Peugeot Speedfight 1 voorvork

Animon

Professional Nietsnut
Een hele goede middag,

Ik heb sinds kort een tweedehands Peugeot Speedfight 1, die waarschijnlijk eens een schuiver heeft gemaakt, te zien aan de krassen op de zijkant.

Mijn probleem is, dat als ik ongeveer 30 á 40 km/u rijd, en ik gebruik mijn voorrem, dan voel ik mijn voorwiel helemaal naar een kant toe trekken.

Heeft dit gewoon te maken met het feit dat het voorwiel aan een kant is opgehangen, of moet ik mijn voorvork eens grondig nakijken?
 
Advertisement - register to remove this

Animon said:
Bedankt!
Ik zal zo gauw mogelijk eens gaan kijken.


Probeer eens een andere velg..
en meestal zijn het die grote moeren.. die loszitten of speling oid.
en wat er al meer hebben gezegd : gewoon even balhoofd cupje schoonmaken enzo. en nieuwe kogeltjes erin, zijn bij elke fietsemaker verkrijgbaar. (neem er wel ff 1 mee)

greets
 
Nogmaals bedankt!
Ik zal het onthouden.
Ik ga morgen-avond langs bij de man die de scooter heeft gereglds, daar ga ik hem uit elkaar halen en nakijken.

Ik zal jullie een beetje op de hoogte proberen te houden.
 
Ben bij die kerel langs geweest, we hebben dus ff nagegeken, en wiel lijkt een beetje schuin in de vork te hangen, zoals dit /.
Als ik op m'n stuur druk duikt mn voorspatbord ook opzij, ook al niet echt de bedoeling.

Dinsdagmiddag moet ik de fight er weer naar toe brengen, en dan gaat de hele meug ervan af, om na te kijken, en als het nog kan te richten.

De kans is er echter ook dat er een andere (tweedehandse) arm in moet. Zal het dan verstandig zijn om meteen maar naar een SF2 arm te kijken? SF2 arm is nieuwer, onderhoudsarmer (naaldlagers i.p.v. rollagers geloof ik) en dus makkelijker. Zal het veel uitmaken qua kosten voor aanschaf?

Tips hoor ik graag!
 
Die van mij trekt rijdend naar links, en remmend naar rechts. Nu zal ik even mijn theorie erop los laten:
Het wiel is aan de linkerkant opgehangen, dus aan de linkerkant het zwaarst, het is dan alleen maar logisch dat ie automatisch naar links trekt. Doordat je wiel aan de linkerkant is opgehangen remt ie ook het meest aan de linkerkant. Tijdens het remmen wil het wiel gewoon doorgaan, naar de weg met de minste weerstand, wat in dit geval dus de rechterkant is. Zoals ik al eerder zei, staat mijn wiel er een beetje scheef in, zoals dit: /

Maar dat het een mono-arm is betekent toch niet dat je niet normaal rechtdoor kan rijden? iig, dinsdag word ie grondig geinspecteerd, en gaat er actie ondernomen worden. Of richten, of andere mono-arm. Als mn vork in orde is, ik weer werk en wat meer geld heb, ga ik eens wat aan de buitenkant doen. (verwacht geen grote overspuit projecten, maar wel die paar finishing touches, underseat als eerst)
 
het maakt niks uit dat het een mono arm is , alleen als bijv. de schokbreker gaar is of wat anders gaat alles niet meer zoals het moet natuurlijk ;)

maar was het altijd al zo? ik bedoel dus of er geen ongeluk mee is gebeurd oid?
 
Maar het feit dat het een mono-arm is maakt het in feite wel logisch dat hij naar een kant toe trekt i.v.m. zwaartekracht. Dat het niet zou moeten kunnen/mogen weet ik ook wel.

Te zien aan de kraasen op de kappen heeft iemand er wel eens een schuiver mee gemaakt, en er zit een rare plek op het voorspatbord, alsof iemand er een flesopener op heeft gezet, en een kantje een stukje omhoog heeft gebogen.
 
Last edited:
Het is geregeld, als het goed is mn arm weer zuiver.
Het blok dat naast je wiel hangt (of iets wat erin zit w/ever) was tikkie scheef, mn vader heeft het (vakman, 35 jaar metaalman) mooi gericht.
Ik kan hem nu in principe ophalen, maar i.v.m. sneeuw laat ik hem nog ff lekker in garaasje staan. Daar staat ie minder in de weg en ik zou er toch alleen maar mee op mn bek gaan. Kutsneeuw.
Zo gauw ik er weer op heb gereden zal ik ff vertellen of ie ook wel ECHT goed is.
 
Ik heb hem nu weer een paar daagjes in mn bezit, en hij rijd verschrikkelijk lekker, hij gaat opeens 90!

ff serieus,

De afwijking is er nu -zo-goed-als- uit.
Het is nu gewoon lekker om mee te rijden, en amer merkbaar, dus geen probleem meer. Gelukkig.

Nadat ik mn scooter heb opgehaald echter, ben ik er achter gekomen dat mn km-teller niets meer doet. M'n "speedometer" en de afstand-teller staan allebei stil.
Kan ik nu zo dat (ben naam ff kwijt, slap excuus, je bent n00b of niet) fukje bij mn voorwiel lostrekken om te kijken of ik mijn kabel heen en weer kan trekken? Of moet dat weer met extra voorzichtigheid gebonden gaan?
En ALS het dat niet is, waar kan het dan aan liggen?
 
melf #50 said:
bij het remmen duikt ie dan naar links of recht (weet ik niet meer :p)

en ik heb het al meegemaakt dat ze beginnen te wippen en dan gaat ie ook nog slingeren (levensgevaarlijk dus!)

Dat doet die van mij ook sinds een tijdje, gister er idd achtergekomen dat wanneer de scooter omhoog komt hij erg makkelijk uit de vering komt, waarna hij tegen het uiterste van de voorvering slaat, binnekort maar eens vervangen :+
Word je niet vrolijk van met je autowielie :X
 
Back
Top