peugot vivacity 2005 start en loopt niet

timotjuh

Member
Hallo iedereen,
Paar weken terug heb ik een peugeot vivacity 2005 gekocht, die niet loopt.
Ik heb vanalles vervangen.
Een nieuwe zuiger en cilinder. (de cilinderkop is nog hetzelfde, omdat die sowieso nog goed was)
een nieuwe bobine, bougie, bougiedop, cdi, accu, carburateur.
Hij heeft compressie, maar hij wilt niet starten, hij vonkt ook, maar zelfs als ik benzine rechtstreeks in de spruitstuk spuit, wilt hij ook niet starten, wat tevens wel werkte bij de oude cilinder.
Ik heb de nieuwe cilinder en zuiger goed gemonteerd en ingesmeerd met 2 takt olie, dus daar ligt het niet aan.
Kan iemand mij misschien helpen
 
Advertisement - register to remove this

Hoeveel kilometer heeft dat blok gelopen.. (in oude staat)

Kan je ook beter beschrijven welke onderdelen imitatie zijn en van welk merk deze zijn.
En ook welke onderdelen je van Peugeot OEM hebt vervangen.


Alleen een vonk hebben is niet genoeg, moet een goed sterke vonk zijn die richting blauw kleurt. (een vonk kan ook geel kleuren en dan is er is mis met je ontsteking.

Daarnaast word de bougie wel nat, zodat de benzine ook daadwerklijk in de cilinder komt.


Als het blok voorbij de 35.000km is kan je beter een complete revisie overwegen.

Dit houd in als de krukas in verdere goede staat verkeerd en speling op de big-end minimaal is. Je eigenlijk alleen nieuwe krukas lagers, keerringen en een nieuwe carterpakking nodig hebt.

Het zou best kunnen zijn dan die wellicht wat lekt op de krukas keeringen door ouderdom of door het vele eerdere gebruik.
 
hij heeft rond de 30k gelopen, maar ik denk dat het idd de ontsteking is, want de vonkjes zijn heel klein idd en ik kan het gewoon aanraken als ik wil, dat kon ik bij mijn oude tomos echt niet, dat deed pijn als je zo'n stroomschok kreeg
 
Vliegwiel even eraf halen.

Vaak zit er heel veel aangezogen vuil / modder / zand tussen.

Alles goed uitblazen of schoon maken.

Magneten van het vliegwiel op poetsen zodat je weer magneten ziet en geen roest klont.

Beetje inpregneren met wat WD40 erover om redelijk wat roesten te voorkomen.

En dan ook de stator koppen schoon maken..

Als je dat gedaan hebt zou die al sterker moeten vonken.

Anders eens de bougie kabel / dop en bougie nakijken.


Het kan ook zijn dat het vliegwiel eens gevallen is en magnetisatie redelijk verloren is..

Als dat zo is een ander goed vliegwiel zoeken.
 
Hoi Timotjuh, ben je al verder gekomen met je scooter en weet je al wat het probleem was? Ik heb hetzelfde probleem namelijk......
Ja, hij had meerdere problemen, maar het ontstekingsprobleem was bij mij, doordat je krukas lagers kapot waren, zijn er stukjes in het vliegwiel gekomen, waardoor de stator kapot is gegaan.
Nieuwe stator erin gezet, en nieuwe krukas lagers.
Hij had toch niet genoeg compressie, dus nieuwe zuigerveertjes erin, en hij deed het weer
 
Dan was je blok behoorlijk geruïneerd. Gefeliciteerd met je gereviseerde motorblok. Durf niet te vragen hoeveel dat gekost heeft ;-)

Zou je mij uit kunnen leggen hoe een goede compressie voelt op het kickpedaal?
En hoe ziet een goede vonk eruit in de bougie(kleur)? Hoever springt deze met de kabel los?

Ik begrijp het toch nog niet helemaal.
Je had toch al een vonk vóór de reparatie? Werd de vonk beter met de nieuwe stator? En hoe zag je dat? En hoe kan het dat je geen compressie had met een nieuwe cilinder en zuiger? Kwam dat door het kapotte lager (en keerring)? Of had je de oude zuigerveren gebruikt?

In mijn geval vermoed ik ook een te lage compressie omdat het kickstart pedaal vrij gemakkelijk door de compressie heen is te duwen. Er is wel weerstand maar niet heel veel. Het probleem is alleen dat ik niet weet hoe zwaar dat hoort te gaan. Ik voel ook druk met mijn vinger op het bougiegat. En de uitlaat geeft ook "pufjes" met druk. Maar alleen bij elektrisch starten of bij snel trappen op de kick. Bij langzaam/handmatig duwen op de kick is er bijna geen weerstand.

Omdat ik twijfel over de compressie verdenk ik ook nog de ontsteking. Hij vonkt wel. Ik weet alleen niet of de vonk krachtig genoeg is. Het is niet erg blauwe van kleur. Eerder geel. Maar de vonk springt met de kabel los ongeveer een centimeter ver. Wederom geen idee of dat normaal is of te weinig.

