Piaggio zip achterste poulie knijpt niet samen

Petersen100009

New Member
Hallo allemaal,
Ben net nieuw op dit forum en hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik heb een piaggio zip 45km. Helemaal standaard op de gladde variobus na.
Onlangs heb ik die snaar, rollen, drukveer, trekveer, luchtfilter, bobine kabel, bougie dop en de bougie zelf vervangen.

Nou is het probleem als volgt ik had het hiervoor ook soms maar nu is het steeds vaker. Mijn snaar spant niet, dit komt omdat de achterste poulie soms blijft hangen. Als ik van een stoep af ga dan gaat het even weg en na stukje rijden blijft die poulie weer hangen en stottert de scooter. Soms heb ik er dagen geen last van en soms elke rit.

Ik weet me echt geen raad meer en hopelijk kunnen jullie mij helpen.


Ps: ik heb al 3 4 verschillende snaren van verschillende merken geprobeerd.
 
Advertisement - register to remove this

1. Koppeling er afhalen.
2. Check of je de poeliehelften nog wel soepel kan inknijpen.
Zo niet, invetten...

Dat doe je door de poeliehelften van elkaar te halen:

Er zit op 1 van de helften een huls die tik je eraf vervolgens zitten er 2 pinnetjes die 1 poeliehelft over de spiebaan (soort rails) doen glijden.

Spiebanen aan weerszijde invetten met koppelingsvet. En dan de huls er weer op en checken of ie weer soepel gaat.
 
Hoe weet je zo zeker dat de poulie blijft hangen? Haal hem er eens uit en voel met de hand of hij blijft hangen als je hem opendicht doet.
Wanneer ik de carterkap eraf haal , kan ik zowat de snaar bijelkaar knijpen. Dan zie ik dat die bij de achterste poulie helemaal door zakt naar beneden zegmaar, deze komt niet naar boven. En als ik terug kom van een rondje waarbij die veel gestottert heeft en ik haal gelijk de carterkap eraf zie ik dat de snaar laag staat en de poulie is niet samengeknepen.


1. Koppeling er afhalen.
2. Check of je de poeliehelften nog wel soepel kan inknijpen.
Zo niet, invetten...

Dat doe je door de poeliehelften van elkaar te halen:

Er zit op 1 van de helften een huls die tik je eraf vervolgens zitten er 2 pinnetjes die 1 poeliehelft over de spiebaan (soort rails) doen glijden.

Spiebanen aan weerszijde invetten met koppelingsvet. En dan de huls er weer op en checken of ie weer soepel gaat.
Als ik met de poulie helften ronddraai dan blijft die soms hangen. Nou heb ik gekeken naar die pinnetjes die zag ik vroeger bij mijn kymco wel maar lijkt alsof deze zip dat niet heeft kan dat kloppen?


Maar zou het dan aan iets anders kunnen liggen dat mijn snaar niet spant en daardoor erg loshangt?
 
Ik
Ik heb de complete poulie zoals bovenstaande foto los gehaald schoongemaakt en ingevet. Nu alles weer terug Gezet. Maar nu komt er een fluitende geluid vanuit me carter grijpt de koppeling laat aan en is het stotteren nog steeds gebleven.
Ps wanneer de scooter niet stottert rijdt die echt heerlijk dus motorisch is alles in orde.
 
Maar nu komt er een fluitende geluid vanuit me carter
Koppelingsmoer weer goed aangedraaid? Misschien schuurt deze nu tegen het koppelingshuis...

Bijven die poelies nu niet meer hangen?
Koppeling grijpt laat aan duid op sterke trekveren maar je hebt alles standaard zeg je, dus ook de trekveren?
Alles standaard op de gladde variobus na, wat bedoel je met gladde variobus?

Stotteren...iets met de carburateur afstelling lijkt mij. Heb je hier ook dingen gewijzigd?
 
Me poulie blijft nog steeds hangen want de snaar hangt weer slap na een rondje rijden. Ja er zit geen vario ring meer erin dus een gladde bus. Trekveer zijn vervangen door de originele exemplaar van piaggio zelf. Carburateur niks mee gedaan alleen tijdje geleden schoon gemaakt.
 
Tja...dan neig ik toch naar een verkeerde v-snaar.
Waarschijnlijk is v-snaar te lang voor jouw scooter.
Snaar voor een kort blok
i.p.v. lang blok gemonteerd...

Maar hoe dat het stotteren zou verklaren geen idee...
 
Maa
Tja...dan neig ik toch naar een verkeerde v-snaar.
Waarschijnlijk is v-snaar te lang voor jouw scooter.
Snaar voor een kort blok
i.p.v. lang blok gemonteerd...

Maar hoe dat het stotteren zou verklaren geen idee...
maar wanneer ik de snaar erop zet zit die echt goed strak. Na wat rondjes rijden hangt die weer slap omdat die niet weer terug boven aan de poulie komt. Kan dit ook aan de lengte van de snaar liggen dan?
 
Maar nu komt er een fluitende geluid vanuit me carter grijpt de koppeling laat aan en is het stotteren nog steeds gebleven.


Betreft het eerste, misschien heb je de ventilator poelie bij de vario niet goed zitten of niet goed vast gedraait.
Ik had er bij mijn scooter er ook even wat problemen mee om die goed erop te krijgen. Je moet de poelie schijf en het zwarte ventilator schijfje goed op ze plaats hebben en met de had alvorens de vulring en de moer met de hand erop draaien.. Dan zou het goed moeten zijn.

