Peugeot vivacity 2005

Sneakey37

New Member
Goedemiddag iedereen.

ik heb een peugeot vivacity 2takt.
Was eerst een snor, maar heb hem ombouwd in brom. Daar zit nu een brom cilinder op en een gewone brom uitlaat op.

De scooter heeft genoeg, compressie, vonkt netjes, bougie wordt nat. Maar wilt nog steeds niet starten.

Nou weet ik dat een snor veel zwaardere variorollen hebben dan brom. Snor hebben namelijk (16×13 , 13grams rollen erin. En bij brom zit meestal ( 16x13 9grams rollen zijn.

Deze heb ik nog niet veranderd en vroeg mij af als het daaraan lag of misschien omdat de koppeling te slap is ?

Zou echt top zijn als iemand die kennis heeft met Peugeot vivacity mij hiermee zou kunnen helpen.

Met vriendelijke groet.
Sneakey 37
 
Advertisement - register to remove this

Rollen en je gehele overbrenging heeft qua afstelling iig niks te maken met niet starten.
oke, ja hij vonkt netjes, krijg genoeg benzine, hij heeft genoeg compressie. Ma wilt gewoon niet starten. Heb nieuwe pakkingen erop gezet. Alles netjes weer gemonteerd. Ma hij vertikt het om te willen starten. Ook niet via de kick. Dus omdat nog aan mijn ogen alleen de vario en koppeling over blijft waar ik niks mee hebt gedaan. Dat dit het probleem zou moeten zijn ?
 
oke, ja hij vonkt netjes, krijg genoeg benzine, hij heeft genoeg compressie. Ma wilt gewoon niet starten. Heb nieuwe pakkingen erop gezet. Alles netjes weer gemonteerd. Ma hij vertikt het om te willen starten. Ook niet via de kick. Dus omdat nog aan mijn ogen alleen de vario en koppeling over blijft waar ik niks mee hebt gedaan. Dat dit het probleem zou moeten zijn ?
Rollen en je gehele overbrenging heeft qua afstelling iig niks te maken met niet starten.

Zelfs als je je gehele overbrenging verwijderd en met een boormachine de scooter aanslingert loopt de motor gewoon.
 
Nou valse lucht ligt het niet aan want hebt alles al gecheckt. Keeringen zijn nog keurig en lekken niet. Zit een nieuwe zuiger en bromcilinder erop met een brom uilaat. Beide tanks zijn met benzine door gespoeld en netjes weer bijgevuld.
Nieuwe olieslangen en benzineslangen. Vonken doet die prima, accu is vol, compressie ligt het niet aan want die compressie zat. bougie is ook nieuw erin. Carburateur is ook helemaal schoon gespoeld en werkt ook prima.

Maar kan het zijn dat omdat er een snor sproeier in zit, dat die daarom niet wilt starten ? Omdat die nu juist niet genoeg benzine krijgt. Want ben van 49.3 na 49.9 gegaan ? Ma dan nog zou die even moeten ontsteken !!!
 
Nou valse lucht ligt het niet aan want hebt alles al gecheckt. Keeringen zijn nog keurig en lekken niet. Zit een nieuwe zuiger en bromcilinder erop met een brom uilaat. Beide tanks zijn met benzine door gespoeld en netjes weer bijgevuld.
Nieuwe olieslangen en benzineslangen. Vonken doet die prima, accu is vol, compressie ligt het niet aan want die compressie zat. bougie is ook nieuw erin. Carburateur is ook helemaal schoon gespoeld en werkt ook prima.

Maar kan het zijn dat omdat er een snor sproeier in zit, dat die daarom niet wilt starten ? Omdat die nu juist niet genoeg benzine krijgt. Want ben van 49.3 na 49.9 gegaan ? Ma dan nog zou die even moeten ontsteken !!!
Compressie zat? op gevoel? of heb je dat gemeten met een compressie meter en vergeleken met fabriek specs?
Ik vind van 49.3 naar 49.9 nou niet echt een denderende stap, maar zou evengoed moeten ontsteken inderdaad.
 
Er van uit gaande dat je alles goed gemonteerd hebt en de koppakking goed afsluit, zal de compressie wss wel oke zijn.
oke, ja hij vonkt netjes, krijg genoeg benzine, hij heeft genoeg compressie. Ma wilt gewoon niet starten. Heb nieuwe pakkingen erop gezet. Alles netjes weer gemonteerd. Ma hij vertikt het om te willen starten. Ook niet via de kick. Dus omdat nog aan mijn ogen alleen de vario en koppeling over blijft waar ik niks mee hebt gedaan. Dat dit het probleem zou moeten zijn ?
Welke pakkingen?
Van je inlaat?
Valse lucht is overigens lastig te testen wanneer de scooter niet loopt.
Maar kan het zijn dat omdat er een snor sproeier in zit, dat die daarom niet wilt starten ? Omdat die nu juist niet genoeg benzine krijgt. Want ben van 49.3 na 49.9 gegaan ? Ma dan nog zou die even moeten ontsteken !!!

