Piaggio fly 4t vonkt niet

Alexandros04

New Member
Heren,
Mijn piaggio fly vonkt niet. Een tijdje terug is hij gestolen (hij was hiervoor van me zus overigens). Toen die was gevonden is er mee teruggereden vanaf het politiebureau . Na die rit wilde hij niet meer starten, maar tijdens het kicken ging de koplamp wel branden maar gaf hij geen vonk. Ik nieuwe cdi halen (die dingen willen nog wel eens de geest geven naar mijn insziens). Werkte ook niet.

toen dat hele ding naar een werkplaats gebracht om vervolgens even de contactswitch (groene kastje) lost te halen en er achter te komen dat hij niet op ignition stond? (Snap niet hoe het voorlicht dan ging branden bij het kicken maargoed). Toen kickte ik en deed hij het. Ik helemaal blij, alles beetje schoongemaakt elektrische start ook nog even gerepareerd (om de een of andere reden waren de 2 kabels los en doorverbonden met 1 massieve metalen kroon, dat werkt toch nooit?) dus op aanraden van scooterzaak de kabels gesoldeerd aan elkaar zo goed en zo kwaad als dat kan.
Eenmaal klaar voor de testrit, alles werkt, elektrische start (kick leek het minder te doen) en ik ga rijden. 1e rit gaat goed maar hij houd een beetje in, had het gevoel dat het voorwiel beetje blokkeerde dus ik pomp een paar keer en ga al remmend rijden. 2e rit lijkt ie lekker vlot te rijden. Bij terugkomst valt hij uit bij aankomst...

ik probeer hem te starten, eerst elektrisch hoor een relais klikken en de koplamp begint te branden, hoor geen startmotor (batterij meet ik nu 12v, in de ochtend had ik 12.2v gemeten).

vervolgens denk ik naja, had het niet echt fantastisch gesoldeerd, dus kan wel dat die kabels de geest hebben gegeven. Dus maar weer kicken, nu zie ik geen koplamp branden, bougie vonkt ook niet...

met geen mogelijkheid aangekregen, zekering bij accu ziet er goed uit, oude cdi geprobeerd niks...

Iemand een idee? Of wElke stappen ik moet volgen? Heb overigens ook nog aan de vliegwiel? Kant die kabel losgehaald (vroeger met me zip een keer problemen mee gehad) en geprobeerd door te meten op volt stand tijdens het kicken, meet alleen 0.0, hoort dat?

bij voorbaat dank alvast!!
 
Advertisement - register to remove this

Kijk eerst eens of de connector(en) van de stator achter je vliegwiel niet losgeschoten is/zijn en nog goed contact maken.
Deze connectoren bevinden zich een 20/30 tal cm boven de positie waar deze kabel het blok verlaat.
 
Ik begrijp het nog niet helemaal, kan je het aanwijzen op deze tekening? Het gaat dus niet om de kabel die het blok verlaat (die heeft 2 draden)
 

Attachments

  • 9CF0BDBB-EC6A-430B-BBE4-55C4397AFC87.png
    9CF0BDBB-EC6A-430B-BBE4-55C4397AFC87.png
    371.3 KB · Views: 8
Om deze kabel ging het juist wel.
Ok, ik had een heel verhaal geschreven maar kwam er later achter dat dit niet van toepassing is op jouw fly.
Ik heb meerdere schema's van de fly en inderdaad blijkbaar heeft die van jouw maar 2 draden.

Eentje voor de spanning en eentje voor de pickupspoel.
Ik veronderstel dat de connectoren van deze draden goed in elkaar zitten en goed contact maken?

Ik begrijp je verhaal niet helemaal van het niet op contact staan van de scooter maar check even de groene draad die van je cdi naar je contactslot loopt.
Want als deze aan massa ligt heb je ook geen vonkt, koppel deze draad eventueel even los van de connector bij de cdi of contactslot.
 
Okee check, kan ik op 1 of andere manoer doormeten of die pickup en spanning kabel werken?

oke ga ik proberen, waar dient die groene kabel voor? Als die zweeft hoor de scooter dus te lopen?

En kan ik ergens dat verbindingsschema downloaden misschien?

dank voor alle hulp alvast!
 
Inderdaad die groene kabel wordt tegen de massa geschakeld als het contactslot uit staat.
Daardoor krijg je de scooter niet meer gestart, dus als die zweeft, kun je de scooter wel starten.

Verder kun je de pickupspoel op twee manieren test en wel:

  • De weerstand meten.
  • De afgegeven spanning meten.
Omdat niet iedereen beschikt over een goeie multimeter gaat mijn voorkeur bij deze naar het meten van de weerstand van de pickupspoel.

doe het volgende:

  • Zet het contactslot op "off".
  • Trek de stekker van de cdi.
  • Zet de multimeter op het 200 Ohm-bereik.
  • prik de zwarte meetpen op de zwarte draad van de cdi stekker.
  • prik de rode meetpen op de bruine draad van de cdi stekker.
De weerstand die je meet moet liggen tussen ongeveer 100 en 200 Ohm.
Het service manual zegt 170 Ohm.

