Jesse2takt
New Member
Goedemorgen,
Hier mijn eerste post met meteen een vraagje.
Onlangs heeft mijn zoon Jesse een Peugeot Zenith 2takt scooter uit 2005 gekocht, althans deze is toen voor het eerst op naam gezet.
Dit model in deze uitvoering bestaat wellicht al langer ?
Het was beslist niet moeders mooiste en ik zag al snel dat er het nodige aan moest gebeuren, maar (bijna) alles werkte en het motortje liep op het eerste gehoor netjes. Maar goed, het is een project met een mooie uitdaging en zeker leerzaam.
Na een paar dagen hier en daar wat toeren is mijn zoon onderuit gegaan en kwam dus thuis met de mededeling dat de scooter niet meer wilde starten, of wel maar viel dan snel uit, vooral met wat extra gas geven.
Toen werd al snel duidelijk dat er erg veel achterstallig onderhoud was, of zelfs helemaal geen onderhoud op sommige plekken.
Dus los van het startprobleem besloten om de scooter te ontmantelen en zien wat we zouden tegenkomen.
- Aansluiting benzinekraan lekte door een te grote (verkeerde) 0-ring
- Er zat geen start bendix in, deze besteld en gemonteerd, toen bleek dat de startmotor de verkeerde kant op draaide, omdat iemand deze verkeerd terug in elkaar had gezet. (Dan komt het tandwiel natuurlijk niet naar buiten om in de starterkrans te happen !)
- De bedrading was een zooitje, ik heb diverse stekkertjes vernieuwd, de kabelboom op de kale plekken met nieuw tape omwikkeld en verder alle connectors nagezien
- Kilometerteller kabel is kapot en besteld, net als beide spiegels
- Er zat geen accu in (nu wel), later bleek de CDI een dikke bult te hebben dus die deed het niet meer,
Zonder accu rijden wordt wel meer gedaan heb ik gelezen, maar een accu is tevens een hele grote afvlak condensator voor de 13.8 V, dus het lijkt me voor de elektronica funest als er geen accu in zit.
Al met al een geluk bij een ongeluk dat de scooter is gevallen, anders waren we nooit zo ver gegaan.
Zover bijna rijklaar, maar het startprobleem is nog niet weg.
Het luchtfilterhuis heb ik ook vervangen, er kwam langs allerlei kanten lucht uit wanneer ik er in blies en de andere kant dicht hield, de sealing van de deksel dichte niet goed meer af.
Ik heb gezien dat de bougie nat wordt na een paar keer proberen starten, kennelijk is de verhouding lucht brandstof niet goed, vonk, brandstof en lucht zijn er dus wel. Ik had eerst het vermoeden dat er valse lucht via het filterhuis binnenkwam, maar deze is nu nieuw.
Ik ga ook niet zomaar aan de carburateur schroeven, daar heb ik eerlijk gezegd geen ervaring mee.
Een heel verhaal, maar in welke hoek moet ik dit probleem nu gaan zoeken. Het heeft eerst wel gewerkt tot aan de val dus er moet toch iets te verklaren zijn ?
Alvast bedankt voor tips en goede raad !
Wilfred
Hier mijn eerste post met meteen een vraagje.
Onlangs heeft mijn zoon Jesse een Peugeot Zenith 2takt scooter uit 2005 gekocht, althans deze is toen voor het eerst op naam gezet.
Dit model in deze uitvoering bestaat wellicht al langer ?
Het was beslist niet moeders mooiste en ik zag al snel dat er het nodige aan moest gebeuren, maar (bijna) alles werkte en het motortje liep op het eerste gehoor netjes. Maar goed, het is een project met een mooie uitdaging en zeker leerzaam.
Na een paar dagen hier en daar wat toeren is mijn zoon onderuit gegaan en kwam dus thuis met de mededeling dat de scooter niet meer wilde starten, of wel maar viel dan snel uit, vooral met wat extra gas geven.
Toen werd al snel duidelijk dat er erg veel achterstallig onderhoud was, of zelfs helemaal geen onderhoud op sommige plekken.
Dus los van het startprobleem besloten om de scooter te ontmantelen en zien wat we zouden tegenkomen.
- Aansluiting benzinekraan lekte door een te grote (verkeerde) 0-ring
- Er zat geen start bendix in, deze besteld en gemonteerd, toen bleek dat de startmotor de verkeerde kant op draaide, omdat iemand deze verkeerd terug in elkaar had gezet. (Dan komt het tandwiel natuurlijk niet naar buiten om in de starterkrans te happen !)
- De bedrading was een zooitje, ik heb diverse stekkertjes vernieuwd, de kabelboom op de kale plekken met nieuw tape omwikkeld en verder alle connectors nagezien
- Kilometerteller kabel is kapot en besteld, net als beide spiegels
- Er zat geen accu in (nu wel), later bleek de CDI een dikke bult te hebben dus die deed het niet meer,
Zonder accu rijden wordt wel meer gedaan heb ik gelezen, maar een accu is tevens een hele grote afvlak condensator voor de 13.8 V, dus het lijkt me voor de elektronica funest als er geen accu in zit.
Al met al een geluk bij een ongeluk dat de scooter is gevallen, anders waren we nooit zo ver gegaan.
Zover bijna rijklaar, maar het startprobleem is nog niet weg.
Het luchtfilterhuis heb ik ook vervangen, er kwam langs allerlei kanten lucht uit wanneer ik er in blies en de andere kant dicht hield, de sealing van de deksel dichte niet goed meer af.
Ik heb gezien dat de bougie nat wordt na een paar keer proberen starten, kennelijk is de verhouding lucht brandstof niet goed, vonk, brandstof en lucht zijn er dus wel. Ik had eerst het vermoeden dat er valse lucht via het filterhuis binnenkwam, maar deze is nu nieuw.
Ik ga ook niet zomaar aan de carburateur schroeven, daar heb ik eerlijk gezegd geen ervaring mee.
Een heel verhaal, maar in welke hoek moet ik dit probleem nu gaan zoeken. Het heeft eerst wel gewerkt tot aan de val dus er moet toch iets te verklaren zijn ?
Alvast bedankt voor tips en goede raad !
Wilfred