Peugeot Fox Deluxe loopt niet vanzelf

Seprico

New Member
Goedemorgen,

Sinds kort heb ik een Peugeot Fox Deluxe (2005, 4880km gelopen) die ik van iemand heb gekregen, enige nadeel is dat de brommer niet meer wilt starten. De brommer heeft een lange tijd stil gestaan (onbekend hoelang) en de accu is dan ook leeg. Nu heb ik zelf vrij weinig verstand van brommers, maar met de hulp van Youtube filmpjes toch een aantal dingen kunnen uitsluiten/testen.

Via de kickstarter kan ik de brommer wel aan de praat krijgen, maar alleen wanneer ik bij de luchtinvoer van de carburateur wat remreiniger erin spuit. De brommer blijft dan wel lopen zolang je gas blijft geven, wanneer je geen gas geeft valt hij uit (ook met het luchtfilter erop). De carburateur heb ik eraf gehad om schoon te maken, echter was deze best schoon. In de vlotterkamer zat bijvoorbeeld geen vuil, ook de sproeiers zagen er schoon uit. Deze heb ik overigens wel voor de zekerheid even doorgespoten met de compressor. Ook voor de zekerheid gecontroleerd of er brandstof uit de benzineslang komt, maar ook dit is het geval. Tevens heb ik nog aan de schroef zitten draaien op de carburateur wat bedoeld is om het beter stationair te laten lopen, maar dat heeft ook weinig uitgehaald.

Heeft iemand van jullie een idee wat ik nog zou kunnen nagaan om de brommer weer normaal te laten functioneren? De brommer heeft trouwens nog de originele onderdelen.

Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Bedankt voor je reactie! De bougie is inderdaad vochtig/nattig, maar niet dat de druppels eraan hangen ofzo.

Het membraan en keerringen heb ik niet gecontroleerd. Aankomend weekend zal ik deze even nalopen (nadat ik gevonden heb waar ze zitten. Edit, inmiddels een idee waar het zou moeten zitten). Ik zal een update plaatsen als ik ze heb gecontroleerd.

Nogmaals bedankt voor je reactie!
 
Last edited:
membraam in het inlaat traject , op het carter . Keerringen , één aan de vario kant om de krukas , andere achter het vliegwiel , om de krukas.
Heb je ook de benzine vervangen , niet dat je nu op oude benzine probeert te starten
 
Daar heb je inderdaad een punt, ik heb de benzine nog niet vervangen. Er zat nog benzine in, dus dat heb ik eigenlijk erin gelaten.

Zal dat eerst eruit laten lopen en verversen met nieuwe brandstof. Al zag de benzine wat uit het slangetje kwam wel gewoon schoon eruit. Maar dat zegt niet heel veel dus?

Bedankt voor de tip waar ik het membraan en keerringen kan vinden. Die zal ik van het weekend controleren nadat ik de benzine heb vervangen voor nieuw benzine.
 
Inmiddels de brommer uit elkaar gehad om de punten te controleren;

- Oude benzine eruit laten lopen en nieuwe benzine erin, helaas zelfde resultaat.

- Membraan eruit gehaald en controleert door met een lamp erop te schijnen en te kijken of er ergens licht langs komt maar dat is niet het geval.

- Keerringen gecontroleerd, deze zien er allemaal nog goed uit

- Voor de zekerheid de sproeier vervangen maar ook zonder resultaat

Zou er wellicht toch iets kunnen zijn met de carburateur ondanks dat deze aan de binnenkant helemaal schoon eruit ziet?
 
Staat de luchtschroef 1.5 slag open?
Toevallig hier vanavond naar gekeken omdat een collega ook deze tip gaf. De schroef was alleen slecht, een schroevendraaier past niet en het was ook geen hexagon of iets dergelijks maar meer een rondje met een platte kant. Dus heb er een gleuf in gemaakt en nu kan krijg ik hem wel gestart alleen valt hij bijna meteen weer uit als ik geen gas geef. Dus het zal nu gewoon een kwestie van afstellen zijn.

Ik heb zojuist een nieuwe luchtschroef besteld die wel gewoon netjes met de schroevendraaier kan worden bijgesteld.

Bedankt voor de tips! Ik zal laten weten of de brommer uiteindelijk weer netjes is gaan lopen.
 

Attachments

  • PXL_20231001_074943726~2.jpg
    PXL_20231001_074943726~2.jpg
    83.4 KB · Views: 4
De brommer loopt, gisteren heb ik een stukje gereden en dat ging best goed. Enige wat ik nog niet voor mekaar krijg is om hem stationair te laten lopen. Al heel veel standen geprobeerd van de stationair schroef, maar zonder resultaat nog.

De luchtschroef heb ik vervangen voor eentje die je wel netjes kan aandraaien met een schroevendraaier. Ook de bougie voor de zekerheid vervangen en het schuim van de luchtfilter.

Ik heb ook gekeken naar de gas naald, maar het lijkt erop dat deze niet te stellen is?

Heeft iemand wellicht nog een idee wat ik kan proberen?
 
Klinkt als een geval van valse lucht. Dit houdt in dat er ergens een lek is waar lucht doorheen komt. Laat de scooter stationair draaien (als dat niet lukt een beetje gas bijgeven) en vervolgens met een bus remreiniger of deo etc. rondom je carburateur en spruitstuk spuiten (keringen waren al goed zei je?), als het toerental verandert tijdens het spuiten betekent dat hier valse lucht wordt getrokken.
 
Back
Top