Cool thanks voor de info. Ik zal even kijken wat ik zelf voor schoepenrad erop heb zitten. Die van jouw 2t heeft veel hogere schoepen dus zou je inderdaad stellen dat die meer koelt. Toch blijf ik het vreemd vinden dat als ze eigenlijk al een goedwerkend schoepenrad hadden voor 2t, er een andere variant gemaakt is geworden voor de 4t die inferieur is als onze stelling klopt. Vreemd.Links de 2 takt schoepen, rechts die van mijn euro 5 kwam.
De tweetakt heeft 17 schoepen, en die andere 20.
Welke heeft dus de meeste schoep-volume?
Gevoelsmatig kies ik voor de 17 schoepen. Die zijn hoger.
Waarom dat verschil tussen tweetakt en viertakt? Goeie vraag.
De tweetakt was/is watergekoeld, dus thermisch gezien gezonder. Wordt de 50 cc viertakt minder heet? Denk het wel.
Met twee 80cc had ik de ervaring binnen 10 km al een lichte vastloper te hebben. Bij de derde was ik wat strenger en kon ik me bedwingen flink wat kilometers langzaam aan te gaan. En daarmee bleef een vastloper uit.
Ok. tja mijn ratio was gewoon.. andere vertanding = lagere toeren = beter voor motor en zuiniger terwijl de trekkracht normaliter toeneemt als je een versnelling hoger gaat. Zou best kunnen dat de overbrenging verbeteren al ervoor zorgt dat bijv de snaar beter pakt en daardoor minder toeren gemaakt worden, maar kan nooit kwaad om ook naar de rest te kijken lijkt me.Een langere vertanding heb je op straat echt niet nodig, zoiets heeft ook pas nut als er veel meer vermogen word gedraaid vanaf een pk of 15 bijvoorbeeld. Enkel een secundaire of primaire as vervangen vind ik sowieso al geld verspilling want je merkt er geen reet van als je er op rijd. Veel mensen hebben het tegenwoordig over andere vertanding merk ik wel, maar ze hebben er ook allemaal te hoge verwachtingen van
Jou probleem zou ik eerder in je overbrenging zoeken ipv de vertanding
Ik zou dit een interessante discussie vinden tussen mensen die ervaring hebben met wijzigingen aan de vertanding. Hoop dat er een antwoord op komt!Beste Bartj,
Ben het echt niet eens met je.
Een zip met 80 cc en standaard vertanding schreeuwt het uit van de toeren wanneer je voluit gaat. Met een andere secundaire verhouding kan ie zijn vermogen goed kwijt, en rijdt ie lekker soepel vanwege het grotere koppel. Hoe kom je erbij om dit te weerleggen, waar baseer je dit op?
Op je ervaring met tweetakten?
Leg uit, ik ben echt verbaasd...
Ik baseer alles op mijn 2takt ervaring, 4takt begin ik niet aan. Maar in mijn ogen zijn de overbrenging en vertanding op zowel 2 als 4 takt volgens hetzelfde principe. Andere maten wellicht maar het blijft verder hetzelfde. Nou heeft een groter koppel meer met het optrekken te maken dan met de toeren op top. Nou weet ik wel het een kan niet zonder het ander en 4takt 80cc zal ik wel moeten vergelijken met bijvoorbeeld een raceblok zoals mn Malossi 7t, waar dan natuurlijk wel de vertanding aan gepast moet worden. En nu ik dit zo typ denk ik dat ik de 80cc vespa eerder met een DR70 2takt had vergeleken ipv een 7t oid. Volg je me nog? Zou dus best kunnen dat ik daar ff de mist in ben gegaan natuurlijk. En daar valt weinig over te discussieren volgens mij, en wat op 4takt werkt hoeft dus niet altijd voor 2takt te werken en vice versa.Beste Bartj,
Ben het echt niet eens met je.
