Peugeot vivacity 2 takt vragen

Ephram

New Member
Hoi.

ik heb laatst een 2e handse vivacity 2 takt gekocht.

hij had een tijdje stil gestaan volgens de verkoper maar liep wel prima (heeft maar heel kort aangestaan en niet gereden).

dus ik had hem gekocht met het idee dat het al een goeie scooter is en dat ik onderweg naar mijn 16e verjaardag de scooter nog verder kan upgarede en opknappen

na dat ik mijn carb had schoon gemaakt en terug geinstalleerd kwamen de eerste probleempjes al hij lekte in eens benzine uit de overloop en starte bijna niet starte alleen als ik het gas open hield maar dat was niet altijd zo.

na beetje gespeelt te hebben enzo krijg ik hem wat makkelijker aan maar heb nog steeds vol gas nodig maarja ik een klein stukje op een afgelegen plek geprobeerd loopt die in eens 50 terwijl het een snor is van 25kmph.
Opzich niet erg omdat mijn idee was om hem sws al jets optevoeren.
Kom thuis laat ik hem redelijk goed stationair lopen hoor ik in eens een tikkend geluid?
dit zouden de lagers kunnen zijn maar als ik aan de ass waar de vario op zit wiebel krijg ik er geen beweging in ook niet van af de lucht gekoelde kant? Dus lijkt me niet dat dat het is.

Maar heb gekeken en nog steeds gereden om te testen wat het zal kunnen zijn op eens rij ik een bocht door heb ik veel vermogen verlies.
Maar ik was deels blij want ik had net mijn dmp toerenbegrenzer geïnstalleerd en dacht dat die dat dee ik switchten hem weer om en hij liep weer hoger de toeren in maar dit was waarschijnlijk toeval.
Toen kwam ik thuis wilde ik hem aan kicken had ik vrijweinig compressie voor me gevoel.
Normaal gaat de electrische start niet heel snel beetje langzaam de motor is lui zeg maar maar nu in eens ging die behoorlijk snel dus klinkt alsof er iets stuk is?Of het moet zijn dat de start motor het weer goed doet heb namelijk paar dagen geleden hele blok verwijderd en dingen schoon gemaakt en die start motor paar keer getikt met rubberen hamer.

maar dat ritje waar ik me toeren extreem verloor was ba dat ik het motor blok had verwijderd en weer geherinstaleerd had.

heb dus paar vragen.
Waarvan komt dat tikkend geluid ?
En wat zou er kunnen gebeuren bij compressie verlies?

en die dmp toerenbegrenzer er staat in de manual dat die op geel blauw moet bij peugeot maar lijkt niks te doen?
Moet die niet op de rood/zwarte? Die kabel die los van de connector naar de ontvanger van de stator gaat?

als je iets weet kaat het me weten!
 
Advertisement - register to remove this

Hoi.

ik heb laatst een 2e handse vivacity 2 takt gekocht.

hij had een tijdje stil gestaan volgens de verkoper maar liep wel prima (heeft maar heel kort aangestaan en niet gereden).

dus ik had hem gekocht met het idee dat het al een goeie scooter is en dat ik onderweg naar mijn 16e verjaardag de scooter nog verder kan upgarede en opknappen

na dat ik mijn carb had schoon gemaakt en terug geinstalleerd kwamen de eerste probleempjes al hij lekte in eens benzine uit de overloop en starte bijna niet starte alleen als ik het gas open hield maar dat was niet altijd zo.

na beetje gespeelt te hebben enzo krijg ik hem wat makkelijker aan maar heb nog steeds vol gas nodig maarja ik een klein stukje op een afgelegen plek geprobeerd loopt die in eens 50 terwijl het een snor is van 25kmph.
Opzich niet erg omdat mijn idee was om hem sws al jets optevoeren.
Kom thuis laat ik hem redelijk goed stationair lopen hoor ik in eens een tikkend geluid?
dit zouden de lagers kunnen zijn maar als ik aan de ass waar de vario op zit wiebel krijg ik er geen beweging in ook niet van af de lucht gekoelde kant? Dus lijkt me niet dat dat het is.

