This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Piaggio Zip 2T Elektra werkt niet

ID Scooters

New Member
Goedemiddag iedereen, ik ben nieuw op dit Forum dus ik zal me allereerst even voorstellen.
Ik ben Severino, eigenaar van ID Scooters en ik zit nu ongeveer 4 jaar in de scooters en ben hier voor 1e autotechnicus geweest en technisch specialist personenauto's.

om even bij het probleem te komen.

Ik heb hier een Piaggio Zip 2T Van 2013 staan. Hij kwam binnen met de klacht dat de elektra het niet deed waaronder : claxon, elektrische start, knipperlichten, remlicht, koplamp ( zelf ingebouwde angel eye ) en de teller ( chinese digitale teller )

scooter was nog nooit eerder bij mij geweest dus ik begon eerst met wat kappen los te halen en al snel zag ik dat er flink mee gerotzooid was, kabelboom was een grote puinhoop met allerlei scotch blokjes en aftakking naar aftakking. accu polen zaten verkeerd om aangesloten. scooter start wel maar laadt met 16volt bij.

nou even overlegd met de klant en besloten een nieuwe kabelboom te plaatsen en een nieuwe spanningsregelaar. accu getest met een accu tester en was wonderbaarlijk nog goed. 3x raden, nog steeds werkt niks.

nog alles een keer a gecontroleerd, andere accu geplaatst, ander contactslotblokje geprobeerd, massa punt opgeschuurd maar nogsteeds niks.

nog een keer het elektrisch schema er bij gepakt en hij moet via de spanningsregelaar als het goed is de DC Stroom doorgeven via een blauw/zwarte kabel.

op deze blauw zwarte kabel krijg ik geen spanning. als ik hier zelf 12 volt op zet werkt wel alles gewoon.

zelf geschakelde + naar deze kabel leggen is ook geen optie want ook het knipperlicht relais zit verwerkt in de spanningsregelaar en als je dat doet brandt hij constant.

ik loop dus vast dus als iemand eerder dit probleem heeft gehad of mij hier verder mee kan helpen dan hoor ik het graag
 
Heb je spanning op de rode draad bij het contactsslot?
Heb je spanning op de witte draad bij het contactslot als je het contactslot "aan" zet?
Als het remlicht niet werkt, werkt de elektrische start ook niet.
De eigenaar van deze scooter heeft niet toevallig gemeend zelf te moeten mixen en de Oliesensor van het olietankje afgekoppeld?



 
Ja ik heb contante en geschakelde plus op het contactslot, de stekker van het olie tankje is inderdaad niet aangesloten. kan dat het probleem veroorzaken ?
 
heb net de witte draad op de stekker van de olie-niveau sensor doorverbonden met de blauw/rode draad.

remlicht etc doet het gelukkig nu ( wist niet dat die sensor perse er tussen moest zitten, ik had ook een ander schema als deze )

alleen knipperlicht brandt constant dus ik ga even kijken wat hij doet met een ander knipperlichtje of andere spanningsregelaar.

bedankt voor het schema in ieder geval
 
alleen knipperlicht brandt constant
Kan zijn dat de belasting te laag is voor het knipper relais , wat in de regelaar zit . Daarom relais voor led lampen monteren , in plaats van draad uit de regelaar . B/v deze , maar kun je voor een paar euro bij ali kopen , als je even tijd hebt .

 
Probleem is al opgelost, aan de voorzijde zaten geen weerstandjes meer tussen de ledjes die er vanuit de fabriek wel op zitten bij deze knipperlichtset. Ander relais er in zetten gaat helaas niet bij zip, zit in de spanningsregelaar verwerkt vandaar de weerstandjes als je led monteerd. Probleem is bij deze ook compleet opgelost , alles werkt weer
Post automatically merged:

 
Probleem is al opgelost, aan de voorzijde zaten geen weerstandjes meer tussen
Komt wel goed met ID Scooters.

Fijn dat het probleem is opgelost en vooral dat je het ook even terugkoppelt, altijd fijn voor leden die je geholpen hebben om te horen dat je ook geholpen bent.
 
Probleem is al opgelost, aan de voorzijde zaten geen weerstandjes meer tussen de ledjes die er vanuit de fabriek wel op zitten bij deze knipperlichtset. Ander relais er in zetten gaat helaas niet bij zip, zit in de spanningsregelaar verwerkt
Mooi dat je het zo hebt kunnen oplossen , met weerstanden is ook een oplossing . Maar wie het via een extern relais wil doen , kan dat ook makkelijk , door het relais aan te sluiten op de blauw zwarte draad ( nr 7 van de regelaar) door knippen , de kant van de regelaar loslaten , en isoleren , de L van het relais op de schakelaar , en de pluskant van het relais op de witte geschakelde plus , en eventueel de massa van het relais aan te sluiten . Ook als het intern relais van de regelaar stuk is , is dit een oplossing , vooral als de rest van de regelaar nog goed is.
 
Ik heb een soort gelijk probleem. Ik heb een nieuwe kabelboom alpha ledjes matrix effect en een nieuwe accu. De draad van de olietank (niet eens aangesloten omdat ik geen olietank heb) word erg heet en de accu gaat snel leeg. Ook doen m’n knipperlichten het vaak niet en mijn remlicht doet het ook niet. Ik heb alles gedaan zoals het hoort, blauw zwarte draad doorverbonden met witte draad contact, achter ledjes aangesloten op draad van benzine tank voor gelijkspanning en ook van voor aangesloten op contact. Ik denk dat het mijn spanningsregelaar is die het niet meer goed doet maar hoe kan het dat een niet aangesloten draad (dus geen volledig circuit) heet word? Het is ook niet dat ie iets warmer word dan kamertemperatuur maar word gewoon echt heet en dat al na een minuut of vijf, laat staan als ik er mee ga rijden. Ik hoop dat iemand me kan helpen.
 
Als een draad zo heet wordt , vloeit er toch een stroom doorheen , die te hoog is . Is er niet ergen s een aftakking van deze draad ?
Zo heet dat hij bijna smelt is kortsluiting ergens , Of hij fungeert als massa kabel ergens van , is de massa van het blok en frame in orde ?
Die matrix lichten , met audi loop effect , moeten van de regelaar los gekoppeld zijn , en op de witte draad van het contact slot , met hier de schakelaar tussen ,
blauw zwarte draad doorverbonden met witte draad contact
Heb je de blauw/zwarte draad wel door geknipt , en het stuk wat uit de regelaar komt geïsoleerd.
achter ledjes aangesloten op draad van benzine tank voor gelijkspanning en ook van voor aangesloten op contact.
Stond hier dan gelijk spanning op ? Je kan beter een witte draad van achter naar voor leggen , en ook op de witte van het contact aansluiten .
Spanning die op de vlotter van de benzine tank staat , komt volgens het schema ook van die level sensor , misschien zit hier iets fout .
en mijn remlicht doet het ook niet.
Wel spanning op de schakelaars bij je hendels op het stuur ? En doet je elektrische start het ook niet ?
Doet je startmotor het wel , als je de rem inknijpt , maar je licht doet niets , check eens je lampje , en massa achterlicht .
En of je spanning hebt op de wit zwarte draad , bij je fitting .