- Wellicht even de luchtschroef op 1,5 slag zetten en proberen te starten.
- Controleren of je gasschuif in neutrale positie staat en niet ergens wordt tegen gehouden.
- Starten met startvloeistof of remmenreiniger.
 
Complete set pakking vervangen. 2 pakkingen van de cilinder, pakking van spruitstuk, pakking van de carburateur na de spruitstuk ook. Pakking van de uitlaat. Alles is echt hermetisch dicht nu. Morgen zal ik nog even met remreiniger via de carburateur proberen te kijken als die nu wel wilt starten. Maar vindt het echt behoorlijk vreemd dat die niet wilt starten. Keringen zijn nieuw deze zijn nog recent vervangen geworden. Dus moet het echt maar iets kleins moeten zijn. Lucht schroef is al 1.5 slag open en de gasschuif glijd prima op en neer. Dus wat het precies kan zijn is mij nog steeds een raadsel.

Heb wel al op een andere scooter het probleem gehad dat de variorollen op waren en dat die daardoor ook niet meer wilde starten. Daarom dacht ik eerst dat het misschien bij deze ook het probleem zou kunnen zijn. Maar nu begin ik steeds meer daar aan te twijvelen.

Ik kan toch niet de benzineslang en vacuumslang per ongeluk verkeerd gemonteerd hebben ? De benzineslang moet toch op de carburateur en vacuum op de spruitstuk ? Of was dat nou net weer andersom.

Begin een beetje vermoeid te raken na drie dagen 12 uur per dag eraan te hebben gewerkt. Denk ik dat ik af ben aan wijken van de oorspronkelijke probleem.

In iedergeval wil ik jullie echt van harte danken om jullie tijd en kennis met mij te delen en een oplossing aan mijn probleem te vinden.
 
Complete set pakking vervangen. 2 pakkingen van de cilinder, pakking van spruitstuk, pakking van de carburateur na de spruitstuk ook. Pakking van de uitlaat. Alles is echt hermetisch dicht nu. Morgen zal ik nog even met remreiniger via de carburateur proberen te kijken als die nu wel wilt starten. Maar vindt het echt behoorlijk vreemd dat die niet wilt starten. Keringen zijn nieuw deze zijn nog recent vervangen geworden. Dus moet het echt maar iets kleins moeten zijn. Lucht schroef is al 1.5 slag open en de gasschuif glijd prima op en neer. Dus wat het precies kan zijn is mij nog steeds een raadsel.

Heb wel al op een andere scooter het probleem gehad dat de variorollen op waren en dat die daardoor ook niet meer wilde starten. Daarom dacht ik eerst dat het misschien bij deze ook het probleem zou kunnen zijn. Maar nu begin ik steeds meer daar aan te twijvelen.

Ik kan toch niet de benzineslang en vacuumslang per ongeluk verkeerd gemonteerd hebben ? De benzineslang moet toch op de carburateur en vacuum op de spruitstuk ? Of was dat nou net weer andersom.

Begin een beetje vermoeid te raken na drie dagen 12 uur per dag eraan te hebben gewerkt. Denk ik dat ik af ben aan wijken van de oorspronkelijke probleem.

In iedergeval wil ik jullie echt van harte danken om jullie tijd en kennis met mij te delen en een oplossing aan mijn probleem te vinden.

Ik heb het al gezegd hierboven.
Als jij je vario eraf haalt start je scooter ook gewoon.
Als je je rollen eruit haalt en in de prullenbak gooit start de scooter ook gewoon.
:rolleyes:

Ik wacht de remmenreiniger wel af.
Bij regulier verticaal blok inderdaad vacuum op spruitstuk.
Benzine op carb.

Overigens had je ook de slangen gewoon om kunnen wisselen als je hieraan twijfelt, veel zal er niet gebeuren.
Er komt iig wel benzine uit de slang?

- Als remmenreiniger niet werkt dan zou je het membraan nog even kunnen inspecteren of deze wel goed is
Lucht schroef is al 1.5 slag open en de gasschuif glijd prima op en neer. Dus wat het precies kan zijn is mij nog steeds een raadsel.
Op en neer prima, maar ik neem aan ook terug helemaal omlaag tot op het punt waar de stationairschroef hem opvangt.

