Peugeot 2takt Zenith (Buxy) start, loopt en valt uit..

Jesse2takt

New Member
Goedemorgen,

Hier mijn eerste post met meteen een vraagje.

Onlangs heeft mijn zoon Jesse een Peugeot Zenith 2takt scooter uit 2005 gekocht, althans deze is toen voor het eerst op naam gezet.
Dit model in deze uitvoering bestaat wellicht al langer ?

Het was beslist niet moeders mooiste en ik zag al snel dat er het nodige aan moest gebeuren, maar (bijna) alles werkte en het motortje liep op het eerste gehoor netjes. Maar goed, het is een project met een mooie uitdaging en zeker leerzaam.
Na een paar dagen hier en daar wat toeren is mijn zoon onderuit gegaan en kwam dus thuis met de mededeling dat de scooter niet meer wilde starten, of wel maar viel dan snel uit, vooral met wat extra gas geven.

Toen werd al snel duidelijk dat er erg veel achterstallig onderhoud was, of zelfs helemaal geen onderhoud op sommige plekken.
Dus los van het startprobleem besloten om de scooter te ontmantelen en zien wat we zouden tegenkomen.

- Aansluiting benzinekraan lekte door een te grote (verkeerde) 0-ring
- Er zat geen start bendix in, deze besteld en gemonteerd, toen bleek dat de startmotor de verkeerde kant op draaide, omdat iemand deze verkeerd terug in elkaar had gezet. (Dan komt het tandwiel natuurlijk niet naar buiten om in de starterkrans te happen !)
- De bedrading was een zooitje, ik heb diverse stekkertjes vernieuwd, de kabelboom op de kale plekken met nieuw tape omwikkeld en verder alle connectors nagezien
- Kilometerteller kabel is kapot en besteld, net als beide spiegels
- Er zat geen accu in (nu wel), later bleek de CDI een dikke bult te hebben dus die deed het niet meer,
Zonder accu rijden wordt wel meer gedaan heb ik gelezen, maar een accu is tevens een hele grote afvlak condensator voor de 13.8 V, dus het lijkt me voor de elektronica funest als er geen accu in zit.

Al met al een geluk bij een ongeluk dat de scooter is gevallen, anders waren we nooit zo ver gegaan.

Zover bijna rijklaar, maar het startprobleem is nog niet weg.
Het luchtfilterhuis heb ik ook vervangen, er kwam langs allerlei kanten lucht uit wanneer ik er in blies en de andere kant dicht hield, de sealing van de deksel dichte niet goed meer af.

Ik heb gezien dat de bougie nat wordt na een paar keer proberen starten, kennelijk is de verhouding lucht brandstof niet goed, vonk, brandstof en lucht zijn er dus wel. Ik had eerst het vermoeden dat er valse lucht via het filterhuis binnenkwam, maar deze is nu nieuw.

Ik ga ook niet zomaar aan de carburateur schroeven, daar heb ik eerlijk gezegd geen ervaring mee.

Een heel verhaal, maar in welke hoek moet ik dit probleem nu gaan zoeken. Het heeft eerst wel gewerkt tot aan de val dus er moet toch iets te verklaren zijn ?

Alvast bedankt voor tips en goede raad !

Wilfred
 
Advertisement - register to remove this

Hallo Wilfred,

welkom op dit forum, ik zag dat jullie, je al hadden voorgesteld in een andere rubriek.
Altijd leuk als vader en zoon aan een projectje werken.
Meestal doet de vader het gros van het werk maar voor de zoon is het ook een goeie leercurve en vooral het leren dat niet alles van zelf gaat en dat je er soms wel wat moeite in moet steken.

Zoals je weet heeft een motor 3 dingen nodig om goed te werken, nameljk;
  • Een goed brandstofmengsel.
  • Een goeie compressie.
  • Een goeie ontsteking/vonk.
Aleen een goeie compressie heb je niet getest neem ik aan, maar mij lijkt dat een val daar ook weinig aan kan veranderen.
Echter je brandstofmengsel heb je wel gewijzigd door er een luchtdicht filter op te zetten.
Dus de motor krijgt nu minder lucht en daardoor wellicht een te rijk mengsel als de vorige eigeaar het zaakje heeft afgesteld op het aan alle kanten lekkende luchtfilterhuis.
Verder zou ik toch even de carburateur openmaken en schoonmaken want het kan ook zijn dat door de val viezigheid in de sproeiers of mengbuizen terecht is gekomen of dat er iets gebeurd is met de vlotter/vlotternaald waardoor brandstof de carburateur binnen blijft stromen en het zaakje verzuipt.

Ruikt de brommer extreem naar benzine als je probeert te starten?
Lekt de scooter brandstof nadat je hem hebt proberen te starten.
Hoe is de toestand van het filterelement zelf? (vies/nat)
Zijn er door de val geen scheurtjes ontstaan in het spruitstuk?
 
Last edited:
Hallo Sparky,

Bedankt voor je reactie,

Het is inderdaad een idee om de carburateur te bekijken, op dit moment wilt de scooter niet meer aanslaan en ruik ik flink wat benzine en is de bougie aardig nat. Hoewel die dat eergisteren wel vlot deed, maar na een paar seconden weer uitviel.

Wordt vervolgd !
 
