Bram said:Ik denk dat t vliegwiel zo snel draait dat het een soort slijptol is.
Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig Zinnen lopen idd niet lekker? Maar ik kan hem wel volgen. Met die drempels bedoelt hij dat door het schudden de bougie er wel uit zou vallen.Tot hier weet ik het nog te volgen.. En daarna word alles zwart voor me ogen:
Sym Orbit 2 50
Ik maak een mega domme beginnersfout. Ik heb heel mijn jeugd op 2 takt gereden. MT toen een NRG mc2. Kon ik allemaal makkelijk zelf onderhouden.
Nu ben ik 40 en woon in de stad en heb een sym Orbit 2 50 gekocht en zelf een beurtje gegeven. Maar ik draai de bougie eruit en hij valt. Dus ik denk van ja hij kan niet in de cilinder vallen want dat past niet. Ik kon de nieuwe bougie zonder problemen plaatsen.
Weet niet waar je vandaan komt, maar probeer je zinnen eens wat duidelijker te plaatsen..
Dit is allemaal acabrbabca.
Ik dacht nu komen de drempels wel van pas en rolt hij eraf. Fout fout fout. Ik hoorde hem net 50 meter van mijn huis ergens gruwelijk hard tegen aan schuren. Ik denk dus de v snaar. Wat moet ik doen? Ik heb de motorolie net vervangen maar dat is t blok. Zit de v snaar ook in een oliebad? En waar is dat ding dan toch in hemelsnaam kunnen vallen bij draaiende en afgesloten delen vd scooter? Ik denk aan mijn vroegere autoblok en nu heb ik maar 1 cilinder. Waar blijft dat ding en waar moet ik zoeken?
Nee een bougie kan niet in de cilinder vallen.. Wel bij sommige 4takt modellen tussen de geforceerde koelkap.. En dan ben je verder van huis en kan je alles los gaan maken om bij die bougie te komen..
Daarna lees ik iets onder drempels.. Geen idee wat dat van doen heeft, als je de bougie eruit draait.. En dan begin je eens over de v-snaar.. En weer de motorolie.. Je springt van de hak op de tak en geen idee wat je allemaal zegt.
Pinootje jij snapt mijn verhaal. Zoals ze hier zeggen: ik sprong van de hak op de tak.Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig Zinnen lopen idd niet lekker? Maar ik kan hem wel volgen. Met die drempels bedoelt hij dat door het schudden de bougie er wel uit zou vallen.
Nou stuur mij graag op een speurtocht. Er ontbreken zo'n ongelooflijk kleine stukjrs. Niet in millimeters uit te drukken. De 2 ergste beschadigingen aan de los in het vooronder stuiterende bougie zijn 0.3 mm diep. Ik kan de draad nog nét zien. Maar ik ga altijd uit van het ergste en hoop op t beste. Ik moet dus goed kijken naar een mogelijke lekkage cq beschadiging bij die keerring? Ik kom uit t 2 takt tijdperk. Honda MT/MB(X) en later nog ff een scooter, nrg mc2 maar bij de 35.000 ben ik auto gaan rijden. En toevallig als koerier meer dan 4 miljoen kilometer gereden. Dus ik d8 omdat de scooters tegenwoordig 4 takt zijn dat daar alleen maar voordelen aan zaten. T verbruik 4 liter op 120 km is bijna een Toyota Prius hybride. Dat valt me wel op. Alsof die scooter dmv het begrenzen gewoon mishandeld wordt. Hij wil wel maar t gaat niet. Ik zou liever een andere soort begrenzing zien. Maar dat is weer een ander onderwerp. Voordat ik weer op mijn donder krijg. Ik ben blij met je hulp! Met iedereen zijn hulp tot nu toeHoi Bram,
Natuurlijk konden we het wel volgen hoor, we zijn immers wereldburgershier maar dat metaal wat los gekomen is van de bougie kan heel goed schade aanrichten aan de stator en/of spoelen. Ook het vliegwiel zelf en de magneten kunnen beschadigen waardoor er een onbalans ontstaat.