Geen idee of de timing juist is, en of je dat kunt instellen.

Benzine krijgt hij wel. Uit een nieuwe kraan. Oude zat vast. Carburateur is schoon gemaakt. Elektrische choke werkt ook. Benzine is nieuw Euro 98. Ik ga ervan uit dat de stator werkt, misschien alleen schoonmaken. De bobine is goed, want hij vonkt en de weerstand is ca. 4 Ohm. De bougie is nieuw. De CDI werkt ook, omdat er vonk is.
 
Ja, hij had meerdere problemen, maar het ontstekingsprobleem was bij mij, doordat je krukas lagers kapot waren, zijn er stukjes in het vliegwiel gekomen, waardoor de stator kapot is gegaan.
Nieuwe stator erin gezet, en nieuwe krukas lagers.
Hij had toch niet genoeg compressie, dus nieuwe zuigerveertjes erin, en hij deed het weer
Top deze terugkoppeling!

Waarom had je nieuwe zuigerveren nodig op een nieuwe cilinderset?
 
Dan was je blok behoorlijk geruïneerd. Gefeliciteerd met je gereviseerde motorblok. Durf niet te vragen hoeveel dat gekost heeft ;-)

Zou je mij uit kunnen leggen hoe een goede compressie voelt op het kickpedaal?
En hoe ziet een goede vonk eruit in de bougie(kleur)? Hoever springt deze met de kabel los?

Ik begrijp het toch nog niet helemaal.
Je had toch al een vonk vóór de reparatie? Werd de vonk beter met de nieuwe stator? En hoe zag je dat? En hoe kan het dat je geen compressie had met een nieuwe cilinder en zuiger? Kwam dat door het kapotte lager (en keerring)? Of had je de oude zuigerveren gebruikt?

In mijn geval vermoed ik ook een te lage compressie omdat het kickstart pedaal vrij gemakkelijk door de compressie heen is te duwen. Er is wel weerstand maar niet heel veel. Het probleem is alleen dat ik niet weet hoe zwaar dat hoort te gaan. Ik voel ook druk met mijn vinger op het bougiegat. En de uitlaat geeft ook "pufjes" met druk. Maar alleen bij elektrisch starten of bij snel trappen op de kick. Bij langzaam/handmatig duwen op de kick is er bijna geen weerstand.

Omdat ik twijfel over de compressie verdenk ik ook nog de ontsteking. Hij vonkt wel. Ik weet alleen niet of de vonk krachtig genoeg is. Het is niet erg blauwe van kleur. Eerder geel. Maar de vonk springt met de kabel los ongeveer een centimeter ver. Wederom geen idee of dat normaal is of te weinig.

Geen idee of de timing juist is, en of je dat kunt instellen.

Benzine krijgt hij wel. Uit een nieuwe kraan. Oude zat vast. Carburateur is schoon gemaakt. Elektrische choke werkt ook. Benzine is nieuw Euro 98. Ik ga ervan uit dat de stator werkt, misschien alleen schoonmaken. De bobine is goed, want hij vonkt en de weerstand is ca. 4 Ohm. De bougie is nieuw. De CDI werkt ook, omdat er vonk is.
yow ,hoe is het nou afgelopen met je scooter
 
Hoi Timotjuh, bij mij waren de zuiger en de cilinder beschadigd. Ik had daardoor veel te weinig compressie. Er waren stukjes uit de zuiger gebroken en de zuigerveren waren kapot. De cilinder heeft ook diepe putjes/slijtagesporen in de cilinderwand. Ik vermoed zelf een warmloper door te weinig smering. Ik zet er een nieuwe cilinder en zuiger op....20230526_161536.jpg20230526_162243.jpg
 
Hoi Timotjuh, bij mij waren de zuiger en de cilinder beschadigd. Ik had daardoor veel te weinig compressie. Er waren stukjes uit de zuiger gebroken en de zuigerveren waren kapot. De cilinder heeft ook diepe putjes/slijtagesporen in de cilinderwand. Ik vermoed zelf een warmloper door te weinig smering. Ik zet er een nieuwe cilinder en zuiger op....View attachment 70856View attachment 70857
oeii,die is idd helemaal kapot ja
 
Vraag me af wat je met die foto hierboven wilt aantonen> Dat de cilinder van de TS nou dan ineens kapot blijkt te zijn.

Sta vast dat die hele setup niet goed is afgesteld.
 
Vraag me af wat je met die foto hierboven wilt aantonen> Dat de cilinder van de TS nou dan ineens kapot blijkt te zijn.

Sta vast dat die hele setup niet goed is afgesteld.
Nee dit gaat over een andere scooter. Ik reageerde op Timotjuh omdat ik zelf ook een Vivacity heb die niet loopt.... En Timotjuh vroeg hoe dat is afgelopen. Vandaar de foto's
 
Back
Top