Piaggio Zip 4t2v valt uit na rijden

JimD1706

New Member
Hallo iedereen,
Ik heb zojuist een nieuwe orginele carburateur op mijn zip gezet. Hier heb ik sproeier 78 in gezet. Ook zit er een benzinefiltertje in de benzineslang van de tank naar de carburateur. Verder zijn de kleppen nog gesteld.
Het enige probleem is, is dat als ik nu een rondje heb gereden en ik hem stilzet dat hij moeite heeft om te blijven lopen en uiteindelijk uitvalt.
Hij heeft een kleine 50km gelopen op benzine met 2 takt olie, maar dat maakt volgens mij voor dat effe niet uit. Of wel?
Ik heb al gechecked op valse lucht bij de carburateur maar dit is niet het geval.
Heeft iemand hier een mogelijk verklaring en/of oplossing voor?
Alvast bedankt.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Lijkt me wel uit te maken , ( niet dat je meteen voor die 50 km mechanische problemen krijgt , maar voor het stationair lopen ) omdat je in principe het mengsel verarmt met olie , hierdoor heb je ook veel kans op koolafzetting , Zou de oude benzine , voor zover dat er nog inzit vervangen door gewone E5 .
 
Je hebt ook nog een mengselschroef , welke carb heb je erop zitten ? één met een zwart of metalen deksel bovenop met 2 schroefjes ?
Een z.g.n cvk carb
 
Dan heb je een stationair schroef , bovenop bij je gaskabel , en onderop aan de linkerkant van de carb , net onder het dopje waar de vlinder klep as door de carb komt , zal even kijken of ik een afbeelding kan vinden
Post automatically merged:

Bij de rode pijl is de mengsel schroef
Post automatically merged:

De schroef stel je als volgt af : Draai eerst de mengsel schroef dicht , daarna 1,5 slag open . Rijdt de motor goed warm , stel daarna de stationair schroef af , zodat de motor net blijft lopen . Daarna de mengsel schroef in of uit draaien , totdat je het hoogste toerental bereikt , ( draai hele kleine stukjes , en geef de motor even tijd om aan het mengsel te wennen ) daarna stationair schroef weer uit draaien zodat de motor weer net blijft lopen , en herhaal het afstellen met de mengsel schroef . Daarna stationair toerental afstellen met de schroef tot zo'n 1900 toeren.
In de praktijk komt het aantal slagen van de mengselschroef uit tussen anderhalf en 3 slagen . Moet je hem verder uit draaien , is meestal de hoofd sproeier te klein , en kun je een maatje groter . Vind 78 ook aan de kleine kant zou eerder in de buurt van 82 verwachten. Maar probeer eerst eens af te stellen
 

Attachments

  • blob.jpeg
    blob.jpeg
    51.4 KB · Views: 8
Last edited:
Oke. Dan zal ik morgen even kijken aangezien ik vanavond niet thuis ben. Voor de rest rijdt en start hij gewoon perfect. Alleen het stationair draaien gaat soms een beetje moeizaam.
Heeft u voor de rest nog mogelijke oorzaken? Of tips?
 
Als de motor ( compressie) nog in orde is , maar hij start goed , dus is dan die kans klein , zal het aan het afstellen liggen .
Mag ik vragen waarom je de carb hebt vervangen ?
 
Ja, wat starten betreft hoef ik niet eens een beetje gas bij te geven en hij springt meteen aan. De reden dat ik de carb heb vervangen is omdat ik voorheen last had van stotteren. Hierop heb ik de carb eens eruit gehaald om hem schoon te maken. Ik ben erachter gekomen dat het geen orginele carb was (ik geloof zelfs van een 4 klepper, zoals de scooterdealer zegt) en een namaakversie. Hier zat sproeier 84 in. Ik heb dus daarom een nieuwe orginele carb van piaggio/vespa erop gezet.
 
Ik moet bij mij ( grande retro) de helmbak eruit halen om erbij te komen . Ik zou het bij jou niet weten . Misschien als je een lange kleine schroeven draaier hebt kun je erbij. ( maatje fitting schroevendraaier , maar dan lang)
 
Gelukt?
Je moet altijd bij een warme motor afstellen, dus als je bij koude motor stationaire afstelt, zal die bij warme motor mogelijk afslaan. Daarom bij warme motor stat afstellen
 
Goedendag. Het is inderdaad gelukt. Ik heb alleen de stationairscroef iets meer bij moeten draaien. Hij valt nu niet meer uit en loopt mooier stationair. Alleen is het nu wel zo dat hij langzamer rijdt (zowel top als optrekken) dan eerst. Voorheen had ik als top ongeveer 70+ op de teller. Nu zit ik aan de 62 +/- . Zou het te maken kunnen hebben met valse lucht? Daarnaast heb ik nu een luchtfilterelement van bobotech erin. Zou dit misschien ook een oorzaak kunnen zijn? Een vriend van me had namelijk zijn standaard luchtfilterelement vervangen met eentje van Malossi. Hierdoor liep die van hem ook langzamer.
 
van dat luchtfilter zou inderdaad kunnen , dan heeft deze misschien iets meer weerstand. Heb je ook de mengselschroef gesteld , of alleen de stationair schroef
 
Back
Top