Maar heb gekeken en nog steeds gereden om te testen wat het zal kunnen zijn op eens rij ik een bocht door heb ik veel vermogen verlies.
Maar ik was deels blij want ik had net mijn dmp toerenbegrenzer geïnstalleerd en dacht dat die dat dee ik switchten hem weer om en hij liep weer hoger de toeren in maar dit was waarschijnlijk toeval.
Toen kwam ik thuis wilde ik hem aan kicken had ik vrijweinig compressie voor me gevoel.
Normaal gaat de electrische start niet heel snel beetje langzaam de motor is lui zeg maar maar nu in eens ging die behoorlijk snel dus klinkt alsof er iets stuk is?Of het moet zijn dat de start motor het weer goed doet heb namelijk paar dagen geleden hele blok verwijderd en dingen schoon gemaakt en die start motor paar keer getikt met rubberen hamer.

maar dat ritje waar ik me toeren extreem verloor was ba dat ik het motor blok had verwijderd en weer geherinstaleerd had.

heb dus paar vragen.
Waarvan komt dat tikkend geluid ?
En wat zou er kunnen gebeuren bij compressie verlies?

en die dmp toerenbegrenzer er staat in de manual dat die op geel blauw moet bij peugeot maar lijkt niks te doen?
Moet die niet op de rood/zwarte? Die kabel die los van de connector naar de ontvanger van de stator gaat?

als je iets weet kaat het me weten!
Welk jaar is hij? Ik heb een Vivacity snorscooter in een brom omgekeurd. Ik heb 2000 of 2002 daar ergens als bouwjaar. Ik heb analoge dashboard.
 
Dat weet ik niet zo goed.
Is geloof ik een peugeot vivacity sportline.
In 2005 geïmporteerd naar nederland dat staat er te minste als het kenteken na check?

is 2005 dan (het bouwjaar)
Want anders zou ik niet weten waar ik dat zou kunnen vinden
Post automatically merged:

Denk zelf dat het de transmissie is?
Heb toen ik het motor blok er af had dit open gemaakt niet wetende dat er super vieze rottende eieren stinkende olie in zat die ik toen ook verloor heb toen deels weer terug gedraaid en nieuw vlesje online besteld samen met nieuwe v snaar + dmp toerenbegrenzer vervolgens krijg je dan een flesje van 100ml terwijl er blijkbaar 120 ml in moet morgen gaat mijn fietsen maker open en moet ik een heel nieuw extra flesje kopen voor die 20ml
Maarja dat doe ik dan want lijkt me niet verstandig zo lang te rijden.

Maar wat kosten die lagers?
Zijn die speciaal per type etc?
Of zijn het redelijk standaard maten.
Want toen ik hem open had gemaakt heb ik even gekeken en zag alles er prima uit.

maar wat ik denk is dat er teveel speling zit tussen de hoofd tanwiel waar de koppeling aanzit en het volgende tandwiel want deze kan een beetje bewegen voordat die aangrijpt? Hee klein beetje maar alsgoed is maar misschien is dat het probleem?

of ik dacht dat misschien de koppelings veertjes te los zijn? Waardoor die op stationair in uit in uit gaat? Dit verklaard ook mogelijk waarom die dat niet doet als ik hard rij.

maar dat is niet zeker want hoor zelf alleen de uitlaat maar een vriend van me zij wel dat die iets hoorde rinkelen
 
Last edited:
Dat weet ik niet zo goed.
Is geloof ik een peugeot vivacity sportline.
In 2005 geïmporteerd naar nederland dat staat er te minste als het kenteken na check?

is 2005 dan (het bouwjaar)
Want anders zou ik niet weten waar ik dat zou kunnen vinden
Post automatically merged:

Denk zelf dat het de transmissie is?
Heb toen ik het motor blok er af had dit open gemaakt niet wetende dat er super vieze rottende eieren stinkende olie in zat die ik toen ook verloor heb toen deels weer terug gedraaid en nieuw vlesje online besteld samen met nieuwe v snaar + dmp toerenbegrenzer vervolgens krijg je dan een flesje van 100ml terwijl er blijkbaar 120 ml in moet morgen gaat mijn fietsen maker open en moet ik een heel nieuw extra flesje kopen voor die 20ml
Maarja dat doe ik dan want lijkt me niet verstandig zo lang te rijden.

Maar wat kosten die lagers?
Zijn die speciaal per type etc?
Of zijn het redelijk standaard maten.
Want toen ik hem open had gemaakt heb ik even gekeken en zag alles er prima uit.

maar wat ik denk is dat er teveel speling zit tussen de hoofd tanwiel waar de koppeling aanzit en het volgende tandwiel want deze kan een beetje bewegen voordat die aangrijpt? Hee klein beetje maar alsgoed is maar misschien is dat het probleem?

of ik dacht dat misschien de koppelings veertjes te los zijn? Waardoor die op stationair in uit in uit gaat? Dit verklaard ook mogelijk waarom die dat niet doet als ik hard rij.

maar dat is niet zeker want hoor zelf alleen de uitlaat maar een vriend van me zij wel dat die iets hoorde rinkelen
Ik heb een aantekening vd RDW. Ik zet m er bij
You see?20200418_180755.png20200418_180755.png20200418_185509.png
 
Via het framenummer, en dan kijken of je met die data de bij de importeur met die vraag terecht kan. Maar ik denk dat het makkelijker is om even te kijken hoe je model er exact uitziet. Dan kan je zelf herleiden welk jaar hij is aan de hand van foto's en werkplaatshandboeken en heb je de informatie die je nodig hebt.
 
