Iget heeft wel een choke, die volautomatisch werkt, en er voor zorgt dat het stationair toerental constant is, juist ook bij koude motor.
Hierbij wordt door een naald die kan zakken en stijgen in een hol buisje extra lucht aan het mengsel toegevoegd, zodat de zuurstof sensor in de uitlaatbocht denkt: he, een te arm mengsel, even iets meer benzine laten injecteren door de ECU. En wanneer de toeren weer te hoog dreigen te worden, dan wordt die naald weer in het buisje geduwd, waardoor er geen extra lucht meer toegevoegd wordt.
De kans dat er een vuiltje in dit systeem zit is erg klein, wanneer je het luchtfilter altijd hebt aangesloten gehad. Het zijn vrij ruime doorgangen.
- Tenzij je een heel lange vent bent van meer dan 110 kilo, en een windscherm hebt gemonteerd, dan zou de zip gewoon 45 op de teller moeten halen, en met een multivar ongeveer 50 moeten lopen. Weet je iets over klachten/problemen die de vorige eigenaar ermee had?
- Teveel carterolie?
- klepspeling? Is er een klep aan het verbranden?
- hoeveel kilometer gereden?
- originele uitlaat?
- gooi eens een eierdopje injector cleaner door je benzine. Je tankt toch E5. Is het beste. Heeel misschien is de injector vuil.
- probeer niet de stationair schroef bij de gasklepas bij te stellen. Hij zit moervast en dat hoort zo. Anders gaat de stationair afstelling via de ECU niet zo fijn meer.
Wanneer de O2 sensor niet goed meer is zou het oranje lampje moeten branden. Zit dat lampje er uberhaupt nog in, en doet ie het nog?
Ik twijfel of het zin heeft om de ECU uit te laten lezen, tenzij het oranje lampje bewust onschadelijk is gemaakt.
In 2022 en 2023 heb ik wel eens wat geschreven over de Iget en de ECU. Het is al laat nu, zoek zelf maar even mocht je er meer van willen weten.
Maar zelfs dan kan het heel moeilijk zijn om de fout op te sporen.
Succes!