaard variateur en lichtere variorollen monteren. Dit omdat de malossi variateur zelf anders is en vrijwel lichter is, vandaar ook de hogere grammage in rollen. 700km op je standaard variateur is vrijwel niks. En je variateur is dan ook goed ingereden/ingesleten. Als je dit gedaan hebt, geloof ik bijna wel zeker dat je scooter gewoon weer lekker loopt en je vrijwel niets zal inleveren op snelheid. Die kits zijn allemaal leuk en aardig, maar Piaggio heeft dit zelf al uitgezocht voor zijn motoren én getest in de regel. Normaal blijft het dan ook vrijwel vaak bij A: ontgrenzen, B: iets lichtere variorollen en C: iets grotere sproeier.

Bedankt voor je reactie ! In dit geval gaat t om de zip IGET injectie motor.
6.5 gram rollen wordt aangeraden op de standaard scooter met normale vario en drukveer.
Op diverse webshops wordt dit aangeraden.
Echter zag ik dat joey schaar de begrenzer monteerde met de multivar en witte drukveer met 7.5 grams rollen. En met deze set up haalt ie dan toch gemiddeld 5 km per uur winst en zou de trekkracht beter en stabieler zijn.
Echter is dit ook de enige waarbij ik dit gezien en gelezen heb die dit met zo monteert. Vandaar ook mijn vraag of ik dit met 7.5 gram rollen eventueel ook zou kunnen oplossen.
Ik ga anders vd week zelf wel ff uitproberen met welke manier ik t kan verhelpen . Maar had zoiets van misschien dat iemand hier met meer ervaring t me zo kon vertellen zodat ik niet van alles zelf hoef te proberen. Aangezien t met hand gereedschap en zonder werkbrug toch best wel wat werk is om alles weer los te halen en terug te monteren .
 
7.5 grams zijn en blijven in mijn ogen te zwaar. Als je je scooter elektronisch ontgrenst hebt, moet je lager in je rollen gaan anders duurt het een eeuwigheid voordat je op je top bent. Maar wie weet heb ik het in dit geval wel bij het verkeerde eind, kijken wat anderen suggereren.
 
In mijn ogen bij 80cc 2v; iets sterkere trekveren, drukveer lekker standaard houden en rond 7.8gram variorollen. En natuurlijk sproeier 86 of 88. En waarom je vanuit stilstand bijna niet vooruit komt omdat je trekveren te slap of te strak zijn.
trekveren zijn nog orgineel, hoe zou ik op 7,8 komen? welke grammage zou ik moeten mengen met elkaar, zit een sproeier 84 in, 86 a 88 lijkt mij te groot
 
7.5 grams zijn en blijven in mijn ogen te zwaar. Als je je scooter elektronisch ontgrenst hebt, moet je lager in je rollen gaan anders duurt het een eeuwigheid voordat je op je top bent. Maar wie weet heb ik het in dit geval wel bij het verkeerde eind, kijken wat anderen suggereren.
Maar even afwachten dan of andere nog advies geven. Jij in ieder geval heel erg bedankt voor je snelle en duidelijke reacties!
 
trekveren zijn nog orgineel, hoe zou ik op 7,8 komen? welke grammage zou ik moeten mengen met elkaar, zit een sproeier 84 in, 86 a 88 lijkt mij te groot

Omdat jij een 80cc hebt, dus meer vermogen, dus je kan hoger in je variorollen gaan. Sproeier 84 of 86 maakt niet heel veel uit. Dit valt onder fijnafstelling. Dit moet je voelen tijdens het rijden, en vooral op ze top of die nog smoort of te arm loopt.
 
Omdat jij een 80cc hebt, dus meer vermogen, dus je kan hoger in je variorollen gaan. Sproeier 84 of 86 maakt niet heel veel uit. Dit valt onder fijnafstelling. Dit moet je voelen tijdens het rijden, en vooral op ze top of die nog smoort of te arm loopt.
10 gram is overduidelijk te zwaar? beste zou tussen de 7,5 en 8,4 zijn? ik ga er malossi witte trekveertjes in doen, die zijn net een standje sterker
 
Een drukveer van piaggio moet je never nooit vervangen voor een ander merk piaggio levert de sterkste drukveren al standaard op alle piaggio scooters ik rijd al sinds 1996 op piaggio en heb er veel te veel in en uit elkaar gebouwd

Misschien zijn die voor 4takt wel iets te sterk.. Want een 50cc 4takt heeft nooit zoveel motor vermogen als een 50cc 2takt. En toch worden de zelfde drukveren gebruikt. Vind zelf dat die op een 50cc 4t veel ste veel vermogen vreet (al had 4t al niet veel vermogen)

Ik kan mij overigens niet voorstellen dat er al sinds 1996 al een piaggio zip was met een 4takt blok.
 
7.5 grams zijn en blijven in mijn ogen te zwaar. Als je je scooter elektronisch ontgrenst hebt, moet je lager in je rollen gaan anders duurt het een eeuwigheid voordat je op je top bent. Maar wie weet heb ik het in dit geval wel bij het verkeerde eind, kijken wat anderen suggereren.

