Piaggio fly oud 4t2v vonkt niet meer

RB31-2

New Member
Piaggio fly oud model 2010, derde eigenaar
18000 km
Vario ring eruit
Ducati grijs (7 maanden oud)

Onderhoud die ik zelf. 500 km geleden olie, oliefilter, snaar, rollen en geleideblokjes vervangen.



Goedemorgen, de scooter heeft vorige week de geest gegeven. Wat eraan vooraf ging:
De scooter reed prima, starten lopen, top van 77 op de teller (bergafwaarts). Vorige week ging de max snelheid over drie dagen geleidelijk naar beneden: 65, 55, 45, 0. Starten en lopen tot 45 was als voorheen, alleen wilde de scooter gewoon niet meer harder. Geen gekke geluiden, geen gestotter, enkel verlies van snelheid alsof er een dikke Vario ring inzit).
Tot een week geleden: ik ga een boodschap halen in het dorp, kom thuis, zet de scooter op de standaard en poef, niks meer. Ik dacht dat het lag aan de carb, verstopt of slecht afgesteld (door mij) tot ik de bougie eruit haalde en erachter kwam dat bougie geen vonk meer gaf.

De linker remlicht schakelaar was kapot. Deze post gaf even hoop:


Maar na vervanging geen verschil, behalve dat de linker remhendel weer functioneert t.a.v. het remlicht achter/start functie.

Een volgende zoekopdracht op internet bracht mij naar een topic op dit forum:


De voorgestelde tests heb ik uitgevoerd met de volgende resultaten:

Accu 12.2 V

Massa motorblok: gemeten op - pool accu en - bout spoiler : 0.6 ohm
- bout spanningsregelaar: 0.6 ohm

Stekker CDI: gemeten op zwarte draad en
- groene draad: contact off 0.6 ohm, contact on: continuïteit, op stuurslot: 1.2 ohm

- bruine draad: contact off 154.4 ohm, contact on: 152.2 ohm, op stuurslot:154.4 ohm

- grijsblauwe draad: contact off: 1.2 ohm, contact on: -1 ohm. (Kan dat, negatieve weerstand?)

Weerstand bougiedop+kabel+CDI: 6870 ohm.

Ik heb de bougie vervangen en de oude CDI geprobeerd (origineel kokusan) maar die is al erg moe, zoniet bijna dood, dus die test zegt waarschijnlijk ook niets. In ieder geval geen vonk.

Verder doet alles het: knipperlichten, toeter, elektrische starter, de koplamp en het achterlicht gloeien op bij pogingen om te starten. De accu loopt niet leeg. Visuele inspectie van draden levert niets op maar ik heb de kappen er nog niet af. De groene draad tussen contact en CDI krijg ik niet los zonder geweld dus de zwevende draad test is niet uitgevoerd. Er zat een beetje oxidatie op de pin van de zwarte draad in de stekker die aan het achterlicht geklikt wordt. Met schuurpapiertje zo goed mogelijk schoongemaakt.


Ik weet niet wat ik nog kan doen. Wie kan mij adviseren? Bij voorbaat hartelijk dank.

(Ik heb een nieuw account aangemaakt omdat er een probleem met de captcha was gisteren, het lukte niet m'n wachtwoord te resetten, andere account is RB31)
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Zit er geen beveiligings schakelaar op de standaard , die nu misschien blijft doorverbinden ?

Sorry, dit heb ik onduidelijk beschreven: de scooter viel uit na ongeveer 30 seconden op de standaard. Niet direct bij het op de standaard zetten.

Heeft de oude fly een startonderbreker bij de bok zoals de new fly bij de zijstandaard? Ik zie het op het electrisch schema niet zo snel erbij staan.
 
Ok het is misschien de CDI. Het is wellicht een slechte verbinding van de zwarte draad in stekker aan de cdi.

Getest met een derde CDI, Ducati geel doorgezaagd en er is een vonk. Starten lopen. Bij het terugplaatsen starten niet lopen. Stekker bekeken, zwarte draad zit los ongeveer 5mm speling. Beetje erin geduwd, starten lopen. 50 meter rijden en stottert als een ezel.

Kan dit vastgelijmd of moet er een andere stekker op? Heb een nieuwe cdi besteld dus die probeer ik eerst nog maar volgens mij zit het in de stekker.
 
Nieuwe CDI geplaatst en de scooter doet het maar na 10 minuten valt ie uit. Vijf minuten wachten en dan start ie weer.

Electrische choke werkt naar behoren.

Olie op peil, 500km geleden vervangen.

Carburateur meerdere afstellingen tussen anderhalf en drie slagen uitgedraaid geprobeerd. Sproeier 80 btw.

Loopt netjes stationair.

Steeds hetzelfde resultaat: uitvallen bij warme motor.