Het belangrijkste echter zijn de fragiele onderdelen zoals een keerring welke weer achter het vliegwiel en stator zit gemonteerd.
Kleine metalen deeltjes wat hier kan binnendringen is zeer zeker niet wenselijk!
Wellicht heb je geluk omdat het toerental wel meeviel toen het onvermijdelijke plaatsvond.
In dit geval kan het goed zijn dat de deeltjes aan de binnenkant zitten geplakt van het vliegwiel op de magneten.
Laatste wat ik wil is om je op een speurtocht te sturen maar ''better safe than sorry'' is mijn advies.
Ja, ik vond dit forum omdat ik aan t googlen was....maae hij rees wel goed, maar ik had mn v-snaar vervangen(augustus2020) en sindsien reed hij geen 48 meer, maar 40...laatst mn luchtfilter vervangen en vorige week dus mn bougie...alles deed het dus...electeisch en kickstart...Vliegwiel is de kast om de ontsteking?...die ziet er nog goed uit.Dit is al een ouder draadje maar goed.
Die beschadiging op die bougie komt echt niet van een ventilator uit plastic, dus deze heeft toch ergens metaal geraakt.
Wat was de reden waarvoor je een nieuwe bougie ging plaatsen, startte de scooter toen ook al niet.
Vonkt je bougie?
Is de pickup bij je vliegwiel niet beschadigd?
Is de bedrading bij je vliegwiel niet beschadigd?
Foto is van de nieuwe bougie...die is vast komen te zitten..heb de oude er weer ingedraaid. Deze gooi ik uiteraard weg.Dit is al een ouder draadje maar goed.
Die beschadiging op die bougie komt echt niet van een ventilator uit plastic, dus deze heeft toch ergens metaal geraakt.
Wat was de reden waarvoor je een nieuwe bougie ging plaatsen, startte de scooter toen ook al niet.
Vonkt je bougie?
Is de pickup bij je vliegwiel niet beschadigd?
Is de bedrading bij je vliegwiel niet beschadigd?
Spelfouten, in dit geval, typefouten(!) hebben niks met ABN te maken. Zoals ik al zei...ik ben nieuw hier, nul verstand van scooters...ik geef zo duidelijk mogelijk antwoord.@sl10 maar je geeft geen enkel antwoord op de vragen van Sparky.
En probeer svp ABN te typen, je posts zitten vol spelfouten.
Ik gok dat je nieuwe bougie kapot is, zo te zien is dit geen "simpele" val geweest als er een flinke beschadiging op zit. Dus volg het advies van Sparky en geef duidelijk antwoord op zijn vragen.
Ik dacht dus dat het een afgesloten kap was en ik wilde naar de scootermonteur bij mij in de buurt rijden. Had een beetje op google gezocht ...kwam alleen te laat hier terecht....MAAR...hij doet t inmiddels weer....ik zei toch...nul verstand van scooters....de bougie had ik niet stevig(ver) genoeg erin gedraaid.Wat ik dan niet snap. ..
Als je een bougie in het motorblok laat vallen dan ga je toch niet rijden? Dat is letterlijk om problemen vragen.
Bougie heel klein beetje hitte bestendig vet op de schroefdraad en dan 1x vast draaien, dan weer lossen en opnieuw vastdraaien.Ik dacht dus dat het een afgesloten kap was en ik wilde naar de scootermonteur bij mij in de buurt rijden. Had een beetje op google gezocht ...kwam alleen te laat hier terecht....MAAR...hij doet t inmiddels weer....ik zei toch...nul verstand van scooters....de bougie had ik niet stevig(ver) genoeg erin gedraaid.
Nu zit ik alleen nog met t probleem dat ik max 40km haal terwijl dat voor vervanging V-snaar een kleine 50km was.