Ik weet dat het een oud draadje is, maar wou toch nog even reageren (Tijdje afwezig geweest).
1:20??? dan heb je gewoon stookolie , de meeste Sobw rijders rijden denk ik 1:40 , meer dan 1:30 is nergens voor nodig , zelfs niet met roterende 50cc tjes die zo'n 15,500 a 16.000 tpmn draaien..
met Castrol TTS @ racer rijden is ook niet echt slim , dat is vragen om problemen , daar is deze olie niet voor gemaakt..
verder , het is pure onzin dat je met een squish rijdt van 0,1/2 , daar rijdt niemand mee..
en koppen af vlakken is voor boeren , die niet weten wat ze doen , een kop vlakken doe je omdat ie krom is , verder niet..
dus loop hier nou niet zo stoer te doen...
het gaat hier om olie , geen lulverhaaltjes..
Ik kom sowieso niet stoer doen, en het is geen lulverhaaltje, maar ~20 jaar geleden!
Squish kwam zo uit door het afvlakken van de kop, en het afvlakken heb ik gedaan om de compressie te verhogen, immers verbrand benzine beter naarmate de compressie hoger is -> betere verbranding = meer vermogen...toch?
Als je twijfelt over het compressie verhaal -> Rudolf Diesel.
En ik heb destijds veel geleerd van mensen die er echt wel wat verstand van hebben, een monteur die daar werkte heeft in de racerij gezeten en bouwde zijn eigen frames, een tuner (Dave) kwam daar ook weleens langs en heeft hun veel informatie gegeven, die ik dan ook te horen kreeg, zij hebben voor hun eigen racer (Yamaha FS1 met roterende inlaat) zelf een zuiger gedraaid, uitlaten gelast...etc.
Dat was toen 1 van de snelste brommers die er rondreed.
Ik reed toen ook met alleen het nokje van het vliegwiel, een 12V accu en auto bobine.
Een motoragent die me staande hield was ervan overtuigd dat het een 80cc was, nadat ik 3x gezegd heb dat het een 50cc was zei hij dat het minstens een 70cc was....en toen was ik nog lang niet klaar (Reed met een 17mm, en heb een spruitstuk laten aanpassen voor een 20mm, het max. voor een carb. destijds, ik moest nog het nodige aan de uitlaat doen, de juiste tandwielverhouding vinden....etc.)
Geen stoerdoenerij of lulverhalen maar feiten van ~20 jaar geleden!
Maar als je twijfelt, ik heb het blok nog liggen, en ik wil er zeker nog wel een keer een sprinter van bouwen...echter heb ik andere prioriteiten en problemen.