Peugeot Elyseo Start niet?

Sander86

Well-Known Member
Hallo

Ik heb een vraagje ik ben een paar dagen in het bezit van een peugeot elyseo.. Gister heb ik er een stukje op gereden ging allemaal prima tot dat ik
weer thuis was.. Na 5 min stationair draaien wou ik weer weg maar ik ging nauwelijks meer vooruit, En toen heb ik hem uitgezet en proberen opnieuw te starten met de kickstarter. Nu is de tank bijna leeg en de accu is op.. Maar dat kan toch niet zomaar de oorzaak zijn dat, die er opeens mee ophoud? Mijn vraag is of iemand een idee heeft waar het aan kan liggen?

groeten sander86
 
Advertisement - register to remove this

Het kan zijn dat je een Elyseo hebt met chipkey. Bij dit soort scooters is het dan ook nodig dat de accu vol is, anders start hij niet. Dat komt doordat het chipkey systeem (gewoon een startonderbreker) dan geen stroom krijgt, en dan kan ook het startonderbreeksysteem niet geblokkeerd worden.

Wat voor sleutel heb je ?

Type 1:

62199.jpg


Type 2:

images
 
Ik heb sleutel nummer 1.. Voor de rest heb ik er geen andere sleutels bij.. Maar als die dus geen stroom heeft start die dan ook niet meer via de kickstarter toch?.. Ik heb inmiddels een nieuwe accu besteld en zal deze week binnen komen ook zal ik het tankje even volgooien, maar ik had al gecontroleerd dat de leidingen wel gewoon vol benzine zitten en het benzinekraantje open staat dus ik denk dat ik dat wel kan uitsluiten..?!
 
Sleutel type 1 moet ook gewoon zonder accu kunnen starten. Ik zal als ik jou was eens je carburateur en luchtfilter zuiver maken en een nieuw bougietje erin zetten. Tank leegrijden is sowieso niet goed, omdat onderin de tank altijd wel wat bezinksel ligt.
 
Ik heb inmiddels de bougie eruit gehaald en ziet er niet al te fris meer uit dus word vervangen nog een idee wat de beste is? die eruit komt is een NGK B5HS. Luchtfilter heb ik ook schoongemaakt maar zat verder geen rommel in en zag er goed uit.. Ik zal de carb eens flink schoonmaken en het tankje volgooien eens kijken wat die dan doet!:)
 
Is er nog speciaal spul nodig om de carb schoon me maken of kun je hem er gewoon afschroeven en het overtollige benzine wat in de tank zit weg te laten lopen, en dan de carb er weer op te zetten en de tank vol te gooien?
 
Is er nog speciaal spul nodig om de carb schoon me maken of kun je hem er gewoon afschroeven en het overtollige benzine wat in de tank zit weg te laten lopen, en dan de carb er weer op te zetten en de tank vol te gooien?

Vlotterbakje (onderzijde) er even afdraaien. Even alles schoonmaken met benzin/remreiniger/thinner als het maar ontvet.

Dan even alle kanaaltjes doorblazen met de compresser, sproeier eruit draaien en ook even doorblazen.

Dan weer netjes monteren en kijken wat hij dan doet

;)
 
Ik heb inmiddels alles schoongemaakt en doorgeblazen! Nu is het nog wachten op de bougie en even een paar liter benz halen bij de pomp. Is het verstandig om wat olie bij de benzine te gooien? of is dat onzin omdat die het zelf ook nog mixt? Als het goed is ,dan is die morgen middag eind van de middag weer rijbaar :D Je kan er zo wel mooi bij om alles ook meteen even grondig schoon te maken! dus dat doe ik ook meteen even.
 
Nee hoeft geen extra olie bij de benzine. Alleen bij nieuwe cilinders doen mensen dit ooit voor nét dat beetje extra smering.

Overigens is een B5HS geen goede bougie, die is veel te warm. Ik zou een BR7HS of een BR8HS nemen als ik jou was.
 
Vandaag de boel weer netjes dicht gebouwd en benzine erin gegooid! En een nieuwe accu erin gezet toen ik hem probeerde te starten via de elektrische start begon meteen het olie lampje te branden en wou dus niet niet starten iemand een idee waar aan dat ligt. Ik heb de olie netjes bijgevuld! Met de kickstarter liep die voor 2 sec en viel daarna weer uit tot grote ergernis ook dat vind ik een vreemd verhaal aangezien ik alles heb schoongemaakt. ik heb wel weer de oude bougie erin gezet omdat bij de nieuwe de kop anders is?! en die past niet op de dop?! Ik hoop dat jullie een idee hebben want ik wil er natuurlijk weer zo snel mogelijk op kunnen rijden ;)
 
Inmiddels de goeie bougie erin gezet en hij doet nog niks hij krijgt wel benzine via 1 slag die naar de carburateur die naar het blok zit hoort toch ook vol te zitten..?? zo ja dan ligt het aan de benzinekraan..hoop ik!
 
Ik heb zonet geprobeerd om hem met de kickstarter te starten maar de bougie vonkt niet dus daar ligt het probleem! nu is de vraag hoe dat dan weer komt? zal het met de elec starter te maken hebben of met de nieuwe accu??
 
Ik breng hem morgen naar een dealer toe.. Volgens de man die ik via de telefoon had gesproken vermoede dat het een klein defect is, maar kon dat via de telefoon natuurlijk niet vast stellen daarom breng ik mijn scooter heen, Zelf vermoed ik iets elektrisch en daar ga ik zelf niet aan lopen prutsen.
 
Bougieverhaal, daar zit een dopje op gedraaid. Die kun je er gewoon afdraaien.

Dat hij niet vonkt, kun je je bougiedop eens eraf draaien en kijken of hij op de draad wel vonkt, en sowieso kijken of de draad ver zat eruit komt. Anders stukje draad afknippen. Kan ook dat bobine en/of cdi stuk is, maar dat komt daarna pas met controleren.
 
IK heb vanmorgen zelf alles eens doorgemeten en weet nu waar het aan ligt! Blijkbaar is de cdi er opeens mee gestopt.. De bobine krijgt geen stroom en als ik de draden volg komen die uit op de cdi.. Nou is de vraag of ik er zo een nieuwe cdi ik kan zetten of dat ik 1 met een chipkey heb? er knippert wel een rood lampje op het dashboard als ik de sleutel er uit heb. als ik hem op contact zet blijft die even branden 3 sec en gaat daarna uit.. Is dat goed? Ik heb namelijk niet de rode sleutel en eerder in het topic heb ik sleutel nummer 1.. En de vraag wat kost een nieuwe cdi want dan doet die het weer..hoop ik:p
 
Maak eens een foto van je cdi ? Dan weten we het meteen.

Maar als je sleutel 1 hebt ben ik er 99% zeker van dat je zonder chipkey hebt, en die zijn niet zo gek duur.
 
Is dat dan zonder start onderbreker want er knippert wel een rood lampje als ik de sleutel er uit heb, en als die op contact staat is die uit..
 
Back
Top