Nou ik heb de boel net ff los gehaald en toch de 7.5 grams rollen er even ingezet en ff een rondje gereden om het te testen.
Het lijkt nu allemaal iets beter te lopen.
Ik heb geen last meer van de dip als ik het gas heb los gelaten en hij pakt nu weer beter op en blijft niet hangen op de 40 als ik t gas heb los gelaten maar trekt hem gewoon weer geleidelijk door naar hogere snelheden.
Wel heb ik met de 7.5 grams rollen een stukje trekkracht ingeleverd. Maar ik heb wel het idee dat het toerental verloop nu mooier is en de motor niet meteen op hoge toeren wordt gejaagd.(bij de 6.5 grams rollen had ik toch het idee dat de motor al vanaf de 40 heel erg veel toeren maakt als die doortrekt naar de 55. Nu heb ik het idee dat dat laatste stapje toch iets geleidelijker is en de toeren iets meer worden opgebouwd richting zn top)
Ik heb hem nog niet op zn top getest v.w.b. De snelheid want daar heb ik hier in de wijk gewoon iets te weinig rechte weg voor,(heb hem tot max 52 gereden voor ik weer moest remmen) maar dat zal ik vd week nog wel ff testen op de lange weg langs het kanaal hier in de buurt.

Misschien dat ik toch nog 1 klein stapje om laag kan in de rollen naar 7.2 gram om zo nog iets te winnen aan trekkracht. Maar ik denk dat dat niet heel veel zal gaan uitmaken.
Voorlopig laat ik mooi even zo en test ik de boel eerst is even een km of 20 hoe t allemaal reageert als de motor warm is en mocht ik ik nog wat veranderen dan laat ik het hier nog wel ff weten !
 
Wat ik weet is dat er een soort van beveiliging in die power commanders zit qua het bereiken van een bepaald toerental.

Dat daarna eerst onder een bepaalde snelheid of toerental moet worden gekomen om de beveiliging weer uit te schakelen. Zwaardere rollen is dus inderdaad naar mijn weten de goede oplossing aangezien hij dan iets minder toeren maakt en dus de power commander niet in zijn beveiliging slaat waardoor hij dus wel gelijk bij iets terugzakken in snelheid weer goed doorpakt.
 
Nou ik heb de boel net ff los gehaald en toch de 7.5 grams rollen er even ingezet en ff een rondje gereden om het te testen.
Het lijkt nu allemaal iets beter te lopen.
Ik heb geen last meer van de dip als ik het gas heb los gelaten en hij pakt nu weer beter op en blijft niet hangen op de 40 als ik t gas heb los gelaten maar trekt hem gewoon weer geleidelijk door naar hogere snelheden.
Wel heb ik met de 7.5 grams rollen een stukje trekkracht ingeleverd. Maar ik heb wel het idee dat het toerental verloop nu mooier is en de motor niet meteen op hoge toeren wordt gejaagd.(bij de 6.5 grams rollen had ik toch het idee dat de motor al vanaf de 40 heel erg veel toeren maakt als die doortrekt naar de 55. Nu heb ik het idee dat dat laatste stapje toch iets geleidelijker is en de toeren iets meer worden opgebouwd richting zn top)
Ik heb hem nog niet op zn top getest v.w.b. De snelheid want daar heb ik hier in de wijk gewoon iets te weinig rechte weg voor,(heb hem tot max 52 gereden voor ik weer moest remmen) maar dat zal ik vd week nog wel ff testen op de lange weg langs het kanaal hier in de buurt.

Misschien dat ik toch nog 1 klein stapje om laag kan in de rollen naar 7.2 gram om zo nog iets te winnen aan trekkracht. Maar ik denk dat dat niet heel veel zal gaan uitmaken.
Voorlopig laat ik mooi even zo en test ik de boel eerst is even een km of 20 hoe t allemaal reageert als de motor warm is en mocht ik ik nog wat veranderen dan laat ik het hier nog wel ff weten !

Dat is mooi te horen man. Ja als je iets lager gaat maakt het niet uit. Dit is zo weinig dat het bijna te verwaarlozen is. Lekker zo houden inderdaad. En kijken hoe dit rijdt als ie goed op bedrijfstemperatuur is.
 
Nou ik heb de boel net ff los gehaald en toch de 7.5 grams rollen er even ingezet en ff een rondje gereden om het te testen.
Het lijkt nu allemaal iets beter te lopen.
Ik heb geen last meer van de dip als ik het gas heb los gelaten en hij pakt nu weer beter op en blijft niet hangen op de 40 als ik t gas heb los gelaten maar trekt hem gewoon weer geleidelijk door naar hogere snelheden.
Wel heb ik met de 7.5 grams rollen een stukje trekkracht ingeleverd. Maar ik heb wel het idee dat het toerental verloop nu mooier is en de motor niet meteen op hoge toeren wordt gejaagd.(bij de 6.5 grams rollen had ik toch het idee dat de motor al vanaf de 40 heel erg veel toeren maakt als die doortrekt naar de 55. Nu heb ik het idee dat dat laatste stapje toch iets geleidelijker is en de toeren iets meer worden opgebouwd richting zn top)
Ik heb hem nog niet op zn top getest v.w.b. De snelheid want daar heb ik hier in de wijk gewoon iets te weinig rechte weg voor,(heb hem tot max 52 gereden voor ik weer moest remmen) maar dat zal ik vd week nog wel ff testen op de lange weg langs het kanaal hier in de buurt.