Verder zeg je eigenlijk dat alles goed is.
Alleen je vragen over sproeier/ stationair en rolletjes leveren mij wel wat vraagtekens.
 
Last edited:
Ja hoor, de gasschuif komt weer helemaal terug op het punt dat die stationair moet lopen.

Ah oke, dus de slangen zijn wel goed gemonteerd. Dat is al een probleem minder.
En van harte dank voor de uitleg trouwens.

Voor alle duidelijkheid ik ben geen scooter monteur. Heb wel enige kennis met de jaren opgebouwd en wat mogen leren van sommige monteurs. Maar ken niet alle termen en ben geen specialist. De basis ken ik wel en hebt tot heden al mijn scooters zelfs opgeknapt. Vaak genoeg cilinders, spruitstukken, membraan.oliepompen, lagers vervangen op Morini en Minarelli, maar nogmaals ben geen expert en heb niet al antwoorden op mijn vragen. Anders zou ik hier niet mijn vragen stellen en zou de scooter al lang lopen.

Maar ik ben iemand dat van natuur snel leert en graag problemen oplost hoe moeilijk ze ook zijn. Daarnaast neem ik ook alle raad serieus op en denk ik er goed en rustig overna. Helaas bestaat er niet veel tutorials over de peugeot vivacity waar ik op kan terugvallen.

Dus sorry als ik soms rare vragen kan stellen. Het is gewoon dat ik probeer te begrijpen waar het aan zou kunnen liggen.
 
Wat voor cilinder heb je erop gezet.. Want alleen een brom cilinder zeggen is niet genoeg.
Meestal grijpen mensen naar een stront goedkope cilinder en verwachten ze er wonderen van.

Naar mijn mening en ervaring loopt de originele peugeot cilinder het beste.. En ook het zuinigste.

Ik heb nog geen enkele aftermarket cilinder gezien die op dezelfde zuinige benzine afstelling kan rijden, wat de originele wel kan..

Andere cilinder bekend vaak een iets grotere sproeier erin zetten.. En ik denk dat dit ook het meest voorkomend probleem is dat hij niet wilt starten (benzine te kort)

Mocht het een gebruikte cilinder zijn. Ligt het ook aan hoe lang deze gebruikt is geweest. Veel gebruikte kan ook slechte zuigerveren hebben of een cilinder out- of -spec.
 
Wat voor cilinder heb je erop gezet.. Want alleen een brom cilinder zeggen is niet genoeg.
Meestal grijpen mensen naar een stront goedkope cilinder en verwachten ze er wonderen van.

Naar mijn mening en ervaring loopt de originele peugeot cilinder het beste.. En ook het zuinigste.

Ik heb nog geen enkele aftermarket cilinder gezien die op dezelfde zuinige benzine afstelling kan rijden, wat de originele wel kan..

Andere cilinder bekend vaak een iets grotere sproeier erin zetten.. En ik denk dat dit ook het meest voorkomend probleem is dat hij niet wilt starten (benzine te kort)

Mocht het een gebruikte cilinder zijn. Ligt het ook aan hoe lang deze gebruikt is geweest. Veel gebruikte kan ook slechte zuigerveren hebben of een cilinder out- of -spec.
Goede middag beste eurokit .

Ik heb een nieuwe Airsal cilinder 50cc verticaal erop gezet. Dit is een nette cilinder geen goedekope shit.

Wat raar is dat zelf met remreiniger de scooter nog steeds niet wilt starten. Heb dit nog nooit meegemaakt. Dat wanneer de scooter compressie heeft, dat hij netjes vonkt en benzine krijgt dat die niet wilt starten.

Ik vraag me wel een ding af. Heb de vliegwiel van de ontsteking eraf gehaald. Om al het vuil weg te halen. Zou het kunnen dat ik deze verkeerd weer erop hebt gezet en dat deze daarom niet meer wilt starten ? Dat die nu te vroeg of juist te laat gaat vonken ?

Normaal maak ik altijd foto's voor ik iets afhaalt. Ma dit keer ben ik dat vergeten te doen. Dus weet niet zeker als dit het probleem zou kunnen zijn.
 
1677948328080.png


Deze spie moet wel in de gleuf van de krukas zitten en je vliegwiel met de gleuf daarover heen geschoven worden.
Anders vonkt de boel niet op tijd en gaat hij niet starten(tenzij je het ongeveer gelijk hebt kunnen zetten met de gleuf zonder spie.).
Als dit goed zit zou ik nog even het membraan nalopen.
 
