Peugot Kisbee Chinees blok omwisselen

Luka420

Member
Dag allemaal, na mijn talloze gejank hier over mijn Kisbee E2 ben ik naar de garage gegaan en daar is mij verteld dat het blok in het verleden omgewisseld is.
Er zat geen Kisbee GY6 onder maar een GY6 voor scooters als BTC, Turbho en Killerbee. Volgens de garage krijgen deze blokken op een andere manier stroom of iets en werken ze net anders, dit verklaarde ook de (grotere) Sym CDI die er in zat. Nu dit ontdekt te hebben wil ik er een nieuw (70/80cc) blok onder zetten, ik heb hierbij niet bepaald een voorkeur voor 2t of 4t, zolang het maar 70cc+ is. Ik heb zelf nog een Peugot Verticaal onder een Vivacity zitten en mijn vraag was dan ook,
Weet iemand of hier, en zo ja welke blokken er op een kisbee frame passen zonder te moeten lassen.
 
Advertisement - register to remove this

Jij bent in ieder geval niet de enige waarvan het motorblok afwijkt van het originele exemplaar.
Van origine is het:

139QMB-E motorblok, standaard carburateur (Bouwjaar 2011 t/m 2017, Euro 2)
139QMB-J motorblok, volledig EFI (Bouwjaar 2018 t/m 2020, Euro 4)
139QMB-K motorblok, volledig EFI (Bouwjaar 2021 t/m/ 2023, Euro 5).

Voor het hele verhaal, zie ook: https://scooterforum.net/threads/peugeot-kisbee.223479/page-2#posts

Dus bijna elk zgn. GY6 exemplaar past, ongeacht de fabrikant!
Het voordeel van een 139QMB motorblok is, is dat er een vrij grote cilinder gemonteerd kan worden.
Volgens de garage krijgen deze blokken op een andere manier stroom of iets en werken ze net anders, dit verklaarde ook de (grotere) Sym CDI die er in zat.
Dit is echter een raar gegeven.., het is juist de originele CDI/stator systeem van de Kisbee wat flink afwijkt t.o. de varianten van Baotian bijvoorbeeld.
 
Jij bent in ieder geval niet de enige waarvan het motorblok afwijkt van het originele exemplaar.
Van origine is het:

139QMB-E motorblok, standaard carburateur (Bouwjaar 2011 t/m 2017, Euro 2)
139QMB-J motorblok, volledig EFI (Bouwjaar 2018 t/m 2020, Euro 4)
139QMB-K motorblok, volledig EFI (Bouwjaar 2021 t/m/ 2023, Euro 5).

Voor het hele verhaal, zie ook: https://scooterforum.net/threads/peugeot-kisbee.223479/page-2#posts

Dus bijna elk zgn. GY6 exemplaar past, ongeacht de fabrikant!
Het voordeel van een 139QMB motorblok is, is dat er een vrij grote cilinder gemonteerd kan worden.

Dit is echter een raar gegeven.., het is juist de originele CDI/stator systeem van de Kisbee wat flink afwijkt t.o. de varianten van Baotian bijvoorbeeld.
Hey man thanks voor je reactie!
Er zit idd een 139QMB-A blok onder, kan dit vanuit de fabriek geweest zijn of hebben een van de vorige eigenaren dit gedaan?
 
Als je aan de binnenkant van je zadel(helm)bak zit een zgn. specificatie/fabrikant sticker hebt zitten kun je dit zo aflezen.
Het is dus niet ongewoon en/of uitzonderlijk...
Dus ja, ook de vorige eigenaar kan er een ander motorblok onder geplaatst hebben!

In de geposte link staat ook zo'n buddysticker weergegeven waarbij er een geheel andere fabrikant vermeld word.
Is dit het geval, betreft het meestal (toch) een origineel exemplaar.
 
Ik heb dezelfde sticker als in de eerder genoemde thread, enorm bedankt ik ben er een stuk wijzer op geworden.
Ik heb dan wel nog de vraag, hoe is deze cdi te ontgrenzen, het betreft een Sym cdi die iets groter is dan de 139QMB-E cdi en ook geen cartersensor heeft, deze is wel verwerkt in de carter maar niet aangesloten op de cdi.
Ik krijg er online niks over gevonden en de garage zegt er ook een paar dagen voor nodig te hebben terwijl hij een 139QMB-E zo ontgrensd zou hebben.
De kisbee handleiding in de eerder genoemde thread werd ik ook niet veel wijzer van.
 
V.w.b. de handleiding/service manual ging het mij vooral om de kenmerken van het motorblok en de fabrikant.
Aangezien de fabrikant Xiandu geen onbekende is van de Fransen, is er geen manual te vinden waar dit vermeld word!

Maar goed, over het algemeen zijn er 3 begrenzers voor wat betreft de CDI.