Misschien dat ik toch nog 1 klein stapje om laag kan in de rollen naar 7.2 gram om zo nog iets te winnen aan trekkracht. Maar ik denk dat dat niet heel veel zal gaan uitmaken.
Voorlopig laat ik mooi even zo en test ik de boel eerst is even een km of 20 hoe t allemaal reageert als de motor warm is en mocht ik ik nog wat veranderen dan laat ik het hier nog wel ff weten !
Ben zelf van plan een iGET zipje te kopen (blauwe plaat) en heb de power commander al in huis.

Maat van mij heeft de power commander inclusief gladde bus + rond de 7,5 gram rollen (met originele variateur) op de ZIP iGET gezet en die doet t best prima. Maar wat ik wel merk is dat ie bij de 57 op de teller al in de beveiliging schiet. (bijvoorbeeld als hij een vanaf een helling/brug naar beneden gaat wordt ie 'gecapt') Ook als we op een brug (of heuvel, zelfde verhaal) naar boven moeten, trekt ie niet echt lekker (tussen de 30/40).
De zip haalt wel op een rechte weg een goeie top van zo'n 56, dat zit wel goed. Ook toeren verloop is prima.

Maar nu vraag ik me dus af: zou een Malossi Multivar (variateur) incl. 7,5 gram rollen betere trekkracht geven (dan de standaard vario)?

@Nvbalmelo Ook hoor ik graag je ervaringen van de afgelopen weken :)
 
Nou ik heb de boel net ff los gehaald en toch de 7.5 grams rollen er even ingezet en ff een rondje gereden om het te testen.
Het lijkt nu allemaal iets beter te lopen.
Ik heb geen last meer van de dip als ik het gas heb los gelaten en hij pakt nu weer beter op en blijft niet hangen op de 40 als ik t gas heb los gelaten maar trekt hem gewoon weer geleidelijk door naar hogere snelheden.
Wel heb ik met de 7.5 grams rollen een stukje trekkracht ingeleverd. Maar ik heb wel het idee dat het toerental verloop nu mooier is en de motor niet meteen op hoge toeren wordt gejaagd.(bij de 6.5 grams rollen had ik toch het idee dat de motor al vanaf de 40 heel erg veel toeren maakt als die doortrekt naar de 55. Nu heb ik het idee dat dat laatste stapje toch iets geleidelijker is en de toeren iets meer worden opgebouwd richting zn top)
Ik heb hem nog niet op zn top getest v.w.b. De snelheid want daar heb ik hier in de wijk gewoon iets te weinig rechte weg voor,(heb hem tot max 52 gereden voor ik weer moest remmen) maar dat zal ik vd week nog wel ff testen op de lange weg langs het kanaal hier in de buurt.

Misschien dat ik toch nog 1 klein stapje om laag kan in de rollen naar 7.2 gram om zo nog iets te winnen aan trekkracht. Maar ik denk dat dat niet heel veel zal gaan uitmaken.
Voorlopig laat ik mooi even zo en test ik de boel eerst is even een km of 20 hoe t allemaal reageert als de motor warm is en mocht ik ik nog wat veranderen dan laat ik het hier nog wel ff weten !

Heb je 7 grams ook al geprobeerd?
 
In mijn ogen bij 80cc 2v; iets sterkere trekveren, drukveer lekker standaard houden en rond 7.8gram variorollen. En natuurlijk sproeier 86 of 88. En waarom je vanuit stilstand bijna niet vooruit komt omdat je trekveren te slap of te strak zijn.

Even ter info:

80cc 2 klepper op een 3 klepper met vol injectie systeem is natuurlijk een beetje raar.
Ook zit er geen sproeier in maar is er een brandstofinjector geplaatst i.c.m. een gasklephuis.

@ TS,

Een Multivar plaatsen verbetert het op en wegtrekken best wel.
Andere drukveer is niet eens noodzakelijk, wel wat zwaardere rollen.
Dit omdat de vario sneller omhoog loopt dan de standaard vario.
Hierdoor zijn er wat zwaardere rollen noodzakelijk om het een goed toerenverloop te geven waarbij het van stilstand tot de top goed reageert zonder dipjes.

Standaard rollengewicht is inderdaad 6,5 gram, maar met de multivar is het even zoeken naar het juiste gewicht.
Sommige mixen zijn ook mogelijk, dus 3 van 7 gram en 3 van 7,5 gram bijvoorbeeld.
Die moeten dan wel om & om geplaatst worden in verband met onbalans van de vario.
 
Back
Top