Een zip met 80 cc en standaard vertanding schreeuwt het uit van de toeren wanneer je voluit gaat. Met een andere secundaire verhouding kan ie zijn vermogen goed kwijt, en rijdt ie lekker soepel vanwege het grotere koppel. Hoe kom je erbij om dit te weerleggen, waar baseer je dit op?
Op je ervaring met tweetakten?
Leg uit, ik ben echt verbaasd...
Ja? Want bartje stelt dat het meer met optrekken te maken heeft dan met de toeren op topsnelheid. Mijn idee was juist om hem minder toeren te laten janken, dus dat is wel een belangrijke nuancering. Gaat het nou wel of geen winst opleveren voor toerenreductie bij hoge snelheden?Dag Bartj,
Met je toelichting erbij is er denk ik geen discussie nodig, hebben we het over hetzelfde.
Groet,
Jeroen
Guess what man, heeft die mongol waar ik die vertanding van had gekocht op marktplaats me een 14 tandig onderdeel proberen aan te smeren alsof het een 15 tandig Malossi onderdeel was. Kreeg dus in de Malossi doos een keurig 47 tandig tandwiel, en daarnaast een 14 tandige die totaal niet lijkt op die met 15 tandjes die er normaal standaard in moet zitten. 14/47 is ook nog eens totaal geen gangbare maat, dus dat hele ding is waardeloos. Wat is het toch met mensen tegenwoordig dat er niet eens meer normaal zaken gedaan kan worden op marktplaats.. Treurige bedoeling. 4 dagen liggen wachten op niks en nu weer een hoop gedoe om mijn geld terug te krijgen en nieuwe te moeten gaan zoeken.
Koop dan zoiets ook nieuw in de winkel, en niet andermans rommel op marktplaats.
(tuurlijk krijg ik hier comments op het teller glas dat ik op MP kocht)
Maar die witte was overigens ook nergens meer nieuw te krijgen.
Top man bedankt voor het advies en de uitgebreide reactie! Ik denk dat ik die primaire dan maar even laat voor wat het is, aangezien je zegt dat je aardig wat vermogen nodig hebt ervoor en dat heb ik niet. Heb niet meer dan een 80cc cilinder en wat matchende onderdelen zoals nokkenas, vario en grotere carb. Die secundaire wil ik wel alsnog gaan plaatsen!Ja de primaire 16/37 past in de viertakt.
Maar het is wel een overkill aan primaire 'langere vertanding', zelfs wanneer je de standaard secundaire van 13/49 gebruikt.
Je hebt er erg veel vermogen voor nodig om hier fatsoenlijk mee te rijden, tenzij je altijd de helling afrijdt en wind mee hebt.
Standaard is primair namelijk 13/46, en daar kom je goed mee uit, is mijn ervaring.
Voor wanneer je gaat persen of laten persen is de afstand op de foto wel handig om in de gaten te houden.
Want wanneer te groot dat gaat het tandwiel aanlopen tegen de carterkant van de tandwielbak, en draait ie niet of zeer zwaar daardoor.
Bij te klein, minder dan 28,5 mm komt het tandwiel misschien tegen het deksel van de tandwielbalk.
View attachment 72781
niet iedereen wilt 3000 uitgeven aan scooteronderdelen. En als je suggereert dat het mijn schuld is dat iemand anders niet het juiste product opstuurt dat hij claimt te verkopen ben je niet goed wijs.
Hier nog zo'n mooie in je eigen redenering: Koop dan geen wit tellerglas dat niet meer te krijgen is
Post automatically merged:
Top man bedankt voor het advies en de uitgebreide reactie! Ik denk dat ik die primaire dan maar even laat voor wat het is, aangezien je zegt dat je aardig wat vermogen nodig hebt ervoor en dat heb ik niet. Heb niet meer dan een 80cc cilinder en wat matchende onderdelen zoals nokkenas, vario en grotere carb. Die secundaire wil ik wel alsnog gaan plaatsen!