Bougie is gloednieuw, een iridium, cr9eia. Er begint wat lichtbruine verkleuring zichtbaar te worden. Zowel met deze als de oude bougie zelfde probleem.

Afstelling kleppen onbekend. Staat cilinder onbekend.

Vliegwiel kap eraf gehaald. Het lijkt er allemaal goed uit te zien: geen beklemde of losse kabeltjes maar weet eerlijk gezegd niet echt waar ik naar kijk.

Waar ligt dit aan? Stator moe? Heeft het nut om de olie te verversen?

Nieuwe CDI reeds gemold? Heb de indruk dat de boel niet heel heet is geworden op het moment van uitvallen.

Ik kom er niet uit. Hopelijk kan iemand mij adviseren.
 
Inmiddels de carb ultrasoon gereinigd maar geen verandering.

Kortsluiting. Voor zover ik begrijp maakt een spoel kortsluiting zodra deze warm wordt. Dat kan de bobine zijn of een van de spoelen in de stator. De bobine is gloednieuw maar het is vreemd dat de vorige na 6000km kapot ging.

Overigens heb ik de vorige bobine geplaatst omdat de originele bobine (na 12000km) echt op was: onmogelijk elektrisch te starten, 20x kicken en dan ging de scooter wel eens aan. Maar ook uitvallen tijdens het rijden, zelfde gedrag als nu. Ik dacht dat het uitvallen was gelegen aan de toeren begrenzer in de originele cdi: geen vonk meer vanaf 8700 toeren (oid). Bobine dus vervangen en 6000 km plezier van gehad.

Is er iemand die met mij vermoed dat het de stator is? Is een weerstand meting direct na uitvallen nuttig om hier zicht op te krijgen?

Of wederom een slechte bobine ontvangen?
 
Is een weerstand meting direct na uitvallen nuttig om hier zicht op te krijgen?
Dat is altijd zinvol , als deze in koude toestand goed is , veranderd er toch iets . Je kan eerst koud meten , en dan , als het mogelijk is , meteen na het uitvallen . En je wil niet weten hoeveel nieuwe onderdelen ik al heb vervangen in de loop der tijd , voor andere nieuwe .
 
groene draad: contact off 0.6 ohm, contact on: continuïteit, op stuurslot: 1.2 ohm
Dit is niet goed, met het contactslot op "aan" mag deze draad niet meer tegen massa liggen.
Gemeten met de multimeter op het laagste Ohm-bereik zou je dan OL, I of L in het display moeten zien.

Dus op 1 of andere manier maakt deze draad contact met massa terwijl het contactslot "aan" staat dus even controleren of deze groene draad nergens beschadigd, bloot ligt of gekneld wordt zodat deze een kortsluiting maakt naar massa.
Is dit alles in orde is je contactslot verdacht.

Je zou even die groene draad kunnen losnemen uit de cdi connector om te testen of het probleem dan verholpen is.
 
Zojuist 20km volgas rondjes gereden met de groene draad losgekoppeld van de cdi stekker. Geen problemen, dus ik terug naar de schuur, scooter op de standaard en drie minuten later viel de scooter toch uit. Paar minuten wachten en hij start weer.

Nog een testronde. 2km. Terug naar de schuur, op de standaard en tijdens het tikken van dit bericht slaat de scooter, na een paar minuten, weer af.

Opnieuw gestart op de standaard en loopt nu ongeveer 10 minuten stationair zonder afslaan.

De cdi is vastgezet met twee moertjes en daartussen ongeveer 10 ringetjes. Dit om de boel wat sneller vast te zetten. Kan dit wat uitmaken? De moertjes zijn niet origineel.

De buitentemperatuur heeft invloed op het aantal kilometers dat gereden kan worden. Vandaag hield ie het het langst vol maar het is ook kouder dan tijdens de vorige testritten.

Zojuist opgevallen: de schakelaar voor de knipperlichten doet gek. De lampjes op het dashboard knipperen sneller dan eerst. Is hier iets wat nagezocht kan of heeft dit te maken met de afgekoppelde groene stekker? Het lampje 'stadslicht is aan' knippert mee wanneer een van de knipperlichten aanstaat.

Andere observatie: met de groene draad afgekoppeld geprobeerd de scooter uit te zetten dmv afdekken uitlaat. Geen reactie. Een vinger in het luchtfilter en de scooter slaat vrijwel onmiddellijk af. Binnen de seconde. Is dit normaal? Krijgt ie te weinig lucht?

De weerstands metingen koud/warm heb ik nog niet uitgevoerd.
Post automatically merged:

En je wil niet weten hoeveel nieuwe onderdelen ik al heb vervangen in de loop der tijd , voor andere nieuwe .

De scooter winkel is van mening dat een bobine die na 9 maanden en 6000km kapot gaat niet onder garantie valt.

Dus een nieuwe, de huidige, besteld en gemonteerd maar er kan niet lang mee gereden worden.