Goedemiddag,

Er zit schot in, alleen iets te goed..
Ik heb de carburateur opengemaakt, goed bekeken en eigenlijk niets geks gezien. Terug dicht en weer op het blok gezet, hij start nu heel vlot maar op volle toeren!

Het lijkt dus of dat de gashendel vol open staat terwijl dat niet is. Ik heb dus iets verkeerd gedaan maar wat ??

BVD, Wilfred
 

Attachments

  • 30095A85-F783-4CDB-A1C0-BAA513C58B1A.jpeg
    30095A85-F783-4CDB-A1C0-BAA513C58B1A.jpeg
    246.9 KB · Views: 13
Ik heb dus iets verkeerd gedaan maar wat ??
Wel eerst het luchtfilter aansluiten op de carburateur anders klopt de lucht/bandstofverhouding niet.

Verder denk ik aan vier dingen, namelijk:
  1. De carburateur trekt ergens valse lucht. Hoe je valse lucht opspoort vind je hier: https://scooterforum.net/resources/opsporen-van-valse-lucht.485/
  2. De stationairschroef (zie foto hieronder, gele pijl) is te ver ingedraaid, dus draai deze een halve slag uit en indien het toerental zakt draai deze stationairschroef zolang uit totdat het stationair toerental goed is. Zakt het toerental niet na de eerste halve slag uit, draai de schroef dan weer op de originele stand, halve slag in dus.
  3. Gaskabel zit te strak en trekt de gasschuif omhoog terwijl er geen gas gegeven wordt. Waar de gaskabel de carburateur in gaat of bij je gashendel zit hiervoor een stelschroef en hiermee kun je de gaskabel losser zetten.
  4. Gasnaald aan de gasschuif zit niet vast.
Naamloos.png
 
Hmm, dankjewel.

Het probleem is alleen dat ik de motor nu niet kan laten draaien, omdat dan de scooter door de muur naar buiten wilt. Was even schrikken bij de eerste keer starten, maar op tijd de sleutel terug kunnen draaien.

Ik ga inderdaad alles nog eens op mijn gemak bekijken, ik ben weer iets wijzer geworden.

Goed weekend nog !
 
Goedemorgen !

Ik heb gevonden wat ik verkeerd heb gedaan, het zwarte hulsje waar de gasnaald doorheen gaat zat gewoon te ver naar boven.
Ik dacht dat tie niet verder naar beneden kon, maar toen ik deze wat rond draaide viel het buisje een heel stuk naar onderen.
Dat was dus het hele eieren eten, het gas stond continue vol open..

Jesse helemaal blij en heeft meteen een paar keer de straat op en neer gereden, en dit terwijl de scooter nog van alles mist.
Met een warme motor de stationair schroef goed gezet en de motor blijft netjes lopen wanneer je stil staat.
Nu dus alles weer terug monteren en dan zou alles weer in orde moeten zijn.

Bedankt voor de aandacht, adviezen en nog een fijne zondag !

Wilfred & Jesse
 

Attachments

  • IMG_7931.jpg
    IMG_7931.jpg
    79.1 KB · Views: 9
  • IMG_7932.jpg
    IMG_7932.jpg
    92.5 KB · Views: 12
  • IMG_7933.jpg
    IMG_7933.jpg
    143.8 KB · Views: 12
Fijn dat er schot in zit.
Veel sleutelplezier samen met je zoon.

Hopelijk krijgt Jesse er zin in nu hij van deze kleine overwinning geproefd heeft want goeie technici zijn in de toekomst gevraagd.
Ik merk trouwens nu al geruime tijd dat op de arbeidsmarkt, waar de krapte aan technici toeslaat, de werkgevers meer en meer bereid zijn om technici een eerlijke en vooral betere beloning te geven als dat dit een aantal jaren geleden het geval was.
Kijk alleen maar eens op de achterzijde van de busjes die je zo ziet rijden hoeveel er zijn waarop teksten staan in de trent van "Collega gezocht"...
 
Last edited:
Dat is helemaal waar, ik heb bijvoorbeeld begin jaren tachtig MTS electronica behaald en dat bestaat gewoon niet meer. Wij hebben nu de grootste moeite mensen te vinden die tenminste een soldeerbout vast kunnen houden, laat staan dat ze de basis principes weten. Dat ligt niet zozeer aan de mensen zelf, de interesse en skills zijn er wel maar m.I. missen ze iets.

Maar goed ,

Het zal de generatiekloof wel zijn, wij snappen dat allemaal toch niet.
Post automatically merged:

Zijn de vorige foto’s trouwens zichtbaar ?
Ik heb deze nu als attachment gedaan.

De scooter zit weer in elkaar

5A5AAEF5-6414-4CFD-9689-D6530490ABEF.jpeg
 
Last edited:
Goedenavond,

Helaas, het zit niet mee..
Mijn zoon is over het hoofd gezien door een auto op een rotonde en dus aangereden. Buiten een paar flinke schaafwonden gelukkig verder geen letsel. Van de scooter echter gaan we afscheid nemen. Die is economisch total loss en de dagwaarde zal niet veel zijn.

We gaan dan ook kijken of de scooter zo of in delen nog interessant voor de verkoop is, wellicht heeft iemand er iets aan. Het blokje start en loopt perfect, maar het stuur staat krom en er zit speling op nu.

Dus..

Groeten

Wilfred
 
Back
Top