Betreft het tweede.. Ik las in je eerste post dat je de trekveren ook hebt vervangen.. 4takt scooters hebben overigens niet zulke zware trekveren nodig als bij 2-takt... En nee een setje 2-takt trekveren gaat niet werken in een 4-takt blok aangezien deze te sterk zijn opgebouwd (verklaard dus ook het te laat optrekken bij weg rijden... Hou er wel rekening mee dat nieuwe trekveren altijd was stugger zijn in het begin en pas na 1 of 2 maanden ermee gereden te hebben iets in kracht afnemen en een beetje slapper worden.. In het geval van een 4-takt heb je echt 4takt geschikte trekveren voor nodig.

Betreft het derde.. Ik denk dat je een te grote hoofd sproeier erin hebt zitten en dat dit het stotteren verklaard..


Betreft de achterpoelie, ik verdenk de drukveer die versleten is.. Deze zorgt voor de druk in de achterpoelie.. Als er geen druk is is dat het probleem.
Maar het kan ook zijn dat de achterpoelie wel druk hebben, maar continu blijven hangen.. In dat geval zou ik zelf kiezen om een nieuwe poelie unit te monteren (kost wel wat geld) niks is gratis als je een voertuig bestuurd, en daarnaast wil je het graag werkend hebben..


Zip heeft overigens de kortere snaar nodig.. De medium is voor piaggio new fly / vespa en de aller grootste is voor new liberty.


De lengte van het linker carter is afhankelijk van de grote van het achterwiel.. Zip 10inch, Vespa 11 inch, fly 12inch, new liberty is zelfs nog groter 14-16 inch.
 
Bij een te korte v-snaar blijft ie strak staan. Maar dan bedoel ik onderaan de poelies waardoor die gewoon niet meer terugkomt. Maar dit is puur een logische beredenering en hoeft jouw probleem helemaal niet te verklaren...
Als die snaar weer te lang zou zijn zou ie uiteindelijk weer te slap in de poulies liggen en niet terug bovenin te komen.

Maar om me bij eurokit aan te sluiten:
Vervang je achterpoelies, 2e hands bij een scooterdump o.i.d.
Compleet nieuw (origineel) moet je natuurlijk zelf weten maar is prijzig.
 
Bij een zip kan je niet korter in snaar dan de kortste snaar die er voor te krijgen is.. Tenzij de snaar niet origineel voor dat model bedoeld is en er dus zomaar een sym mio snaar is gekocht en deze probeerd op een piaggio te monteren..

Zoals ik hier al boven zei kan er 2 dingen met de poelie mis zijn.. Of de drukveer is kapot en niet meer te gebruiken (poelies kunnen dan nog wel open en dicht) maar door te weinig drukveer spanning draaien de poelies niet meer dicht..

Of er is echt spraken van dat de poelies niet soepel meer dicht willen en dus gaan klemmen, dat zijn de spiebanen echt naar de kl*te en zal je een andere poelie set moeten zoeken.. Je kan de gok 2ehands proberen, maar als die poelies ook het probleem hebben, had je beter een nieuwe set kunnen aanschaffen..
 
Heren bedankt voor jullie advies,
Ik heb een koppeling en nieuwe poelie set gemonteerd met een nieuwe v snaar. Maar helaas het mocht niet baten.

Wat kan ik nu doen ?
Sproeier vervangen? Groter of kleiner ? Of zijn er andere dingen die ik kan vervangen?
 
Al gekeken wat ie doet, motor draaiend zonder carterdeksel?
Zodat je ook ziet wat die poelies doen...

Nog genoeg olie in de transmissie-box, opnieuw bijvullen?
En dat de vertanding OK is, soepel draait.

Het stotteren zou net veroorzaakt kunnen worden door een te grote / kleine sproeier. Je zou daarom een maat kleiner + groter kunnen proberen. Gewoon beide en kijken wat ie dan doet.

Vraag me overigens af waarom het stotteren te maken zou hebben met het blokkeren van de poelies of andersom...
 
Last edited:
Hoe moet ik de scooter starten zonder carter kap? Want dan komt de bendix tussen je voorste poulie.

Maar zou het dan zomaar kunnen dat je sproeier te groot of te klein is?
Ik ga morgen kijken of de snaar slap hangt of niet.

Ps me achterband heeft hele vreemde slijtage, de linkerkant is helemaal kaal en de rechterkant lijkt nog helemaal nieuw. Kan dit hiermee wat te maken hebben ?
 
Heren bedankt voor jullie advies,
Ik heb een koppeling en nieuwe poelie set gemonteerd met een nieuwe v snaar. Maar helaas het mocht niet baten.

Wat kan ik nu doen ?
Sproeier vervangen? Groter of kleiner ? Of zijn er andere dingen die ik kan vervangen?


Wat heb je dan precies gekocht?? Misschien dat je dan verkeerde delen hebt gekocht..



Ps me achterband heeft hele vreemde slijtage, de linkerkant is helemaal kaal en de rechterkant lijkt nog helemaal nieuw. Kan dit hiermee wat te maken hebben ?

Dat is je motor subframe niet in orde, dan staat het achter wiel dus scheef, en zal die op de plek dat hij de weg wel raakt harder slijten dan de andere zijde.. Zie niet in dat dit iets te maken moet hebben met het hangen van de achterpoelie.
 
Back
Top