Peugeot Rapido krijgt geen benzine

VinceBog

Member
Hallo allen,

Ik ben bezig om een Peugeot Rapido uit circa 1990 - die nu meer dan 20 jaar stil heeft gestaan - weer lopend te krijgen. De carburateur heb ik ultrasoon gereinigd (was extreem vuil) en de poorten met hoge druk doorgespoten. Desalniettemin krijgt het blok geen benzine en start de motor alleen als ik direct benzine in het spruitstuk doe of via de bougie-ingang injecteer. Het blok loopt dan een paar seconden prima doch valt dan uit ondanks gas geven. De vlotterkamer in de carburateur is vol met benzine dus de benzinetoevoer is oké. Het lijkt er dus op dat de kleine sproeier - die je los kan schroeven - verstopt is hetgeen echter niet het geval is. Bovenop de sproeier zit een z.g. jet waar de gasnaald in zit. Ik vermoed dat deze jet nog steeds verstopt is doch die zit vast (geponst?) in de carburateur. Weet iemand hoe je die jet kunt demonteren?
 
Advertisement - register to remove this

Je kan proberen het gas vol open te zetten, het luchtfilter eraf te halen en je hand voor de carburateur te houden. Als je dan start moet je hem voelen aanzuigen en zou je hand nat worden van de benzine.
Probeer dit eerst en laat even weten wat er gebeurd.
Post automatically merged:

Ik ga er trouwens vanuit dat de oude benzine eruit is en er verse benzine in de tank zit.
 
Bovenop de sproeier zit een z.g. jet waar de gasnaald in zit. Ik vermoed dat deze jet nog steeds verstopt is doch die zit vast (geponst?)
Die zit geklemd en kun je eruit tikken.
Ik had daar een paar jaren geleden een Duitse Youtube video van gezien echter ik kan hem niet meer vinden.
De Duitsers noemen dit een "Dusenstock", misschien kun je zelf even zoeken.

Edit: ik heb er een gevonden, dit is echter niet van een 2-takt maar 4-takt carb. hij begint eraan na de 2de minuut.


 
Je kan proberen het gas vol open te zetten, het luchtfilter eraf te halen en je hand voor de carburateur te houden. Als je dan start moet je hem voelen aanzuigen en zou je hand nat worden van de benzine.
Probeer dit eerst en laat even weten wat er gebeurd.
De scooter krijgt schone benzine die prima ontsteekt als ik deze rechtstreeks in het blok injecteer via het spruitstuk (dus voorbij de carburateur). Het motortje draait dan echter net te kort om de bovengenoemde hand-test uit te voeren. Ik ben er overigens van overtuigd dat de z.g. JET nog steeds vervuild is doch weet niet hoe ik die uit de carburateur kan krijgen. Het is een carburateur van het merk Gurtner type 12,5mm die op Peugeot en Honda scooters zat (het motorblokje is van Honda). Enig idee?
Post automatically merged:

Die zit geklemd en kun je eruit tikken.
Ik had daar een paar jaren geleden een Duitse Youtube video van gezien echter ik kan hem niet meer vinden.
De Duitsers noemen dit een "Dusenstock", misschien kun je zelf even zoeken.
Hier was ik naar op zoek. Dank @Sparky. Ga ik binnenkort proberen.
 
Last edited:
Back
Top