Hier 3 foto’s weet niet zeker of de officiele kappen ook matt zwart zijn anders zijn die ook geverfd.
 

Attachments

  • FB5ED71D-A508-42BA-B99D-A204A5EA7EC5.jpeg
    FB5ED71D-A508-42BA-B99D-A204A5EA7EC5.jpeg
    325.9 KB · Views: 28
  • 10003FD8-EA69-40E6-8EF0-EB71B4BEF277.jpeg
    10003FD8-EA69-40E6-8EF0-EB71B4BEF277.jpeg
    309.1 KB · Views: 27
  • 00B3D66D-EE9B-4594-95CE-0A6D0DF24CCB.jpeg
    00B3D66D-EE9B-4594-95CE-0A6D0DF24CCB.jpeg
    309.8 KB · Views: 32
Toch ff gezocht bij de RDW, zie link!

De vivacity van de @Ephram start er gewoon bij. ;)


Een klein stukje geschiedenis
Op 1 september 2005 moesten alle brommers in Nederland opeens een kentekenplaat hebben. Daarvoor waren er verzekeringsplaatjes zoals je ze nog steeds op bijvoorbeeld scootmobiels ziet. Deze plaatjes waren lastig te traceren en dus bedacht iemand dat dat eenvoudig opgelost kon worden door een kenteken op alle brom- en snorfietsen verplicht te maken. Dat was en is het niet.

Er was een periode dat je zonder RDW-kosten je brommer kon laten schouwen. Je ging naar je lokale fietsenmaker met je brommer en die controleerde je framenummer en gaf dat door aan de RDW. Alle in die periode geschouwde brommers kregen de datum eerste toelating mee in 2005. Dus ook al is je brommer uit 1950, dan nog staat er 2005 op het kenteken.

bron: https://www.brommer.nl/doe-het-zelf...-rdw-hoe-krijg-je-een-kenteken-op-je-brommer/

Mijn NRG uit 1998 heeft ook volgens die site bouwjaar 2005. Dus helaas is de informatie niet altijd accuraat als je brommer van voor 2005 is :)
 
Een klein stukje geschiedenis
Op 1 september 2005 moesten alle brommers in Nederland opeens een kentekenplaat hebben. Daarvoor waren er verzekeringsplaatjes zoals je ze nog steeds op bijvoorbeeld scootmobiels ziet. Deze plaatjes waren lastig te traceren en dus bedacht iemand dat dat eenvoudig opgelost kon worden door een kenteken op alle brom- en snorfietsen verplicht te maken. Dat was en is het niet.

Er was een periode dat je zonder RDW-kosten je brommer kon laten schouwen. Je ging naar je lokale fietsenmaker met je brommer en die controleerde je framenummer en gaf dat door aan de RDW. Alle in die periode geschouwde brommers kregen de datum eerste toelating mee in 2005. Dus ook al is je brommer uit 1950, dan nog staat er 2005 op het kenteken.

bron: https://www.brommer.nl/doe-het-zelf...-rdw-hoe-krijg-je-een-kenteken-op-je-brommer/

Mijn NRG uit 1998 heeft ook volgens die site bouwjaar 2005. Dus helaas is de informatie niet altijd accuraat als je brommer van voor 2005 is :)
Klopt. Ik heb blijkbaar een Vivacity classic, 1e type, bouwjaar 2000, volgens de RDW 2005, met de door mij eerder geposte opmerking van dezelfde RDW.
 
Hoi.
Nog even terug komend.
Ja bouwjaar moet ik dan even uitzoeken.
Maar loopt inmiddels wel redelijk goed stationair dus dat is opzich prima maar de dmp toerenbegrenzer die moet op de gele/blauwe draad volgens de handleiding die erbij zit en dan de zwarte draad moet aan het frame maar de begrenzer lijkt nog niks te doen?

heb al paar keer aan de kopjes gedraaid kan het zijn dat die teveel 1 kant op is gegaan?
Als ik de switch overhaal hoor ik niks.

Als het zou werken kun je dan al een verschil horen op stationair of moetje dan echt gas open zetten?
Post automatically merged:

want moet geloof ik op geel blauw uit me hoofd maar dat doet dis nog niks zou het niet de zwart rode kabel zijn die los zit van de connector?
 
Back
Top