Wat zou jij doen? Terug naar de scooter zaak ivm defecte bobine?
 
Last edited:
Binnen de seconde. Is dit normaal? Krijgt ie te weinig lucht?
Dan blokkeer je de lucht toevoer , en slaat hij af , als je de uitlaat blokkeert , duurt het even voordat hij afslaat , maar zal , als de uitlaat overal dicht is , uiteindelijk toch afslaan .
Hoe je de cdi ophangt maakt niet uit , deze krijgt geen massa van het frame , maar uit de draadboom .
De scooter winkel is van mening dat een bobine die na 9 maanden en 6000km kapot gaat niet onder garantie valt.
Dat lijkt mij ook niet , maar zou , voordat je hem vervangt wel eerst meten , of je daadwerkelijk verschil tussen koude en warme toestand ziet .
Het ongewild mee knipperen , van welke lampjes dan ook , is meestal een teken van een slechte massa verbinding . Als je de groene draad weer monteert , is het dan weer goed in het dashboard qua verlichting , en knipperen .
Ook zou de cdi kunnen verzaken als hij warm wordt , maar dat is lastiger/niet te meten . Als hij afslaat , heb je dan nog wel gelijk een vonk ? Dit kun je met een andere bougie proberen , hoef je niet de hete eruit te draaien , alleen de dop over zetten
 
Last edited:
Er is een vonk direct na afslaan.

Het ongewilde geknipper is gestopt met het aansluiten van de groene draad.

Maar er is een ander fenomeen opgevallen: wanneer de scooter uitvalt tijdens het rijden en het contact wordt even uit en gelijk weer aan gezet, dan slaat de motor weer aan en kan er voorzichtig doorgereden.

Dit truukje werkt 3 à 4 keer over een afstand van ongeveer 4 kilometer. Daarna slaat ie, na uit en aan zetten, gelijk af wanneer je een beetje gas geeft. Minuutje wachten en de laatste km voorzichtig naar huis geprutteld.

Monteur hier in de buurt heeft het over benzine aanvoer. Ik heb de slang tussen kleppendeksel en benzinekraan omgewisseld met een slang zonder filter: vooralsnog geen verschil.

Het enige wat ik kan bedenken is dat het ontluchtingskanaal van de vlotterbak kapot is/open staat. Ik heb daar perslucht doorheen geblazen van buitenaf. Misschien een klepje gemold?
 
Het enige wat ik kan bedenken is dat het ontluchtingskanaal van de vlotterbak kapot is/open staat. Ik heb daar perslucht doorheen geblazen van buitenaf. Misschien een klepje gemold?
Daar zit geen klepje tussen , is een open kanaal . boven de vlotter , zit meestal een gebogen rubber slangetje op , met schuine kant eraan onderop
Ik heb de slang tussen kleppendeksel en benzinekraan omgewisseld
Tussen het kleppendeksel , en benz kraan , zit geen slang , benzine kraan wordt aangestuurd door vacuum , meestal zit er voor dit doel een slangetje , tussen spruitstuk , en kraan , ook zit er geen filter tussen . Dit zit wel tussen kraan , en carburateur . is de benzine toevoer .
Wat je ook kunt proberen , is een stuk te rijden met de tankdop half op de tank , het kan zijn dat de ontluchting van de tank niet in orde is .
Je hebt dus nog steeds , gelijk een vonk als hij afslaat ?
 
Waar kleppendeksel staat moet spruitstuk staan. En er zit echt een filter op. Geen filter tussen kraan en carb.

Tankdop test geen verschil.

Ja, er is direct na uitvallen een vonk.

Zodra de scooter uitvalt: contact twee tellen uit en weer aan = 1 kilometer verder rijden tot ie weer uitvalt.

Het uitvallen is op een moment dat de motor goed op temperatuur komt. Na ongeveer 15 minuten rijden (afhankelijk van de buitentemperatuur).

De laatste olie verversing is te laat uitgevoerd: (pas) na 4000 km.

Dit probleem heb ik nooit gehad met de vorige bobine. Wel met de orginele, daarmee viel de scooter ook uit zodra de motor warm werd.
 
Stekker CDI: gemeten op zwarte draad en
- groene draad: contact off 0.6 ohm, contact on: continuïteit, op stuurslot: 1.2 ohm

Maar er is een ander fenomeen opgevallen: wanneer de scooter uitvalt tijdens het rijden en het contact wordt even uit en gelijk weer aan gezet, dan slaat de motor weer aan en kan er voorzichtig doorgereden.

Lijkt er toch op dat je contactslot niet helemaal lekker is, misschien is het toch uitvallen tijdens het stationair draaien en met losgekoppelde groene draad van de cdi connector, te wijten aan een ander probleem zoals bijvoorbeeld de instelling of vervuiling van de carb of het trekken van valse lucht.
 
Back
Top