Bedankt voor de uitleg AMG retro GT Beun.

Nou zo te zien heb ik hem dus goed erop gemonteerd. Heb de sleuf netjes op de spie geplaats. Met beide buitenste contact punten aan elkaar.

Dus rest me nog alleen de membraan na te gaan dan. In de hoop dat dit het moet zijn. Want eerst liep deze ook gewoon met de 25 snor cilinder erop. Dus zou het vreemd vinden dat nu ineens de membraan het probleem zou zijn.

Maar zal het morgen meteen gaan na checken dan weten we dat ook meteen als het goed is of niet.
Post automatically merged:

Ma moet de zuiger omhoog staan of omlaag als je de vliegwiel weer erop monteer ? Of maakt dat niet ?
 
Last edited:
Welke gereedschap heb ik nodig om deze eraf te halen ? Want heb twee bouten en twee van zo een dingen op de membraan zitten. De bouten heb ik zo los ma heb geen idee hoe ik die 2 dingen eraf moet halen en wat ik hiervoor moet gebruiken als gereedschap
 

Attachments

  • Screenshot_20230304-192811_Gallery.jpg
    Screenshot_20230304-192811_Gallery.jpg
    73.4 KB · Views: 11
Hoeveel zitten er van die breekboutjes op?

Als het er maar 1 is, dan kan je proberen de 3 normalen los te maken.

En dan pak je een kunstof hamer of een houten. En dan probeer je het spruitstuk tegen te klok om te tikken..

Als het goed is gaat dat breek boutje mee.. En zal die zo los te maken moeten zijn..

Heb je er 2. Dan zal je of een klein sleufje erin moeten maken en met een platkop los maken.

Of met een koud beitel een sleufje ergens in de zijkant tikken en en dan tegen de klok om hem eruit drevelen.
 
Ma moet de zuiger omhoog staan of omlaag als je de vliegwiel weer erop monteer ? Of maakt dat niet ?

Nee maakt niks uit.
Gaat puur om het spietje.
Even voor de goede orde.
Deze scooter deed het perfect en vervolgens monteerde jij een brom cilinder en brom uitlaat en toen deed hij het niet meer?
Want dat verminderd dat de kans dat het aan je membraan ligt aanzienlijk.
Ook al zou ik het persoonlijk enigszins frappant vinden dat die scooter nog op ze membraanplaatjes van 2005 rijdt.
Wat aan die boutjes te zien wss wel zo is.
 
Of de afstelling van de snor zit nog in de carburteur.. Ja en dan werkt het niet met brom spullen, aangezien die meer benzine nodig hebben.

Te arm zal die altijd afslaan of niet starten.
 
Goedenavond heren.

Van harte dank voor jullie bruikbare hulp.
Ben een tijdje weg geweest voor mijn werk.
Vandaar dat ik niet eerder kon reageren.

Nou heb ik de volgende lijst aan onderdelen vervangen.

1 Krukas lagers vervangen
2 Keerringen vervangen.
3 Carterpakking vervangen.
4 Membraan vervangen plus nieuwe pakkingen.
4 nieuwe 49.9 cilinder kit erop.
5 brom uitlaat zonder prop.

11.5 gram loodjes erin gezet omdat de 13grams te zwaar waren. Originele trekveertjes nieuw erop.

gister en vandaag starte die wel en liep even stationair. Ma vandaag wilt die niet meer starten.
Omdat de bougie zwart was en droog. Dacht ik dat die te weining benzine binnen kreeg.

Dus heb ik de originele sproeier vervangen met eenj 56 sproeier. Ma nu wordt de bougie wel nat ma schijnt nog niet te willen ontsteken.

De bougie vonkt netjes, wordt nat en de luchtschroef staat 1.5 slag open.
Post automatically merged:

Dus heb even echt geen idee wat er nu aan de hand kan zijn.


Heb een nieuwe bobine gehaald. Voor te kijken als het daaraan kan liggen. Ma dat ligt mij sterk want de bougie vonkt als een gek.

Heb zelf een nieuwe spanningsregelaar gehaald.

Anders zou ik het echt niet weten.

Al het electra doet het prima. Knipperlichten, Grote en klein licht, toeter ook

Heb zelf een sproeier 76 erin gezet ma dat was echt te. Dus heb ik gewoon de sproeier 56 ma weer in geplaatst. Want aangezien de bougie nat wordt. Denk ik dat deze wel goed genoeg moet zijn.

Als iemand een idee heeft of dit al eens heeft meegemaakt dan hoor ik het graag.

Wens iedereen een fijne en gezellige weekend toe.
 
Last edited:
Back
Top