Piaggio NRG (temp/koeling probleem)

Status
Not open for further replies.

kees

38.8KG 22.2HP 6.83s
Beste leden,

Mijn NRG start sinds de laatste dagen weer, en heeft er zin in. Echter waren er wat probleempjes (water lekken etc) maar die zijn nu verholpen.

Een van de problemen is, dat de temperatuur van de scooter erg snel stijgt en als ik hem niet uitzet volgens mij alleen maar stijgt.
Ik zal als eerst even me set-up vermelden:

NRG MC2
MHR Replica (RST/EPC tuned)
Yasuni C16
Stage 6 24mm D-Slide
HPI 2005 (3.5 mm vooronsteking)
Malossi Rechtspruitstuk
Malossi VL11
Stage 6 Temp/toeren


Nu zit ik te twijfelen aan een elektrische waterpomp, maar aan de andere kant denk ik dat ik er alleen maar meer ellende mee maak dan beter op wordt. Maar aan de andere kant ben ik niet zo'n fan van de mechanise pomp in het blok.

Toen ik me scooter voor het eerst starte zat er sproeier 110 in, hier start hij wel mee, maar viel eigenlijk meteen weer uit, ofwel sproeier was veelste klein. Toen heb ik 145 in gedaan, en starte hij beter, maar bij veel gas in een keer maakte hij het welbekende bwwoaapp geluid (teveel lucht te weinig benzine). Toen heb ik als laatst 160 ingedaan, en daarmee start hij goed, had meer vermogen en de temperatuur stijgde (iets!) minder snel, echter als ik hem stationair liet lopen steeg de temperatuur wel langzaam naar 60/65 en bijna 70 graden.

Mijn waterpomp in me blok is door mijzelf (goed) gereviseerd, en deze draait ook wanneer het blok draait. In het begin lekte de scooter behoorlijk wat water, maar heb nu wat vloeibare pakking om de buisjes heen gedaan en nu lekt hij niets meer.

Ik heb mijn resevoir volgeschonken met kraanwater, maar nog niet ontlucht. Ik weet namelijk niet wat daar de beste manier voor is, en ik weet ook niet of er (veel) lucht in zit. Wel als de scooter loopt zie ik het water op en neer bewegen in me resevoir.

Als mijn scooter ongeveer 60/70 graden is, voelt de cilinder wel redelijk warm aan maar hij is nog wel tastbaar, echter is mijn radiateur dan nog wel koud. Ik heb overigens een orginele NRG radiateur, omdat ik denk dat dat voldoende koelvermogen moet kunnen leveren. Mocht het nodig zijn heb ik hier nog wel een aerox radiateur liggen.

Wie wilt/kan mij tips geven over dingen die ik nog kan doen om te zorgen dat het temperatuur op goede peil blijft, en wat is eigenlijk een beetje een goede temperatuur?

Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Kijk maar eens goed of je thermostaat nog wel werkt.

Als de thermostaat dicht blijft, zal het koelwater niet naar de radiateur gepompt kunnen worden, en dus niet gekoeld kunnen worden.


Gr. Kevin

Maat Motorsport
 
haal je koelvloeistof dop er af en kijk of je het koelvloeistof ziet bewegeng
als de scooter aanstaat om te controleren of de waterpomp pompt
zoniet controleer even het snaartje achter je carterdeksel

en inderdaad je thermostaaat kan kapot zijn
die kun je er wel uit laten zeker als het dalijk wat warmer weer word
 
Achteraf, had het puur met ontluchting te maken, dus het probleem is opgelost. Sterker nog het duurt zelfs even voordat ie op temperatuur komt.
 
die hitte komt me bekend voor kijk ff of het snaartje tussen je krukass en je waterven nog in goede staat is !!! als deze dat niet is betekend het dat hij slipt. en dus geen waterrond pompt

mvg Rob
 
heb je een digi temp meter, of de orgineele van nrg.
je kunt kijken of je water wel stroom. normaal gezien kun je dat maklelijk zien bij reservoir.

ontluchten kan makkelijk. die nippel op de cilinder die naar het buisje loopt wat bij de onsteking eruit komt. die ff los halen zodat alle lucht kan ontsnappen.
1 radje moet voldoende zijn, zeker met de temperatuur die we nu buiten hebben.

als je constant op de plaats blijft staan zal je temp zeker stijgen aangezien het radje geen koeling krijgt van wind wat hij normaal krijgt als je rijd.
dus daar moet je wel ff opletten
 
probleem is toch opgelost nu?

bij pia moet je vrijwel altijd ontluchten. Even de slang die op de cilinder zit los trekken en wachten op water ( als je geen ontluchtings nippel hebt op de cilinder) :)
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top