Maar als je dan toch aan het meten bent check dan ook even of het contactslot de groene draad correct schakelt, doe dit als volgt:

  • Zet het contactslot op "off".
  • Trek de stekker van de cdi.
  • Zet de multimeter op het 200 Ohm-bereik.
  • prik de zwarte meetpen op de zwarte draad van de cdi stekker.
  • prik de rode meetpen op de groene draad van de cdi stekker.
De meter moet nu nagenoeg 0 Ohm aangeven.

Zet nu het contactslot op "on", de meter moet nu oneindig aangeven, bij de meeste multimeters is dit "OL" of "L".
Post automatically merged:

piaggio_zip_fly_lx_liberty_4t_eldiagram.jpg
 
Last edited:
Super bedankt, hiermee weet ik dan of de pilse generator coil werkt? Kan ik met een soortgelijke test ook checken of mn alternator het nog doet? Ik vraag vanalles van te voren omdat ik komende maandag pas bij de scooter ben en het hopelijk dan direct kan repareren (hij staat niet bij mij in de buurt)
 
In principe kun je die hetzelfde meten als de pickupspoel alleen de weerstand is anders.

doe het volgende:
  • Zet het contactslot op "off".
  • Trek de stekker van de cdi.
  • Zet de multimeter op het 200 Ohm-bereik.
  • prik de zwarte meetpen op de zwarte draad van de cdi stekker.
  • prik de rode meetpen op de grijs/blauwevdraad van de cdi stekker.
De weerstand die je meet moet ongeveer 1 Ohm zijn.
 
Dank voor je voor je reactie weer Sparky. Ga hoogstwaarschijnlijk morgen alles even checken, nu zat ik te denken (al starend naar het wiring diagram) dat het toch gek is dat het licht niet aangaat tijdens het kicken. Klopt mijn beredenering dan dat of de alternator kapot is of dat de zwart met gele kabel ergens contact maakt me massa? Zo ja, zijn er dingen dien bij de alternator wel eens kapot gaan? Of wordt het een hele nieuwe alternator?
 
Nu er mee bezig, zowel alternator als pickup geven oneindig, kabel werkt wel, ben nu alles open aan het maken. Overigens startte hij net wel weer heel even...
 
Antwoord op jouw bijdrage #9 & #10.

Als de massa van je alternator (stator) niet goed is doet je verlichting het ook niet, bovendien meet je dan bij alle metingen hierboven een oneindig weerstand.
Dit komt omdat alle spoelen op je stator aan 1 kant aan massa liggen. (via het motorblok)
Dus controleer of je motorblok een goede massa maakt.

Doe dit als volgt:
  • Zet het contactslot op "off".
  • Zet de multimeter op het 200 Ohm-bereik.
  • prik de zwarte meetpen op de min-pool van de accu.
  • prik de rode meetpen op een blank stukje metaal van het mototblok.
De weerstand die je meet moet ongeveer nagenoeg 0 Ohm zijn.
 
Wat is het bouwjaar van je scooter. Misschien dat je een oude type fly hebt of misschien je de new fly hebt.
 
bij de metingen mete ik een veel hogere waarde dan dat jij aangaf, maar geen oneindig. Massa op het blok leek ook niet heel erg lekker te gaan om eerlijk te zijn... Waar wordt het blok met massa aangesloten eigenlijk? Overigens leek er wel het 1 en ander te gebeuren als ik het vliegwiel draai en ik die twee uitgangen meet. Ik wilde dus bij de stator gaan kijken, maar kreeg die kap er niet echt af en heb nu ook we stator vernageld. Dus die moet ik sms even bestellen.. Ik ga even navragen wat het bouwjaar is @eurokit denk overigens de oude, is niet fly II
 
Als het blok niet goed aan massa ligt, gaan de meeste metingen hierboven ook niet goed, dus dat klopt wel dat de metingen hoger zijn.

De weerstanden die je dan meet zijn dan namelijk de aangegeven weerstanden plus de massaweerstand van het blok.

Het blok wordt meestal via de zwarte kabel van de startmotor aan massa (=min-pool accu) gelegd.

Voor wat betreft andere waardes als je vliegwiel draait.
Dit klopt, de spoelen op je vliegwiel genereren een spanning als je aan het vliegwiel draait.
En omdat een Ohm-meting hiervoor erg gevoelig is, zie je vreemde waardes in het display van je multmeter.
 
Back
Top