Een variant welke men niet kan ontgrenzen.
Een variant welke via een zgn. cartersensor begrenst word.
En een variant welke een lus heeft op de CDI zelf, deze doorknippen en/of snijden heft ook de begrenzing op.
 
V.w.b. de handleiding/service manual ging het mij vooral om de kenmerken van het motorblok en de fabrikant.
Aangezien de fabrikant Xiandu geen onbekende is van de Fransen, is er geen manual te vinden waar dit vermeld word!

Maar goed, over het algemeen zijn er 3 begrenzers voor wat betreft de CDI.

Een variant welke men niet kan ontgrenzen.
Een variant welke via een zgn. cartersensor begrenst word.
En een variant welke een lus heeft op de CDI zelf, deze doorknippen en/of snijden heft ook de begrenzing op.
Ja oke alleen geen idee hoe dat met deze cdi zal gaan, toch maar ff terug naar de scooterboer.
Maar even terug op mijn eerste vraag, heeft iemand enig idee welke blokker er onder zullen passen?
 




Alleen de GY6 4 takt motorblokken zullen passen.
Huidige CDI controleren of dat er een lus aanwezig is.
En over welke CDI gaat het precies?
 
het betreft de A7R CDI SUITAI-677 volgensmij eentje van de sym mio, ook interessant misschien, een blauwe kabel los in de kabels naar mijn cdi, zie fotos
 

Attachments

  • IMG_0763.jpeg
    IMG_0763.jpeg
    167.5 KB · Views: 11
  • IMG_0764.jpeg
    IMG_0764.jpeg
    181 KB · Views: 10
  • IMG_0767.jpeg
    IMG_0767.jpeg
    111.4 KB · Views: 10
Last edited:
Het lijkt inderdaad veel op de CDI van een Sym Mio met de codering: RTETC675 A7R-CDI 25km/u.
Die op de foto's is echter de: RTETC677 A7R-CDI (met blauwe draad) 45km/u....

Dit komt ook overeen met het schema van de Kisbee waarbij de blauwe draad van de CDI verbonden is met de cartersensor.
De blauwe draad uit de CDI dient dan aangesloten te worden op de geschakelde plus (zwarte draad) van het contactslot, 12 volt DC uit de accu om ervoor te zorgen dat de begrenzing eraf is.

Schema staat in de link welke je zelf als advies geeft: https://scooterforum.net/threads/peugeot-kisbee-4t-ontgrenzen.225428/#post-3640409
Hier betreft het zowel een AC als DC-CDI....

Er zit dus een 139QMB motorblok onder van fabrikant Xiandu.
Het CDI/stator/accu systeem is zeer waarschijnlijk afkomstig van Jinan Qingqi welke ook standaard op de 139QMB-E motorblokken te vinden is,
Zoals ik het zie heb je al een beter motorblok als de E variant met meer mogelijkheden om deze op te kunnen voeren.
 
Het lijkt inderdaad veel op de CDI van een Sym Mio met de codering: RTETC675 A7R-CDI 25km/u.
Die op de foto's is echter de: RTETC677 A7R-CDI (met blauwe draad) 45km/u....

Dit komt ook overeen met het schema van de Kisbee waarbij de blauwe draad van de CDI verbonden is met de cartersensor.
De blauwe draad uit de CDI dient dan aangesloten te worden op de geschakelde plus (zwarte draad) van het contactslot, 12 volt DC uit de accu om ervoor te zorgen dat de begrenzing eraf is.

Schema staat in de link welke je zelf als advies geeft: https://scooterforum.net/threads/peugeot-kisbee-4t-ontgrenzen.225428/#post-3640409
Hier betreft het zowel een AC als DC-CDI....

Er zit dus een 139QMB motorblok onder van fabrikant Xiandu.
Het CDI/stator/accu systeem is zeer waarschijnlijk afkomstig van Jinan Qingqi welke ook standaard op de 139QMB-E motorblokken te vinden is,
Zoals ik het zie heb je al een beter motorblok als de E variant met meer mogelijkheden om deze op te kunnen voeren.
de blauwe losse kabel gaat vanaf mijn (i guess) kabelboom naar de cdi(ik houd de kabel omhoog op foto 1), waar deze vervolgens niet aangesloten zit. op foto 2 zie je de kabel van de cartersensor die uit de carter komt en op de derde foto zie je een voor mij onbekende kabel dichtbij de cdi, zegt jou dit iets?
 

Attachments

  • IMG_0769.jpeg
    IMG_0769.jpeg
    229.5 KB · Views: 9
  • IMG_0765.jpeg
    IMG_0765.jpeg
    201 KB · Views: 9
  • IMG_0771.jpeg
    IMG_0771.jpeg
    1,012.1 KB · Views: 8
Koop zelf altijd de originele carters op en bouw dan me eigen blokken.
Gewoon omdat ik weet wat voor metaal ik hier hebt liggen.
En van eigen gemaakte foutjes leer je natuurlijk altijd van.
 
Back
Top